Harley sportster familie

Ik heb wat ervaring met de oudere EVO (carburateur) sportsters. Maar nu heeft mijn pa een 'pensioensportster' 1200 gekocht om zijn laatste motorjaren alsnog te kunnen rijden (en dat respecteer ik enorm). Alleen is dit een rubbermount sportster 1200 met injectie (2007 dacht ik). Van het begin af aan heb ik het gevoel dat die motor veel minder snel is dan de oude carburateur Sporty. Vooral onderin voelt hij arm en futloos aan.

Is dit gewoon iets om mee te leren leven (ik heb geen zin om zijn motor echt te gaan verbouwen met andere uitlaten en zo), of is er een trucje om hem net wat beter te laten lopen in zijn originele aankleding?

Thanks!
Ja. Injectie is 'luier'. Mist de pit.

En ja, het is te verhelpen. zoals bij alle motorfietsen met een ecu en injectie :)
 
Ja. Injectie is 'luier'

Waarom denk je dat?
Bij mijn Guzzi is de injectie (als het eenmaal goed werkt) een vette verbetering t.o.v carburateurs. Bij deze Sportster is het verschil tussen carb en injectie echt heel duidelijk: Inderdaad minder pit, minder "staccato" gasresponse en trager terugkeren naar stationair omdat alles bijgeregeld wordt naar een akelig arm stationair mengsel. Dat zegt niets over de potentie van het injectiesysteem, maar zoals het afgeleverd wordt is het eigenlijk gewoon prut ;)
 
Bij mijn Guzzi is de injectie (als het eenmaal goed werkt) een vette verbetering t.o.v carburateurs. Bij deze Sportster is het verschil tussen carb en injectie echt heel duidelijk: Inderdaad minder pit, minder "staccato" gasresponse en trager terugkeren naar stationair omdat alles bijgeregeld wordt naar een akelig arm stationair mengsel. Dat zegt niets over de potentie van het injectiesysteem, maar zoals het afgeleverd wordt is het eigenlijk gewoon prut ;)
Idd.

Ik weet het niet geheel zeker, maar heb n sterk vermoeden dat de fabrieksinstelling buigt voor de milieunormen. En daardoor verre van optimaal.
 
Mijn sportster 1200 uit 2007 had een screamin eagle luchtfilter, uitlaat en de super tuner daar mee was hij zeker niet lui.
 
Mijn sportster 1200 uit 2007 had een screamin eagle luchtfilter, uitlaat en de super tuner daar mee was hij zeker niet lui.
Ik geloof best dat met aanpassingen, zoals bij jou de Super Tuner, er veel uit injectie te halen is :Y

Het ging om de algemene vergelijking.

Overigens staan de carb modellen af fabriek ook niet ideaal, en is daar ook nog wat uit te halen.
 
Ik heb wat ervaring met de oudere EVO (carburateur) sportsters. Maar nu heeft mijn pa een 'pensioensportster' 1200 gekocht om zijn laatste motorjaren alsnog te kunnen rijden (en dat respecteer ik enorm). Alleen is dit een rubbermount sportster 1200 met injectie (2007 dacht ik). Van het begin af aan heb ik het gevoel dat die motor veel minder snel is dan de oude carburateur Sporty. Vooral onderin voelt hij arm en futloos aan.

Is dit gewoon iets om mee te leren leven (ik heb geen zin om zijn motor echt te gaan verbouwen met andere uitlaten en zo), of is er een trucje om hem net wat beter te laten lopen in zijn originele aankleding?

Thanks!
Misschien wat late reactie. Maar wat vind je vader er zelf van? De trage gasrespons herken ik van mijn sportster 1200 injectie. Zelf heb ik die fiets om rustig te rijden en voor dat gebruik vind ik het voldoen en stoort het mij niet.

Wat mij verder opvalt is dat mijn 1200 een beetje op toeren gehouden moet worden, een beetje zoals een grote eencylinder. Het verschil tussen koude en warme motor vind ik bij mijn sportster ook groter dan ik van andere motoren ben gewend. Na een half uurtje draait hij wat mooier rond in de lagere toeren en is bijvoorbeeld een km of 90/100 in zijn 5 wel te doen.
 
Misschien wat late reactie. Maar wat vind je vader er zelf van? De trage gasrespons herken ik van mijn sportster 1200 injectie. Zelf heb ik die fiets om rustig te rijden en voor dat gebruik vind ik het voldoen en stoort het mij niet.

Wat mij verder opvalt is dat mijn 1200 een beetje op toeren gehouden moet worden, een beetje zoals een grote eencylinder. Het verschil tussen koude en warme motor vind ik bij mijn sportster ook groter dan ik van andere motoren ben gewend. Na een half uurtje draait hij wat mooier rond in de lagere toeren en is bijvoorbeeld een km of 90/100 in zijn 5 wel te doen.

Mja dat is precies een van die eigenschappen die met injectie komt. Onze oude carburateur EVO had echt instant-vermogen, waardoor het lijkt of deze nieuwe motor in eerste instantie gewoon minder koppel heeft. Ik denk dat dat komt omdat hij heel erg arm loopt in het onderste toerenbereik.
 
Mijne😍
 

Bijlagen

  • CA5C7D32-1832-4A9B-94CC-52F15CCCD2F4.jpeg
    CA5C7D32-1832-4A9B-94CC-52F15CCCD2F4.jpeg
    1,6 MB · Weergaven: 41
Even redeneren; een grote groep mensen vindt handschakeling sportiever dan een automaat.
Dus als handschakeling sportief is...dan is dit mijn 'Sporty'
 

Bijlagen

  • IMG-20181003-WA0001.jpg
    IMG-20181003-WA0001.jpg
    197,9 KB · Weergaven: 25
Ik heb zelf geen Sportster, mijn vrouw wel. Af en toe rij ik er wel eens op maar met 1.87 ben ik er iets te groot voor. 2 jaar geleden hebben we deze gekocht van de eerste eigenaresse. Zij had een nieuwe gekocht en kreeg van de HD dealer te weinig terug, vanwege de hoge km stand. Inmiddels staat de teller op 93000 km !
Het feit dat de motor van de eerste eigenaresse was en dat ze alle bonnen vanaf aanschaf tot nu had gaf de doorslag....later bleek de motor ook nog eens begrensd te Zijn! De vorige eigenaresse heeft dat nooit geweten. Op het kenteken stond er ook niks vermeld, maar met een veertje op de gaskabel kon het gas slechts iets meer als de helft opengedraaid worden.
Na aanschaf heb ik een paar dingetjes veranderd. Het bagagerekje er af gehaald, een 14 inch apehanger gemonteerd, windscherm er af. Laatst een setje whitewall banden gemonteerd. Voor de rest was het al een leuk ding en de vorige eigenaresse had er heel goed voor gezorgd.
Het is een 883 uit 2001. De paintset is bij aflevering gemonteerd en origineel HD ( vorige eigenaresse wilde een grotere tank en heeft gelijk maar een mooi setje uitgekozen 😎)
20181126_133029.jpg
FB_IMG_1543235381959.jpg
 
Dat kan zeker, wat boeklon over je spatbord om krassen te voorkomen en je tas dr op. Goed vastmaken is dan iets om uit te zoeken, kunt eventueel bevestiging op de subframe lassen o.i.d.

Ik ben voor een rekje gegaan omdat ik mn tas niet onderweg uit de berm wil vissen.
 
Laatst bewerkt:
Haha misschien hebben jullie gelijk.. zonde van een mooie xl 1200 s..
Alsnog wat dingetjes veranderen haha.. ander zadel, elektra draden wegwerken in stuur en kleinere knippers..
 

Bijlagen

  • 20190304_124326.jpg
    20190304_124326.jpg
    33 KB · Weergaven: 6
  • 20190304_124341.jpg
    20190304_124341.jpg
    33,7 KB · Weergaven: 6
Heren, even een vraag;
Ik heb via Ali andere switches besteld die volgens de ad zó in de kabelboom van een '96-up Sporty kunnen worden geklikt.

Online Shop 1 Pair Motorcycle 1"25mm Handlebar Control Switch With Wiring Harness For Harley | Aliexpress Mobile

Natuurlijk gebruiken die chinezen weer totaal andere kleurcodes...wat is nou wat?
Plaatje 1 is linker stuurhelft, 2 is rechts..
In het wphb staat welke HD gebruikt voor wat.

Met een metertje ga je na welke kleuren de unit gebruikt voor wat.
 
Dan weet ik echter nog steeds niet of ik de voedingsdraad heb, of de stuurdraad naar een afnemer.
Maw; wanneer heb ik de draad naar en wanneer de draad vàn de schakelaar?
 
Terug
Bovenaan Onderaan