Hét grote Suzuki DR topic (350 t/m 800)

idd, net het hoog origineel DR spatbord gemonteerd, het komt tegen de harde remleiding die onder de kroonplaat gemonteerd is, dus tussen busjes maken van een 5mm zal voldoende zijn denk ik. thnx voor de extra info :t
 
Hallo, sinds kort ben ik eigenaar van een DR 650 RSE uit 1991. Er zit wat werk aan o.a. nieuwe voorvorkkeerringen, remklauw voor, roest op het frame.

Nu heb ik voor de voorvork een tooltje gemaakt om de demper tegen te houden bij het losdraaien van de inbus onderin de vorkpoot. Op diverse youtube filmpjes is te zien dat je er een M20 moer of bout (sleutelmaat 30 mm) , gelast op een buis voor kan gebruiken. Dit heb ik gedaan, maar de bout valt niet in het zeskant gedeelte van de demper. Kan het zijn dat er toch een andere sleutelmaat bout of moer voor nodig is?

Verder heb ik begrepen dat er wezenlijke verschillen zijn tussen DR's van voor 1996 en erna. Wat betekenen die verschillen voor de uitwisselbaarheid van onderdelen?

En als laatste, heeft iemand een idee waar ik de twee o-ringen voor het oliefilterdeksel en het filter zelf los kan kopen? Ik wil ze graag vervangen, maar bij een filter krijg je ze er niet bij.

Alvast bedankt!
 
Hallo, sinds kort ben ik eigenaar van een DR 650 RSE uit 1991. Er zit wat werk aan o.a. nieuwe voorvorkkeerringen, remklauw voor, roest op het frame.

Nu heb ik voor de voorvork een tooltje gemaakt om de demper tegen te houden bij het losdraaien van de inbus onderin de vorkpoot. Op diverse youtube filmpjes is te zien dat je er een M20 moer of bout (sleutelmaat 30 mm) , gelast op een buis voor kan gebruiken. Dit heb ik gedaan, maar de bout valt niet in het zeskant gedeelte van de demper. Kan het zijn dat er toch een andere sleutelmaat bout of moer voor nodig is?

Verder heb ik begrepen dat er wezenlijke verschillen zijn tussen DR's van voor 1996 en erna. Wat betekenen die verschillen voor de uitwisselbaarheid van onderdelen?

En als laatste, heeft iemand een idee waar ik de twee o-ringen voor het oliefilterdeksel en het filter zelf los kan kopen? Ik wil ze graag vervangen, maar bij een filter krijg je ze er niet bij.

Alvast bedankt!
Welkom! Het zijn leuke fietjes en vrij simpel in onderhoud

Ik heb ook zo'n DR650, wat ik nog kan herinneren is dat er onderaan de voorpoot een imbus in moest die ik rond moest slaan om het geheel los te krijgen. Dat is uiteindelijk gelukt zonder een speciale tool. De snelheid waarmee je de imbus rondslaat is voldoende dacht ik.

De DR's vanaf '96-ers zijn inderdaad anders.

De tip van cmsnl.com heb je al gehad, je lokale dealer kan vast ook aan de onderdelen komen, de cmsnl.com is niet echt goedkoop (ook ex btw), maar de plaatjes zijn wel erg handig voor de onderdeelnummers.
 
Wat onbeleefd van mij om zo laat te reageren, maar bedankt iedereen voor de tips en suggesties. Ik vind cmsnl echt schreeuwend duur, ik had ze daar ook al wel gevonden, maar ik denk dat ik ze daar maar gewoon ga bestellen.

Ik heb eindelijk 1 vorkpoot uit elkaar, ik moest mijn zelfgemaakte tool op maat slijpen totdat hij goed aangreep in de demper. Mooi alles schoongemaakt en met nieuwe keerring weer in elkaar. Eerst nog even een home made keerring aanstamper maken. Onder de keerring zit 1 van de glijbussen. Klopt het dat die helemaal in de uitsparing in de onderpoot moet vallen? Gaat er niet makkelijk in. Of zou dat vanzelf gaan als ik ook de keerring erboven aanstamp?
 
Update: de vorkpoten gingen uiteindelijk uit elkaar en de keerringen zijn vervangen. Kinderspel eigenlijk als je de boel eenmaal los hebt. Roestplekjes aangepakt met Hammerite en morgen de remklauw vervangen door een goeie tweedehands.

Het rubber dat de achterbrug moet beschermen tegen de ketting was helemaal versleten. Dat heb ik uiteindelijk, samen met de oliefilter o-ringen bij cmsnl besteld. Rib uit mijn lijf, maar ik ontkwam er niet aan.

Mijn originele uitlaatbochten zijn behoorlijk aan het roesten. Ik wil er uiteindelijk een enkele demper opzetten met wat meer geluid. De meeste uitlaten die aangeboden worden zijn voor het model na 1996. Zouden die ook op mijn 91 er passen? Oh ja, ik wil er volgend jaar een stuk van de TET mee gaan rijden: www.transeurotrail.org Lijkt me helemaal te gek, ik ga proberen de DR wat meer off road geschikt te maken.
 
Goedemiddag allen! Sinds gisteren ook eigenaar van een DR Big, waarmee ik volgend jaar wil deelnemen aan de 500 euro challenge:
€500 challenge 2019: Ram's DR Big "Red"

Als er iemand toevallig nog een set supermotard (maat) velgen heeft liggen voor de SR41 (met trommel achter), ofwel iets in die richting en deze toevallig wil wisselen tegen originele velgen in goede staat, laat maar weten! :t
 
Hoi Big Red,

De drbigclub met al hun info mocht er nog gesleuteld moeten worden en misschien SM set wielen zit http://noppenforum.messageboard.nl/forum/viewforum.php?f=7 (<u>hier</u>)
 
Hoi Big Red,

De drbigclub met al hun info mocht er nog gesleuteld moeten worden en misschien SM set wielen zit http://noppenforum.messageboard.nl/forum/viewforum.php?f=7 (<u>hier</u>)
Bedankt Neus, zal daar ook nog eens posten. Lees er al geruime tijd doorheen, maar heel veel leven is daar ook niet meer lijkt het.
 
Hey motorliefhebbers,

Sinds 4 weken ben ik in het bezit van een dr650 rse uit 1995. Mijn eerste motor terwijl ik mijn rijbewijs al zon 16 jaar heb. Ben er super blij mee. Het rijdt heerlijk.

Ik ben echter niet zo heel erg technisch, dus ik zou willen vragen wie er tips heeft over regulier onderhoud. Wat moet ik regelmatig doen/controleren en wat moet ik laten doen door een echte monteur.

Gisteren heb ik wat olie bijgevuld, maar helaas wel iets te veel. Staat nu boven het maximum peil. Kan dat kwaad?

En kan iemand mij vertellen hoe veel ik de motor kan belasten. Ik gebruik hem voornamelijk voor woonwerk verkeer en rijd dan over de snelweg. Is de motor gebouwd om dagelijks een half uur tussen en 5500 en 6000 toeren te maken of moet ik mijn rijgedrag wat aanpassen.

Alvast bedankt voor de mogelijke input
 
Gefeliciteerd met je 1e motor!

Kijk eens op het @ naar een werkplaatshandboek [ manual] voor jouw motor, daar staat alles in wat je weten wil.

Iets te veel olie kan niet veel kwaad, echt te veel kan je er uit zuigen met een spuit en een slang.
Ik ken je motor niet maar als 6000 toeren een 1000 toeren onder het rode gebied zit kan hij dat prima hebben, de DR die jij hebt is een echte allroad dus kan prima lang op de snelweg rijden zolang je maar niet in het rood gaat.

Onderhoud: kijk eens naar je luchtfilter, ziet ie er schoonuit is ie top, vieze bende is niet goed ;) olie, bij mijn DR800 is ie vrij snel richting zwart, vervang elke 6000km + filter. klep speling eens na laten kijken als je niet zeker bent dat dat al eens gedaan is de laatste paar jaar en dan eens in de 12 a 18000 [ ja boekje zegt anders maar verlopen echt niet snel normaal gesproken]
Ketting spanning gok ik tussen de 4 a 6 cm op en neer, als je hem vaak moet bijstellen [ elke 1000km of minder is het tijd voor een nieuwe]
Banden spaning elke maant controleren, en kijk af en toe naar je remblokken.

Veel plezier met je 1 pitter!
 
Dankjewel, dit is info waar ik zeker wat mee kan en ook ga doen.
Mocht iemand nog aanvullend advies hebben dan graag.

Goed weekend allemaal
 
Gisteren een dr650 van een vriend gekregen. De motor stopte er spontaan mee, even kijken of het een kleinigheidje is. Bougies er uit en dan zie je dit!
Met een zaklamp even in het bougiegat gekeken en daar ligt ook vanalles in.
Geen kleinigheidje dus.....🤔
Maar wat kan dit veroorzaken?
Oliepeil is wel laag en staat met koide motor wel onder het minimum.
 

Bijlagen

  • 4F9FF2E4-853C-4678-8DF9-BF6956B34BCC.jpeg
    4F9FF2E4-853C-4678-8DF9-BF6956B34BCC.jpeg
    246,3 KB · Weergaven: 26
  • 990FFF91-0500-4CEA-9845-125C8026432C.jpeg
    990FFF91-0500-4CEA-9845-125C8026432C.jpeg
    269,8 KB · Weergaven: 27
Vanavond eindelijk tijd om het blok uit het frame te halen.
EVen goed kunnen kijken met een zaklamp. Er is in ieder geval een uitlaatklep afgebroken.
 
Vanavond eindelijk tijd om het blok uit het frame te halen.
EVen goed kunnen kijken met een zaklamp. Er is in ieder geval een uitlaatklep afgebroken.
Dat is niet goed niet.. Ga je meteen een revisie doen?

Trouwens, moest er nog iemand een DR750 achtervelg met trommelrem in een hoekje hebben liggen waar hij van af wil? Voor mijn Challenge bike zou het praktisch zijn om misschien een wiel te vinden met iets minder slag er in :+
 
Eerst eens uitzoeken wat er precies allemaal kapot is. Verwacht dat ik op zoek moet naar een andere kop en hoop dat het verder dan mee valt.
Mocht de zuiger ook niet meer te redden zijn dan dus ook daar naar op zoek.
 
Terug
Bovenaan Onderaan