Het Big-Ass Bandit Topic | Deel 37!

Je problemen zouden misschien kunnen komen doordat je de choke er te lang op houdt? Ik heb die van mij er maar een meter of 50 op (tot ik de straat uit ben). Na het starten schuif ik hem sowieso direct de helft dicht. Als ik hem er langer ophoud slaat hij bij de eerste rotonde af en krijg ik hem al helemaal niet meer gestart met de choke er op, is me wel eens overkomen. Als hij door koude een beetje af lijkt te gaan slaan als ik de choke er al af heb (bij een stoplicht oid) draai ik gewoon het gas een beetje open. Daar blijft hij mooier op draaien dan met de choke er op.

Bij veel korte stukjes met dit weer kan er door condensatie wel wat vocht in de olie komen wat gaat schuimen in het begin van je rit. Als je een langer stuk rijdt en de olie goed warm wordt dampt dit er wel uit (vandaar dat ik mijn olie graag warm heb dmv mijn home made oliekoeler over O-)).
Ik weet niet hoe ver je dagelijkse ritjes zijn.

De goede manier om je olieniveau te controleren:
Olie warm laten worden, na afzetten de olie een minuutje of 5 terug laten zakken in het carter, en dan de motor recht op beide wielen houden en door het glaasje kijken, dus niet op de middenbok.

Het niveau op je 2e foto zegt dus niet zo veel omdat na 1 minuut de olie waarschijnlijk nog niet ver genoeg gezakt is en door de koude er nog wat schuim vorming kan zijn.

Ik kan dit dus tegenwoordig aflezen, lijkt me een prima waarde :t
 
Fair enough. Ik rijd de laatste paar weken maar erg korte stukjes inderdaad. Viel me al op dat hij weer wat aan het roken was, ook nadat de condens uit de uitlaat was verdampt. Dat zal dan wel de verdampende condens uit het blok zijn.
Wat betreft de choke doe ik meestal het zelfde. Even vol open om mee te starten en voor ik weg rijd zorg ik dat hij rond de 1500 toeren zit. Dan naar mate hij steeds warmer wordt stel ik hem wat bij. In mijn geval daarstraks zette ik hem eigenlijk van nauwelijks choke naar helemaal geen choke.

Helaas vrijdag pas tijd om zelf even te gaan kijken. Had al materiaal besteld om een kleine beurt te doen dus heb bougies etc. liggen. Zou het misschien kunnen dat ik compressie ben verloren doordat een of meerdere bougies niet meer lekker ingedraaid zijn en dat de issues verklaart?
 
Ik kan dit dus tegenwoordig aflezen, lijkt me een prima waarde :t
Ik vergat de foto erbij:

IMG_20190109_174538.jpg


Zou het misschien kunnen dat ik compressie ben verloren doordat een of meerdere bougies niet meer lekker ingedraaid zijn en dat de issues verklaart?
Hier durf ik me niet over uit te laten. Wat je in ieder geval nog kan checken is of alle uitlaatbochten warm worden, mocht er één niet warm worden, dan kan je daar beginnen met het controleren van bougie/kabels e.d...
 
Fair enough. Ik rijd de laatste paar weken maar erg korte stukjes inderdaad. Viel me al op dat hij weer wat aan het roken was, ook nadat de condens uit de uitlaat was verdampt. Dat zal dan wel de verdampende condens uit het blok zijn.
Wat betreft de choke doe ik meestal het zelfde. Even vol open om mee te starten en voor ik weg rijd zorg ik dat hij rond de 1500 toeren zit. Dan naar mate hij steeds warmer wordt stel ik hem wat bij. In mijn geval daarstraks zette ik hem eigenlijk van nauwelijks choke naar helemaal geen choke.

Helaas vrijdag pas tijd om zelf even te gaan kijken. Had al materiaal besteld om een kleine beurt te doen dus heb bougies etc. liggen. Zou het misschien kunnen dat ik compressie ben verloren doordat een of meerdere bougies niet meer lekker ingedraaid zijn en dat de issues verklaart?
Je zegt eigenlijk nergens hoe hij loopt, alleen dat je vermogen kist. Hoe klinkt ie? Vallen er cilinders uit of is het echt alleen traagheid?

Vind je olie er in het tweede glaasje ook wat gek uitzien eigenlijk, is bij een Bandit eigenlijk nooit zo licht :P
 
Ik vergat de foto erbij:
Die dingen heb ik gezien ja! Zat er nog over te denken om er een aan te schaffen.

Je zegt eigenlijk nergens hoe hij loopt, alleen dat je vermogen kist. Hoe klinkt ie? Vallen er cilinders uit of is het echt alleen traagheid?
Toen hij de eerste keer uitviel liep hij duidelijk op minder cilinders. Maar dat kan dan mogelijk door een brandstof tekort komen. Nadat de reserve aan stond liep hij voor wat ik kon horen op alle cilinders. Dus dan is het echt de traagheid.

Vind je olie er in het tweede glaasje ook wat gek uitzien eigenlijk, is bij een Bandit eigenlijk nooit zo licht :P
Bedoel je nu het schuim of dat miezerige laagje olie dat onderin het glaasje te zien is?
 
Oh en nu de foto's er toch met close-up staan. Aanschouw op de eerste foto ook even de mooie kwast strepen op de zijkant van het blok :'):')
 
Het klinkt toch echt als iets van een brandstofding, maar de choke zal er niks mee van doen hebben. Lastig inschatten vanaf hier, kan vanalles zijn. Zeker als hij binnenkort toch nagekeken wordt heeft het weinig zin om te gaan lopen gissen :)
 
Ow wauw, echt een schilderijtje die Bandit van jou :Y
Je moest eens weten... Begin ondertussen serieus te twijfelen waarom ik dit ding ook alweer heb gekocht :')

Het klinkt toch echt als iets van een brandstofding, maar de choke zal er niks mee van doen hebben. Lastig inschatten vanaf hier, kan vanalles zijn. Zeker als hij binnenkort toch nagekeken wordt heeft het weinig zin om te gaan lopen gissen :)
Ja zal de bougies nog wel even checken en dan mijn garage afspraak omzetten van een "algemene inspectie" naar "Help mijn motor is ongesteld en wil me failliet hebben".
 
Ik zou in eerste instantie zeggen een brandstof probleem, het begint ook weer frisser te worden, carb-icing kan, maar daar kun je prima mee naar huis komen normaal. Als hij echt het hele pijlglaasje heeft gebruikt vanaf zondag is het verbruik wel een beetje aan de hoge kant ;)
Heb je wel nog even een paar liter benzine er bij gegooit zodat je zeker weet dat hij niet zonder benzine staat?

De info is een beetje weinig om echt iets over te kunnen zeggen zo...
 
En schrik niet van de prijs van die doppies.
;(;(;( Is toch gebeurd...Damn +/-3 tientjes per stuk :o

Vanmorgen bij het opdraaien van de n-weg weer gesputter/inhouden. Maar weer natte omstandigheden, geen zoab in ieder geval. Bij het invoegen op de A15 liep hij weer lekker, maar hier was er ook bijna geen water op de weg. Van het weekend maar eens even de kabels en doppen controleren, maargoed dat lag toch al in de planning.

Universele NGK-doppen is niks dan? Ik heb ook wel eens van die foto's voorbij zien komen van mensen met rode kabels en doppen, niet dat ik dat wil maar dat lijkt me toch ook geen OEM?
 
Ik zou in eerste instantie zeggen een brandstof probleem, het begint ook weer frisser te worden, carb-icing kan, maar daar kun je prima mee naar huis komen normaal. Als hij echt het hele pijlglaasje heeft gebruikt vanaf zondag is het verbruik wel een beetje aan de hoge kant ;)
Heb je wel nog even een paar liter benzine er bij gegooit zodat je zeker weet dat hij niet zonder benzine staat?

De info is een beetje weinig om echt iets over te kunnen zeggen zo...
Gisteren nog even naar de motor gekeken. Met deze temperaturen ga ik niet op straat de tank er af krijgen en zelf het e.e.a. kunnen checken.
Wel kunnen starten op de choke maar zodra ik de choke iets bijstel begint hij weer af te slaan. Carb icing lijkt het niet te zijn dus hij gaat naar de garage voor een check. Voor wat ik kan zien lijkt het inderdaad een issue met de brandstof. Mogelijk ff de carbs cleanen... helaas...
 
Aangezien het echt prutweer was het afgelopen weekend (en ik een vrij 'intensief' feestje had) ben ik er niet aan toegekomen de bougiedoppen te checken.
Wel digitaal wat meer uitgezocht.

In de Bandit gaat bougie type: CR9EK.

1547458687420.png


Volgens onderstaand document horen daar dus deze specificaties bij:

1547458873085.png


Afgaande op het uiterlijk van de huidige bougiekap zou ik dus onderstaande moeten hebben:
(en dan moet ik de afmetingen wel nog even nameten op juistheid)

1547458969950.png


Volgens mij staat er alleen wel een fout in bovenstaande afbeelding. bij het gearceerde type staat 120° terwijl dat volgens mij 102° is. Het type erboven ziet er meer uit als 120°. Onderstaand is daar dan weer de bevestiging van:

1547463689145.png


De daarbij horende specificaties:

1547459622365.png


En dan krijg ik deze kapjes er wel omheen gefrot denk ik:

1547464799860.png


Lang verhaal kort: Volgens mij zit ik wel op de goede weg, moet het alleen nog even iets meer bevestigd hebben.
Deze bougiekappen zouden een tientje per stuk zijn dus dat is me het uitzoekwerk nog wel even waard tegenover de drie tientjes per stuk van de originele.
En je leert er ook weer wat bij hè... :P

Zo, nu heb ik het in ieder geval makkelijk op één locatie staan. O-)
 
Zo'n bescherming is altijd wel nice. Vooral als je buiten de stad woont waar de weg nog wel eens wat minder schoon is...

Bougiedoppen kunnen inderdaad soms erg rare fratsen uithalen. Op mijn toenmalige Seven fifty ging ze door een gescheurd afdicht rubber gewoon op 3 cilinders lopen.
 
Vandaag tussendoor eindelijk een beetje tijd (in combinatie met droog weer) gehad om de bougiekappen na te kijken. Als eerste viel op dat die dingen er nog netjes uitzien. Niet oud, beschadigd, aangetast of iets dergelijks.

Tweede wat opviel was dat de afmetingen toch niet echt overeenkwam met die gearceerde uit de bovenstaande documentatie. Ter vergelijk:

1547463689145.png


IMG_20190118_201502.jpg
IMG_20190118_201444.jpg


2 cm korter dus. Komt misschien net uit, maar ik twijfel of er dan nog ruimte is voor het afsluitkapje (met de gaatjes).

Nu is het zo dat de bougiekabel van cilinder 2 wel weer makkelijk los kwam. Ik typ 'weer' omdat dit afgelopen augustus ook was. Deze loopt vrij strak van de bobine naar de bougiekap. Misschien dat deze door trillingen een beetje los trilt (ook omdat het uiteinde een beetje gaar is maar dus te kort om af te knippen). Kabel(s) vervangen is geen overbodige luxe dus.

@Vareta, jij al een update over je Bandit?
 
Hebben ze je dan wel de juiste geleverd @Deeffox ?

De mijne hebben ze vandaag opgehaald. De Suzuki dealer had helaas eerder geen tijd voor transport. Even afwachten wat ze allemaal gaan vinden.
 
Vandaag tussendoor eindelijk een beetje tijd (in combinatie met droog weer) gehad om de bougiekappen na te kijken. Als eerste viel op dat die dingen er nog netjes uitzien. Niet oud, beschadigd, aangetast of iets dergelijks.

Tweede wat opviel was dat de afmetingen toch niet echt overeenkwam met die gearceerde uit de bovenstaande documentatie. Ter vergelijk:

Bekijk bijlage 1348829

Bekijk bijlage 1348830Bekijk bijlage 1348831

2 cm korter dus. Komt misschien net uit, maar ik twijfel of er dan nog ruimte is voor het afsluitkapje (met de gaatjes).

Nu is het zo dat de bougiekabel van cilinder 2 wel weer makkelijk los kwam. Ik typ 'weer' omdat dit afgelopen augustus ook was. Deze loopt vrij strak van de bobine naar de bougiekap. Misschien dat deze door trillingen een beetje los trilt (ook omdat het uiteinde een beetje gaar is maar dus te kort om af te knippen). Kabel(s) vervangen is geen overbodige luxe dus.

@Vareta, jij al een update over je Bandit?
Dan zou ik inderdaad zeggen dat het waarschijnlijk handiger is om rechte te nemen. De hoek komt toevallig wel handig uit met de plaatsing van onze bobines maar is verder totaal niet belangrijk.
 
Gewoon die rechte heb ik erop
Ah thanks! Ja dat kan natuurlijk ook...
En gaan die afdekkapjes met die gaatjes er dan ook nog op?

Hebben ze je dan wel de juiste geleverd @Deeffox ?
Nee ben nog een beetje aan het uitzoeken, niks besteld nog :)
De mijne hebben ze vandaag opgehaald. De Suzuki dealer had helaas eerder geen tijd voor transport. Even afwachten wat ze allemaal gaan vinden.
Ah ok, ben benieuwd!

Dan zou ik inderdaad zeggen dat het waarschijnlijk handiger is om rechte te nemen. De hoek komt toevallig wel handig uit met de plaatsing van onze bobines maar is verder totaal niet belangrijk.
Nee inderdaad, beetje blindgestaard op de hoek. 8)7
 
Ik weet niet of die kapjes passen. Ik heb die bewust weggelaten na half verkoolde doppen. Dacht dat ie de warmte niet goed kwijt kon door die dopjes :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan