Heeft een radiator beschermer echt nut?

dylanpilot

MF veteraan
30 jan 2011
2.518
773
Holland
Hallo beste motorrijders en rijdsters.
Ik zit al een tijdje met een prangende vraag waarop ik tot op heden en zelfs na menig jaren van motorrijden nog geen duidelijk antwoord kan krijgen.
Uiteraard zullen de meningen over mijn vraag verdeeld kunnen zijn, maar het gaat mij er met name om wat jullie ervaringen ermee zijn.
Op die manier zou dat voor mij iets meer duidelijkheid verschaffen.
Mijn vraag is deze: wat vinden jullie van het daadwerkelijke nut en effect van een radiator beschermer op je motorfiets?
Bij auto’s ziet men op de radiator naast de vliegenlijkjes ook wel eens deukjes en putjes van steenslag.
Iets dat volgens mij geen positieve bijdrage levert aan de werking van zo’n radiator en al helemaal niet op den lange duur.
Maar hoe zit dat nou eigenlijk bij een motorfiets?
Door de jaren heen heb ik wel eens een radiator beschermer gebruikt op mijn motorfietsen, maar tot op heden weet ik eigenlijk nog steeds niet of het nou daadwerkelijk zonde van de centen was om zo’n ding erop te plaatsen en/of het daadwerkelijk enig nut had.
Graag jullie meningen en met name ervaringen in deze.
Vr gr
 
Of zo'n ding een positief effect heeft weet ik niet. Een negatief effect is er wel: er komt gewoon minder lucht door de radiator, de koeling is minder goed.
 
Of zo'n ding een positief effect heeft weet ik niet. Een negatief effect is er wel: er komt gewoon minder lucht door de radiator, de koeling is minder goed.
Als je er één hebt in fijn gaas gaat dat helemaal niets uitmaken voor de koeling,en houdt hij toch kleine steentjes enz. tegen.
Types uit RVS plaat waar logo's en grote sleuven in gemaakt zijn,gaan wel minder lucht doorlaten,en ook grotere steentjes enz.,daar heb je dus niets aan.
 
Als je er één hebt in fijn gaas gaat dat helemaal niets uitmaken voor de koeling,en houdt hij toch kleine steentjes enz. tegen.
Types uit RVS plaat waar logo's en grote sleuven in gemaakt zijn,gaan wel minder lucht doorlaten,en ook grotere steentjes enz.,daar heb je dus niets aan.
Windschermen van fijn gaas worden ook bij cabrio's toegepast tegen tocht in de nek, schijnt echt te werken.
 
Heren.....bedankt voor jullie reacties.
Het is me in elk geval een stukkie duidelijker geworden en ik laat het idee dan toch maar varen om alsnog een radiator beschermer aan te schaffen en die te gaan monteren.
Ik heb het idee dat het gros van de rijdende motorfietsen in Nederland niet eens zo’n radiator beschermer erop heeft zitten.
Fabrieksaf komen ze er ook niet mee, en het zal dus wel meevallen met wat er aan schade kan ontstaan indien men geen radiator beschermer erop heeft zitten.
Ik laat de radiator dus maar mooi ongemoeid haar werk doen.
Fijne zondag allemaal.
Vr gr
 
Als ik nog input mag geven?

Mijn motorfietsen (VFR400r en XRV750) hebben allemaal radiator beschermers af fabriek, en je ziet het verschil.

Het grootste probleem is dat aftermarket leveranciers het esthetische vaak voor functionaliteit laat gaan. Je moet de warmtewisselaar niet meer met je vingers kunnen aanraken zeg maar.

Een Evotech radiator guard heeft best wel nut. Zo'n Touratech sierstuk zou ik niet eens over piekeren.

Maar zeker als je radiator achter je voorwiel doorloopt: Beschermen!
 
Input altijd welkom en dank daarvoor.
De meningen lopen dus wel uiteen en dat geeft ook helemaal niks.
Zelf merkte ik wel dat ooit eens een radiator beschermer te hebben gebruikt de motortemperatuur sneller opliep dan zonder die radiator beschermer.
Nou kon telkens de aanslaande ventilator de interne temperatuur wel onder controle houden, maar volgens mij was het zonder die plaat met gaas ervoor beter geweest.
Kennelijk maakt het dus ook uit van welk merk men het gebruikt.
 
Op de bandit heb er een van R&G opzitten
Niet alleen een bescherming met rijden maar ook met poetsen en klussen
Hoe snel sla je de ribben niet dicht :?
 
Mijn motor had er af fabriek een van kunststof maar deze heb ik zelf vervangen voor alu. Toegegeven, ook de looks speelden hierin mee, maar zeker ook de functionaliteit. Ik rij vrij veel offroad en dan wil je liever geen keien tegen je radiateur. Deukje is niet erg, maar lekkage moet je niet hebben. Minder koeling merk ik niks van, de fan slaat nagenoeg nooit aan.

Voor straatwerk lijkt het me los van de looks niet zo nuttig.

Ik heb trouwens wel eens op een offroad treffen gestaan waar iemand hem gebruikte al BBQ rooster _O-
 
Mijn motor had er af fabriek een van kunststof maar deze heb ik zelf vervangen voor alu. Toegegeven, ook de looks speelden hierin mee, maar zeker ook de functionaliteit. Ik rij vrij veel offroad en dan wil je liever geen keien tegen je radiateur. Deukje is niet erg, maar lekkage moet je niet hebben. Minder koeling merk ik niks van, de fan slaat nagenoeg nooit aan.

Voor straatwerk lijkt het me los van de looks niet zo nuttig.

Ik heb trouwens wel eens op een offroad treffen gestaan waar iemand hem gebruikte al BBQ rooster _O-

Zo’n gietijzeren :+
 
hallo moter- forum leden .
meschien is dit wel wat julie zoeken als bescherming .
het rooster kan je er af halen .
het rooster sta op een Kawasaki kle 500 van bouw jaar 1994.

groeten fijne zondag van Patrick B
 

Bijlagen

  • IMG_1125.JPG
    IMG_1125.JPG
    298,5 KB · Weergaven: 15
hallo moter- forum leden .
meschien is dit wel wat julie zoeken als bescherming .
het rooster kan je er af halen .
het rooster sta op een Kawasaki kle 500 van bouw jaar 1994.

groeten fijne zondag van Patrick B
dit is geen verkoop topic Patrick B
 
ik heb een fireblade van 2016 en dat type heeft de radiateur zo n beetje in de vuurlinie van ieder steentje zitten dat opspat van het voorwiel.
er zijn gevallen geweest die binnen een paar 1000km de radiator lek hadden en ook de mijne had binnen 1500 km vanaf nieuw een paar beste butsen in het koelblok.
Ik heb daarom een rooster van r&g geplaatst en sindsdien niet nog meer beschadigingen op de radiator.
Bij mij is het verschil in temp niet waarneembaar.
Ik denk dat je de noodzaak van zo n rooster per motor moet bekijken.
Op een sc59 blade is het mijns inziens aan te raden....op mijn vstrom bijv vind ik het niet nodig...
 
Ik gebruik er eentje. De radiiator zelf heeft een veel hogere lucht weerstand dan de beschermer ervoor, dus een beschermer heeft weinig negatief effekt. Je kunt zeuren over een ietwat verlaagde ram luchtdruk voor de radiator. Een te verwaarlozen effekt. Elk verbogen vinnetje schakeld dat deel van de radiator uit. Elk insect dat erin gaat blijft jaren zitten. Ik heb liever een beschermer die de steentjes tegenhoud, en de insecten opsplits in kleinere stukjes die wel door de radiator gaan, of sneller verteren.
 
heb een r en g op mijn v strom vooral gemonteerd omdat ik deze zomer 34 dagen naar noorwegen ,zweden finland ga
 

Bijlagen

  • radiatorcover.jpg
    radiatorcover.jpg
    163,7 KB · Weergaven: 11
Op mijn Pan 1300 heb ik er ook één geplaatst al zit de radiator nu niet onmiddellijk dicht tegen het asfalt.
Maar steentjes springen altijd wel naar boven.
In de winter van 2017 heb ik mijn radiator volledig gestript van verf en terug gespoten en er vrij veel werk ingestoken om de lamellen terug in de goede richting te zetten en alle vuiligheid van zand , steentjes , insecten te verwijderen.
Met die bescherming ervoor koelt hij evengoed , nu moet ik wel zeggen er staan wel 2 joekels van ventilatoren op om het boeltje te koelen want die Pan wordt ongelooflijk warm.
Bijv , in de zomer met een motorjeansbroek rijden gaat wel maar ik moet mijn knieën toch wel een beetje van de motor afhouden vanwege de afgifte van de warmte.
Zelfs de benzinetank warmt mee op.
Voor mij heeft het nut om zo'n bescherming te plaatsten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan