Het 14e Show je Gereedschaptopic, latex of nitril edisjon

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
17.376
8.646
Op reis
Facebook
Het 14e Gereedschapstopic na het ongelukkige 13e deel, we blijven natuurlijk wel veilig sleutelen ;)

Show hier dus al je nieuwe maar ook oude/antieke maar ook zelfbedacht maar vooral zelf gemaakte gereedschap dat je met de sleutelaars wilt delen!​






Gereedschap gerelateerde Links:




Inbus mania : These 16 Hex Key and Driver Options are Anything But Ordinary

Handige topics wat betreft het gebruik van gereedschap:


full

ml01.jpg


Bekende merken gereedschap :

handgereedschap :
Gedore
Snap On
Teng Tools
Merkloos/huismerk zoals parkside
Facom
Hazet
Mannesmann (greenline)
Stahlwille
Pb Swiss
Werckman
Beta
Sonic
Wera
Bahco

Knipex (tangen)
Channellock (tangen)

electrisch gereedschap

Hitachi
Makita
Black&Decker
Bosch
Fein
Festool
Ferm
Parkside (lidl)
Elora
Metabo

Speciaal gereedschap

Laser
Midlock
BGS

Luchtgereedschap

Rodac


Overige

Calvé
Stroopwafels
Sonic-Tools-Mechanics-Tool-Assortment-Tray.jpg



En voordat men gaat klagen dat iemand offtopic bezig is :

Gereedschap - Wikipedia

Een gereedschap is een hulpmiddel om de bewerkingen uit te kunnen voeren die een mens (of dier) met zijn lichaam zelf niet of moeilijk kan uitvoeren.
 
Laatst bewerkt:
Waar is het topic over welk gereedschap van welk merk aan te raden is? De zoekfunctie levert niets op (mede omdat ik niet weet op welk trefwoord te zoeken).

Onlangs pech gehad en moet een hoop gereedschap vervangen. Dat word geen grote aanschaf in 1x maar moet met de tijd weer opgebouwd worden :(

Tangen = Knipex
Meer weet ik eigenlijk niet.. maakt knipex rood/blauw en geel/rood nog uit in kwaliteit? Of betaal je een tientje meer voor alleen de isolatie? Tangen zijn wel degelijk anders maar of de kwaliteit ook minder is?
 
Laatst bewerkt:
Waar is het topic over welk gereedschap van welk merk aan te raden is? De zoekfunctie levert niets op (mede omdat ik niet weet op welk trefwoord te zoeken).

Onlangs pech gehad en moet een hoop gereedschap vervangen. Dat word geen grote aanschaf in 1x maar moet met de tijd weer opgebouwd worden :(

Tangen = Knipex
Meer weet ik eigenlijk niet.. maakt knipex rood/blauw en geel/rood nog uit in kwaliteit? Of betaal je een tientje meer voor alleen de isolatie? Tangen zijn wel degelijk anders maar of de kwaliteit ook minder is?

Heb je de openingspost gelezen en de verschillende links naar voorgaande delen gezien ?
 
Als alleen de isolatie en prijs verschillen, waarom is er dan een apart productieproces voor? De tang ziet er wel degelijk anders uit dan de duurdere. Tot nu toe werkt de blauw rode prima en ik heb geen gekeurde tang nodig. Werk niet onder spanning en zeker niet tot 10.000v


Heb je de openingspost gelezen en de verschillende links naar voorgaande delen gezien ?

Jup, maar ik dacht dat er een uitgebreider topic was. Tangen, schroevendraaiers, momentsleutels, doppensets, slagtollen etc. incl. bijhorende aanbevelingen.

"Handgereedschap" is nogal breed en kraftwerk is grappig maar niet zo zeer aan te bevelen als frequent hobbyist.

Wiha schroevendraaiers zouden goed zijn, misschien vroeger maar facom heb ik 4 jaar mee gedaan en wiha 6 maanden. Dat soort tips zoek ik eigenlijk ;)

Wiha zijkniptang is ook al niet scherp meer, punttang en combitang worden niet zwaar intensief gebruikt en doen het nog wel prima. Word niet mishandeld maar wel veel gebruikt.
 
Laatst bewerkt:
Jup, maar ik dacht dat er een uitgebreider topic was. Tangen, schroevendraaiers, momentsleutels, doppensets, slagtollen etc. incl. bijhorende aanbevelingen.

"Handgereedschap" is nogal breed en kraftwerk is grappig maar niet zo zeer aan te bevelen als frequent hobbyist.

Wiha schroevendraaiers zouden goed zijn, misschien vroeger maar facom heb ik 4 jaar mee gedaan en wiha 6 maanden. Dat soort tips zoek ik eigenlijk ;)

Wiha zijkniptang is ook al niet scherp meer, punttang en combitang worden niet zwaar intensief gebruikt en doen het nog wel prima. Word niet mishandeld maar wel veel gebruikt.

Zoveel mensen, zoveel meningen. De één zal zweren bij Makita terwijl een ander meer gesteld is op DeWalt. Er zullen veel mensen te spreken zijn over Wiha, jij duidelijk wat minder. ;)
Persoonlijk heb ik het liefst Wera en Vessel (JIS) schroevendraaiers en tangen van Knipex. Voor de rest kijk ik gewoon wat er goed uit ziet.
 
Dat is waar, maar zoals Knipex zichzelf bewezen heeft zijn er wellicht meer merken in andere categorieën.

Zeker de professionals hier zullen heel wat ervaring hebben met gereedschap.

Ja teng-tools, gedore, pf zelfs snap-on is natuurlijk prachtspul en los over enkele jaren best leuk maar particuliere support is lastig. Eigenlijk ontkom je niet aan een kennis of welwillende garage die je aan dat spul helpt incl. de support.
 
Er zal hier vast iemand zijn die het weet.
Ik heb een persluchtdroger gekocht. Hier zit blijkbaar een aansluiting op van
20.8mm gemeten op de draad en een spoed van 1.75mm. Lijkt mij dus gewoon metrisch te zijn
Maar (of ik gebruik de verkeerde zoektermen) hier is blijkbaar onmogelijk om een verloop voor te vinden?
Specs van de apparaat geeft aan dat de aansluiting 1/2" is. Dat zou 12,7mm zijn.
 
Laatst bewerkt:
Dat is waar, maar zoals Knipex zichzelf bewezen heeft zijn er wellicht meer merken in andere categorieën.

Zeker de professionals hier zullen heel wat ervaring hebben met gereedschap.

Ja teng-tools, gedore, pf zelfs snap-on is natuurlijk prachtspul en los over enkele jaren best leuk maar particuliere support is lastig. Eigenlijk ontkom je niet aan een kennis of welwillende garage die je aan dat spul helpt incl. de support.
Er zijn ook dealers die het aan particulieren verkopen. ;)
Zelf koop ik Mannesmann bij onze huisleverancier. Heeft me tot nu toe nog niet in de steek gelaten. En voor wat ik er voor betaal kan ik wel wat vervangen bij breuk of vermissing...
 
Er zal hier vast iemand zijn die het weet.
Ik heb een persluchtdroger gekocht. Hier zit blijkbaar een aansluiting op van
20.8mm gemeten op de draad en een spoed van 1.75mm. Lijkt mij dus gewoon metrisch te zijn
Maar (of ik gebruik de verkeerde zoektermen) hier is blijkbaar onmogelijk om een verloop voor te vinden?
Specs van de apparaat geeft aan dat de aansluiting 1/2" is. Dat zou 12,7mm zijn.

Is niet vreselijk accuraat hoor, perslucht aansluit spul. Heb hier een 1/2" BSW Airpress nippel (dus een nippel die je in een apparaat schroeft), die meet evengoed 20.8 óp de schroefdraad.
 
Laatst bewerkt:
:t
Het gaat om een Airpress ADR droger.
Op het apparaat zitten twee mannelijke aansluitingen.
Maar ik heb ook 2 verlopen voor vrouwelijk.
1/2" is dus de binnenmaat, ik ging er van uit dat dit de buitenmaat was.
 
Dat is waar, maar zoals Knipex zichzelf bewezen heeft zijn er wellicht meer merken in andere categorieën.

Zeker de professionals hier zullen heel wat ervaring hebben met gereedschap.

Ja teng-tools, gedore, pf zelfs snap-on is natuurlijk prachtspul en los over enkele jaren best leuk maar particuliere support is lastig. Eigenlijk ontkom je niet aan een kennis of welwillende garage die je aan dat spul helpt incl. de support.

Bovenstaand geldt alleen voor Snap-On (Snap-Off), want die werken met een eigen systeem met busjes die niet bij de particulier stoppen. Als je dat soort gereedschap sexy vind, zou ik me verdiepen in SP tools *D

Alle overige merken: Laat je niet wijsmaken dat garantie alleen voor bedrijven is, als jij bij de automaterialenzaak op de hoek een doppenset van Gedore koopt, heb je eigenlijk zelfs méér rechten dan een bedrijf.
 
Jup, maar ik dacht dat er een uitgebreider topic was. Tangen, schroevendraaiers, momentsleutels, doppensets, slagtollen etc. incl. bijhorende aanbevelingen.

"Handgereedschap" is nogal breed en kraftwerk is grappig maar niet zo zeer aan te bevelen als frequent hobbyist.

Wiha schroevendraaiers zouden goed zijn, misschien vroeger maar facom heb ik 4 jaar mee gedaan en wiha 6 maanden. Dat soort tips zoek ik eigenlijk ;)

Wiha zijkniptang is ook al niet scherp meer, punttang en combitang worden niet zwaar intensief gebruikt en doen het nog wel prima. Word niet mishandeld maar wel veel gebruikt.

ah ok, nee ik weet niet anders of het meeste wat er besproken word over gereedschap is hier.
natuurlijk zijn er veel en lange discussie dus iig een opsomming in de OP van de merken die hier genoemd worden is wel een richtlijn.
en niet als iemand parkside fijn vind om aan de 3wieler vd kleine meid te werken ;)

het is natuurlijk altijd makkelijk om te zeggen lees alle vorige delen maar door, maar dan krijg je antwoorden van mensen die op dit moment niet aan het sleutelen zijn ( ja ik heb pauze :p )
in een topic op een woord, dus merk, zoeken kan al een indicatie geven wat men daar doorgaans van vind na een aantal gevonden reacties.

Ik had begrepen dat ene Zot hier sleutelt met Kraftwerk en nog best fvrequent ook volgens de geruchten ;)

Maar los van dit alles ben ik ook benieuwd welke tips nog komen :)
 
Ecentuele Doppensets van krafftwerk ken ik niet, maar al het andere spul is plastic en houd het bij mij niet heel lang vol, werkt vanaf dag 1 niet lekker of is zo versleten.

Ja ik koop regelmatig wel iets bij de lidl
 
Al even gezocht, maar helaas weinig te vinden op MF. Dus bij deze, heeft iemand ervaring met (niet al te dure) werkplaatsinrichting? Het gaat dan alleen om een werkbank, kastjes, lades en hangborden en niet het gereedschap zelf. De wand waar het tegenaan komt is +-265cm breed.

Zelf kwam ik uit op onderstaande opties:
-Hornbach Kupper klik1 + klik2 + klik3
Reeds bekeken, goed betaalbaar, kwaliteit redelijk, maar verwacht binnen 5-10 jaar toch zeker wel noemenswaardige mankementen

-Datona Premium series klik voor voorbeeld
Oogt wat degelijker, maar iemand ervaring? (eventueel ook ervaring met de wat oudere blauwe serie)

-Powerplustools klik voor voorbeeld
Lijkt heel sterk op Datona, alleen dan niet iets andere kleuren/samenstellingen

-HBM / Kraftwerk klik voor voorbeeld

-Kraftmeister klikkerdeklik


Tips en adviezen altijd welkom :Y .
 
Al even gezocht, maar helaas weinig te vinden op MF. Dus bij deze, heeft iemand ervaring met (niet al te dure) werkplaatsinrichting? Het gaat dan alleen om een werkbank, kastjes, lades en hangborden en niet het gereedschap zelf. De wand waar het tegenaan komt is +-265cm breed.

Zelf kwam ik uit op onderstaande opties:
-Hornbach Kupper klik1 + klik2 + klik3
Reeds bekeken, goed betaalbaar, kwaliteit redelijk, maar verwacht binnen 5-10 jaar toch zeker wel noemenswaardige mankementen

-Datona Premium series klik voor voorbeeld
Oogt wat degelijker, maar iemand ervaring? (eventueel ook ervaring met de wat oudere blauwe serie)

-Powerplustools klik voor voorbeeld
Lijkt heel sterk op Datona, alleen dan niet iets andere kleuren/samenstellingen

-HBM / Kraftwerk klik voor voorbeeld

-Kraftmeister klikkerdeklik


Tips en adviezen altijd welkom :Y .
Die van Hornbach heb ik nu al een paar jaar ingebruik en daar nog geen problemen mee gehad
Maar als ik nu voor het kiezen had zou ik voor een stalen werkblad gaan .
Niet dat het houten werkblad slechter wordt maar staal maak je makkelijker schoon .
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan