Het 14e Show je Gereedschaptopic, latex of nitril edisjon

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
18.969
10.497
Op reis
Facebook
Het 14e Gereedschapstopic na het ongelukkige 13e deel, we blijven natuurlijk wel veilig sleutelen ;)

Show hier dus al je nieuwe maar ook oude/antieke maar ook zelfbedacht maar vooral zelf gemaakte gereedschap dat je met de sleutelaars wilt delen!​






Gereedschap gerelateerde Links:




Inbus mania : These 16 Hex Key and Driver Options are Anything But Ordinary

Handige topics wat betreft het gebruik van gereedschap:


full

ml01.jpg


Bekende merken gereedschap :

handgereedschap :
Gedore
Snap On
Teng Tools
Merkloos/huismerk zoals parkside
Facom
Hazet
Mannesmann (greenline)
Stahlwille
Pb Swiss
Werckman
Beta
Sonic
Wera
Bahco

Knipex (tangen)
Channellock (tangen)

electrisch gereedschap

Hitachi
Makita
Black&Decker
Bosch
Fein
Festool
Ferm
Parkside (lidl)
Elora
Metabo

Speciaal gereedschap

Laser
Midlock
BGS

Luchtgereedschap

Rodac


Overige

Calvé
Stroopwafels
Sonic-Tools-Mechanics-Tool-Assortment-Tray.jpg



En voordat men gaat klagen dat iemand offtopic bezig is :

Gereedschap - Wikipedia

Een gereedschap is een hulpmiddel om de bewerkingen uit te kunnen voeren die een mens (of dier) met zijn lichaam zelf niet of moeilijk kan uitvoeren.
 
Laatst bewerkt:
Dwarsstraat ..
Ben een stukje gereedschap het maken ( niet omdat het moet, maar omdat het kan )
Het is een soort .. ehh.. king-size bandenlepel van 1200mm
Iets om beton lost te breken / wrikken ect..
Ja , het is te koop, nee, dat is te makkelijk..

Máár.. nu heb ik de basisvorm .. "hammertime!" ( met een dieselkanon kan je metaal aardig bewerkbaar maken zeg maar )

Nu wil ik het gaan harden.. ( t moet beetje flexibel zijn, maar zeker niet permanent kunnen doorbuigen.

Materiaal -> hoefijzer-ijzer in z'n onbewerkte vorm.

Nu moet je het tot zo'n 800 tot 900 graden verhitten om het -hard baar - te maken ( volgens diegene die met dat spul werke )

Maar, zonder branders in bezit.. dat hele ding ( 120cm ) heet krijgen is de missie..
Kolen.. zoals ze het vroeger deden.. zou ik dat in de buitenlucht zo heet kunnen krijgen ? ( heb de ruimte voor een open vuur , dat is het probleem niet )
Er een oven voor bouwen is misschien beetje "te" ..

En dat hele kreng heet stoken met -inductie- gaat denk m'n lasapparaat ( gezien de massa ) ook niet grappig vinden.

* nog suggesties voor een hobby project ? * Hoe een stuk ijzer van 120cm op 900 graden te krijgen.. samengevat.. met basismiddelen.
 
De oven in de keuken.... aii... gelukkig te klein.
En ben de allerjezus protesten nog niet vergeten toen de vrouw de inhoud van m'n gereedschapkar in de vaatwasser vond.

Die 230 "haal" ik wel.. beetje creatief met het dieselkanon .. ( het zal niet perfect zijn.. maar ... hey,... )..

Binnenkort maar eens een zak kolen halen... oude stijl metaalbewerking :)
 
Dwarsstraat ..
Ben een stukje gereedschap het maken ( niet omdat het moet, maar omdat het kan )
Het is een soort .. ehh.. king-size bandenlepel van 1200mm
Iets om beton lost te breken / wrikken ect..
Ja , het is te koop, nee, dat is te makkelijk..

Máár.. nu heb ik de basisvorm .. "hammertime!" ( met een dieselkanon kan je metaal aardig bewerkbaar maken zeg maar )

Nu wil ik het gaan harden.. ( t moet beetje flexibel zijn, maar zeker niet permanent kunnen doorbuigen.

Materiaal -> hoefijzer-ijzer in z'n onbewerkte vorm.

Nu moet je het tot zo'n 800 tot 900 graden verhitten om het -hard baar - te maken ( volgens diegene die met dat spul werke )

Maar, zonder branders in bezit.. dat hele ding ( 120cm ) heet krijgen is de missie..
Kolen.. zoals ze het vroeger deden.. zou ik dat in de buitenlucht zo heet kunnen krijgen ? ( heb de ruimte voor een open vuur , dat is het probleem niet )
Er een oven voor bouwen is misschien beetje "te" ..

En dat hele kreng heet stoken met -inductie- gaat denk m'n lasapparaat ( gezien de massa ) ook niet grappig vinden.

* nog suggesties voor een hobby project ? * Hoe een stuk ijzer van 120cm op 900 graden te krijgen.. samengevat.. met basismiddelen.
het moet wel een hardbare staalsoort zijn, een stuk pisbakkenijzer blijft na ff verhitten en snel afkoelen en ontlaten gewoon een stuk pisbakkenijzer wat 't ff heel warm heeft gehad :+
 
Ik denk om tot 900 graden te komen kolen alleen niet genoeg zijn.... je zult ze moeten aanjagen met behoorlijk veel lucht zoals een smitsvuur. Dus een gleuf in de grond is dan lastig. Een of ander grote goot maken met chamot steentjes misschien. En dan zo'n slakkenhuisventilator op de kooltjes. Maar 900 graden over zo'n stuk staal is lastig hoor.

Wel leuk project. Ik zeg plaatjes hebben nodig ;-)

Succes!

Later,

Loek
 
Een oliedrum in de lengte doorslijpen en aan elkaar lassen.
Dit geheel op pootjes zetten zodat je er iets onder kwijt kan.
Gaatjes onderin boren en daar een grote ventilator onder zetten.
Of een paar aansluitingen maken voor een compressor.
Kolen en ijzer in de "kuip" en stoken maar.

Als het werk klaar is leg je er een rooster op, en kun je lekker barbecueën 😋
 
Laatst bewerkt:
het moet wel een hardbare staalsoort zijn, een stuk pisbakkenijzer blijft na ff verhitten en snel afkoelen en ontlaten gewoon een stuk pisbakkenijzer wat 't ff heel warm heeft gehad :+

Het is hard - baar , heb een brok ijzer dat in het eind fabricaat ook word gehard in een soort king size oven.
( heb alleen geen toegang tot de oven )

Oliedrum ect is leuk, alleen het moet niet een te groot project worden. ( het is geen serie werk zeg maar )
Al... volgens mij staat er van de buurman nog een brand-ton, kan die wel even gebruiken natuurlijk :)

Zal wel eens wat plaatjes schieten zodra ik er aan begin..
* denk dat het tot nu toe een sleuf word met een stevige aanjager , hup.. die compressor er op :) *

Van de week maar eens wat kolen opladen ergens
 
Ik hoor dat vaak over mijn projecten hier. Waarom las je het zelf? Waarom spuit je hem zelf? Waarom breng je 't niet naar bedrijf X?
Tja, omdat ik het kan, en omdat een motor/auto die je helemaal zelf bouwt een veel grotere voldoening geeft dan een pre-fab ding.

Als het allemaal werkt wel, ik heb wel eens een weekendje gehad waar de voldoening ver te zoeken was :+
 
Ja, denk dat het daar wel op neerkomt..

Heb ik het gereedschap écht nodig ? Nee.. kan ook wel zonder ..
Zou het handig zijn.. Ja..
Tijd / vs Moeite.. kopen veel slimmer..

Maar , wou dat -smeden- nu wel eens proberen, en dat is best aardige gelukt.
( ok, ergens een "lip" aan slaan is natuurlijk ook niet echt hogere metaalwetenschap :) :) )

Kom je uit op, harden.. , nou.. met wat moeite en wat vragen / smeken mag ik best een king-size over gebruiken..
Alleen..

Vind het zelf proberen leuker :)
- en elk excuus om fik te stoken.. is een goeie .. -

Beetje hetzelfde als dat aardappel kanon..
Heb je hem nodig.. Nee..
Maar wel geinig om te maken :) :)
 
In alle argumenten mis ik er nog één die bij mij ook meespeelt: "omdat het moet".
  • Omdat het hier niet te koop is.
  • Omdat, als het er al is, het vaak van een Vietnamese of Chinese k..kwaliteit is. Voorbeeld: teflontape is hier ongeveer in dikte de helft van wat je in NL in de bouwmarkt koopt. Eén keer bleek thuis, dat het nog dunner kon: als een sigarettenvloeitje. Kwam al als een dun koordje van de rol. Die heb ik teruggegeven.

Lassen kan ik niet maar Hai, mijn lasser, is al heel lang aan mijn vreemde wensen gewend en vindt dat een leuke afwisseling. Voor de rest kan ik zelf vrij veel. Dus ben ik ook heel nieuwsgierig naar werkwijze en resultaat.
 
Ik wil een fatsoenlijke persluchtleiding aanleggen in de werkplaats.

Volgens mijn berekening heb ik aan 16,5 of 17mm (weet niet meer wat de standaard maat is) genoeg.
Het hoeft geen super fancy spul te zijn, aangezien ik hier gehuurd zit en binnen 2 jaar ga verhuizen.

Nu wil ik hier een ringleiding aanleggen van perslucht.
Ik zie alu buis, die iets duurder is maar ook PVC van bv Girair. Die laatste moet gelijmd worden volgens mij?
Wie heeft hier ervaring mee?
 
Ik wil een fatsoenlijke persluchtleiding aanleggen in de werkplaats.

Volgens mijn berekening heb ik aan 16,5 of 17mm (weet niet meer wat de standaard maat is) genoeg.
Het hoeft geen super fancy spul te zijn, aangezien ik hier gehuurd zit en binnen 2 jaar ga verhuizen.

Nu wil ik hier een ringleiding aanleggen van perslucht.
Ik zie alu buis, die iets duurder is maar ook PVC van bv Girair. Die laatste moet gelijmd worden volgens mij?
Wie heeft hier ervaring mee?

Zonder enig verstand van perslucht; kun je niet gewoon CV buis nemen, knel koppelingen, de aftap punten maken met muurplaat voor een kraan.
Makkelijk demontabel over 2 jaar, en cv leiding kost je de kop niet
 
@Ducati-m ik zou ook zeker gaan voor een herbruikbaar systeem zoals wat @martin117 bedoelt. Of knel helemaal geschikt hiervoor is weet ik niet trouwens. Ik weet wel zeker dat de flexibele buis van Viega, pexfit, 10 naar aan kan, zelfs bij 95 graden. Mogelijk zijn er meer flexibele systemen welke deze druk aan kan.
Nadeel van specifiek Viega is dat het benodigde gereedschap behoorlijk aan de prijs is, de "schiller" waarmee je buis gereed maakt voor koppelingen is alleen al 60 euro.

Ik heb eens het plezier gehad met hep2o te kunnen werken. Daarvoor heb je een knipper nodig om de buis af te knippen en een speciaal ringetje om de koppelingen los te kunnen halen. Alles is volledig herbruikbaar en buis is volledig plastic. Het werkt super makkelijk en erg snel. Wel wil de buis zijn eigen vorm vasthouden. Viega kun je buigen en dan blijft het staan, hep2o veert weer terug.

Over prijzen heb ik geen idee, de buis van zowel hep als pex is bij Wildkamp ongeveer even duur.
 
Ik wil een fatsoenlijke persluchtleiding aanleggen in de werkplaats.

Volgens mijn berekening heb ik aan 16,5 of 17mm (weet niet meer wat de standaard maat is) genoeg.
Het hoeft geen super fancy spul te zijn, aangezien ik hier gehuurd zit en binnen 2 jaar ga verhuizen.

Nu wil ik hier een ringleiding aanleggen van perslucht.
Ik zie alu buis, die iets duurder is maar ook PVC van bv Girair. Die laatste moet gelijmd worden volgens mij?
Wie heeft hier ervaring mee?
Neem het goedkoopste, pvc waarschijnlijk.
Pvc is ook gemakkelijk te bewerken en luchtdicht te krijgen.
Een ringleiding?
Iemand heeft opgelet in de les pneumatica.
Voor thuis is het een beetje overkill, zeker als het een huurwoning is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan