Het Achterspan

d'Ouwe

Die hard MF'er
19 jun 2007
976
93
Zaltbommel
Geen zijspan, maar een zeer nauw verwant lid van deze familie.
Het gaat om een Velorex en in dat geval een type 16/350. D.w.z. 't geval staat op drie 16 inch wielen en wordt aangedreven door een motor van 350cc van het merk Jawa. Voor meer details is er op internet genoeg te vinden over dit eenvoudig voertuigje.
De charme die het voor mij heeft is de manier waarop technische oplossingen zijn bedacht.
Een voorbeeld:
Een Jawa heeft een kickstarter. Hoe start je dan deze motor die achter je zitting ligt?
Heel eenvoudig. Op de kickstarteras bevestig je een lever met daarin een gat. In dat gat haak je een oog dat aan de kerndraad van een bowdenkabel bevestigd is. Deze kabel gaat naar de bestuurdersruimte waar een hefboom is gemonteerd met aan de andere kant van het draaipunt ook een lever waar de kabel aan wordt bevestigd, waarmee kickstart tot handstart wordt. Dat er verder Velorexen zijn met een dynastart is natuurlijk heel decadent.
 
Gave dingen, zijn ze eigenlijk heel erg zeldzaam?

Ik heb er nog nooit 1 in het wild gezien, maar misschien dat er landen zijn (voormalig oostblok) waar je ze wellicht vaker ziet?
 
Op de tweetaktdag hier in Moergestel heb ik er regelmatig gezien. Naast een variëteit aan tweetakt auto's.
Blijft raar als een auto start en je hoort reng-deng-deng in plaats van plop-plop-plop :)
 
20140514_203221-1024x767.jpg


3404681852_6f467ed3f6.jpg


797510-500x332.jpg
 
Je kunt ook een nieuwe bestellen direct uit India. Is iets groter, iets minder sierlijk maar niet zo duur als een originele Pav.

Edit: Ik heb het uiteraard over de aanhanger.
 
Laatst bewerkt:
De werkzaamheden aan de Velorex.
Was ik in de veronderstelling dat dit verhaal nog wat plaatjes voor de beeldvorming miste? Weer terug op het forum zie ik de kracht van deze club: is allemaal al voor me ingevuld. Prachtig.
Dan rest alleen nog de aanleiding van dit verhaal.
Is terug te vinden op pagina 81 e.v. van Het zijspancafé deel drie.
Zo, dan kan ik weer verder met het vervolg.
Tja, carterhelften uit elkaar.
Daar had ik een hulpstukje voor gemaakt naar voorbeeld van het WPH (die in het WPH ziet er iets gelikter uit :+ ).
Er was heel weinig kracht voor nodig omdat het krukaslager niet meer klemt en ruimte heeft in het carter.zie foto met glanzende buitenring. De enige kracht was nodig om het juk waarin het middenlager van de krukas zit van het carter te schuiven.

Krukaslagers speling in carter.
Astap van de krukas is afgeslepen waar een conus voor de poelie had moeten zitten (rechts van de schroefdraad en waar de as nu ophoud mist schroefdraad om de poelie vast te zetten).
Carterhelften die op de scheiding beitelsporen hebben.

Voorlopig plan.
Carters aanpakken. Alu oplassen en opnieuw vlakken. Helicoils plaatsen.
Lagerspeling terugbrengen door ringen te draaien en in de uitgekotterde gaten te persen zodat je weer op nul kan beginnen. Heb daar zelf de middelen niet voor.Loctite 620 heb ik wel liggen, maar....
Dan komen we bij de krukas. Omdat hij toch uit elkaar moet voor de verziekte astap, dan maar helemaal laten reviseren. Onderdelen zijn niet zo duur. Alleen moet je wel veel geduld hebben voordat sommige onderdelen uit Tsjechië komen. Het is er allemaal wel gelukkig.
full
 
Laatst bewerkt:
Toen ik beeld had van wat er gedaan zou moeten worden om alles weer op orde te krijgen was er even een dip.
Ben toen gaan kijken naar een andere motor. Nee geen pk-explosie zoals Bosso graag zou zien maar een vergelijkbaar iets.
Kwam toen uit op een Zhongshen 350cc 1 cil 4t 17kW 6bak-1achteruit en maten die inbouwen gemakkelijk maken.

Toch maar voor opknappen gekozen hoewel het qua prijs niet veel uit zal maken. Over investering praten we niet. Doen zijspanmensen nooit. Die kijken naar het plezier wat je er van hebt kan hebben.
 
Toen ik beeld had van wat er gedaan zou moeten worden om alles weer op orde te krijgen was er even een dip.
Ben toen gaan kijken naar een andere motor. Nee geen pk-explosie zoals Bosso graag zou zien maar een vergelijkbaar iets.
Kwam toen uit op een Zhongshen 350cc 1 cil 4t 17kW 6bak-1achteruit en maten die inbouwen gemakkelijk maken.

Toch maar voor opknappen gekozen hoewel het qua prijs niet veel uit zal maken. Over investering praten we niet. Doen zijspanmensen nooit. Die kijken naar het plezier wat je er van hebt kan hebben.

Heel herkenbaar zo'n dip. Denk dat daarom redelijk wat projecten best lang duren.
Moet ook vooral leuk blijven dus effe aan de kant laten liggen tot het weer jeukt en dan lekker weer verder. *O*
 
Toen ik beeld had van wat er gedaan zou moeten worden om alles weer op orde te krijgen was er even een dip.
Ben toen gaan kijken naar een andere motor. Nee geen pk-explosie zoals Bosso graag zou zien maar een vergelijkbaar iets.
Kwam toen uit op een Zhongshen 350cc 1 cil 4t 17kW 6bak-1achteruit en maten die inbouwen gemakkelijk maken.

Toch maar voor opknappen gekozen hoewel het qua prijs niet veel uit zal maken. Over investering praten we niet. Doen zijspanmensen nooit. Die kijken naar het plezier wat je er van hebt kan hebben.

-O- -O-







:+



Heb je de prijzen ook gezien en in 1970 zijn ze nog gemaakt

Het is inderdaad jammer dat ze behoorlijk aan de prijs i.t.t. wat ze te bieden hebben. Al denk ik dat een goed exemplaar tons of fun geeft. En wat de PK explosie betreft, stel je kan voor een habbekrats een ouwetje opkopen.
De voortrein wegflikkeren voor goed geld verkopen, en met dat geld de complete voortrein van een 2CV erin lepelen. De keuring zal wat lastig worden denk ik, maar toch.... Hmmmm
thinking.gif
 
Laatst bewerkt:
Ik word al aardig schokbestendig. Het was al opgevallen dat het rechter zijdeksel merkwaardig bleef hangen terwijl de draad verrot was. Logisch, steek van de twee gaten in het deksel is 'slechts' 5mm groter dan die van de gaten in het carter. Dus deksel van ander type blok. Zo'n deksel zal wel te vinden zijn.
Heb inmiddels de eerste drie helicoils geplaatst.
Dat zijn de eerste opbouwende handelingen. :)
Verder is er toch nog een meevaller.
Waren de carterhelften gescheiden d.m.v. een beitel/schroevendraaier, welnu op de vlakplaat blijkt dat er een heel lichte kromming over de volle lengte van de carterhelften zit, waarbij de draagpunten vlak achter de beschadigingen liggen.

@Roestendoenze. Bedankt voor de tip van het overzetten. Was er aan begonnen en zag dat de reactie niet achter de O.P. kwam te staan maar op deze plek. Wordt het nog onsamenhangender. Toch maar niet gedaan.
 
Laatst bewerkt:
... Was er aan begonnen en zag dat de reactie niet achter de O.P. kwam te staan maar op deze plek. Wordt het nog onsamenhangender. Toch maar niet gedaan.

In plaats van 'reageren' kun je ook in dit topic terug gaan naar de eerste post.
Daar rechts boven het pennetje klikken en dan kun je hier je startpost uitbreiden.

Maar wij, de vaste meelezers in zijspannen, volgen het toch wel hoor. ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan