Hengelo races

Tr@x

MF veteraan
1 aug 2002
6.824
402
De Hengelo races! Een instituut op de Nederlandse wegracekalender. En niet eens een eigen topic.....
Oss, Raalte, Eemshaven, Tolbert, alle oude stratencircuits zijn verdwenen. Alle stratencircuits? Nee, één dapper dorp in de Achterhoek blijft dapper weerstand bieden!
In de afgelopen jaren zijn de mannen van de Hamove er iedere keer weer in geslaagd hun circuit te verbeteren en te moderniseren zodat er geracet kan worden. Een prestatie van formaat!
Ben je hier als raceliefhebber nog nooit geweest? Schaam je!


Komend weekend worden in Hengelo (Gelderland, niet Overijssel) weer de jaarlijkse Hengelo Races gehouden. Een hele dag gevuld met race-spektakel op het laatste van de Nederlandse stratencircuits. Zondag 11 mei wordt er de hele dag geracet, zaterdag zijn de trainingen.
Op de website van de Hamove (Algemeen - HAMOVE - Hengelo Auto & Motorvereniging ) staat alle benodigde informatie.

Voor alle MF'ers die er heen gaan, in dit topic kun je foto's en ervaringen neerzetten!

Het weer hoeft in ieder geval geen reden te zijn om niet te gaan:
1392356



Raceklassen
  • IRRC SBK
  • IRRC SSP
  • Benelux Trophy SBK
  • Benelux Trophy SSP
  • ONK Zijspannen
  • 2-stroke 125cc, 250cc en 500cc
  • NK Classics-IHRO
  • Camathias Cup
  • SuperTwin
International Road Racing Championship (IRRC)
irrc 20140210 1246918145

In 2003 is HAMOVE samen met de organisatoren uit Oostende (België) en Frohburg (Duitsland) de 3 landen cup gestart. Na het 7 keer succesvol georganiseerd te hebben, was het tijd voor verandering. Zoals de naam is veranderd in International Road Racing Championship, afgekort IRRC.
Het doel blijft hetzelfde, het organiseren van een competitie op stratencircuits en de organisatie is nog steeds in handen van de drie in de intro genoemde clubs. De naamsverandering was in 2010 niet het enige, zo zijn er drie straten circuits bijgekomen. Vanaf heden kan iedereen met een licentie in de Superbike- en of Supersportklasse inschrijven. De organisatie heeft hiervoor gekozen, omdat ook coureurs uit de niet organiserende landen hebben aangegeven mee te willen rijden. Het maximaal toelaatbare aantal coureurs aan de start blijft dertig. De SBK en SSP worden apart gehuldigd. Wanneer het schema met het prijzengeld is vastgesteld, zal dit op de IRRC.EU site komen te staan. Winst in de IRRC dekt dus al een flink deel van jou begroting.
Geïnteresseerd om in deze competitie mee te rijden? Meer informatie over de IRRC is te vinden op de website www.irrc.eu

4 onk sbk wegraces hengelogld 2014 foto henk teerink 159-900 20140722 1667293795

Benelux Trophy Superbikes (voorheen BeNeCup)


De koningsklasse in de Nederlandse en Belgische wegracesport. Een klassen met toekomstige en oud WK-rijders. De laatste jaren zijn verschillende kampioenen doorgestroomd richting het IDM en BSB.





supersport 20140210 1144174435

Benelux Trophy Supersport (voorheen BeNeCup)

De klasse die al vele kampioenen voort heeft gebracht die op wereldniveau goed meekunnen. Het is de ideale opstap richting de Dutch Superbikes of een stapje hoger in Europa of op WK-niveau.




6 onk sidecars hengelo gld 2014 foto henk teerink 450-900 20140722 1140097602

ONK Sidecars

Dat wegracen geen individuele sport is bewijzen de zijspannen al jaren. Zij zorgen voor grote internationale velden, zodat er niet alleen om de kop wordt gestreden maar ook om plaats twintig. Dat de races in Hengelo nog aantrekkelijk zijn voor wereldkampioenen bewees de zijspanwereldkampioen van 2012 Tim Reeves. Hij reed namelijk in Hengelo mee ter voorbereiding van zijn deelname aan de TT op Man.



start of the nk classics 20140210 1103747284

NK Classics-IHRO


Vele bezoekers denken bij het horen van deze viertakt machines terug aan vervlogen tijden. Maar dat die tijden niet helemaal vervlogen zijn, laten de rijders in deze klasse elk jaar in Hengelo zien.




20140418nr010-Mettet-8817.jpg

2-Stroke 125cc, 250cc en 500cc


In 2017 vierden we ons 50-jarig jubileum met onder andere de 'terugkeer van de twee-takten'. Speciaal voor die speciale editie stonden de 125cc, 250cc en 500cc tweetakten aan de start. Nostalgie op de Varsseling! Ook dit jaar, in 2018, verwelkomen we deze klassen weer aan de start. Opgave en informatie voor deelname in de tweetaktklasse: tonnyenjeanet@hetnet.nl.




Camathias Cup
Camathias

De Camathias Cup is de europese classic sidecar competitie.
De 'Camathias Challenge' ontleent zijn naam aan de helaas te vroeg overleden Zwitserse zijspancoureur Florian Camathias – geboren in Wittenbach op 23 maart 1924 en gecrasht op Brands Hatch op 10 oktober 1965. Camathias/Ducret raakten in de Clearways Bend in een slip en belandden in een sloot. Ze werden met ernstige verwondingen opgenomen in het ziekenhuis, waar Florian Camathias een dag later overleed.
De Camathias Cup bestaat uit coureurs en bakkenisten uit Engeland, Frankrijk, Belgie, Duitsland, Schotland, Isle of Man en uiteraard Nederland. Er zijn 6 Nederlandse zijspanteams vertegenwoordigd in de competitie. Met combinaties van vrienden, partners, mannen en vrouwen. De competitie wordt verreden over zes ronden verdeeld over straten – en permanente circuits in Europa waaronder ook Isle of Man. De typisch classic manier van de bakkenisten om ‘voor’ uit te hangen is een ware publiekstrekker.
 
Netjes hoor, zo'n topic! Ik ben er niet bij, maar ik ben wel nieuwsgierig. Hoe is het als toeschouwer, in vergelijking met Oss? Ik ben daar een paar jaar terug nog wel naartoe geweest, en vond het best vermakelijk. Ik ben als relatief jonge motorsportfan wel verwend met altijd videobeelden hebben en een race goed kunnen volgen, dat mis ik altijd langs de kant.
 
Netjes hoor, zo'n topic! Ik ben er niet bij, maar ik ben wel nieuwsgierig. Hoe is het als toeschouwer, in vergelijking met Oss? Ik ben daar een paar jaar terug nog wel naartoe geweest, en vond het best vermakelijk. Ik ben als relatief jonge motorsportfan wel verwend met altijd videobeelden hebben en een race goed kunnen volgen, dat mis ik altijd langs de kant.
Hengelo heeft tribunes op de leuke plekken (dus waar een tribune staat is het zeker leuk om te kijken). Daarnaast hebben ze op start/finish een videowall.
En de sfeer is altijd top!
 
Hengelo is mooier om te kijken als Oss vind ik.

Oss kom ik al een tijdje niet meer maar naar Hengelooooo ga ik al sinds begin jaren 80.
De een na de andere stratenrace verdween maar de HAMOVE ging stug door, dikke pluim :tvoor die mannen.
Tegenwoordig ook mooi afwisselend programma; moderne raceklassen naast classics en de tweetaktjes :}

Altijd prima sfeer daar, als raceliefhebber mag je dit niet missen :N
 
Mijn vader werkte bij Raben (daar rijden ze voor de deur langs). Maar je kan niet eens het circuit rond. Alleen de hoek bij start/finish kan je kijken.

“Helaas” zit ik zaterdag zelf in Croix op circuit voor een wedstrijd dus ik denk dat ik het niet red te gaan dit jaar.

Volgend jaar wil ik proberen zelf te rijden, ik kom er uit de buurt.
 
Mijn vader werkte bij Raben (daar rijden ze voor de deur langs). Maar je kan niet eens het circuit rond. Alleen de hoek bij start/finish kan je kijken.

“Helaas” zit ik zaterdag zelf in Croix op circuit voor een wedstrijd dus ik denk dat ik het niet red te gaan dit jaar.

Volgend jaar wil ik proberen zelf te rijden, ik kom er uit de buurt.

Kunt er altijd rijden; staan zelfs borden, alleen voor motoren :+
 
Mooie dag gehad in Hengelo vandaag! Korte periodes tussen de vele verschillende klassen door maken dat je eigenlijk nooit staat te wachten, wat ideaal is.

Mooie mix van modern en oud spul dat voorbij komt denderen en omdat je dicht aan de baan staat en ze ook echt wel akelig dicht langs bomen en enkele woonkamers knallen, geeft het een nog weer groter snelheidsgevoel.

Leuk ook dat het circuit rondgelopen kan worden. Heb vandaag echt goed kunnen gebruiken om op een aantal toffe plekken mijn nieuwe 300 mm lens uit te proberen en daar veel plezier mee gehad. :)

Races zelf zijn wel lastiger te volgen, 'ouderwets' middels goed opletten en programmaboekje, en pluim aan de omroepers. Hun informatievoorziening was goed, pakken beter dan wat het TT circuit voorschotelt.

Mooie dag gehad. Ben benieuwd naar het bezoekersaantal. Wel nog een kritische noot over de informatievoorziening: aankomende was er totaal geen signalisatie over waar je naartoe moet, wisten medewerkers/mede vrijwilligers niet of er aan de deur gepind kon worden (kan gelukkig wel!), en ook heb ik niet van te voren kunnen vinden op de site dat er voor het parkeren betaald moet worden.

Heb vooral het idee dat het een lokaal/regionaal evenement is, en je ook maar net moet weten hoe of wat. Wel een erg toegankelijk evenement om ook de jeugd de motorsport te laten beleven. Ook de catering prijzen bijvoorbeeld vond ik erg schappelijk. Heb het wel naar mijn zin gehad en was het de 2 uur heen en 2 terug wel waard. Foto's volgen. :)
 
Mooie dag gehad in Hengelo vandaag! Korte periodes tussen de vele verschillende klassen door maken dat je eigenlijk nooit staat te wachten, wat ideaal is.

Mooie mix van modern en oud spul dat voorbij komt denderen en omdat je dicht aan de baan staat en ze ook echt wel akelig dicht langs bomen en enkele woonkamers knallen, geeft het een nog weer groter snelheidsgevoel.

Leuk ook dat het circuit rondgelopen kan worden. Heb vandaag echt goed kunnen gebruiken om op een aantal toffe plekken mijn nieuwe 300 mm lens uit te proberen en daar veel plezier mee gehad. :)

Races zelf zijn wel lastiger te volgen, 'ouderwets' middels goed opletten en programmaboekje, en pluim aan de omroepers. Hun informatievoorziening was goed, pakken beter dan wat het TT circuit voorschotelt.

Mooie dag gehad. Ben benieuwd naar het bezoekersaantal. Wel nog een kritische noot over de informatievoorziening: aankomende was er totaal geen signalisatie over waar je naartoe moet, wisten medewerkers/mede vrijwilligers niet of er aan de deur gepind kon worden (kan gelukkig wel!), en ook heb ik niet van te voren kunnen vinden op de site dat er voor het parkeren betaald moet worden.

Heb vooral het idee dat het een lokaal/regionaal evenement is, en je ook maar net moet weten hoe of wat. Wel een erg toegankelijk evenement om ook de jeugd de motorsport te laten beleven. Ook de catering prijzen bijvoorbeeld vond ik erg schappelijk. Heb het wel naar mijn zin gehad en was het de 2 uur heen en 2 terug wel waard. Foto's volgen. :)

Wederom weer een prima dagje Hengelo, prima vermaakt met de mooie mix van klassiek en modern racen :}
Dikke pluim voor de organisatie en alle vrijwilligers *O*

Begrijp alleen bovenstaand kritische noot niet; als je Hengelo binnen komt staan er al tekstkarren om je welkom te heten en de mededeling om de borden te volgen.

Mijn kritische noot gaat richting gemeente Bronckhorst ; na afloop mag je de laatste jaren niet meer door het centrum van Hengelo :(
 
Wederom weer een prima dagje Hengelo, prima vermaakt met de mooie mix van klassiek en modern racen :}
Dikke pluim voor de organisatie en alle vrijwilligers *O*

Begrijp alleen bovenstaand kritische noot niet; als je Hengelo binnen komt staan er al tekstkarren om je welkom te heten en de mededeling om de borden te volgen.

Mijn kritische noot gaat richting gemeente Bronckhorst ; na afloop mag je de laatste jaren niet meer door het centrum van Hengelo :(

voutje
 
Wederom weer een prima dagje Hengelo, prima vermaakt met de mooie mix van klassiek en modern racen :}
Dikke pluim voor de organisatie en alle vrijwilligers *O*

Begrijp alleen bovenstaand kritische noot niet; als je Hengelo binnen komt staan er al tekstkarren om je welkom te heten en de mededeling om de borden te volgen.

Mijn kritische noot gaat richting gemeente Bronckhorst ; na afloop mag je de laatste jaren niet meer door het centrum van Hengelo :(
Dan moet ik echt van een andere kant zijn gekomen want ik heb alleen een paar dranghekken gezien met een bordje "Doorgaand verkeer gestremd i.v.m. wegrace". Uiteindelijk één van die paden ingeslagen en per toeval bij P4 Boschbocht uitgekomen.

En het geeft niet dat mensen een vergoeding vragen voor het openstellen van hun terrein, maar het is toch een kleine moeite om ook dat stukje informatie even te voorzien online?

Ik wist niet of ik kon pinnen aan de deur en had dus cash geld meegenomen, precies gepast. En toen kon daar onverwacht drie euro van af voor het parkeren. Had ik niet kunnen pinnen aan de deur, had ik terug Hengelo in gekund om daar ergens een geldautomaat te vinden.

Noem het gezever maar als dat gewoon vooraf had staan aangegeven dan weet je al waar je aan toe bent.
 
Was een heerlijk racedagje in Hengelo gisteren. Schitterend weer en spannende races. Vooral mooi om het publiek op de banken te zien gaan voor iedere actie die werd ingezet! Met name de diepe uitrem acties in de molenbocht waren voer voor applaus! Genoten van tram Streuer dat met zijn 600 cc span even twee dikke duizends liet zien hoe je de varsselring moet rijden. Met ons eigen team (voor de mensen die daar waren, de oranje blauwe R1 in de benelux trophy) een degelijk weekend gereden met twee 5e plaatsen.

Ik ben het wel met Joris eens dat de organisatie misschien eens met de gemeente/Rijkswaterstaat in overleg moet voor wat matrix bordjes. De borden die nu gebruikt worden zijn volgens mij bij de eerste races ook al gebruikt. Vooral voor bezoekers uit randstad en het diepe zuiden is de omgeving daar niet bekend. Maar het mocht de pret niet drukken!
 
Wel nog een kritische noot over de informatievoorziening: aankomende was er totaal geen signalisatie over waar je naartoe moet, wisten medewerkers/mede vrijwilligers niet of er aan de deur gepind kon worden (kan gelukkig wel!), en ook heb ik niet van te voren kunnen vinden op de site dat er voor het parkeren betaald moet worden. Heb vooral het idee dat het een lokaal/regionaal evenement is, en je ook maar net moet weten hoe of wat.

Je had natuurlijk in dit topic vragen kunnen stellen.......:Y

Op zich heeft de informatievoorziening gewerkt, je bent in het juiste Hengelo terecht gekomen. Vervolgens heb je ook nog mooie races gezien! Dus onder de streep ging alles goed.


Zonder gekheid, natuurlijk kunnen dingen beter, maar denk ook even na over wat een vereniging als de Hamove hier met vrijwilligers en omwonenden neer weet te zetten. Overal waar je zondag bent geweest is openbare weg (zie het maar te regelen met een gemeente) of privé terrein (zit jij te wachten op 15.000 bezoekers die door je voortuin heenlopen)
Alles draait op vrijwilligers, van de parkeerwachten tot en met officials. Ongetwijfeld zal er in de bewegwijzering (op en buiten het circuit) en in de informatievoorziening (website) e.e.a. beter kunnen. Mijn tip: dicht een mailtje aan de Hamove en deel je bevindingen. Staan ze altijd voor open. Worden zij namelijk ook weer wijzer van.
 
Je had natuurlijk in dit topic vragen kunnen stellen.......:Y

Op zich heeft de informatievoorziening gewerkt, je bent in het juiste Hengelo terecht gekomen. Vervolgens heb je ook nog mooie races gezien! Dus onder de streep ging alles goed.


Zonder gekheid, natuurlijk kunnen dingen beter, maar denk ook even na over wat een vereniging als de Hamove hier met vrijwilligers en omwonenden neer weet te zetten. Overal waar je zondag bent geweest is openbare weg (zie het maar te regelen met een gemeente) of privé terrein (zit jij te wachten op 15.000 bezoekers die door je voortuin heenlopen)
Alles draait op vrijwilligers, van de parkeerwachten tot en met officials. Ongetwijfeld zal er in de bewegwijzering (op en buiten het circuit) en in de informatievoorziening (website) e.e.a. beter kunnen. Mijn tip: dicht een mailtje aan de Hamove en deel je bevindingen. Staan ze altijd voor open. Worden zij namelijk ook weer wijzer van.
Niets ten nadele van de vrijwilligers uiteraard. Zonder hen was dit evenement niet eens mogelijk. En zoals ik ook aangaf, ik heb een erg gave dag gehad. Het is een toegankelijk evenement en het leent zich super voor fotografie. Heb jaren in Hoogerheide gewoond, waar mijn ouderlijk huis aan het parcours staat van de wereldbeker veldrijden, dus ik heb een beetje een idee wat het is als er 15000 man door je voortuin wandelt. :)

En ook daar valt ieder jaar, uiteraard, wat te verbeteren. En wat dit jaar goed ging, kan volgend jaar ineens problemen opleveren. Ik zal de Hamove inderdaad eens mailen. Belangrijkste is plezier gehad en iedereen weer heelhuids naar huis. Data van volgend jaar houd ik in de gaten. :)
 
Dan moet ik echt van een andere kant zijn gekomen want ik heb alleen een paar dranghekken gezien met een bordje "Doorgaand verkeer gestremd i.v.m. wegrace". Uiteindelijk één van die paden ingeslagen en per toeval bij P4 Boschbocht uitgekomen.

En het geeft niet dat mensen een vergoeding vragen voor het openstellen van hun terrein, maar het is toch een kleine moeite om ook dat stukje informatie even te voorzien online?

Ik wist niet of ik kon pinnen aan de deur en had dus cash geld meegenomen, precies gepast. En toen kon daar onverwacht drie euro van af voor het parkeren. Had ik niet kunnen pinnen aan de deur, had ik terug Hengelo in gekund om daar ergens een geldautomaat te vinden.

Noem het gezever maar als dat gewoon vooraf had staan aangegeven dan weet je al waar je aan toe bent.

Nee, dat zou niet erg aardig zijn ;)

Maar nu ik er even over na kon denken heb je wel een punt. De bordjes stammen uit het jaar kruik zoals je ze toen bij iedere stratenrace tegenkwam.
Ik zie ze wel staan maar na al die jaren dat ik de races daar bezoek heb ik ze niet meer nodig.

Overigens viel me wel op dat ik geen enkele lasergun heb gezien, itt vorig jaar, toen stond er achter iedere dikke boom eentje :+ Zal wel met het weer te maken hebben..............

ehhh; foto's ;)
 
Laatst bewerkt:
Zie ik nu gewoon weer een Hengelo topic voorbij komen. Een paar jaar geleden las ik nog dat er een paar MF'ers bij een tankstation in Hengelo (OV) stonden en de weg vroegen naar de wegraces. "Dan moeten jullie een paar kilometer terug richting Gelderland!" _O-

Overigens recentelijk vernomen dat de races op de Varsselring dit jaar verplaatst zijn naar september. Hopelijk hebben we dan eindelijk weer een mooi race evenement om naar uit te kijken! En tegen die tijd zijn ze daar ook weer verlost van de aandachtsfamilie van de campingzender *O*

IMG_4600.jpg


IMG_4601.jpg


IMG_4605.jpg


IMG_4606.jpg


IMG_4607.jpg
 
Zie ik nu gewoon weer een Hengelo topic voorbij komen. Een paar jaar geleden las ik nog dat er een paar MF'ers bij een tankstation in Hengelo (OV) stonden en de weg vroegen naar de wegraces. "Dan moeten jullie een paar kilometer terug richting Gelderland!" _O-

Overigens recentelijk vernomen dat de races op de Varsselring dit jaar verplaatst zijn naar september. Hopelijk hebben we dan eindelijk weer een mooi race evenement om naar uit te kijken! En tegen die tijd zijn ze daar ook weer verlost van de aandachtsfamilie van de campingzender *O*

Bekijk bijlage 1596896

Bekijk bijlage 1596897

Bekijk bijlage 1596898

Bekijk bijlage 1596899

Bekijk bijlage 1596900
Er was Zondag iets over de Hamove , zou niet meer weten waar ......... volgens mij op een of andere kampeer en caravan programma.
 
Ja idd, ik was vorig jaar al van plan om op Hengelo aan de start te gaan staan. Maar C..... gooide roet in het eten. Dat het dit jaar naar sep verplaatst is komt mij wel redelijk uit. Het tempo hier is een stukje hoger als bij RSZ en dan heb ik (hopelijk) ook al een paar maand rijden op de teller staan.
 
Ik hoorde het tijdens een avondklok uitzending van Racesport. Met een beetje mazzel zal dit het eerste evenement zijn na de BSB 2019 wat hopelijk weer voor publiek toegankelijk wordt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan