Het Big-Ass Bandit Topic | Deel 37!

Hallo allemaal,

Ik heb sinds kort een bandit 600 gekocht uit 2001 en ik vroeg me af of het motorblok van een '97-'00 model exact hetzelfde is?

Ik heb namelijk een schade bandit van '97 staan en visueel gezien lijkt het blok exact hetzelfde en ook de ophangpunten komen overeen.
Nu wil ik weten of het inwendig ook hetzelfde is of moet ik de dynamo/vliegwiel, koppeling enzovoort uitwisselen? En zijn de carburateurs ook hetzelfde?

Alvast bedankt!
 
Je moet helemaal niets, toch? Of doet er één van de twee het niet waardoor je dit wilt? Ik mis ff context :+


Je kunt eigenlijk alle oliegekoelde SACS blokken uitwisselen, van 1985 tot 2006 zo ongeveer. Dus deze ook. Ontwikkeling van de motoren was niet iets waar Suzuki in die dagen heel erg druk mee was.
 
Bedankt voor je reactie! :D

Ik heb een Bandit gekocht die dikke blauwe pluimen uit de uitlaat creeert en wat beroerd loopt en rare geluiden maakt. Er zit een verhaal achter dat er brandstof in het blok is gelekt en er toen mee is blijven rijden of iets dergelijks. Ik wil het blok dus vervangen en had toevallig nog een bandit staan met schade met een goed blok eronder. Wilde even weten of je dat kon uitwisselen :)
 
Vanmorgen eigenlijk zonder problemen door de regen en wind onderweg naar het werk. Toen ik echter de snelweg afging en achter een vrachtwagen moest blijven hangen op de provinciale weg, ging de Bandit een beetje tegensputteren. Toen de vrachtwagen afsloeg en ik er langs kon liep hij niet helemaal lekker meer, regelmatig inhouden en toen ik zelf af moest slaan, sloeg de Bandit zelf ook af. Ik kreeg 'm wel weer gestart maar de resterende 500 meter naar mijn werk bleef het een beetje inhouden af en toe, en sloeg hij wederom af toen ik de motor wilde "parkeren".

Toen ik 'm droog weggezet had heb ik hem een paar minuten later weer gestart en bleef hij wel weer netjes stationair lopen. Ik verdenk dat door het vele vocht achter de trage vrachtwagen in een vrij pittige bui, een bougiekabel door is gaan slaan. Heb afgelopen augustus ook last gehad van een beetje hetzelfde probleem gehad en toen was er een bougiekabel die niet helemaal lekker in de bougiedop zat. Ik hoop dat ik vanmiddag een beetje normaal thuis kan komen en dan thuis maar weer eens op onderzoek.

Met een plantenspuit wat water onder de tank laten nevelen bij een stationair draaiende motor zou, als bovenstaande het probleem zou zijn, zichtbare vonken op moeten leveren toch? En zuurvrije vaseline smeren op de contactpunten zou nog bescherming kunnen bieden tegen vocht?
 
Zichtbare vonken niet echt, het zou kunnen maar ga er niet vanuit. Overslaande vonk is wel een probleem dat ze vaker hebben dus het kan goed. Andere mogelijkheid is carb-icing, al denk ik eigenlijk niet dat het daar koud genoeg voor was. Zitten je doppen goed? De doorloopgaatjes zijn vrij?
 
Ik zal straks inderdaad even met een paperclipje naar buiten lopen om die gaatjes te checken. Die zitten onder de uitlaatflenzen toch?
 
Hoe goed zijn de bougiekabels nog? Haarscheurtjes met (zout) water is geen lekkere combi.
Hebben alle doppen nog boven en onder het afdichtrubber in goede staat op de plek zitten?
 
Hoe goed zijn de bougiekabels nog? Haarscheurtjes met (zout) water is geen lekkere combi.
Hebben alle doppen nog boven en onder het afdichtrubber in goede staat op de plek zitten?
Ben net even wezen kijken, en kabels zien er niet uitgedroogd uit ofzo. Afdichtrubbers zitten nog op goede plekken en alle andere leidinkjes zagen er ook nog fris uit. Het zag er wel wat viezig uit in de buurt waar die afwateringsgaatjes zitten dus daar heb ik met een opengevouwen paperclipje de boel een beetje geprobeerd vrij te maken.
Het zal toch iets te maken moeten hebben met een grote hoeveelheid vocht of iets dergelijks want had er de rit (35km) geen last van totdat ik ineens in een bui achter een langzaamrijdende vrachtwagen terecht kwam met een hoop opspattend water. Ga het zien zo, zal voor de zekerheid ook nog maar even de tankinhoud checken maar daar zou volgens de dagteller nog ruim voldoende in moeten zitten...
 
Zelfs al staan die gaten vol, dan zou en motor met goede kabels, doppen en afdichtingen niet moeten stotteren.
Als je het niet repareert is er een risico dat het je weer overkomt ;) Helaas is niet alles op het oog zomaar te zien.

Heb je trouwens de kapjes die de bougiegaten afschermen ook aan je kabels zitten? Dan lopen ze in elk geval minder snel vol.
s-l500.jpg
 
Zelfs al staan die gaten vol, dan zou en motor met goede kabels, doppen en afdichtingen niet moeten stotteren.
Als je het niet repareert is er een risico dat het je weer overkomt ;) Helaas is niet alles op het oog zomaar te zien.

Heb je trouwens de kapjes die de bougiegaten afschermen ook aan je kabels zitten? Dan lopen ze in elk geval minder snel vol.
s-l500.jpg
Ja daar zit wat in, ik zou de bougiedoppen en kabel moeten vervangen om zeker te zijn dat het daar 100% is. Is dat goed te doen bij de Bandit? De kabels zitten niet in de bobines gegoten oid?

Nu trouwens nergens last meer van na 10km stukje...
 
Vaak zijn het de bougiedoppen die doorslaan bij deze dingen, daar kun je geen kabels tegenop vervangen. Ze gaan kapot door teveel wateroverlast :P
 
De doppen is simpel, de kabels is irritant omdat de klemmetjes waarmee ze aan de bobine zitten eigenlijk altijd kapot gaan. Nieuwe van bestellen dus. En schrik niet van de prijs van die doppies.

Heb op een Bandit weekendje ooit (beetje verzopen weekend) een hele tijd op 3 en soms op 2 cilinders mee moeten rijden. Uiteindelijk de hele boel ingeducttaped en toen deed ie het weer ff normaal :+ Vooral op 2 is kut, want stom genoeg blijft er dan niet genoeg vermogen over om vooruit te komen.
 
Vaak zijn het de bougiedoppen die doorslaan bij deze dingen, daar kun je geen kabels tegenop vervangen. Ze gaan kapot door teveel wateroverlast :P
Haha nou dat zal dan inderdaad wel, wat een shitweer. Van 't weekend de boel maar eens even loshalen en inspecteren bij daglicht. Afgelopen augustus was het een dop die een beetje gaar aan de kabel zat met een hoop van die groene oxidatie(?) er aan. Toen schoongemaakt, dop er weer op en nergens meer last van gehad. Best kans dat hier weer het euvel zit.

Heb op een Bandit weekendje ooit (beetje verzopen weekend) een hele tijd op 3 en soms op 2 cilinders mee moeten rijden. Uiteindelijk de hele boel ingeducttaped en toen deed ie het weer ff normaal :+ Vooral op 2 is kut, want stom genoeg blijft er dan niet genoeg vermogen over om vooruit te komen.

quote-duct-tape-is-not-a-perfect-solution-to-anything-but-with-a-little-creativity-in-a-pinch-...jpg


Heb je trouwens de kapjes die de bougiegaten afschermen ook aan je kabels zitten? Dan lopen ze in elk geval minder snel vol.
Deze zitten er op inderdaad, en ook nog correct. Wil ook nog wel een gebeuren dat die niet lekker er ingedrukt zitten maar dat was niet het geval.
 
IMG-20190108-WA0010.jpgIMG-20190108-WA0006.jpgIMG-20190108-WA0005.jpg

Met kuip, dus geen naked, ik mag erin las ik in de intro post, met gepaste schaamte, zoals beschreven :) !
650 uit 2005.

Ik ben er blij mee, zoals al eerder in het topic geschreven. Ten aanzien van toen de uitlaat vervangen en custom hendels gemonteerd :)

Eerste motor, eerste foto's! Go easy on me :]:t:t-O-
:]
 
Laatst bewerkt:
Nou ik heb ook weer een k*tzooi met die fiets.

Net onderweg naar huis rijd ik binnen de bebouwde kom de motor een beetje warm, dus haal de choke er vanaf. Kom aan bij het stoplicht en de motor slaat af. Beetje gek, maar ok. Choke erop en weer gestart. Gaat 200m weer prima en daarna begint ie enorm in te houden. Met 50% gas in de eerste versnelling ga ik niet harder dan 20 km/u. Van de weg af gedraaid, rustig even gestopt en voordat ik tot stilstand kom slaat hij gewoon weer af (met choke).
Starten wil niet meer lukken. 200 km op de dagteller dus toch even de brandstof checken; voldoende in de tank. Kraantje gecheckt en zie ik ineens dat hij niet op de reserve staat (wat ik normaal altijd wel doe). Op reserve gezet en even gewacht. Starten en... Succes! Hij slaat weer aan!

Totdat... Ik weer 10 meter rijd en het vermogen echt voor geen meter wil. 15 km/u haalt ie nog net en zodra ik meer gas bij wil geven begint hij terug te lopen in de toeren en wil hij afslaan. Met de koppeling in even op toeren laten komen (hoger dan 4k toeren wil hij dan ook niet) en dan koppeling op laten komen kan ik steeds een paar meter rijden maar meer ook niet.
Ding aan de kant gezet en ben maar gaan duwen...

Nu viel het me op dat het oliepijl wederom erg laag was en vol met schuim. Terwijl ik de olie zondag nog heb bijgevuld...

Zondag:
20190107_153835.jpg

Vandaag (woensdag):
20190109_192237.jpg
Let wel, deze olie stand is genomen 1 minuut nadat de motor uit is vallen.

Hij gaat volgende week dinsdag toch al naar de Suzuki dealer voor een algemene inspectie. Maar nu dus ook met reden (en niet alleen onderbuik gevoel dat hij niet helemaal lekker loopt).
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan