Het Aprilia RS125 topic (3)

Zo dat was mijn kortste bezichtiging bij een motor ooit...... na letterlijk 30 sec stond ik alweer buiten. Wat een hok zeg, een dan druk ik mezelf nog voorzichtig uit.
Nu maar is een afspraak bij de volgende maken in de hoop dat die iets beter is. Ook weer eentje met werk maar dat vind ik niet erg. Vooral ook omdat de rest duur ik kan vinden vraagprijzen hebben van boven de €2000,- :X
En bij deze zit tenminste ook gewoon een originele uitlaat op :+

Aprilia rs 125 cc 2takt (yamaha,Derbi,KTM)
Bieden
http://link.marktplaats.nl/m1273835...ium=android_social&utm_campaign=socialbuttons
 
Zo dat was mijn kortste bezichtiging bij een motor ooit...... na letterlijk 30 sec stond ik alweer buiten. Wat een hok zeg, een dan druk ik mezelf nog voorzichtig uit.
Nu maar is een afspraak bij de volgende maken in de hoop dat die iets beter is. Ook weer eentje met werk maar dat vind ik niet erg. Vooral ook omdat de rest duur ik kan vinden vraagprijzen hebben van boven de €2000,- :X
En bij deze zit tenminste ook gewoon een originele uitlaat op :+

Aprilia rs 125 cc 2takt (yamaha,Derbi,KTM)
Bieden
http://link.marktplaats.nl/m1273835...ium=android_social&utm_campaign=socialbuttons

Ik had het al verwacht :P

Die waar je nu wil gaan kijken ken ik al wel, heb hem gemaild omdat ik de uitlaatdemper wel wilde maar hij wil allern het hele ding verkopen en daar ga ik niet zoveel voor betalen.
Dus ben benieuwd hoe compleet hij nog is.
 
Ik had het al verwacht :P

Die waar je nu wil gaan kijken ken ik al wel, heb hem gemaild omdat ik de uitlaatdemper wel wilde maar hij wil allern het hele ding verkopen en daar ga ik niet zoveel voor betalen.
Dus ben benieuwd hoe compleet hij nog is.


Hij zegt dat de motor nog helemaal compleet is en wil er €750,- voor hebben. Maar is even over nadenken om er wel of niet te gaan kijken
 
Ik heb een raar probleem met mijn RS125, een tijdje geleden viel hij opeens uit tijdens het rijden (bij het uit accelereren uit de bocht) en nu wil hij niet meer aan. Bij starten wordt de bougie gewoon nat, vonkt ook als ik hem buiten tegen de cilinder aan houd.
Motor valt niet te starten op de startknop. Bij aanrennen hoor ik heel soms een kort plofje uit de uitlaat, maar slaat niet aan. Blijft meestal ook maar bij één of twee plofjes.

Gaat om een 1994 RS125 Extrema. Iemand een idee wat ik allemaal kan doormeten/controleren voordat ik dingen begin te vervangen?
Ik heb de bougie al vervangen.
 
Ik heb een raar probleem met mijn RS125, een tijdje geleden viel hij opeens uit tijdens het rijden (bij het uit accelereren uit de bocht) en nu wil hij niet meer aan. Bij starten wordt de bougie gewoon nat, vonkt ook als ik hem buiten tegen de cilinder aan houd.
Motor valt niet te starten op de startknop. Bij aanrennen hoor ik heel soms een kort plofje uit de uitlaat, maar slaat niet aan. Blijft meestal ook maar bij één of twee plofjes.

Gaat om een 1994 RS125 Extrema. Iemand een idee wat ik allemaal kan doormeten/controleren voordat ik dingen begin te vervangen?
Ik heb de bougie al vervangen.

Controleer eerst of de motor nog voldoende compressie heeft,is dat in orde zal de ontsteking waarschijnlijk niet goed meer werken,is de vonk een sterke vonk of een zwakke vonk?
 
Ik heb de compressie gemeten, met starten op de startmotor komt ie tot 50psi, met aanrennen tot 100psi. Jammergenoeg zijn alle waarden die ik op internet vind met een warme motor, maar dat is voor mij natuurlijk niet mogelijk...

Net ook even een colortune er aan gehangen, buiten de cilinder geeft die een mooie vonk, maar binnen de cilinder zie ik geen vonken meer.

Bobine heb ik ook doorgemeten, maar dat is een SEM Bobine, waarvan je enkel de weerstand tussen de aardedraad en de bougiedop, en tussen de rode draad en de dodemansknop kan meten, dus daar valt ook weinig aan af te leiden...
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de compressie gemeten, met starten op de startmotor komt ie tot 50psi, met aanrennen tot 100psi. Jammergenoeg zijn alle waarden die ik op internet vind met een warme motor, maar dat is voor mij natuurlijk niet mogelijk...

Net ook even een colortune er aan gehangen, buiten de cilinder geeft die een mooie vonk, maar binnen de cilinder zie ik geen vonken meer.

Bobine heb ik ook doorgemeten, maar dat is een SEM Bobine, waarvan je enkel de weerstand tussen de aardedraad en de bougiedop, en tussen de rode draad en de dodemansknop kan meten, dus daar valt ook weinig aan af te leiden...

Hoi
100 psi voor een koude motor is naar mijn mening veel te laag,in normale toestand bij een standaard motor is normaal ongeveer 150.
Dat betekent veel te veel verlies. Koud dan ongeveer 125 tot 135,bij benadering.
 
Ik weet eerlijk niet hoeveel compressie je zou moeten hebben, maar de cilinder eraf halen is niet heel veel werk.

Ik heb ook eens een zuigerveer gehad die gedraait was en de zuiger beschadigt had maar nog wel wat compressie had.
 
Volgens mij heb ik op de mijne, koud, iets van 7 bar = 102 psi. Rij ik al jaren mee.
Warm? Geen idee.
 
de compressie moet 150psi zijn voor een gezonde RS,dat is 10,3 bar.
Lijstje,dit is met warme motor.
80 psi - should be struggling to start no long left till failure

100 psi - very low change rings / barrel
120 psi - rings wearing

150 psi - rings in as new condition for stock machines

180 psi - rings in as good condition for tuned machines
 
Laatst bewerkt:
de compressie moet 150psi zijn voor een gezonde RS,dat is 10,3 bar.
Lijstje,dit is met warme motor.
80 psi - should be struggling to start no long left till failure

100 psi - very low change rings / barrel
120 psi - rings wearing

150 psi - rings in as new condition for stock machines

180 psi - rings in as good condition for tuned machines

Warm heb ik niets aan als de Rs niet start...

Koud komt die overeen met wat Gert zegt.

Vanavond nog even getest met een strobo: buiten de cilinder vonkt de bougie prima (en flitst de strobo mooi mee), met bougie gemonteerd flitst de strobo niet meer.
Daarna: Een bougie (A) gemonteerd in het bougiegat, andere (B) in de bougiedop en geen vonk. A uit het bougiegat gedemonteerd en wel weer een vonk uit bougie B.
 
Heb je geen slechte bougiekabel die nu toevallig wel en niet vonkt?

Ik zou namelijk niet weten waarom een bougie buiten de kamer wel of niet zou vonken puur omdat de motor compressie heeft.
 
Warm heb ik niets aan als de Rs niet start...

Koud komt die overeen met wat Gert zegt.

Vanavond nog even getest met een strobo: buiten de cilinder vonkt de bougie prima (en flitst de strobo mooi mee), met bougie gemonteerd flitst de strobo niet meer.
Daarna: Een bougie (A) gemonteerd in het bougiegat, andere (B) in de bougiedop en geen vonk. A uit het bougiegat gedemonteerd en wel weer een vonk uit bougie B.


Dan is de vonk te zwak en heb je een probleem met je ontsteking.
Kijk na of je bougiekabel niet vonkt naar massa,meestal hoor je dat als een snel achter elkaar tikkend geluid,is het niet de kabel dan is het heel waarschijnlijk de bobine die
niet goed meer is.
 
Ik zou namelijk niet weten waarom een bougie buiten de kamer wel of niet zou vonken puur omdat de motor compressie heeft.

batterij of dynamo niet goed genoeg meer.
met startmotor ? zonder bougie -> startmotor moet veel minder hard werken, minder belasting op het electrisch circuit, genoeg over voor de ontsteking.

met kick ? trager toerental -> minder stroomopwekking/zwakkere pulsen -> niet genoeg voor ontsteking.

heb jaren met een slechte batterij rond gereden in mijn KR1 omdat die nergens voor nodig was. alleen moest ik mijn lichten uit zetten om hem in gang te kicken, anders had de ontsteking niet genoeg spanning.
 
Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een Aprilia RS 125 2takt.
Hier in de buurt staat de volgende te koop:

Tweedehands Aprilia - Motoren

Wat denken jullie ervan aan de hand van de foto's?
Originele kleurencombinatie?
Motorisch en technisch kan je het zo natuurlijk niet beoordelen.
Er aan werken en het onderhoud doen kan ik zelf.
Ik doe technisch allles zelf bij mijn oude 2takt Vespa,s. Van onderhoud tot volledige motorrevisies.
 
Ik ga morgen eens vrijblijvend gaan kijken. Waar moet ik specifiek opletten bij deze modellen?

Een hoop aan geknoeid zo te lezen,vraag aan de eigenaar wat er allemaal
aan veranderd is,als er een ander luchtfilter en uitlaat gemonteerd is moet
de rest ook daar op afgesteld zijn,zo niet dan vraag je om problemen bij een 2 takt.
En vraag ook waarom er een nieuwe zuiger en wand is gemonteerd,ik vermoed
omdat de afstelling niet klopte en de boel vastgelopen is.
Eigenlijk zou je met een grote boog om deze motor heen moeten lopen en
op zoek gaan naar een net standaard exemplaar.
Het lijkt allemaal wel mooi zo,n motortje opvoeren maar de fabrikant heeft deze
motoren gemaakt om een bepaald vermogen betrouwbaar te kunnen leveren,ga je
daar veranderingen aan doen dan moet je het goed doen,dat houd oa in een
versterkte krukas en zuiger en nog meer aanpassingen.
Ik heb ooit eens gesproken met iemand die in de Aprilia cup gereden heeft,
als je hoort wat er allemaal kapot ging dan word je daar niet vrolijk van.
Dus denk nog maar eens goed na voordat je een niet standaard motor koopt.
 
origineel of niet, altijd zelf alles controleren en in orde zetten.

of er dan een andere zuiger in steekt en/of nieuwe nikasil maakt niet uit. eigenlijk liever nieuwe nikasil en zuiger dan originele versleten.
versterkte krukas omwille van een paar paardjes meer is ook licht overdreven. Dat ze in een cup vanalles omzeep rijden zal meer te maken hebben met het allerlaatste beeje vermogen er uit te persen door op de rand van de perfecte afstelling te balanceren zodat er niet veel nodig is om er over te gaan.

Heb vroeger ook genoeg kapot gereden. Sinds ik tevreden ben met enkele pk's minder (maar nog steeds meer dan origineel) en alleen nog zeer goede dure olie gebruik al bijna 10 jaar geen blok meer kapot gehad.
 
Laatst bewerkt:
Dat doe ik ook als ik een oude Vespa koop. Nieuwe banden, alle kabels vernieuwen, remmen, olie, cilinder, piston, krukas nakijken.

Ik ben daarnet gaan kijken naar de Rs in mijn buurt. een kleine 15000 km. Nieuwe achterband, voorband is op, motorisch volledig gereviseerd zegt de verkoper .
Er is ooit een schuiver met gemaakt vandaar dat hij niet de originele kleuren heeft.
Vraagprijs is vaste prijs. Dus geen aankoop gedaan.

Ik kan bij een 2takt specialist te Sint Niklaas, niet ver van waar ik woon, een Rs 125 Alitalia kopen met een nieuw blok erin. Daar moet ik wel nog wat geduld voor hebben want deze is nu nog gedemonteerd voor terug op te bouwen. Mijn voorkeur gaat naar deze dan. Er is ook nog een rs Spain's N1 en een oudere rs Harada, telkens met een nieuw blok.
 
Dat doe ik ook als ik een oude Vespa koop. Nieuwe banden, alle kabels vernieuwen, remmen, olie, cilinder, piston, krukas nakijken.

Ik ben daarnet gaan kijken naar de Rs in mijn buurt. een kleine 15000 km. Nieuwe achterband, voorband is op, motorisch volledig gereviseerd zegt de verkoper .
Er is ooit een schuiver met gemaakt vandaar dat hij niet de originele kleuren heeft.
Vraagprijs is vaste prijs. Dus geen aankoop gedaan.

Ik kan bij een 2takt specialist te Sint Niklaas, niet ver van waar ik woon, een Rs 125 Alitalia kopen met een nieuw blok erin. Daar moet ik wel nog wat geduld voor hebben want deze is nu nog gedemonteerd voor terug op te bouwen. Mijn voorkeur gaat naar deze dan. Er is ook nog een rs Spain's N1 en een oudere rs Harada, telkens met een nieuw blok.

Zegt al genoeg over de betrouwbaarheid van die blokken,als er nieuwe motoren
gemonteerd zijn is het de vraag waarom,waarschijnlijk niet omdat ze zo lang meegaan. ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan