Het 14e Show je Gereedschaptopic, latex of nitril edisjon

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
17.753
9.062
Op reis
Facebook
Het 14e Gereedschapstopic na het ongelukkige 13e deel, we blijven natuurlijk wel veilig sleutelen ;)

Show hier dus al je nieuwe maar ook oude/antieke maar ook zelfbedacht maar vooral zelf gemaakte gereedschap dat je met de sleutelaars wilt delen!​






Gereedschap gerelateerde Links:




Inbus mania : These 16 Hex Key and Driver Options are Anything But Ordinary

Handige topics wat betreft het gebruik van gereedschap:


full

ml01.jpg


Bekende merken gereedschap :

handgereedschap :
Gedore
Snap On
Teng Tools
Merkloos/huismerk zoals parkside
Facom
Hazet
Mannesmann (greenline)
Stahlwille
Pb Swiss
Werckman
Beta
Sonic
Wera
Bahco

Knipex (tangen)
Channellock (tangen)

electrisch gereedschap

Hitachi
Makita
Black&Decker
Bosch
Fein
Festool
Ferm
Parkside (lidl)
Elora
Metabo

Speciaal gereedschap

Laser
Midlock
BGS

Luchtgereedschap

Rodac


Overige

Calvé
Stroopwafels
Sonic-Tools-Mechanics-Tool-Assortment-Tray.jpg



En voordat men gaat klagen dat iemand offtopic bezig is :

Gereedschap - Wikipedia

Een gereedschap is een hulpmiddel om de bewerkingen uit te kunnen voeren die een mens (of dier) met zijn lichaam zelf niet of moeilijk kan uitvoeren.
 
Laatst bewerkt:
Mss is er al eens over gesproken, maar vraag het gewoon. Ik heb een tafelboormachine, 20 jr oud bouwmarkt troep. Eigenlijk zulke rommel dat ik hem niet eens gebruik en dus altijd maar met de handboormachine in de weer ga.
Ik wil dus een andere aanschaffen.
-thuis/hobby gebruik
-boren tot 16mm in staal en alu
-moet conus opname hebben (kan ik ook de boren van mijn draaibankje gebruiken).

Nu twijfel ik tussen 2 modellen. Ik vind een traploos instelbaar toerental wel mooi, maar hoe is dat geregeld? Frequentie regeling? En hoe betrouwbaar is dat?
Voor hetzelfde geld heb je ook een model van HBM met snaar aandrijving. Dat gaat in principe niet stuk natuurlijk.

Deze 2 gaat het om;
Variabel toerental

en deze;
HBM snaar aandrijving

Alvast bedankt voor de reacties, ervaringen van beide zijn welkom.
 
Niets ten nadele van wat of wie dan ook... Maar de kolomboormachines van HBM hebben er nu toch wel jaren om bekend gestaan dat het heel erg hit and miss is met de kwaliteit. Exemplaren die nieuw uit doos speling op de boorkop hebben die er ook niet uit te stellen is, zijn geen uitzondering. Einhell / Güde heeft de zaakjes op dat vlak iets beter voor elkaar, maar is ook niet zaligmakend. Wellicht eens kijken of MAXX geen machine heeft die aan je eisen voldoet?
 
Dat is vaak zo tegenwoordig, maar op basis van een foto kun je daar geen conclusies uit trekken. Het verkopen van "identieke" spullen die toch inferieur blijken te zijn is een compleet handelsmodel. Ik heb een paar pagina's terug uitgelegd hoe bijvoorbeeld dezelfde luchtsleutel in 3 kwaliteiten verkocht wordt.
 
Kom deze tegen;

Huvema

Voldoet eigenlijk wel aan wat ik wil. Prijs vind ik niet eens zo gek vergeleken met een Einhel of Gude. Weleens op een bootje gewerkt waar een grote Huvema stond en die deed het eigenlijk wel prima.
 
Nieuw huis gekocht (yay!) en de garage inrichting staat bij mij natuurlijk bovenaan de wensenlijst O-). bij mijn vrouw nog iets minder.... .maar toch.
Ik heb een wand van een meter of 2, waar ik een werkbank met behoorlijk wat opbergruimte kwijt wil.

Ik kom op onderstaande opties, beide lijken mij redelijk geschikt, met als belangrijkste verschil het verrijdbaar zijn. Dit heeft voordelen, maar ook nadelen (stabiliteit?) Iemand ervaring met 1 van beide, of goede argumenten waarom ik de ene boven de andere zou moeten verkieze? de powerplus id een stukkje (€ 150,- ) duurder.

HBM rijdbaar kost 800, powerplus vast kost 950
 
Die kar van HBM heb ik voor op het werk gehaald. Blikken doos die er leuk uitziet, heb de rails van een paar lades al een keer opnieuw mogen popnagelen. Niet geschikt voor zwaar gebruik maar het lichtere werk of thuis best leuk.
 
Die kar van HBM heb ik voor op het werk gehaald. Blikken doos die er leuk uitziet, heb de rails van een paar lades al een keer opnieuw mogen popnagelen. Niet geschikt voor zwaar gebruik maar het lichtere werk of thuis best leuk.
Ik heb die linker HBM-kar in RVS voor bij mij in de werkplaats.
Prima kar (voor dat geld), en zwaar uitgevoerd. Geen enkel probleem, ook niet met de lades....
Alleen verschuift het gereedschap wel op de standaard inlegmatten.
 
Bedankt voor de reacties, ik was bang dat de HBM misschine wel erg goedkoop uitgevoerd was, maar dat lijkt mee te vallen!

Zelf maken heb ik in de huidige garage ook gedaan, maar dat wordt nooit zo mooi als dit natuurlijk. Dus mocht ik van mezelf iets moois uitzoeken :)
 
Die hbm karren zijn prima. Zoveel werk hoeven ze niet te doen. alleen opbergen.

Acceptabel lijkt mij een beter woord, en ik ben echt niet zo veeleisend. Zo heel goedkoop is die kar nou ook weer niet(wel in vergelijk met een Lista uiteraard) Handvat van een lade heeft er ook al eens afgelegen, en dat met geen zwaar gereedschap erin. Een popnageltang met de kast meebestellen kan dus geen kwaad:+ Maar zoals gezegd, voor thuis zeker leuk.
 
Acceptabel lijkt mij een beter woord, en ik ben echt niet zo veeleisend. Zo heel goedkoop is die kar nou ook weer niet(wel in vergelijk met een Lista uiteraard) Handvat van een lade heeft er ook al eens afgelegen, en dat met geen zwaar gereedschap erin. Een popnageltang met de kast meebestellen kan dus geen kwaad:+ Maar zoals gezegd, voor thuis zeker leuk.

Ik heb er twee staan, voldoen prima.
 
De meningsverschillen hierboven zeggen een hoop ;)

Feit is dat er vrijwel nooit lades kapot gaan bij een compleet geleverde kar met inhoud, terwijl dat bij los geleverd werkplaats meubilair veel vaker voor komt. Er past namelijk te veel gereedschap in een meubel als je geen inleg / opbergsysteem gebruikt. Als je dan ook nog bijv. het zwaarste punt van een lade links hebt zitten, dan duw/trek je bij ieder gebruik de boel scheel (want bijna niemand gebruikt twee handjes). Die torsie zal op termijn ladegeleiders en popnagels los wrikken.

Dan heb je het box-frame probleem: Die betaalbare extra brede wagens houden niet van rollen/rijden, al zeker niet op een ongelijke ondergrond, en nog minder als ze topzwaar beladen zijn (wat bijna altijd zo is). Als je veel meters maakt moet je een heel zwaar model kopen, of gewoon een smalle normale kar scoren. Sommige hebben namelijk alleen een rechthoekig frame als basis, terwijl de betere op een soort raamwerk zijn gebaseerd.
 
De meningsverschillen hierboven geven wel ongeveer aan dat het voor mij prima is, mooi voor thuis en niet voor professioneel gebruik :)

Ik heb er bedrijven tussen zitten die dagelijks met een Mannesmann Greenline karretje werken en hobbyisten die teleurgesteld zijn in Snap-On, Stahlwille, Facom. Werkwijze zegt meer dan werktijd.
 
Ik heb er bedrijven tussen zitten die dagelijks met een Mannesmann Greenline karretje werken en hobbyisten die teleurgesteld zijn in Snap-On, Stahlwille, Facom. Werkwijze zegt meer dan werktijd.
Helemaal mee eens, ik gebruik een budgetkar met opzetkist op een vaste plek. Wordt alleen verplaatst om eronder schoon te maken.
 
Ik heb er bedrijven tussen zitten die dagelijks met een Mannesmann Greenline karretje werken en hobbyisten die teleurgesteld zijn in Snap-On, Stahlwille, Facom. Werkwijze zegt meer dan werktijd.
Ik bijvoorbeeld :)

Heb wat aanmerkingen, karretje zelf is prima.
Schroevendraaiers zijn ruk. Verkeerde maten ook.
Indeling is om gek van te worden. Zeker de t grip inbus en torx :r
Maataanduiding bij twee doppenrijen zijn andersom. Irritant. En das ook bij de steeksleutels en ringsteeksleutels.
 
Ik bijvoorbeeld :)

Heb wat aanmerkingen, karretje zelf is prima.
Schroevendraaiers zijn ruk. Verkeerde maten ook.
Indeling is om gek van te worden. Zeker de t grip inbus en torx :r
Maataanduiding bij twee doppenrijen zijn andersom. Irritant. En das ook bij de steeksleutels en ringsteeksleutels.

Volgende keer BGS doen ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan