GSXR750 valt uit

panlat

Die hard MF'er
10 jun 2012
427
423
Twente
Mijn geliefde Suzuki GSXR 750 W uit 1995 heeft kuren. Wanneer ik gewoon een open weg voor mij heb, en redelijk door kan rijden is er niets aan de hand, en rijdt hij geweldig. Echter wanneer ik tussen ander verkeer rijd, en in moet houden en zo constant tussen de 4000-6000 toeren rijd, valt hij na enige tijd uit. Hij valt dan in één keer helemaal dood, zonder haperingen vooraf. Na een paar seconden komt hij plots, soms met een flinke knal, weer tot leven. Hij rijdt dan ook gelijk weer goed en heeft gewoon vol vermogen.
De éné dag heeft hij hier totaal geen last van, en andere dagen valt hij voortdurend uit. Op momenten dat hij uitvalt staat de temperatuurmeter gewoon nog laag. Ik heb het gehele benzinetraject al los gehad en schoongemaakt, maar maakt geen verschil. Denk ook niet dat het probleem hier in zit, aangezien hij op 4 cilinders tegelijk uitvalt en ook weer met 4 tegelijk oppakt. Anders dus dan wanneer de benzine op is.

Is er iemand die dit probleem kent, en een idee heeft in welke richting ik het moet zoeken?
 
Electra probleem lijkt me. Iets van een losse kabel of een slecht contact. Zou ook nog in het contact slot kunnen zitten.

Draai je stuur ook eens van links naar rechts terwijl de motor stationiar draait.
 
Ik heb de meeste contacten reeds geinspecteerd en behandeld met een beetje contactspray. Heen en weer sturen heeft geen effect op het stationair lopen.

Een slecht contact zou naar mijn idee ook een meer willekeurig effect geven. Het gebeurt puur alleen bij een langer stuk stadsverkeer of opgehouden worden door zondagsrijders. En wanneer de motor stilvalt, komt hij altijd weer na ongeveer 4 á 5 seconden terug tot leven. Zou dit probleem in de CDI of bobines kunnen zitten?
 
Soldeer verbindingen willen weleens scheuren en afhankelijk van de temperatuur wel/geen verbinding maken.
Maar TS heeft uiteraard meer aan een totaal nutteloos en zielig opmerking als die van jou.
 
Nee, de rest is nog aan. Er gaan verder ook geen lampjes branden.

Ook de toerenteller blijft het toerental aangeven. Daarom lijkt het mij ook sterk dat het de pick-up is.
 
Laatst bewerkt:
Dit klinkt echt als een defecte/geoxideerde killswitch. Die zorgt er namelijk voor dat er een signaal naar je CDI wordt gestuurd om de ontsteking uit te zetten. Als je motor nog draait (je knijpt dus niet direct de koppeling in) dan blijft die wel benzine en lucht de motor inzuigen. Aangezien de ontsteking uitstaat, komt er onverbrande benzine in je uitlaat. Zodra je killswitch geen contact meer maakt, en de ontsteking dus weer aangaat, ontploft die onverbrande benzine in je uitlaat.
Rechter stuurschakelaar dus even uit elkaar halen en de contacten van de rode killswitch checken op oxidatie. Contacten goed schoonmaken zodat er alleen nog metaal zichtbaar is, inspuiten met WD40 en waarschijnlijk is je probleem dan opgelost. Als je killswitch te ver heen is kun je 'm beter vervangen.
Mocht je killswitch er nog netjes uitzien, check dan de bekabeling vanaf de rechterstuurschakelaar op beschadigingen. Meest voorkomende plek is rond het stuur, waar de kabels langs het frame/balhoofd kunnen schuren.
Succes!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan