HELP wat moet ik aan met vakantie

thermisch ondergoed draag ik idd en een leren broek. Het ging me om de jas, een 2e jas mee daar heb ik geen plek voor.
 
1398121
 
Zeker weten dat je geen koude plekken tegen gaat komen? Twee jaar terug dacht ik ook naar de warmte te gaan (italie) maar had er even geen rekening mee gehouden dat t op de brenner pas 4 graden was, met regen, en urenlang bezig om erdoor te komen. Was maar wat blij dat ik niet alleen doorwaai bij me had.
Veel plezier alvast! Enne hou je haaks tussen alle infantiele seksistische reacties. Slaat nergens op.
 
Een Adventure pak met lagen werkt het beste voor langere reizen. Dus een pak waarvan grote vlakken open kunnen voor en achter en een uitneembare waterdichte laag. Liefst een waterdichte laag die je zowel in het pak als er overheen gedragen kan worden. Is het koud dan donsje er onder en is het warm dan een cooldownvest er onder. Zo kan je de hele wereld over.
Ik heb een trilaminate Rukka pak dat ik heb gekocht toen ik nog werkte voor woon-werk in de winter. Fantastisch pak, maar boven de 30°C ga je er dood in en in de damesuitvoering zitten al helemaal weinig tochtgaten. Op een warme zomerdag gingen we naar het noorden ( ja de Noordkaap) en we trokken beiden ons zomerpak aan (doorwaaijas) en toen kwamen we in sneeuwstormen en andere feestelijkheden terecht. Man, man zelfs met alle lagen die we aan konden trekken en regenpak er overheen was het nog bitterkoud.
Dus keek ik dit jaar naar een oplossing voor onze lange reis (we gaan drie maanden) en ik heb gekeken naar Klim (ik vind het mooi spul hoor maar echt serieus te duur) en Stadler (ook duur, maar vooral geen maat die mij past) en kwam toen uit bij de BMW Ralley, ook niet echt goedkoop maar van de jas kan het hele rugpand open en de voorkant en de mouwen hebben ook grote flappen. De waterdichte laag (helaas geen gore-tex) kan je er zowel onder dragen als er overheen (als het hard regent). En als broek neem ik mijn zomerbroek mee met een regenbroek zonodig er overheen en de wintervoering van mijn Rukkapak gaat dan mee als onderlaag. En dan natuurlijk het cooldownvest in geval van hoge temp (ook de woestijn wordt doorkruist) We waren in april in India en ik had dat vest niet mee en oef wat heb ik het warm gehad, zelfs in m’n doorwaai jas. We dachten het is voorjaar, maar dat was dus al lekker warm. De temp. liep op tot 42°C Succes met je keuze!
 
Zoals al een paar keer genoemd, tegen de warmte een koelvest (die je met water kunt vullen). Die dingen koelen dmv verdamping, is heerlijk als het richting 30°c gaat. Ze zijn helaas wel prijzig, rond €150,-.
 
doorwaai met regenjas voor er over (als de wind koud is) en een trui voor er onder. Dat is wat ik vaak doe.
 
Richa laagjes jas red ik me prima mee,

Te warm?. winter voerring er uit. Nog te warm? windbreaker er uit... dan is het een doorwaai jas.

De wintervoering gaat in het zomer seizoen niet eens mee, de windbreaker is dan genoeg.
 
Een motorhoody en een spijkerbroek is zat normaal gesproken
gewoon losse regenoveral voor onder zadel, simpel houden dus.
 
@ Lady-Di
In antwoord #24 geeft je zelf al de oplossing!

ik ga al jaren op vakantie met een doorwaaijas.
Voor koudere dagen trek ik er een vest eronder aan.
Natuurlijk voor regen, maar ook als nóg kouder dan het regenpak erover.
Vooral belangrijk de koude wind van je af te houden.

Ik rijd sowieso altijd al met motorjeans, dus dat is (voor mij) geschikt voor 5'C tot 45'C en meer.
En idd bij kouder dan regenbroek erover. Vooral natuurlijk om geen last te hebben van de wind.

Enige jaren terug ben ik zo naar (bloedheet) Sicilië geweest, maar ben ook midden in de nacht (net iets boven 0'C) over de Gotthardt gereden.
Ook voor je handen geldt, maar ook voor je handschoenen zelf, dat je ze droog moet houden, en daarom gebruik ik overhandschoenen.
Al zijn je handen droog, maar wel de handschoenen zelf nat/ zompig, dan is de warmte-isolatie maar weinig.

Toen had ik nog geen HV-verwarming. Die heb ik nu inmiddels wel!
o ja, nog iets..........Neem voor heel heet weer EXTRA dunne handschoentjes mee. Ik heb zomer handschoenen maar ook nog dun extra paar voor 30'C plus.
 
thanx zo ga ik het inderdaad doen:
doorwaaijas met fleece voor eeonder en evt regenjas eroverheen. 2 soorten handschoenen en wel mn leren broek maar die kan eigenlijk altijd wel
nu nog een lekker warme bestemming vinden. Vertrek over 1,5 week en alleen zuidfrankrijk lijkt echt mooi op dit moment...
 
Extra tip: neem even een hele dunne sportlegging mee, goedkoop bij zalando halen ofzo. Dat scheelt vijftigduizend extra zweetdruppels als je je leren broek af wil pellen in heet weer.
 
thanx zo ga ik het inderdaad doen:
doorwaaijas met fleece voor eeonder en evt regenjas eroverheen. 2 soorten handschoenen en wel mn leren broek maar die kan eigenlijk altijd wel
nu nog een lekker warme bestemming vinden. Vertrek over 1,5 week en alleen zuidfrankrijk lijkt echt mooi op dit moment...
Juist, een beetje anders maar dat is ongeveer zoals ik het ook doe, een regenoverall is ook wel het overwegen waard, als het dan regent of kouder is dan blijft je leren broek ook droog en je benen warmer. Zuid Frankrijk, nu vast mooi groen daar.

Veel plezier👍🏻
 
Wat draag ik ?
De eeuwige vraag die wel eens In elk seizoen terugkomt.
De ideale kledij voor op de motorfiets bestaat niet.
Het is altijd wel iets , te koud , te warm , te heet , te nat , te fris , te .... .
De oplossingen staan hier geschreven .
Een mix zoeken naargelang het weer en met een doorwaaipak met uitritsbare voering en daar de nodige laagjes onder kom je al heel ver.
En vooral, wees voorzichtig.
 
Ik heb een Revit Sand 3 pak. Is goed te dragen tussen de -15 en +40.

Veel open te ritsen delen en uitneembare binnen en regen voering.
 
40 graden is sowieso niet meer te doen. Eén keer gehad op vakantie, in natgemaakte motorjeans en hyperkewl + doorwaaiijack + open helm maar snel gestopt bij het dichtstbijzijnde meer. Oververhitting is echt een sluipmoordenaar; dat is eerder bij mij één keer bijna goed fout gegaan. Nee, boven de 35 graden haak ik af. Het moet wel leuk en veilig blijven.
 
Mijn persoonlijke voorkeur, een zomer jas voor het dagelijkse rijden in zuid europa, en kom je in de omstandigheden dat het echt te koud is, dan gaat gewoon mijn winddichte regenpak aan tot ik weer in warmere streken ben..
Een ritje naar Andorra kan heel vreemd uitpakken, en perpignan vertrekken met 30 graden, om dan boven aan te komen en zien dat er nog sneeuw ligt, dan is een winddicht regenpak een prima tijdelijke oplossing
 
Terug
Bovenaan Onderaan