Het Big-Ass Bandit Topic | Deel 37!

Ik had een tijdje terug toevallig hetzelfde :Y
Maakte best nog veel herrie onderweg!

Zeg dat wel ja! Had onder het rijden al iets gehoord maar kon het niet plaatsen, tot ik een klinkerweggetje opreed en er een hels geratel te horen was.
Had de avond ervoor mijn ketting versteld dus ik was even bang dat er stukken ketting in het rond vlogen, maar het viel mee. :)
 
Oké het volgende:

Maandagochtend wil ik de Bandit starten. Starten geeft normaal nooit problemen, druk op de knop en gaan. Deze morgen echter niet. Alle lampjes branden normaal, maar enkele keren een seconde of 10 doorstarten halen niets uit.

Ik draai de motor even en laat 'm een parkeerplaats op rollen, zodat ik niet in het midden van de weg sta. "Carbs leeggedampt?" denk ik even, de motor heeft heel het weekend met de hete temperatuur onder de hoes gestaan. Ik draai met deze gedachte 2x aan de gashendel en start nog eens. Gelijk lopen.

Heel de week heen en weer naar het werk, pontje op en af, TRG-puntjes, boodschapjes, kortom stoppen en starten als een malle, geen problemen meer ervaren.

Tot vanmiddag. Uit mijn werk heb ik het veerpontje. We zijn aan de overkant en ik wil de Bandit starten om de pont af te rijden. Weer hetzelfde. Ik kan doorstarten wat ik wil, er gebeurd niks. De pontkapitein komt nog vragen of de accu te zwak is, ze hebben daar namelijk zo'n booster. Maar nee, hij blijft met net zo veel kracht doorstarten, dashboardverlichting brand even fel dus die accu is prima lijkt me. Hij helpt me even de vederlichte Bandit de kant op te duwen.

Bovenaan zet ik m'n helm af en ik ruik de benzinelucht van het doorstarten nog een beetje. "Hij krijgt dus wel brandstof" denk ik bij me zelf en druk de startknop nog eens in. Gelijk lopen.

Nog een aantal keer onderweg gestopt en gestart (TRG-puntjes O-)), maar geen problemen meer.

Kan dit dezelfde oorzaak hebben als de 1-cilinder-minder-problemen bij hevige regen? Een bobine/bougiekabel/bougiedop die zijn werk niet meer goed doet? Of herkent iemand dit probleem en moet ik dit heel ergens anders zoeken?

Edit: het geheel wat meer leesbaar gemaakt met behulp van bold, beetje lang van stof weer... :X
 
20190606_202321.jpg


Gisteren een andere demper pas gemaakt, titanium laser hotcam van een bmw K1200. Bolt on flens van de linkpijp gezaagd en gelijk de restrictie (geperforeerde buis) daaruit gehaald. Daarna het laatste slipon stukje van dr laser uitlaat aan de originele bandit linkpijp gelast en klaar is kees! Mooi vol geluid en lijkt op het 1e gevoel goed te lopen zonder carburateur aanpassingen. Binnenkort wat meer kilometers maken om te kijken of het niet te schraal loopt. Vermogen is merkbaar toegenomen ten opzichte van origineel👍
 
Oké het volgende:

Maandagochtend wil ik de Bandit starten. Starten geeft normaal nooit problemen, druk op de knop en gaan. Deze morgen echter niet. Alle lampjes branden normaal, maar enkele keren een seconde of 10 doorstarten halen niets uit.

Ik draai de motor even en laat 'm een parkeerplaats op rollen, zodat ik niet in het midden van de weg sta. "Carbs leeggedampt?" denk ik even, de motor heeft heel het weekend met de hete temperatuur onder de hoes gestaan. Ik draai met deze gedachte 2x aan de gashendel en start nog eens. Gelijk lopen.

Heel de week heen en weer naar het werk, pontje op en af, TRG-puntjes, boodschapjes, kortom stoppen en starten als een malle, geen problemen meer ervaren.

Tot vanmiddag. Uit mijn werk heb ik het veerpontje. We zijn aan de overkant en ik wil de Bandit starten om de pont af te rijden. Weer hetzelfde. Ik kan doorstarten wat ik wil, er gebeurd niks. De pontkapitein komt nog vragen of de accu te zwak is, ze hebben daar namelijk zo'n booster. Maar nee, hij blijft met net zo veel kracht doorstarten, dashboardverlichting brand even fel dus die accu is prima lijkt me. Hij helpt me even de vederlichte Bandit de kant op te duwen.

Bovenaan zet ik m'n helm af en ik ruik de benzinelucht van het doorstarten nog een beetje. "Hij krijgt dus wel brandstof" denk ik bij me zelf en druk de startknop nog eens in. Gelijk lopen.

Nog een aantal keer onderweg gestopt en gestart (TRG-puntjes O-)), maar geen problemen meer.

Kan dit dezelfde oorzaak hebben als de 1-cilinder-minder-problemen bij hevige regen? Een bobine/bougiekabel/bougiedop die zijn werk niet meer goed doet? Of herkent iemand dit probleem en moet ik dit heel ergens anders zoeken?

Edit: het geheel wat meer leesbaar gemaakt met behulp van bold, beetje lang van stof weer... :X
Raar probleem... Dus je hebt het probleem met zowel koude als warme motor gehad? Wat is je stationair toerental en heb je speling op je choke kabel als hij dicht staat? Symptomen lijken onsteking gerelateerd, maar als 2x aan de gashendel draaien helpt is dat wat vreemd. (of had je intussen nog je contact aan/uit gezet? En toevallig bij de pont ook? Dan kan het nog in je contactslot zitten)
 
Raar probleem... Dus je hebt het probleem met zowel koude als warme motor gehad? Wat is je stationair toerental en heb je speling op je choke kabel als hij dicht staat? Symptomen lijken onsteking gerelateerd, maar als 2x aan de gashendel draaien helpt is dat wat vreemd. (of had je intussen nog je contact aan/uit gezet? En toevallig bij de pont ook? Dan kan het nog in je contactslot zitten)
Ja met warme en koude motor inderdaad
Stationair toerental ligt rond 1000. De chokekabel functioneert zoals ie zou moeten. 2x aan de gashendel draaien had ik alleen de eerste keer gedaan, ik denk dat dat puur toeval was die keer.

Contact allebei de keren aan uit gehad, maar hij als daar het probleem in zou zitten zou de startmotor het toch niet ook niet moeten doen?

Het lijkt mij inderdaad ook ontsteking gerelateerd, heb al vaker gezeur gehad met nat weer (het lopen op 3 cilinders), vandaar dat ik het zelf zoek in boegiekap/kabel/bobine. Maar zou het dan kunnen dat een defect in die regio ervoor zorgt dat de motor niet aanslaat? Als er 1 bougiekabels slecht is zou je dan niet sowieso een beetje gepruttel moeten horen?

Het is ook niet dat de motor nèt niet aanslaat, de startmotor doet vrolijk zijn werk maar het blok doet niets. Of kan dat juist weer goed met een slechte bobine? Vooral ook omdat met een keer diep in- en uitademen, en de motor een keer verplaatsen, hij gewoon weer aanslaat alsof er niks aan de hand is.
 
Morgen haal ik trouwens de tank er even af om de bobines, kabels en doppen nog eens goed te inspecteren.

Geen zin gehad om in de regen te staan vandaag ;)
 
Ja met warme en koude motor inderdaad
Stationair toerental ligt rond 1000. De chokekabel functioneert zoals ie zou moeten. 2x aan de gashendel draaien had ik alleen de eerste keer gedaan, ik denk dat dat puur toeval was die keer.

Contact allebei de keren aan uit gehad, maar hij als daar het probleem in zou zitten zou de startmotor het toch niet ook niet moeten doen?

Het lijkt mij inderdaad ook ontsteking gerelateerd, heb al vaker gezeur gehad met nat weer (het lopen op 3 cilinders), vandaar dat ik het zelf zoek in boegiekap/kabel/bobine. Maar zou het dan kunnen dat een defect in die regio ervoor zorgt dat de motor niet aanslaat? Als er 1 bougiekabels slecht is zou je dan niet sowieso een beetje gepruttel moeten horen?

Het is ook niet dat de motor nèt niet aanslaat, de startmotor doet vrolijk zijn werk maar het blok doet niets. Of kan dat juist weer goed met een slechte bobine? Vooral ook omdat met een keer diep in- en uitademen, en de motor een keer verplaatsen, hij gewoon weer aanslaat alsof er niks aan de hand is.
Op 3 cilinders loopt hij beroert maar slaat hij wel gewoon om aan, al dan niet met iets meer moeite.

Je contactslot slaat 3 bruggetjes, een vluchtige blik op het schema doet me vermoeden dat er 1 voor de starter is is, 1 voor de onststeking en nog 1 voor wat verlichting en cockpit/bediening zaken.

Je zou eens met draaiende motor een beetje aan je contactsleutel kunnen draaien en rommelen onder hem daaadwerkelijk in een andere stand te zetten, als hij dan onregelmatig loopt of af slaat dan heb je vermoedelijk je probleem te pakken. Er kan altijd wat corrosie onstaan in zo'n ding over de tijd.
 
Op 3 cilinders loopt hij beroert maar slaat hij wel gewoon om aan, al dan niet met iets meer moeite.

Je contactslot slaat 3 bruggetjes, een vluchtige blik op het schema doet me vermoeden dat er 1 voor de starter is is, 1 voor de onststeking en nog 1 voor wat verlichting en cockpit/bediening zaken.

Je zou eens met draaiende motor een beetje aan je contactsleutel kunnen draaien en rommelen onder hem daaadwerkelijk in een andere stand te zetten, als hij dan onregelmatig loopt of af slaat dan heb je vermoedelijk je probleem te pakken. Er kan altijd wat corrosie onstaan in zo'n ding over de tijd.
Ow dat is wel een goeie! Dat zal ik morgen eerst eens proberen voordat de tank ga lichten. Moet 'm toch eerst naar de achtertuin rijden.
:Y:t
 
ik heb ook nog een lekker rondje gedaan om m'n verse achterband in te rijden :)
het was hard nodig om te vervangen..
1399887
1399886


@Deeffox
Heb je toevallig je sidestand ook gebruikt, misschien dat je schakelaartje blijft hangen?
 
Het rommelen aan het contactslot bij een draaiende motor heeft alvast niks uitgehaald. Hij startte uiteraard gewoon weer netjes vanmorgen.

1399920


Nu de tank er af, de bobines en kabels zien er eigenlijk hartstikke netjes uit. Niet uitgedroogd, geen scheurtjes.

Wel twee kabels die bij het checken gelijk uit de bougiedoppen schoven. Zaten niet echt "geklemd" zoals die andere. Nummer 2 en 4, die dus maar even een stukje afknippen en zodat er een vers stukje is om aan te klemmen.

1399921


Dan de contactjes van die stekkertjes van de bobine maar even loshalen en schoonmaken. Misschien kom ik nog wat tegen...
 
Het rommelen aan het contactslot bij een draaiende motor heeft alvast niks uitgehaald. Hij startte uiteraard gewoon weer netjes vanmorgen.

Bekijk bijlage 1399920

Nu de tank er af, de bobines en kabels zien er eigenlijk hartstikke netjes uit. Niet uitgedroogd, geen scheurtjes.

Wel twee kabels die bij het checken gelijk uit de bougiedoppen schoven. Zaten niet echt "geklemd" zoals die andere. Nummer 2 en 4, die dus maar even een stukje afknippen en zodat er een vers stukje is om aan te klemmen.

Bekijk bijlage 1399921

Dan de contactjes van die stekkertjes van de bobine maar even loshalen en schoonmaken. Misschien kom ik nog wat tegen...

Hey Deeffox,

Ik heb een jaartje geleden iets anders gehad. Ik had tijdens een bocht insturen naar links dat ik dan even geen ontsteking had.
Vanaf je contactslot lopen 6 draden naar een groene stekker. Die zit aan de linkerzijde( waarschijnlijk) net na je balhoofd. Waar een plastic driehoekig kapje voor zit.
Bij mij waren alle 6 de kabelschoentjes in de loop der jaren lam geworden waardoor deze een vrij losse verbinding gaven.
Even met de tang iets aan knijpen had bij mij het probleem opgelost.
Wellicht het proberen waard.

Je rode start/stop knop kan ook nog last hebben van corrosie.
 
Hey Deeffox,

Ik heb een jaartje geleden iets anders gehad. Ik had tijdens een bocht insturen naar links dat ik dan even geen ontsteking had.
Vanaf je contactslot lopen 6 draden naar een groene stekker. Die zit aan de linkerzijde( waarschijnlijk) net na je balhoofd. Waar een plastic driehoekig kapje voor zit.
Bij mij waren alle 6 de kabelschoentjes in de loop der jaren lam geworden waardoor deze een vrij losse verbinding gaven.
Even met de tang iets aan knijpen had bij mij het probleem opgelost.
Wellicht het proberen waard.

Je rode start/stop knop kan ook nog last hebben van corrosie.
Ja ik zat ook al bij mezelf te denken dat ik, als het weer gebeurt, eens zou moeten letten op de stand van het stuur. Kan me voorstellen dat als het stuur naar links gedraaid staat er iets spanning ergens op de kabels kan komen of iets van een stekkertje ofzo doordat de kabelboom zo langs het balhoofd loopt.

Ik heb na je berichtje gelijk even gekeken maar onder het linkerkapje (als je er voor staat) loopt bij mij de kabelboom gewoon ononderbroken door. Ging het bij jou om een originele "N"? Alle stekkers e.d. zitten bij mij namelijk in de koplamp. Maar wel een goeie om dat daar ook te checken. Eerst maar eens zien of het probleem zich nog voordoet na de dingen die ik vandaag heb gedaan:
  • Staat bobines en aansluitingen gecheckt (visueel)
  • Staat bougiedoppen gecheckt (visueel)
  • Bougiekabels allemaal één cm korter geknipt en opnieuw op de bougiedoppen gedraaid
  • De "-" pool van de accu corrosievrij gemaakt en ingesmeerd met vaseline
  • De killswitch behandeld met WD40 en daarna met Corrosionschutz (ideeënbusinzending van @Ovy)
  • Het contactslot en sleutel behandeld met grafietpoeder (ideeënbusinzending van @Woutert)
En gelijk maar een soppie eroverheen gegooid...

1400068
 
Ja ik zat ook al bij mezelf te denken dat ik, als het weer gebeurt, eens zou moeten letten op de stand van het stuur. Kan me voorstellen dat als het stuur naar links gedraaid staat er iets spanning ergens op de kabels kan komen of iets van een stekkertje ofzo doordat de kabelboom zo langs het balhoofd loopt.

Ik heb na je berichtje gelijk even gekeken maar onder het linkerkapje (als je er voor staat) loopt bij mij de kabelboom gewoon ononderbroken door. Ging het bij jou om een originele "N"? Alle stekkers e.d. zitten bij mij namelijk in de koplamp. Maar wel een goeie om dat daar ook te checken. Eerst maar eens zien of het probleem zich nog voordoet na de dingen die ik vandaag heb gedaan:
  • Staat bobines en aansluitingen gecheckt (visueel)
  • Staat bougiedoppen gecheckt (visueel)
  • Bougiekabels allemaal één cm korter geknipt en opnieuw op de bougiedoppen gedraaid
  • De "-" pool van de accu corrosievrij gemaakt en ingesmeerd met vaseline
  • De killswitch behandeld met WD40 en daarna met Corrosionschutz (ideeënbusinzending van @Ovy)
  • Het contactslot en sleutel behandeld met grafietpoeder (ideeënbusinzending van @Woutert)
En gelijk maar een soppie eroverheen gegooid...

Bekijk bijlage 1400068
Het is wel lastig zoeken als je het niet kunt reproduceren, kabelbreuk zou je tijdens rijden of manouvreren met lopende motor ook wel moeten werken.
Je hebt nu een aantal zaken gecontroleerd, ik zou het gewoon eens aankijken nu.
 
en eventuele stekkers ff inspuiten met WD-40. houdt het vocht weg en werkt zelfs heel licht anti-corrosief. het zijn stiekem al best oude motoren met idem dito oude bedrading en dan willen slechte verbindingen ook wel voor storingen zorgen.
 
Whoop! Vanmiddag weer de eerste echte kilometers kunnen maken!

Wat bleek het euvel te zijn? Geen bobines, niet de tankontluchting, geen verstopte carbs maar simpelweg een slecht benzinefilter. :') Deze kwam aan het licht toen de motor gisteren ineens helemaal niet meer wilde starten...
Verwisseld, liep direct weer mooi op alle vier cilinders. Net even 50 km gereden en geen vuiltje aan de lucht!

Hopelijk is dit voorlopig het laatste van een lange reeks aan problemen...
 
Ja ik zat ook al bij mezelf te denken dat ik, als het weer gebeurt, eens zou moeten letten op de stand van het stuur. Kan me voorstellen dat als het stuur naar links gedraaid staat er iets spanning ergens op de kabels kan komen of iets van een stekkertje ofzo doordat de kabelboom zo langs het balhoofd loopt.

Ik heb na je berichtje gelijk even gekeken maar onder het linkerkapje (als je er voor staat) loopt bij mij de kabelboom gewoon ononderbroken door. Ging het bij jou om een originele "N"? Alle stekkers e.d. zitten bij mij namelijk in de koplamp. Maar wel een goeie om dat daar ook te checken. Eerst maar eens zien of het probleem zich nog voordoet na de dingen die ik vandaag heb gedaan:
  • Staat bobines en aansluitingen gecheckt (visueel)
  • Staat bougiedoppen gecheckt (visueel)
  • Bougiekabels allemaal één cm korter geknipt en opnieuw op de bougiedoppen gedraaid
  • De "-" pool van de accu corrosievrij gemaakt en ingesmeerd met vaseline
  • De killswitch behandeld met WD40 en daarna met Corrosionschutz (ideeënbusinzending van @Ovy)
  • Het contactslot en sleutel behandeld met grafietpoeder (ideeënbusinzending van @Woutert)
En gelijk maar een soppie eroverheen gegooid...
Ah vandaar,

Ik heb de S-versie (met badkuip xD).
Dan heb je in ieder geval een eventueel probleem minder ;) .

Nog problemen gehad?
 
Ah vandaar,

Ik heb de S-versie (met badkuip xD).
Dan heb je in ieder geval een eventueel probleem minder ;) .

Nog problemen gehad?
Nee, geen problemen gehad vanmorgen op mijn woon-werkritje.
Wel het idee dat het blok wat soepeler liep, viel minder trillingen, loopt wat lekkerder op lage snelheden ofzo. Er zullen misschien aardig wat missfires opgetreden zijn door de losse bougiekabel-bougiedoppenverbindingen. Met minder trillingen zou het minder snel los gaan trillen en zou het beter moeten blijven zitten.

We'll see!
 
Nee, geen problemen gehad vanmorgen op mijn woon-werkritje.
Wel het idee dat het blok wat soepeler liep, viel minder trillingen, loopt wat lekkerder op lage snelheden ofzo. Er zullen misschien aardig wat missfires opgetreden zijn door de losse bougiekabel-bougiedoppenverbindingen. Met minder trillingen zou het minder snel los gaan trillen en zou het beter moeten blijven zitten.

We'll see!

Fijn zeg!
Je rode wheelstriping staat best wel gaaf. Heb zelf ook een rode bandit.
 
Mede Bandit Rijders, de modificaties staan niet stil. Na de uitlaat demper was het tijd om de ouwe lullen kuip te lozen. Een 2e hands N koplamp is moeilijk vindbaar, dus heb besloten de zaag in de S kuip te zetten. Hierbij wat foto's van de ruwe vorm, niet verkeerd al zeg ik het zelf!
 

Bijlagen

  • 20190613_214300.jpg
    20190613_214300.jpg
    123,4 KB · Weergaven: 17
  • 20190613_214321.jpg
    20190613_214321.jpg
    133,7 KB · Weergaven: 18
  • 20190613_210143.jpg
    20190613_210143.jpg
    109,4 KB · Weergaven: 19
  • 20190613_211200.jpg
    20190613_211200.jpg
    124,3 KB · Weergaven: 18
  • 20190613_212215.jpg
    20190613_212215.jpg
    148,5 KB · Weergaven: 18
Mede Bandit Rijders, de modificaties staan niet stil. Na de uitlaat demper was het tijd om de ouwe lullen kuip te lozen. Een 2e hands N koplamp is moeilijk vindbaar, dus heb besloten de zaag in de S kuip te zetten. Hierbij wat foto's van de ruwe vorm, niet verkeerd al zeg ik het zelf!
Wat cool! Goed bedacht zeg, beetje Kawasaki ZRX-achtig.
Ben benieuwd naar het uiteindelijke eindresultaat :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan