Helmslot Yamaha XT350 weer gangbaar maken

Sp33ddragon

MF'er
5 sep 2012
48
1
Ik heb in de zomer een XT350 gekocht van de eerste eigenaar, en het viel me toen al op dat het helmslot niet openwilde..

Nu paste sinds 2 maanden mijn contactsleutel niet eens meer in het gat dus het heeft met vuil te maken (na een keer uitblazen met een compressor past de sleutel weer). nu las ik op dit engelse forum:

XT350 Project


dat iemand hem uit elkaar heeft gehaald e.d.

Maar ik zou niet weten hoe ik hem uit elkaar moet halen?
Volgens mij moet je niet eerst dat zilvere kapje aan de bovenkant erafhalen want dan buig je dat dingetje kapot.. Iemand ervaring met het uit elkaar halen van dit soort dingen.

$(KGrHqQOKocE4)W,QumuBOWw!w!Je!~~60_12.JPG



zoals hierboven heb ik het nu liggen...
 
Laatst bewerkt:
zover ik kan zien niet, ik maak morgen nog wel een foto van de achterkant.


EDIT: Het is gelukt ik heb het uit elkaar aan de achterkant zit als je alles schoonmaakt een soort klein koperkleurig dingetje dat je in kan drukken en waarnaar je de cilinder er ineen keer uit kan duwen.

Was hoog nodig, al de ''wafels'' zaten vast en veren niet meer terug...

had alles netjes op volgorde uit elkaar gehaald maar de kat rende erdoorheen.. nu wordt het nog wel een puzzeltje.


Wat ik me echter wel afvraag, hoe ga ik dit nou smeren.. er zat een soort vet in maar k durf er niet zomaar lagervet/vaseline in te smeren of is dit wel gewoon de bedoeling? aangezien je ook wel eens over grafietspray e.d hoort?
 
Laatst bewerkt:
Kan prima. Wat betreft de volgorde van de slotplaatjes, je hebt de juiste combinatie te pakken als, op het moment dat je de sleutel er in steekt, alle plaatjes gelijk liggen met de rand van de cilinder, dus dat er geen plaatjes meer uitsteken en de cilinder vrij rond kan draaien.
 
zover ik kan zien niet, ik maak morgen nog wel een foto van de achterkant.


EDIT: Het is gelukt ik heb het uit elkaar aan de achterkant zit als je alles schoonmaakt een soort klein koperkleurig dingetje dat je in kan drukken en waarnaar je de cilinder er ineen keer uit kan duwen.

Was hoog nodig, al de ''wafels'' zaten vast en veren niet meer terug...

had alles netjes op volgorde uit elkaar gehaald maar de kat rende erdoorheen.. nu wordt het nog wel een puzzeltje.


Wat ik me echter wel afvraag, hoe ga ik dit nou smeren.. er zat een soort vet in maar k durf er niet zomaar lagervet/vaseline in te smeren of is dit wel gewoon de bedoeling? aangezien je ook wel eens over grafietspray e.d hoort?

Lagervet is prima.
Moet dik genoeg zijn om lekker te blijven zitten.
 
Sloten, en dan vooral cilindersloten, liefst helemaal niet smeren. En anders met hele dunne naaimachineolie.

Vet zal op den duur verharden en dan krijg je weer hetzelfde probleem, de palletjes willen niet meer schuiven.

Dit is niet echt een slot, meer een mechaniekje met weinig belasting, waarvan de onderdeeltjes een beetje beschermd moeten worden tegen de elementen.
 
om de kat terug te pakken heb ik zijn speeltjes maar onder de bank gegooit! Voor de rest gaat het goed met hem..

maar jullie zeggen dus: een klein beetje vet zat er af fabriek ook in..
 
Ja, anders had het niet vast gezeten, maar muurvast geroest.

Denk dat vet goed is voor jaren lang geen omkijken meer naar.
Met olie moet je het een paar keer per jaar bijhouden. Wat toch niet gebeurd. En dan kan ie bij het oude ijzer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan