Harley Davidson - episode 18 - Ride to live, live to ride...

1403950
 
Die brommert van FZRene is helemaal geen zware logge motor ,...maar ik denk zo'n beetje de best sturende/wendbare HD die er is. ;)
Dit is volgens mij een FXDX , "Dyna Super Glide Sport" .

Een leuk ding man ! 👍
 
Laatst bewerkt:
oh ,...shit , hij vermeldde dit zelf al ,....afgelopen donderdag :$

( ik was effe weg voor een korte vakantie in Morbach/Hoxel ,.....en kijk nu voor het eerst weer effe naar de letzte postings )
 
Laatst bewerkt:
Die zware logge fiets is dan mijn eigen Electra Glide,als ik die aan de hand de garage induw kan ik me bijna niet voorstellen dat dezelfde fiets zich zo soepel sturen laat,tenzij je een bocht iets te enthousiast inschat,dan is het werken.
 
Die brommert van FZRene is helemaal geen zware logge motor ,...maar ik denk zo'n beetje de best sturende/wendbare HD die er is. ;)
Dit is volgens mij een FXDX , "Dyna Super Glide Sport" .

Een leuk ding man ! 👍

Nou ik heb gisteren nog eens een eindje op mijn duc gereden en dat rijdt in verhouding tot mijn ( uitgeklede) shovel toch een stuk lichtvoetiger
Maar het leeft wel zo’n ding
 
Snap ik , maar die Dyna FXDX (TC) met z'n dubbele schijven behoort standaard tot de best sturende HD's qua bochtenwerk ,.....een leuk wendbaar ding.
...Maar ,....je kan dat ding nou eenmaal niet gaan vergelijken met een Ducati raspaardje :)
 
Ik ben qua stuur-eigenschappen , porrie en acceleratie uitermate tevreden met m'n Street Glide Special M8 114".

.....maar ik heb wel wat te zeiken over de die zgn ! " floating remschijven" , die tering-dingen hebben radiale speling , door verkeerde maat floaters , wat een vervelende "klak" teweegbrengt als je remt .
Bij de HD-dealer is het commentaar : " ja,.....dat hebben ze allemaal" .

( m.a.w : Je moet het maar nemen zoals het is 👿 )
 
Het is een openbaring voor me. Die Dyna van me begint boven de 150 een beetje met de kop te schudden maar dat is toch al geen comfortabele snelheid meer.

Maar god wat rijd dat lekker zeg zo'n Harley...
 
welk bouwjaar is ie ?

zit er een km-teller of een mijlen-teller op ?
 
Sta er dan wel effe bij stil dat deze motor is uitgerust met het TC-88" motorblok , waarin de distributie is uitgerust met de zgn "silent-chains" en veerdruk- kettingspannertjes.
Dit is helaas het eerste , alsook een zwakker concept dan in de latere TC-96" motorblokken ( deze kwamen vanaf 2007 en zijn uitgerust met normale kettinkjes en hydraulische spanners , wat een sterk verbeterd concept opleverde. )

De km-stand van 45000 km is bij de TC-88" precies de stand waarbij controle/vervanging van de spanners een belangrijke issue is !

Op het moment , dat het voeringmateriaal van de spannertjes is doorgesleten , dan loopt je motorblokje compleet aan gort.

Dus : Laat dat controleren . ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik ben qua stuur-eigenschappen , porrie en acceleratie uitermate tevreden met m'n Street Glide Special M8 114".

.....maar ik heb wel wat te zeiken over de die zgn ! " floating remschijven" , die tering-dingen hebben radiale speling , door verkeerde maat floaters , wat een vervelende "klak" teweegbrengt als je remt .
Bij de HD-dealer is het commentaar : " ja,.....dat hebben ze allemaal" .

( m.a.w : Je moet het maar nemen zoals het is 👿 )

Jeroen van VVM Racing kan wellicht iets betekenen voor een nette prijs.

Neem contact op
 
Ik heb eerst bericht gestuurd naar Harley Davidson Benelux.
Als alles volgens het draaiboek goed gaat verlopen , nemen ze contact met me op.
De oplossing vanuit de dealer bestaat voorlopig uit HUN voorstel dat luidt : Gebrek accepteren ,......of andere type schijven KOPEN !
....Maar ik heb juist een hele NIEUWE , complete motor gekocht ,.....en daar horen volgens mij knappe schijven op te zitten . ( ...en zeker voor die prijs ! :/ )

Ik wacht eerst effe af wat er gaat gebeuren. :/
 
Laatst bewerkt:
ik heb een harley sporstet 883 van 2005 met vance hines uitlaten er onder. Nu heb ik paar dagen geleden db killers er uit gehaald, Het geluid is geweldig nu..Hij loopt alleen iets rauwer heb ik het idee, Zal die opnieuw afgesteld moeten worden?
 
Sta er dan wel effe bij stil dat deze motor is uitgerust met het TC-88" motorblok , waarin de distributie is uitgerust met de zgn "silent-chains" en veerdruk- kettingspannertjes.
Dit is helaas het eerste , alsook een zwakker concept dan in de latere TC-96" motorblokken ( deze kwamen vanaf 2007 en zijn uitgerust met normale kettinkjes en hydraulische spanners , wat een sterk verbeterd concept opleverde. )

De km-stand van 45000 km is bij de TC-88" precies de stand waarbij controle/vervanging van de spanners een belangrijke issue is !

Op het moment , dat het voeringmateriaal van de spannertjes is doorgesleten , dan loopt je motorblokje compleet aan gort.

Dus : Laat dat controleren . ;)

Klopt, ik heb mijn huiswerk gedaan voordat ik op zoek ging en dit issue ook overal gelezen. De Dyna die ik heb gekocht is van een echte Harley liefhebber geweest die er al heel zijn leven een stuk of 30 heeft gehad en hij had dit zwakke punt een jaar geleden laten vervangen. Alle rekeningen zaten erbij.
 
Oh,....dat is dan alvast een hele gerust-stelling.
Het "schudden" bij 150 km/u kan een neiging tot zgn "speed-wobble" zijn .
Dit is meestal wel te verhelpen door de balhoofdlagers correct af te stellen , danwel een heel klein pietsie strakker als normaal te zetten.
Ook al vind je het geen prettige snelheid meer , ....dan blijft het nog steeds heel onwenselijk ( en gevaarlijk ) dat dit kan optreden.
Spelingsvrije balhoofdlagers en goed gebalanceerde wielen geven je niet alleen meer veiligheid , maar ook betere rij-comfort.
 
ik heb een harley sporstet 883 van 2005 met vance hines uitlaten er onder. Nu heb ik paar dagen geleden db killers er uit gehaald, Het geluid is geweldig nu..Hij loopt alleen iets rauwer heb ik het idee, Zal die opnieuw afgesteld moeten worden?

Dit motorblok is uitgerust met een CV-carburateur , wat 'm zeer gevoelig maakt voor veranderingen van het uitlaat-systeem.
De kans is nu idd heel groot dat er een grotere stationair - en hoofdsproeier in moeten .
( je kunt eerst nog even proberen om de stationair-mengsel-schroef aan de onderzijde opnieuw af te regelen )

Blijft alleen de vraag over , waarom nou perse' die dempers uit die V&H uitlaten moesten ?
( Die uitlaten zijn kwalitatief prima en uitgekiend , ....en zijn luider dan de standaard uitlaten. )

....ik zou die eind-dempers er maar weer in terug-zetten. ,.....je motortje loopt dan vanzelf weer netjes.
 
Laatst bewerkt:
Zonder dempers betere flow, dus wil hij armer gaan draaien zoals al aangegeven.
Dempers weer plaatsen...
 
Laatst bewerkt:
Als je echt zuinig bent op je TC-motortje is het gewoon aan te bevelen om een Feuling HVHP oliepomp te laten monteren , alsook bijv. een Baisley veertje achter het oliedruk-ventiel in de camplate.
De Feuling pomp kan gewoon zonder problemen gecombineerd worden met de standaard camplate ! ,....en is m.i. de beste voordeligste upgrade. ;)
Tijdens deze inbouw komen alle cruciale onderdelen onder ogen voor inspectie .
Een paar nieuwe spannertjes kunnen er dan ( indien nodig ) ook nog wel in getimmerd worden.

De off. HD-dealer monteert geen Feuling pompen ,....die kiest (gedwongen) voor "eigen" materiaal , en adviseert voor "Screaming Eagle" - pompen , gecombineerd met SE camplates. ( en dat functioneert ook prima ! )

Een goede workshop heeft natuurlijk niks met die opgelegde HD-politiek te maken ,....en monteert natuurlijk WEL pompen van Feuling en S&S.

Ga dit niet zelf doen ,.....je hebt er namelijk speciaal gereedschap voor nodig. :/

( laat je niet verleiden tot het aanschaffen van goedkope imitatie-taiwan-troep , zoals bijv de zgn "Daytona-pomp" ,......dat kan ellende opleveren ! )
 
Laatst bewerkt:
hier een filmpje van m'n nieuwe remmen op m'n nieuwe brommert


 
Laatst bewerkt:
Ik ben zojuist benaderd door de HD-dealer .
Hun voorstel is , om er een upgrade-versie voor deze schijven op te gaan monteren.

Het is werkelijk onbegrijpelijk dat ik de enigste ben die zich aan dit concept/fenomeen stoort.
Het motormerk "Harley Davidson" is door de decennia's wel meer aan issues en "dingetjes" toe te dichten ,....maar dit stoort me nou 'ns zelf mateloos.

Ik ben benieuwd.
 
Laatst bewerkt:
ja ! ,.....bij de dealers ,.... in de showroom ,.....spik-splinter-nieuwe M8 114" Street Glide Specials ,....hebben dit allemaal. -O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan