Hercules

LinKing

MF veteraan
4 dec 2007
5.360
1.171
Vlaanderen
Instagram
full
full
full
full
full
full

Welkom in dit kleine Hercules-topic!

Voor een overzicht van mijn Hercules, zie http://www.motoravonturist.nl/hercules-tweetakt-met-tact/ (hier).

Ik heb me zopas een Hercules K125 Military uit 1972 aangeschaft. In dit topic zullen jullie kunnen volgen wat ermee gebeurt. Hij staat 4 jaar stil. Het tweetakt motortje loopt wel.
Er is dus wel werk aan, en dat werk kunnen jullie hier volgen. In deze openingspost zal ik telkens de aanpassingen bijhouden. Tegen eind februari zou hij klaar moeten zijn voor het Elefantentreffen.

Als er nog MF-ers zijn met een Hercules, of die vroeger een Hercules gehad hebben, laat dan zeker iets weten in dit topic! Leve de gedeelde kennis :) Ik ben me ook nog goed aan het 'inlezen' dus ben op zoek naar zoveel mogelijk informatie, alle informatie is welkom ;)

Hier (B) en http://www.gekra-motors.nl/ (hier (NL)) vind je alvast bijna alle onderdelen.

Foto van de aanwinst zoals ik hem heb aangekocht:

large


TO DO LIST:

> Het voorlicht werkt nog steeds niet.
> Er moet een nieuwe pakking in het rechterdeksel
> geen remlicht
> Linkerknipperlicht moet nog aangesloten worden
> Rechterknipperlicht brandt maar knippert niet
> Achterrem terug aansluiten
> Testrijden

DONE LIST:

Achtertandwiel vervangen
Achterwiel gemonteerd en uitlaat ontroest
Voortandwiel vervangen
Tank ontroest met dank aan agranado voor het idee
Carburator gekuist
Bougie vervangen
Ketting vervangen
Voorrem bekeken

Zo staat ze er nu bij:

zisxz8.jpg





Geschiedenis van het motormerk Hercules: (voor de liefhebbers)

Hercules Fahrrad GmbH & Co. KG is een Duitse fietsenfabrikant, en in het verleden producent van motorfietsen en scooters. Tegenwoordig is het bedrijf gevestigd in Neuhof an der Zenn.

Aktiengesellschaft Nürnberger Velocipedefabrik Hercules, vorm. Carl Marschütz & Co., later Nürnberger Hercules Werke AG en Nürnberger Hercules Werke GmbH, Nürnberg.

Het bedrijf werd in 1886 als fietsenfabriek opgericht door Carl Marschütz. Vanaf 1903 werden er motorfietsen gebouwd met inbouwmotoren van FN, Fafnir, JAP, Villiers, Moser, ILO, Sachs, Bark, Columbus en Küchen. Tot 1939 betrof het motorfietsen van 73- tot 500 cc, na de oorlog vooral Sachs-tweetakten van 50- tot 250 cc. Vooral in de terreinsporten behaalden Hercules-machines goede resultaten.

In 1973 werd een 294 cc wankelmotor gebouwd, die echter geen succes werd. In Engeland werd de machine als DKW verkocht. Vanaf 1969 behoort Hercules tot het Sachs-concern en sinds 1978 dragen de GS (terrein-) modellen ook de naam Sachs op de tank. Zie ook Prior.

In 1987 wordt Hercules overgenomen door Mannesmann, en breekt een roerige en onrustige tijd aan voor het bedrijf. In 1995 wordt het overgenomen door het Nederlandse Accell Group, de derde fietsproducent (in aantallen) van Europa. Hercules is tegenwoordig een van de bekendste en belangrijkste fietsmerken van Duitsland.



full
 
Laatst bewerkt:
Ik heb vroeger een hercules 125 twinshock crosser gehad. Volgens mij was hij van bouwjaar 1978.
Had mijn pa voor mij gekocht toen ik een jaar of 15 was. Het was een bijna nieuwe crosser met een kapotte elektronische ontsteking er in. Die ontsteking heeft hij volgens mij nieuw bij Brouwer motoren gekocht maar dat weet ik niet meer zeker.
Het is ook al zeker 30 jaar geleden hahahahah.
Verder was het een super leuke crosser die het de jaren die ik hem gehad heb altyd goed heeft gedaan.
Ik heb er veel plezier van gehad.
Motorgroet
Daddy
 
Hier een PDF'je van een Duitse site, waar je ze nieuw/gerestaureerd kan bestellen. Staan paar mooie plaatjes in, aantal exploded views en een bedradingsschema:
http://www.feinstrahlen.de/mtm/download/hercules.pdf

http://www.feinstrahlen.de/mtm/index.php?seite=108&lang=de (Paar plaatjes) van de Hercules op de brug tijdens restauratie:
06.jpg

10.jpg


En hun online web-shop met veel onderdelen:
http://www.feinstrahlen.de/mtm/seiten/warenkorb/index.php
 
heb er ook eentje gehad,
altijd veel plezier van gehad
maar verkocht omdat er geen papieren bij waren
en die waren ook niet meer aan te vragen.

Ding deed het altijd, koud of warm,
één à twee keer trappen en starten.

hier nog een foto van mijn machientje:

full
 
Laatst bewerkt:
Geen motor, wel 2 brommers:

Foto-NVPM6LNW-D.jpg


Beide een Hercules MK3M Argonaut uit '74. De ene is standaard (op een 18mm bing en een 32mm uitlaatbocht na). Van de andere had ik al een tijd in onderdelen liggen. Ik heb de originele gekocht voor 500 euro in 2009 en daar kreeg ik die 2e (die als donor is gebruikt) in onderdelen bij.

Er mistten dus een aantal onderdelen dus heb ik er maar een caféracer van gemaakt ;) hij is nog niet af trouwens.

Filmpje! http://www.youtube.com/watch?v=VOihWlUdPCw
 
Ik had vroeger een hercules,met schommelvering(50 cc,5 bak) :Y ,ik was destijds helemaal leip van sachs blokken :P
Trouwens ook een aprillia crosser met een 50 cc sachs blok,6 spoelpoorten en een bing 32 :o mm carberateur.
Heeft echter nooit goed gelopen B| ,bigend lager lag eruit en had geen geld om deze te laten fixxen.
De krukas van de hercules 5 bak kon door de messing glijlager de hoge toeren,die de opgevoerde cilinder kon draaien,niet aan ,2 keer vast gelopen '(

verder succes met de restauratie *D
 
Laatst bewerkt:
Vandaag eens rustig op onderzoek gegaan en gekeken wat er allemaal moet gebeuren. Dat is nogal wat.

Begonnen met de tank eens goed te bekijken langs binnen. Wat ik daar zeg stemt me minder gelukkig. De tank is, zoals verwacht, erg roestig vanbinnen. jammer dat de vorige eigenaar de tank niet heeft gevuld, je ziet mooi de roestplekken tot aan het niveau van de benzine.

2zt8yg8.jpg

2ykffbd.jpg

2zqvs7c.jpg


De batterij is uiteraard zo dood als een pier, van de 6 volt blijven er 0,24 over :)

a4r2th.jpg


De velgen hebben last van roest, maar niet problematisch denk ik.

23s84uu.jpg


Uitlaatbocht is ook goed geroest, maar wel nog goed

noh8hu.jpg


Kettingset en ketting moeten vervangen worden, het is zo erg dat hij niet meer te berijden viel:

2426974.jpg


Carburator volledig reviseren

1zd53eg.jpg


Linker richtingaanwijzer is verdwenen en moet opnieuw aangesloten worden.

5ckfd.jpg


Voorlopige TO-DO list dus:

> richtingaanwijzer vervangen
> carburator reviseren
> ketting en tandwielen vervangen
> pakkingen voor de motor bestellen
> tank ontroesten
> batterij vervangen
> kaki verf aanschaffen
 
Ik heb een half jaartje geleden mijn tank er ook af moeten halen omdat er veel roest in zat.
Gewoon een zak grind erin gestort en daarna de tank afgesloten en ingepakt in een deken. Toevallig had ik nog een wasmachine motor in de schuur liggen, dus die heb ik aan de schuur vast gemaakt. En de tank met deken en al op de as vast gemaakt :P

Beetje slecht zichtbaar, maar het werkte wel!
Foto-H3RZVU4F-D.jpg


na een uurtje draaien was alle roest weg ;) _O-
 
Heel wat vliegroest! Kan je er niet met een glasparel-straal pistool in roeren? Das makkelijker, als je die optie tenminste hebt.

Daarna iets van http://www.kbs-coatings.eu/ er in rond schudden?
 
tank vol kieperen met een aantal bouten/boutjes,
tel ze op voor het gemak op voorhand
zodat er geen achterblijven na het schudden.
voordeel t.o.v. grind is dat je ze er met een magneet kan uithalen.
Haal ook het naftekraantje eens open,
daar zit een zeefje in dat makkelijk verstopt,
kan je heel wat zoekwerk besparen als hij niet meer wil starten.
 
Leuk hoor die Herculesjes, paar keer geprobeerd te kopen, meestal geen papieren en met kenteken ook wel eens te duur in mijn ogen..
Wie weet komt er nog weleens 1 liefst in 180 cc uitvoering..kon ooit eens zijn burgerbroertje kopen K125S met zo'n geile dikke waaierkop...helaas niet gedaan..
Succes met opknappen,MZlllsss,Rob.
 
Leuk om te volgen! Ik heb een Hercules K180 BW met motorkenteken (zelf geregeld, ging zonder problemen) en een Hercules K125 BW V2 met papieren van de Duitse Domeinen. Met de K180 rijd ik regelmatig. Het andere gevaarte rijdt nog niet, maar dat gaat niet lang meer duren!
Veel succes!
 
Leuk om te volgen! Ik heb een Hercules K180 BW met motorkenteken (zelf geregeld, ging zonder problemen) en een Hercules K125 BW V2 met papieren van de Duitse Domeinen. Met de K180 rijd ik regelmatig. Het andere gevaarte rijdt nog niet, maar dat gaat niet lang meer duren!
Veel succes!

Dank je. En fijn dat er nog iemand met kennis van zaken meeleest!

Vandaag begonnen met de tank er af te halen. Ik ga de tank eerst proberen ontroesten door middel van elektrolyse. De tank heb je los met twee bouten, echt geweldig systeem, zo maken ze ze niet meer :)

91mgk5.jpg

6fwnqq.jpg


Daarna de luchtfilter gelost. Die zit vast met vier kleine veertjes, zeer simpel te lossen dus. De filter is wel erg vuil, zou ik hem vervangen of uitblazen?

14ipqhk.jpg

2ajcprn.jpg


Onder de tank het bobijntje gevonden? Ziet er wat goedkoop uit.

eqscqr.jpg


Nu alvast bezig met de jarenoude tweetakt uit de tank te laten lopen.

24mua3d.jpg
 
Vandaag het achterwiel er uitgehaald. Daarbij kwam het bijgeleverde gereedschap van de Hercules al van pas, want ik had geen sleutel 27 :)

vwtzet.jpg

bdqzur.jpg


De remschoenen van de trommelrem achteraan zijn nog ruim goed. Het achtertandwiel wordt wel vervangen.

fxgjt0.jpg


En zo staat hij er nu bij.

35k5w0n.jpg
 
Lekker doorgaan Linking! Wordt een mooi verslag.

Moet je nou nog steeds in die parking om de 5 min. opstaan om alle lichten weer aan te doen? :P Begrijp ik ook waarom we nog geen foto's hebben van de binnenkant van je cilinder ;) . Tis maar vier boutjes en de kop ligt eraf hè! }) O-)
 
Hier hebben ze veel onderdelen voor hercules en dergelijke: http://www.gekra-motors.nl/index.php?page=shop.browse&category_id=8&option=com_virtuemart&Itemid=1&lang=nl
(heb geen aandelen :+ )
 
Lekker doorgaan Linking! Wordt een mooi verslag.

Moet je nou nog steeds in die parking om de 5 min. opstaan om alle lichten weer aan te doen? :P Begrijp ik ook waarom we nog geen foto's hebben van de binnenkant van je cilinder ;) . Tis maar vier boutjes en de kop ligt eraf hè! }) O-)

Ik heb ondertussen ontdekt hoe ik het licht permanent kan laten aanstaan :)
De kop gaat er af hoor. Maar alles op zijn tijd :)
Heb wel al ontdekt dat een Hercules geen koppakking heeft.

Vanavond ga ik onderdelen halen.

Goed bezig! Toffe moto's die herculessen :Y ! Ben zelf met een bombardier ex belgisch leger bezig:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Erg mooi! Prachtige kleur ook, heb je enig idee van de kleurcode? Heb je het zelf gespoten?
 
Eerste lading onderdelen is binnen.

2qsvrmf.jpg


En vandaag het achtertandwiel vervangen. Veel werk voor weinig resultaat. Het oude zat met vier bouten vast, maar die bouten zaten al 40 jaar vast. Ook zijn ze extra beveiligd met twee plaatjes, die ik eerst terug moest in de juiste positie hameren.

Na heel wat tikjes toch nog alles losgekregen.

hwc0hc.jpg


vh6ava.jpg


Weet iemand hoe ik het best de achterveer kan smeren?
 
Laatst bewerkt:
Die veert nog perfect, maar piept niet normaal. Geen idee hoe/of je ze openkrijgt.

bildtafel%2023.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik weet zo niet waar de piep vandaan komt, komt het niet van de rubberogen vandaan? Die kun je met talkpoeder insmeren of met grafiet.

Als het uit de demper komt, dit is een gesloten systeem met inwendig olie, als daar iets piept, lijkt het mij dat de schokbreker droog staat en dus ergens lekt(te).
 
Terug
Bovenaan Onderaan