Hayden kettingspanner Harley

Joossie

MF'er
28 jun 2010
159
0
Ik heb een vraag:
Afgelopen zomer bleek er een scheurtje in mijn primaire bak te zitten. Ik denk dat mijn primaire ketting de boosdoener is geweest en dat ie sowieso niet goed gespannen staat. Nu lees ik op het internet over het vervangen van de ketting spanner naar een kettingspannen van Hayden. Zijn er harley rijders die hier ervaring mee hebben?

Ik hoor het graag.

grJoost
 
Die originele nieuwe type spanners vanaf 2006 ???, met dat oploop-ratel systeem zijn niet zo braaf.
Als de spanner in warme toestand bijv een tandje gaat opschuiven , dan kan de kettting in afgekoelde staat weer te strak staan.
Het is een 1 richtings-mechanisme.
 
Ik heb een Flstc uit 1988 en weet nog niet wat voor een spanner erin zit, verwacht 'm pas dit weekend op te schroeven. Als ik meer info heb laat ik hier wel even achter
 
Dat betreft de eerste EVO ,.....daar zit gewoon een no-nonsence spanner in waar helemaal NIKS mis mee is :)

Advies : Niks aan veranderen ( alleen af en toe 'ns bijstellen gedurende het onderhoud ) :t

Olie-advies voor in primairy : 20W50 SG ( en NIET hoger dan SG )
Olie-advies voor in versn. bak : 80W90 GL-4 ( en GEEN GL-4/GL-5 )
 
Laatst bewerkt:
Kijk, dit is een fijn antwoord van een kenner. Daarom is het ook zo prettig om een vraag te stellen op dit forum! Super bedankt en ik zal dit weekend eens kijken hoe de ketting erbij staat. Ik heb overigens een "nieuwe" gebruikte primary gekocht van een particulier die een open belt op zijn harley had gemaakt. De oude kan eraf, alle pakkingen en keerringen meteen even vervangen tevens die van de ingaande as op de bak en ik kan er weer tegen in het voorjaar. Ik laat de spanner lekker zitten en controleer enkel of deze juist gespannen staat. Nogmaals dank
 
Mach 4, ik krijg de link niet geopend. Kan je me uitleggen wat er te zien is via de link?
 
nu dan ?
 

Bijlagen

  • DSCF1789.JPG
    DSCF1789.JPG
    71,2 KB · Weergaven: 31
Kijk, dit is een fijn antwoord van een kenner. Daarom is het ook zo prettig om een vraag te stellen op dit forum! Super bedankt en ik zal dit weekend eens kijken hoe de ketting erbij staat. Ik heb overigens een "nieuwe" gebruikte primary gekocht van een particulier die een open belt op zijn harley had gemaakt. De oude kan eraf, alle pakkingen en keerringen meteen even vervangen tevens die van de ingaande as op de bak en ik kan er weer tegen in het voorjaar. Ik laat de spanner lekker zitten en controleer enkel of deze juist gespannen staat. Nogmaals dank

Nou , nou ,....leuk wel , ...al die lof ,....maar zo'n "kenner" ben ik ook weer niet hoor .
Dit soort lullige dingetjes horen bij het zgn "1e lijn onderhoud" , en dat is gewoon eenvoudig zelf te doen.
Voor echt serieuze zaken breng ik de motor weg naar vakman Willem Been in Almere.
Die paar centen die het me dan extra kosten zijn het me echt dubbel en dwars waard .
Om goed te kunnen sleutelen heb je vaak al speciale gereedschappen nodig.
( Als ik dat eerst nog effe moet gaan aanschaffen , dan sta ik al in m'n achteruit. )
De routine en vakmanschap van deze vriendelijke kerel stel ik zeer op prijs.:}

( en ik lig niet meer met me ouwe kadaver en nekhernia op de betonnen vloer te dweilen , om effe later weer dwars doormidden gebroken te moeten opkrabbelen om een volgend steek/ring sleuteltje uit me kist te moeten gaan uit-sorteren ) :)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan