Het 14e Show je Gereedschaptopic, latex of nitril edisjon

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
17.772
9.087
Op reis
Facebook
Het 14e Gereedschapstopic na het ongelukkige 13e deel, we blijven natuurlijk wel veilig sleutelen ;)

Show hier dus al je nieuwe maar ook oude/antieke maar ook zelfbedacht maar vooral zelf gemaakte gereedschap dat je met de sleutelaars wilt delen!​






Gereedschap gerelateerde Links:




Inbus mania : These 16 Hex Key and Driver Options are Anything But Ordinary

Handige topics wat betreft het gebruik van gereedschap:


full

ml01.jpg


Bekende merken gereedschap :

handgereedschap :
Gedore
Snap On
Teng Tools
Merkloos/huismerk zoals parkside
Facom
Hazet
Mannesmann (greenline)
Stahlwille
Pb Swiss
Werckman
Beta
Sonic
Wera
Bahco

Knipex (tangen)
Channellock (tangen)

electrisch gereedschap

Hitachi
Makita
Black&Decker
Bosch
Fein
Festool
Ferm
Parkside (lidl)
Elora
Metabo

Speciaal gereedschap

Laser
Midlock
BGS

Luchtgereedschap

Rodac


Overige

Calvé
Stroopwafels
Sonic-Tools-Mechanics-Tool-Assortment-Tray.jpg



En voordat men gaat klagen dat iemand offtopic bezig is :

Gereedschap - Wikipedia

Een gereedschap is een hulpmiddel om de bewerkingen uit te kunnen voeren die een mens (of dier) met zijn lichaam zelf niet of moeilijk kan uitvoeren.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb geen ervaring met snap-on.
Maar op de foto ziet het eruit als kwalitatief hoogwaardig gereedschap dat gemakkelijk proper is te houden voor een professional.
Al die speciale handvatten vallen na 3-4-5j uit elkaar als ze vaak gebruikt worden in olie, koelvloeistof of zelfs de occasionele diesel met het wekelijks/maandelijks bad in remmenreiniger.(of andere sterke ontvetter/oplosmiddel)
 
Ziet er inderdaad goed uit alleen die van hbm heeft een schuif la incl slot.
HBM is verder toch niet slecht, ik weet dat er betere merken zijn maar voor hobbymatig, af en toe verplaatsen en wat spullen erin leggen zal dat toch voldoen? Of is hbm kar niet voldoende daarvoor.
Slecht zal het vast niet zijn maar wanneer hbm duurder is dan een verkoper waarvan ik denk dat hij kwaliteit verkoopt is de keuze niet lastig. Bovendien, wat voor nut heeft dat slot op de lade?
 
Ik heb ruime ervaring met Snap On sleutels en ratels, dat is echt prima spul. Als je tenminste van glad gepolijst houdt. Pasvorm is helemaal goed en slijtage is niet meetbaar. Ik zou er zelf geen tangen van kopen. Daar heb ik liever Knipex of eventueel Belzer voor..
 
Ziet er inderdaad goed uit alleen die van hbm heeft een schuif la incl slot.
HBM is verder toch niet slecht, ik weet dat er betere merken zijn maar voor hobbymatig, af en toe verplaatsen en wat spullen erin leggen zal dat toch voldoen? Of is hbm kar niet voldoende daarvoor.
Bij beide modellen zie ik drie stalen verdiepingen aan elkaar gemaakt met 4 dunne hoeklijntjes op 4 hard kunststof wielen. Ik denk dat kwaliteit bij beide gelijkwaardig is, het is net wat je zoekt. Mijn voorkeur zou uitgaan naar het vlakke werkblad op de bovenste verdieping.
 
Bij beide modellen zie ik drie stalen verdiepingen aan elkaar gemaakt met 4 dunne hoeklijntjes op 4 hard kunststof wielen. Ik denk dat kwaliteit bij beide gelijkwaardig is, het is net wat je zoekt. Mijn voorkeur zou uitgaan naar het vlakke werkblad op de bovenste verdieping.
Ze kunnen er ongetwijfeld het zelfde uitzien maar van mechanism hebben we een bevestiging dat die van hem goed is.
Zelf gebruik ik deze trolley voor dat soort werk. Er ligt nu een motorblok bovenin, en dat kan hij precies hebben.
42c2e581da5a4a0fc66cc758333e01f66587ce61.jpg
 
Ik ben de laatste tijd bezig met gereedschap aan het verzamelen zodat het oude geërfde spul de deur uit kan. Nu ben ik nog op zoek naar een setje metaalvijlen. Heeft iemand een suggestie voor een merk of modelreeks?
 
Twee setjes met verschillend gekleurde handvatten. Een setje voor Ferro en een setje voor non ferro. Eigenlijk moet je voor aluminium enkelvoudig gekapte vijlen hebben maar als je er geen vak van maakt gaat het ook met bastert. Ferro smeren met krijt, alu met alcohol.
 
Ik ben de laatste tijd bezig met gereedschap aan het verzamelen zodat het oude geërfde spul de deur uit kan. Nu ben ik nog op zoek naar een setje metaalvijlen. Heeft iemand een suggestie voor een merk of modelreeks?
Heb jij op de lts gezeten
Vraag dit omdat leerlingen daarvan erfelijk belast zijn met vijlen ( hebben ze dagen moeten doen )
Als er bij ons in de werkplaats eentje met een vijl bezich is vragen we “ zeker op de LTS gezeten “
 
Heb jij op de lts gezeten
Vraag dit omdat leerlingen daarvan erfelijk belast zijn met vijlen ( hebben ze dagen moeten doen )
Als er bij ons in de werkplaats eentje met een vijl bezich is vragen we “ zeker op de LTS gezeten “

Nope, MBO-4 Mechatronica. Op school bijna geen vijl aangeraakt. Maar omdat ik fatsoenlijke spullen wil kopen verdiep ik mij meestal even in de materie voordat ik iets koop. Dit geldt dus ook voor gereedschap en dus zoiets 'simpels' als een metaalvijl.

Nu heb ik idd die verhalen gehoord. Een stageloper bij mijn werk doet MBO-2 (LTS) en is op school idd dagen met een vijl los gegaan op iets wat met een flex of schuurbandmachine in een paar minuten gedaan had kunnen worden. Dat slaat natuurlijk helemaal nergens op en gaat nergens over.
 
Ik heb wel op de LTS gezeten en inderdaad veel onnodig vijlwerk gedaan.*D
Nog steeds gebruik ik regelmatig een vijl, een goed merk is Pferd.
Maar Bahco is ook prima.
Ik heb alleen maar halfzoete vijlen, een platte, een halfronde en een rattenstaart.
Dat is voor de meeste werkzaamheden ruim voldoende.
 
Ik ben blij dat ik het vijlen heb geleerd. Hierdoor kreeg je een gevoel voor het materiaal waarmee je werkt. Een gevoel waar je later tijdens het machinaal werken ook je voordeel mee deed. En ik kan mij nog de boorklem met dubbele zwaluwstaartgeleiding en draadspendel herinneren, die we als examenopdracht moesten maken. Een combinatie van bankwerken en machinebankwerker.
Een week lang stond je op de zwaluwstaarten te vijlen. Eerst grof, en dan fijn met krijt voor een glad oppervlak. En vooral dat werd zeer nauwkeurig beoordeeld op haaks, vlak, en afwerking. Ik was er trots op *D


Pas gelden zag ik een vuurkom bij de bouwmarkt. Vol met lasspetters, gedeeltelijk schuin geflexte kanten, en voor de rest bramen. .. :X, maar wat wil je, wie leert er nog afwerken of vijlen, als je het ook met een bandschuurmachine of flex kunt doen ? ;)
 
Zou het niet veel beter zijn geweest als ze die jongens een uitgebreide las cursus hadden gegeven in die tijd
Heb op de MAS ( school voor boeren ) leren lassen , ongeveer het nuttigste dat ik geleerd heb
Heb mee gemaakt dat iemand die van de lts kwam nog nooit gelast had
 
Ik heb wel op de LTS gezeten en inderdaad veel onnodig vijlwerk gedaan.*D
Nog steeds gebruik ik regelmatig een vijl, een goed merk is Pferd.
Maar Bahco is ook prima.
Ik heb alleen maar halfzoete vijlen, een platte, een halfronde en een rattenstaart.
Dat is voor de meeste werkzaamheden ruim voldoende.

Ik heb vier haakse slijpers , voor elk schijfje 1
 
Ik heb op de LTS ook een lasdiploma gehaald, voor elektrode lassen uiteraard*D

Haakse slijpers heb ik ook meerdere van, daar kun je bijna al het werk mee doen, toch ben ik het wel eens met het verhaal van e.g.j. over het vijlen en gevoel voor het materiaal.
 
Ach mooie tijd was dat....
Eerste opdracht een scheef afgezaagd stuk ijzer, en dat moest je rechtmaken en 4 gaten precies boren zodat het op een mal paste met 4 pinnen....
blauwen...vijlen, winkelhaak, vijlen...winkelhaak...etc etc....
tot de leraar de klas uit was, de schaafbank en de schuurschijf werden dan mishandeld
 
Terug
Bovenaan Onderaan