Het 14e Show je Gereedschaptopic, latex of nitril edisjon

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
17.717
9.030
Op reis
Facebook
Het 14e Gereedschapstopic na het ongelukkige 13e deel, we blijven natuurlijk wel veilig sleutelen ;)

Show hier dus al je nieuwe maar ook oude/antieke maar ook zelfbedacht maar vooral zelf gemaakte gereedschap dat je met de sleutelaars wilt delen!​






Gereedschap gerelateerde Links:




Inbus mania : These 16 Hex Key and Driver Options are Anything But Ordinary

Handige topics wat betreft het gebruik van gereedschap:


full

ml01.jpg


Bekende merken gereedschap :

handgereedschap :
Gedore
Snap On
Teng Tools
Merkloos/huismerk zoals parkside
Facom
Hazet
Mannesmann (greenline)
Stahlwille
Pb Swiss
Werckman
Beta
Sonic
Wera
Bahco

Knipex (tangen)
Channellock (tangen)

electrisch gereedschap

Hitachi
Makita
Black&Decker
Bosch
Fein
Festool
Ferm
Parkside (lidl)
Elora
Metabo

Speciaal gereedschap

Laser
Midlock
BGS

Luchtgereedschap

Rodac


Overige

Calvé
Stroopwafels
Sonic-Tools-Mechanics-Tool-Assortment-Tray.jpg



En voordat men gaat klagen dat iemand offtopic bezig is :

Gereedschap - Wikipedia

Een gereedschap is een hulpmiddel om de bewerkingen uit te kunnen voeren die een mens (of dier) met zijn lichaam zelf niet of moeilijk kan uitvoeren.
 
Laatst bewerkt:
Deze ervaringen heb ik niet met Hylomar, maar ik hoor al 10 jaar aan hoe slecht een product is waar ik zelf al 10 jaar naar tevredenheid motorblokjes mee in elkaar zet. De gebruiker heeft blijkbaar grote invloed op de toepassing van het product gheheh ;)
Inderdaad Hylomar ;) maar had daarvoor ook een blauwe van een ander merk.
Als je heel veel wilt gebruiken is er geen probleem, maar als je het wat dunner uit wilt smeren wordt het drama.
 
Lijkt me een beetje overdreven. Het spul is bedoeld voor grove afdichtingen. Ik gebruik voor zaken als carters gewone badkamer siliconenkit. Ik heb ook Hylomar en rode RTV van GE gebruikt maar nooit enig verschil gemerkt. Als je pasvlakken maar goed zijn dicht alles af.
 
Klopt, er zit zo'n tuutje aan zodat je juist een "draadje" pakking op je pasvlak legt, die plat wordt gedrukt bij montage.
Ja dat is mooi en aardig voor normale, brede stukken zonder rare vormpjes, maar veel oppervlakten van mijn carterhelften zijn bijv. dunner dan het tuutje, of lopen in rare vormen. Heb liever geen stukjes vloeibare pakking in mn carter.
Voor dit soort gevallen zou het fijn zijn om een pakking te hebben die goed smeerbaar is.
Ik ga die van Innotec maar eens proberen. Bedankt
 
Al die vloeibare pakkingen op siliconenbasis zijn heel leuk maar hebben 1 groot nadeel. Ze kunnen niet tegen olie. Hierdoor laat de overtollige kit naast de pasvlakken los en gaat zweven in de olie. Hierdoor kan de olieaanzuig zeef dicht slaan of een oliekanaal.
Met desastreuze gevolgen.
Beter is het om een speciale vloeibare pakking te gebruiken die uithard door druk of door een gebrek aan zuurstof.
Die heb je van diverse merken.
Grote voordeel hiervan is dat de overtollige pakking niet hard wordt en oplost in de olie en er niets verstopt kan raken.
 
Al die vloeibare pakkingen op siliconenbasis zijn heel leuk maar hebben 1 groot nadeel. Ze kunnen niet tegen olie. Hierdoor laat de overtollige kit naast de pasvlakken los en gaat zweven in de olie. Hierdoor kan de olieaanzuig zeef dicht slaan of een oliekanaal.
Met desastreuze gevolgen.
Beter is het om een speciale vloeibare pakking te gebruiken die uithard door druk of door een gebrek aan zuurstof.
Die heb je van diverse merken.
Grote voordeel hiervan is dat de overtollige pakking niet hard wordt en oplost in de olie en er niets verstopt kan raken.
Hylomar is in ieder geval "oliebestendig". Die van Innotec is "in hoge mate bestand tegen chemicaliën. "
 
Ben me aan oriënteren op een accu slagmoersleutel voor in de werkplaats. Heb veel accu spul van Bosch, zag hierin de ec250.
Zou 250nm moeten doen.

Wordt voornamelijk gebruikt voor losdraaien asmoeren etc. Wie gebruikt al zo iets in een motorfiets werkplaats?
 
Heeft er iemand nog tips voor een goeie vloeibare pakking?
Ik heb er nu 3 geprobeerd maar allemaal zijn ontzettend irritant aan te brengen; nauwelijsk uitsmeerbaar, vormen korrels/stukjes etc. :(


LOCTITE® 5926™ cures on exposure to moisture in the air to form a tough, flexible, silicone rubber gasket. This product resists aging, weathering and thermal cycling without hardening, shrinking or cracking. Typical applications include valve covers, timing gear covers, differential covers, oil pans, transmission pans, water pumps, and thermostat housings. This product is typically used in applications with an operating rangeof -54 °Cto204°C.

1395258



Randje aanbrengen, delen op elkaar monteren, met nog een paar mm speling. Koffie gaan drinken, zodat het spul kan aandrogen. Daarna aandraaien. Nog nooit problemen mee gehad.
 
LOCTITE® 5926™ cures on exposure to moisture in the air to form a tough, flexible, silicone rubber gasket. This product resists aging, weathering and thermal cycling without hardening, shrinking or cracking. Typical applications include valve covers, timing gear covers, differential covers, oil pans, transmission pans, water pumps, and thermostat housings. This product is typically used in applications with an operating rangeof -54 °Cto204°C.

Bekijk bijlage 1395258


Randje aanbrengen, delen op elkaar monteren, met nog een paar mm speling. Koffie gaan drinken, zodat het spul kan aandrogen. Daarna aandraaien. Nog nooit problemen mee gehad.

:^
Dit is wereldspul. Ik gebruik het beroepsmatig. Is bestand tegen warmte (100 gr) en druk (10 bar)
 
Ben me aan oriënteren op een accu slagmoersleutel voor in de werkplaats. Heb veel accu spul van Bosch, zag hierin de ec250.
Zou 250nm moeten doen.

Wordt voornamelijk gebruikt voor losdraaien asmoeren etc. Wie gebruikt al zo iets in een motorfiets werkplaats?

Da's een bruto max. losbreekmoment, maar op een een kleine 200Nm netto mag je wel rekenen. Is dat voldoende voor een asmoer? In mijn ogen zijn juist de kleinere machines handiger in de motor werkplaats. Iedereen staart zich blind op piekvermogen tegenwoordig, maar dan zit je wel met 4kg super lompe machine die juist voor motoren amper inzetbaar is. Dan liever een lekker kleintje die goed in balans is, wat mij betreft.
 
Ik heb een metabo op accu, 18 volt, heb alleen maar accu spul van metabo op dezelfde accus dus deze slagmoersleutel paste daar mooi bij, 400nm. Tot nu toe alles mee losgekregen.
 
accugereedschap is altijd een dingetje.... ik wil graag alles op één accusysteem. Als jij al bosch accu's hebt is het inderdaad slim om daar een machine te shoppen. Losse body's kosten vaak weinig geld. Maar een joekel van een 18V machine is voor de motor vaak niet zo handig idd, dat schreven @Mechanism en @Disaster-Master ook al. Keuzes.... keuzes....
Ik heb een hele fijne ratel op 12V en gebruik die best veel, vooral bij demontage, maar losse sleutels zijn aan de motor toch vaak ook nog heel fijn bij montage. Ik probeer zoveel mogelijk binnenzeskant schroeven te gebruiken. Heb ik met 3 bitjes in de accuratel bijna mn hele motor uit elkaar :t

Later,

Loek
 
Die metabo is pakweg 2kg en nauwelijks groter dan mijn accuboorschroevedraaier.
Maar idd als je al bosch accus hebt zou ik zéker een machine gebruiken waarmee je die accus kunt gebruiken.

Een losse body is veel voordeleiger dan 1 met een (kleine) accu en (snel) lader.
Destijds heb ik alles bewust los gekocht.
Decoupeerzaag, haakse slijper, slagmoetsleutel, accuschroefmachine en zelfs een (bouw) ventilator op een grondbeugel.
En hierbij heb ik vervolgens een 3x5.0Ah accu set met snellader besteld en de nodige opbergkoffers. Met de gedachte dat het nog in de toekomst aan te kopen spul op deze accus kan werken.

De metabo slagmoersleutel; SSW 18 LTX 400

1395486
 
@Mechanism , het heeft een paar jaar geduurd maar ik heb een bitje kapot gekregen uit deze set:
https://www.autogereedschap.com/a-28034510/bitsets/mannesmann-greenline-s2-bitset/
Denk dat ik die een jaar of 5 geleden bij je heb gekocht, dingen hebben veel voor hun kiezen gehad en zonder enige moeite dingen bouten in hard hout gedraaid etc etc.
Een slagschroefmachine was uiteindelijk net even teveel gevraagd. Niet gek ook denk ik, gok dat ze daar niet voor gemaakt zijn.
 
@Mechanism , het heeft een paar jaar geduurd maar ik heb een bitje kapot gekregen uit deze set:
https://www.autogereedschap.com/a-28034510/bitsets/mannesmann-greenline-s2-bitset/
Denk dat ik die een jaar of 5 geleden bij je heb gekocht, dingen hebben veel voor hun kiezen gehad en zonder enige moeite dingen bouten in hard hout gedraaid etc etc.
Een slagschroefmachine was uiteindelijk net even teveel gevraagd. Niet gek ook denk ik, gok dat ze daar niet voor gemaakt zijn.

Klopt! Deze gaan wat langer mee omdat het een S2 legering is, en die legering is te hard voor impact gebruik. Ik neem aan dat het bitje ook echt uit elkaar gespat is? Zelfde effect als een hele harde CRV dop op een slagmoersleutel, die "exploderen" wel eens ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan