H7 halogeen vervangen door LED

...
Bij mijn motor heb ik reflectors, een H7 als dimlicht, en een H1 als grootlicht.
Ik heb 2 bi-projectors liggen, en een paar heel goede LED bulbs, duo color, switchen tussen wit en geel, moet alleen eens minder lui zijn, en ze monteren in mijn extra koplampunit, dan is het daarna gewoon de unit vervangen ...
Intussen zijn we al ruim een jaar verder ...
Maar die bi-projectors die ik had liggen (en eigenlijk nog steeds heb liggen :P ), zijn het niet geworden.
Ik ben voor een andere oplossing gegaan.

Neen, ik heb niets tegen after market LED lampen die ingebouwd worden, hetzij in reflectors, hetzij door middel van projectors. Zolang je het maar goed doet, en zorgt voor een correcte afstelling.
Maar projectors hebben toch nog steeds mijn voorkeur.

Er bestaan intussen al geruime tijd ook H4 mini LED projectors, die je dus gewoon in de plaats van je originele H4 halogeen steekt, meer plug and play kan haast niet! De dimlichten gaan daarbij via een projector, en maken in geen geval gebruik van je originele reflector, de grootlichten gaan dan weer wel via je originele reflektor.

Heb je een motor met een H4 armatuur, is de ombouw dus zo easy als maar kan zijn.

Maar aangezien mijn motor een H7 en H1 heeft, kan dat niet (al bestaan die projectortjes intussen ook al voor H7, maar dan enkel als dimlicht, en dat geeft bij mij dus nog steeds de asymetrische look van 1 dim- en 1 grootlicht). Geen nood voor mij, in de USA heeft hetzelfde model motor 2x H4, dus, inwendig omgebouwd naar een USA versie, en dan de H4 mini LED projectortjes erin. Al waren er in mijn geval enkele complicatie's ivm de positie van die H4's in de USA koplampen bij een GSX F. Maar uiteindelijk zit alles gewoon goed en werkt perfect :t

Voor wie de gehele ombouw graag bekijkt, die is te vinden dmv linkjes in dit bericht.

Met die koplamp rijd ik intussen al bijna 27.000km rond, en nog geen problemen mee gehad. Wel een kleine update gedaan, uit mijn voorliefde voor de nostalgische gele Franse koplampen heb ik nog gele projectorstickertjes besteld, die in de projectortjes geplakt, en heb nu gele koplampen, maar met de kwaliteit van een LED en projector, geweldig gewoon. Leuk detail, de grootlichten blijven echter wit, al bestaan ook daar gele kapjes voor, maar ik vind het wel fijn, gele dimlichten, witte grootlichten.
 
Zomaar een zijweggetje hier in LED land,..mijn kentekenplaatverlichting is stuk en vergt meer dan een half uur om te vervangen het is zo,n stekertje van 5 watt. (Moto Guzzi Breva 1100) iemand ervaring met vervanging door ledje? Iemand? Vooral duurzaamheid,..de eerste lamp duurde 12 jaar de laatste hield het 2 jaar uit niet echt erg maar toch.
 
Zomaar een zijweggetje hier in LED land,..mijn kentekenplaatverlichting is stuk en vergt meer dan een half uur om te vervangen het is zo,n stekertje van 5 watt. (Moto Guzzi Breva 1100) iemand ervaring met vervanging door ledje? Iemand? Vooral duurzaamheid,..de eerste lamp duurde 12 jaar de laatste hield het 2 jaar uit niet echt erg maar toch.
Bedoel je dan zoiets?
20200919_175232.jpg

Heet een T10 fitting. T5 zijn de kleinere, meestal in dashboards te vinden.
T10 Wordt alvast veel gebruikt bij nummerplaat verlichting.

Maar hoe steekt dat dan in elkaar bij een Motto Guzzi dat je er een half uur voor nodig hebt erbij te kunnen???
Ik ben er bij mijne Japanner in 2 minuten bij :P

Maar goed, to the point, moeilijk op je vraag te antwoorden 🤔
Waarom? Ik heb zowat alles wat ik ooit gehad heb aan LED's bij AE vandaan. Kan je geluk mee hebben, maar ook pech. Ik heb bijvoorbeeld T5 LED's gehad in mijn dashboad (4 stuks), die gingen binnen de kortste tijd één voor één stuk, begonnen te flashen. Ook was de kleur niet zuiver blauw, en de lichtverdeling benedenmaats. Vervangen door andere T5 LED's, eveneens via AE, en die bleven goed werken, zijn uit mijn vorige motor uitgehaald na het ongeval 2,5 jaar geleden, en zitten nu in mijn huidige motor, en doen het na ruim 75.000km nog steeds feilloos, nog steeds erg mooi blauw, en nog steeds een bijna perfecte lichtverdeling :t

Voordeel bij AE, deugen ze niet, heeft het doorgaans ook geen drol gekost. Is alleen wat ambetanter als je er wel een half uur werk aan hebt :X

Enfin: bij mijn nummerplaatverlichting lukt het in enkele minuten. Voor mijn dashboardverlichting ligt het anders, dan moet de motor volledig ontkuipt worden, want de wijzerplaten unit moet er volledig uit om aan de lampjes te kunnen :X

Edit: tip! Van dit type LED blijf je beter af, het omhulsel is een soort transparant rubberachtig ding, ondanks LED's minder warm worden, worden ze nog steeds warm, het rubberachtig ding hard uit, en brokkelt uit elkaar, LED gaat daarna helemaal kapot, en alle verpulverde brokjes liggen in je lamparmatuur.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bedoel je dan zoiets?
Bekijk bijlage 1544676
Heet een T10 fitting. T5 zijn de kleinere, meestal in dashboards te vinden.
T10 Wordt alvast veel gebruikt bij nummerplaat verlichting.

Maar hoe steekt dat dan in elkaar bij een Motto Guzzi dat je er een half uur voor nodig hebt erbij te kunnen???
Ik ben er bij mijne Japanner in 2 minuten bij :P

Maar goed, to the point, moeilijk op je vraag te antwoorden 🤔
Waarom? Ik heb zowat alles wat ik ooit gehad heb aan LED's bij AE vandaan. Kan je geluk mee hebben, maar ook pech. Ik heb bijvoorbeeld T5 LED's gehad in mijn dashboad (4 stuks), die gingen binnen de kortste tijd één voor één stuk, begonnen te flashen. Ook was de kleur niet zuiver blauw, en de lichtverdeling benedenmaats. Vervangen door andere T5 LED's, eveneens via AE, en die bleven goed werken, zijn uit mijn vorige motor uitgehaald na het ongeval 2,5 jaar geleden, en zitten nu in mijn huidige motor, en doen het na ruim 75.000km nog steeds feilloos, nog steeds erg mooi blauw, en nog steeds een bijna perfecte lichtverdeling :t

Voordeel bij AE, deugen ze niet, heeft het doorgaans ook geen drol gekost. Is alleen wat ambetanter als je er wel een half uur werk aan hebt :X

Enfin: bij mijn nummerplaatverlichting lukt het in enkele minuten. Voor mijn dashboardverlichting ligt het anders, dan moet de motor volledig ontkuipt worden, want de wijzerplaten unit moet er volledig uit om aan de lampjes te kunnen :X

Edit: tip! Van dit type LED blijf je beter af, het omhulsel is een soort transparant rubberachtig ding, ondanks LED's minder warm worden, worden ze nog steeds warm, het rubberachtig ding hard uit, en brokkelt uit elkaar, LED gaat daarna helemaal kapot, en alle verpulverde brokjes liggen in je lamparmatuur.
Enorme strooing van kwaliteit dus, net als bij de Alie lampjes in de keukenspotjes, nu lampjes van Action daar, die zijn echt veel beter. Laten we zeggen dat mijn kentekenplaatverlichting net zoveel demonteer werk is als jou tellers,...binnenschermen los, veel inbusjes verwijderen enz. Ik had een Philips merklampje T10 erin maar deze deed het maar 2 jaar.
 
... Ik had een Philips merklampje T10 erin maar deze deed het maar 2 jaar.
Wellicht gewoon pech gehad. Ook Philips lampjes kunnen slecht zijn, ze moeten maar toevallig op een maandag gemaakt zijn. Probeer gewoon eens een ander merk of type, zijn ook genoeg online te vinden in NL, B, LUX, D, ...
Moet je niet zo lang wachten als die van AE ;)
Wel lastig, zoveel werk voor een kentekenplaat lampje :X
Je zou al bijna een volledig after market kentekenplaat verlichtings unitje aanschaffen :P
 
Enorme strooing van kwaliteit dus, net als bij de Alie lampjes in de keukenspotjes, nu lampjes van Action daar, die zijn echt veel beter. Laten we zeggen dat mijn kentekenplaatverlichting net zoveel demonteer werk is als jou tellers,...binnenschermen los, veel inbusjes verwijderen enz. Ik had een Philips merklampje T10 erin maar deze deed het maar 2 jaar.
Ik heb onderhand drie H-D‘s twee Honda’s een Yamaha en drie Suzuki’s met AE led lampjes uitgestukt daar zaten ook een handjevol T10 lampjes tussen en sommige lampjes zijn al vijf jaar oud en doen het nog.
 
ik zou het wel willen proberen maar denk dat de ruimte nogal krap is in het armatuurtje.
Dat is idd ook iets om naar te kijken, de ruimte.
In veel gevallen is de ruimte idd beperkt.

Deze zal in ieder geval geen probleem zijn:
20200919_210944.jpg

Overigens wel voldoende voor een kentekenplaatverlichting hoor, je wil die toch ook niet te veel verlicht hebben? :+
Alvast geeft het meer dan een standaard gloeilampje.


Voor deze moet je al eens nadenken of die wel past:
20200919_210831.jpg



En wat deze betreft, in heel wat armaturen past die gewoon niet, veel te lang. Bij mij passen die niet, zowel niet in de ketekenplaatverlichten als in het parkeerlicht vooraan (die vorige wel, zij het nipt):
20200919_210927.jpg



De volgende zijn meestal wel erg bright, zij het wel dat je niets nut hebt aan de lens op de kop bij gebruik voor kentekenplaatverlichting, tenzij het bulbje naar beneden gericht staat, wat zelden het geval is bij kentekenplaatverlichting:
20200919_210908.jpg

Lengte is vergelijkbaar met het tweede voorbeeld, de middellange versie dus. Je komt dit type ook niet veel tegen in T10, eerder in T20, maar die vind je zelden terug in kentekenplaatverlichting, maar dan weer wel in pinkers of de gewone achterlichten.
 
Zomaar een zijweggetje hier in LED land,..mijn kentekenplaatverlichting is stuk en vergt meer dan een half uur om te vervangen het is zo,n stekertje van 5 watt. (Moto Guzzi Breva 1100) iemand ervaring met vervanging door ledje? Iemand? Vooral duurzaamheid,..de eerste lamp duurde 12 jaar de laatste hield het 2 jaar uit niet echt erg maar toch.

Ik gebruik deze, kost wat maar dan heb je ook wat.

 
Ik gebruik deze, kost wat maar dan heb je ook wat.

12,49€ voor 1 paar, en ze zijn zelfs "canbus-free"
Ik bewaar het linkje alvast ook voor mezelf, want dit vind ik niet te duur!
 
Lampje zit erin, ik had het zeer snel voor elkaar, ik kon de fitting met mijn vingertoppen uit het armentuurtje trekken en hoefde niet die kleine m8 boutjes los te draaien achter die plastic laagjes in het spatbord. 6 inbussen los en een beetje geweld. Het lampje brand niet erg fel, overdag zie je het amper. Niet heel erg voor een kentekenplaatverlichting, je ziet af en toe bijna "achteruitrijlampen" ipv kentekenplaatverlichting.
 
Lampje zit erin, ik had het zeer snel voor elkaar, ik kon de fitting met mijn vingertoppen uit het armentuurtje trekken en hoefde niet die kleine m8 boutjes los te draaien achter die plastic laagjes in het spatbord. 6 inbussen los en een beetje geweld. Het lampje brand niet erg fel, overdag zie je het amper. Niet heel erg voor een kentekenplaatverlichting, je ziet af en toe bijna "achteruitrijlampen" ipv kentekenplaatverlichting.
Blij voor je dat het gelukt iss, en gemakkelijker ging dan verwacht :t

Idd, bij sommige auto's vind het het zelfs hinderlijk als je er te kort achter komt. En nee, ik bedoel dan niet bumperkleven ;)

Ik stond er niet meer bij stil hoe gemakkelijk het bij mijn motor gaat. Door een ander topic ben ik tot de conclusie gekomen dat het bij mij super gemakkelijk gaat. Twee kleine schroefjes los, en je hebt het "kapje" eruit, en kan je zo aan het lampje. Bij mij blijft dat kapje dan wel wat lager hangen, omdat de camera lens eraan zit, maar erg in de weg zal het niet hangen, zit wel wat lengte op dat kabeltje.
 
Er staat bij mijn Guzzi in het werkplaatsthandboek dat je je dealer moet benaderen om het lampje te vervangen omdat het ""tasking"is. Bij mij is het zo,n typisch klein armantuurtje dat in het spatbord bevestigd is met twee moertjes die dus aan de binnenkant zijn vastgedraaid onder een binnenspatbord dat weer onder het subframe tot aan de accubak loopt. Zit vast met heel veel rvs kraag inbusjes. De vorige keer heb ik alles uit elkaar moeten halen en weet nog dat het heel strak inelkaar zat met van die revit nuts en van die plaatjes met schroefdraad erin .Ik hoop dat de led duurzaam is, het vorige lampje was zilverkleurig doorgebrand. Dank voor de input,...H7 led voor de voorzijde ga ik niet doen.:) Oh ja het belangrijkste,..de verlichting is prima in orde in het donker, goed leesbaar maar niet fel. Wel mooi helder wit.
3205.png
 
Terug
Bovenaan Onderaan