Het 14e Show je Gereedschaptopic, latex of nitril edisjon

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
17.772
9.077
Op reis
Facebook
Het 14e Gereedschapstopic na het ongelukkige 13e deel, we blijven natuurlijk wel veilig sleutelen ;)

Show hier dus al je nieuwe maar ook oude/antieke maar ook zelfbedacht maar vooral zelf gemaakte gereedschap dat je met de sleutelaars wilt delen!​






Gereedschap gerelateerde Links:




Inbus mania : These 16 Hex Key and Driver Options are Anything But Ordinary

Handige topics wat betreft het gebruik van gereedschap:


full

ml01.jpg


Bekende merken gereedschap :

handgereedschap :
Gedore
Snap On
Teng Tools
Merkloos/huismerk zoals parkside
Facom
Hazet
Mannesmann (greenline)
Stahlwille
Pb Swiss
Werckman
Beta
Sonic
Wera
Bahco

Knipex (tangen)
Channellock (tangen)

electrisch gereedschap

Hitachi
Makita
Black&Decker
Bosch
Fein
Festool
Ferm
Parkside (lidl)
Elora
Metabo

Speciaal gereedschap

Laser
Midlock
BGS

Luchtgereedschap

Rodac


Overige

Calvé
Stroopwafels
Sonic-Tools-Mechanics-Tool-Assortment-Tray.jpg



En voordat men gaat klagen dat iemand offtopic bezig is :

Gereedschap - Wikipedia

Een gereedschap is een hulpmiddel om de bewerkingen uit te kunnen voeren die een mens (of dier) met zijn lichaam zelf niet of moeilijk kan uitvoeren.
 
Laatst bewerkt:
Baas betaald. Andere kar is Sonic. Wel ok.
En Daar heb ik juist weer geen goed woord voor over
Jaar of 7 terug hebben we 5 sonic karren aangeschaft, ( in een 24 uurs bedrijf) en de mijne heeft het geen jaar volgehouden, en de rest geen 2 jaar, voornamelijk op de lagering van de lades...
inmiddels over naar gedore, nu na 3 jaar nog steeds nergens problemen...
En ja we kennen de garantie van sonic, maar een bedrijf als onze waar zoveel winst wordt gemaakt doen we niet moeilijk...kapot, dan nieuw geen gezeik over garantie van iets wat 1000 euro kost
 
  • Leuk
Waarderingen: Jml
Over gereedschapwagens gesproken...
Ik heb o.a. van Datona standaard gereedschapskistje, HBM en een Duitse variant van Lista.
De Datona standaard kistjes zijn gewoon zooi, ja kost niks, heb je ook niks.
De HBM (tactix) heeft het een aantal jaren vol gehouden maar daar begint het fijne ook van af te gaan.
De Lista kloon is extreem degelijk, 4 man nodig om de werkbank ergens in de laden. En lades op kogellagers ipv ladegeleidingen.
Ik zoek eigenlijk iets wat er tussenin zit m.b.t. de kwaliteit en prijs.

Nu heeft Datona ook een "premium" lijn
Iemand ervaring hiermee?: Premium gereedschapswagen extra breed
 
Over gereedschapwagens gesproken...
Ik heb o.a. van Datona standaard gereedschapskistje, HBM en een Duitse variant van Lista.
De Datona standaard kistjes zijn gewoon zooi, ja kost niks, heb je ook niks.
De HBM (tactix) heeft het een aantal jaren vol gehouden maar daar begint het fijne ook van af te gaan.
De Lista kloon is extreem degelijk, 4 man nodig om de werkbank ergens in de laden. En lades op kogellagers ipv ladegeleidingen.
Ik zoek eigenlijk iets wat er tussenin zit m.b.t. de kwaliteit en prijs.

Nu heeft Datona ook een "premium" lijn
Iemand ervaring hiermee?: Premium gereedschapswagen extra breed

Het enige dat Premium is aan die wagen, zijn de aluminium profieltjes die om de handgrepen geklikt zitten, en die 2 extra handgrepen. Verder komen ze bij dezelfde fabrikant vandaan van de wagens, kisten en werkbanken die elders "huismerk" heten, zo lang het wel de A-kwaliteit is met de dikke geleiders en echte poedercoating i.p.v natlak. Vergelijk o.a de ladegeleiders en de hoek-constructie:

47bfe096ae95065065037b703ef67f2d4fd387e6.jpg

Verder kan je (als het blijkbaar goed gebruikt wordt) beter 2 smalle wagentjes dan 1 brede nemen, dat kan ook voor dezelfde prijs. De overspanning is wat de geleiders zo snel doet slijten, vooral als er aan de ene kant meer gewicht in de lades ligt. Minder brede lades met dezelfde geleiders is een 40% sterkere constructie.
 
Is moeilijk te vergelijken natuurlijk
Ze hebben allemaal de ladegeleiders...tja en welke is dan goed.
Datona, HBM, huismerk is een pot nat. En de toko's zitten niet in de buurt om even zo'n kast te bekijken.
 
Aangezien er meerdere mf sleutelaars lekker aankloten in hun hobbyhok (net als ik dat doe) zullen ook jullie ook weleens sistuaties meemaken dat je toch graag bepaalde gereedschap wilt aanschaffen.

Nu sta ik op het punt om een werkplaatspers aan te schaffen.
Deze pers zal zo nu en dan eens gebruikt worden voor het persen van een naaf,wiellager,draagarmrubber en dat soort zaken. (auto)

Nu zie ik al goedkope persen te koop maar is dat een beetje geschikt of gaan deze binnen de korste keren lekken?
Hoeveel ton perskracht is aan te raden voor de werkzaamheden die ik hierboven heb omschreven?
Is een manometer nodig??? of gewoon beetje opletten wat je doet en doorgaan met persen, het zal toch weer in elkaar moeten.
 
Aangezien er meerdere mf sleutelaars lekker aankloten in hun hobbyhok (net als ik dat doe) zullen ook jullie ook weleens sistuaties meemaken dat je toch graag bepaalde gereedschap wilt aanschaffen.

Nu sta ik op het punt om een werkplaatspers aan te schaffen.
Deze pers zal zo nu en dan eens gebruikt worden voor het persen van een naaf,wiellager,draagarmrubber en dat soort zaken. (auto)

Nu zie ik al goedkope persen te koop maar is dat een beetje geschikt of gaan deze binnen de korste keren lekken?
Hoeveel ton perskracht is aan te raden voor de werkzaamheden die ik hierboven heb omschreven?
Is een manometer nodig??? of gewoon beetje opletten wat je doet en doorgaan met persen, het zal toch weer in elkaar moeten.

Manometer zou ik wel doen, als je twee of meer dezelfde dingen moet persen heb je een vergelijk van wat je gedaan hebt. Als er dan een onderdeel meer druk op de meter aangeeft gaat er misschien iets mis. Of als je iets wil richten.... eerst persen, dan weer kijken en weten dat je nog een beetje meer moet drukken.

Kortom, een manometer zou ik er altijd op willen hebben! en dat hebben we ook op het werk ;)

Verder beetje kijken naar het formaat. Perskracht van een paar ton lijkt me al snel genoeg.

Later,

Loek
 
Aangezien er meerdere mf sleutelaars lekker aankloten in hun hobbyhok (net als ik dat doe) zullen ook jullie ook weleens sistuaties meemaken dat je toch graag bepaalde gereedschap wilt aanschaffen.

Nu sta ik op het punt om een werkplaatspers aan te schaffen.
Deze pers zal zo nu en dan eens gebruikt worden voor het persen van een naaf,wiellager,draagarmrubber en dat soort zaken. (auto)

Nu zie ik al goedkope persen te koop maar is dat een beetje geschikt of gaan deze binnen de korste keren lekken?
Hoeveel ton perskracht is aan te raden voor de werkzaamheden die ik hierboven heb omschreven?
Is een manometer nodig??? of gewoon beetje opletten wat je doet en doorgaan met persen, het zal toch weer in elkaar moeten.

Een pers is soms een onmisbaar stuk gereedschap, maar dat is iets wat je NOOIT terug gaat verdienen,, en hij is altijd te klein, te licht etc etc...
Een simpele pers kun je maken van idd een potkrik en een frame....
maar het meest belangrijke is passtukken....je moet massieve cilinders hebben, holle persstukken, holle steunstukken, etc etc, vooral bij draagarmen heb je te maken met ongelijke steunpunten, en als je dan niet 100% recht perst, pers je de boelkapot....
Wil je een wiellager van een motor vervangen, bedenk dan hoe ver de poten uit elkaar moeten staan om een 17-18 of 19 inch wiel er onder te krijgen....
Verder heb ik voor de onmogelijke plaatsen een verenpers waar ik dan zelf hulpstukken aan maak .
Dus ja is leuk, maar probeer er een te scoren via marktplaats , of kijk bij belastingveilingen of er een uitverkoop van een bedrijf is waar je zo'n ding kunt kopen
 
Aangezien er meerdere mf sleutelaars lekker aankloten in hun hobbyhok (net als ik dat doe) zullen ook jullie ook weleens sistuaties meemaken dat je toch graag bepaalde gereedschap wilt aanschaffen.

Nu sta ik op het punt om een werkplaatspers aan te schaffen.
Deze pers zal zo nu en dan eens gebruikt worden voor het persen van een naaf,wiellager,draagarmrubber en dat soort zaken. (auto)

Nu zie ik al goedkope persen te koop maar is dat een beetje geschikt of gaan deze binnen de korste keren lekken?
Hoeveel ton perskracht is aan te raden voor de werkzaamheden die ik hierboven heb omschreven?
Is een manometer nodig??? of gewoon beetje opletten wat je doet en doorgaan met persen, het zal toch weer in elkaar moeten.

hele slechte ervaring met datona etc.... haalt net 1/3 van z'n persgewicht, lekt al in de doos en frame buigt door (ja idd, bij 1/3 van de max...)

Nu een Bikelift (net als de rest van de bokjes, hefbruggen etc) en is echt 100x beter
 
20181224_184619.jpg

Van de vakantie maar even gebruik gemaakt en een bokje gemaakt voor de kolomboor die ik een paar weken geleden gekocht had. Er moeten nog een paar lades in komen waar alle boren en andere rommel in kunnen.
 
Ik heb een hoge pet op voor je, maar dit soort pootjes zorgt er voor dat je ten aller tijden het frame stabiel op de vloer kunt zetten, en zal voorkomen dat je frame gaat wiebelen, een vierkante grondplaat op een strakke vloer staat meestal niet 100% stabiel, is dat wel zo , goed gedaan
kvloerschr.jpg
 
Daar heb je wel een puntje. Hij was wel iets wiebelig wanneer hij alleen op het frame stond, ook omdat het iets krom trok bij het lassen. Maar er gaan 4 beugels naar achteren waardoor hij aan de muur verankerd is. Ik ga het zo eens proberen en anders zijn ze er zo aan gemaakt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan