gsxr 750 k8 loop op twee cilinders, Cilinder 2 en 3

felixvonb

Rookie
28 mei 2019
7
0
Na het uitvoeren van een compressie en leak down test, kwam ik er achter dat de de compressie onder het gewenste niveau zat.
om een lang verhaal kort te maken, motorblok er uitgehaald om vervolgens te reviseren. cilinders gehoond, nieuwe lagers, nieuwe zuigerveren, nieuwe schakelvorken etc. vervolgens het blok weer ingebouwd, alles volgens het werkplaatshandboek.

Nu is het probleem dat de motor maar op twee cilinders loopt, de uitlaatbochten van cilinder 2 en 3 worden heet en die van 1 en 4 zijn een beetje warm. Plus dat de motor rauw klinkt en uitvalt als er geen gas wordt gegeven. (motor geeft geen fout storing)

Het volgende heb ik allemaal gecheckt.
- of alle stekkers goed zitten en zijn aangesloten
- alle vier de bougies vonken
- alle vier de cilinders krijgen brandstof

vervolgens dacht ik dat het misschien kon liggen aan de timing van de nokkenassen. Hele zooitje weer uit elkaar en de timing gecontroleerd. die staat correct volgens het werkplaatshandboek. vervolgens heeft het me aan het denken gezet, een krukas omwenteling is een halve nokkenas omwenteling. nokkenassen er uit, krukas 360 graden gedraaid en de timing weer juist gezet en de motor netjes rond gedraaid. alles liep goed, weer dicht gebouwd en exact het zelfde probleem.!!??

wie heeft er een idee??
 
Bobine kapot? Heb je 2 bobines of pen bobines?
Als je 2 bobines hebt lopen cilinder 1 en 4 samen op 1 bobine en cilinder 2 en 3 samen op 1 bobine. Zou veel verklaren.
Even bobines wisselen, als het probleem mee verhuisd weet je genoeg.
 
Thanks voor het meedenken!

Uitlaatbochten van cilinder 1 en 4 zijn warm (geleidingswarmte) maar die van 2 en 3 zijn heet ( die kun je niet aanraken zeg maar)

De motor heeft pen bobines, die werken want alle vier de bougies vonken.

Compressie testen heeft geen zin, de compressie zou waardeloos zijn als je zuigerveren niet zijn ingelopen.
 
Compressie testen heeft geen zin, de compressie zou waardeloos zijn als je zuigerveren niet zijn ingelopen.

Die zijn bij alle 4 niet ingelopen maar je kan wel zien of er compressie is.
Dat is het begin als de motor open geweest is.
Bougies vonken.
Injectie??? Werkte voor de revisie en is niet aan gesleuteld.
Denk niet dat het een slecht idee is. Alle 4 cilinders moeten +/- zelfde druk opbouwen.
 
De motor heeft pen bobines, die werken want alle vier de bougies vonken.
Net als @Hellracer dacht ik ook aan de ontsteking, wat je noemt is namelijk kenmerkend bij blokken die elke omwenteling vonken (elke andere vonk is dan een "loze vonk") en dus aan 2 bobines genoeg hebben voor 4 cilinders. 1 bobine stuk = 2 cilinders geen vonk.

Aangezien je wel een vonk hebt op 1 en 4 zal het dan niet aan de bobines liggen, maar misschien aan de aansturing ervan? Dat de vonk op het verkeerde moment komt? #wildegok
 
Net als @Hellracer dacht ik ook aan de ontsteking, wat je noemt is namelijk kenmerkend bij blokken die elke omwenteling vonken (elke andere vonk is dan een "loze vonk") en dus aan 2 bobines genoeg hebben voor 4 cilinders. 1 bobine stuk = 2 cilinders geen vonk.

Aangezien je wel een vonk hebt op 1 en 4 zal het dan niet aan de bobines liggen, maar misschien aan de aansturing ervan? Dat de vonk op het verkeerde moment komt? #wildegok


pen-bobijnen zeggen je niets ?
 
pen-bobijnen zeggen je niets ?
Die pen-bobijnen moeten toch ook op één of andere manier een signaal krijgen om op exact moment X een stroomstoot te geven.

Bij de old-skool layout kregen 1 en 4 tegelijk de stroomstoot van 1 bobine. Nu krijgen 1 en 4 elk hun schok van de eigen pen-bobine, maar hoe krijgen die bobines hun signaal? Vonken ze elke twee omwentelingen? Of toch stiekem nog steeds elke krukasomwentelling en delen 1 en 4 hetzelfde signaal?
 
Kleine update,

klepspeling nogmaals gecontroleerd, staat goed.

Compressie test gedaan, alle vier de cilinders geven compressie.

Uiteindelijk gaan kijken naar mijn krukas positie sensor en nokkenas positie sensor.
Beide doorgemeten en de CMP geeft geen waarde. Morgen ga ik de sensor nog testen volgens het handboek (zie afbeelding).
Het zou de klachten kunnen verklaren.
 
De motor liep wel goed voordat ik hem uit elkaar heb gehaald. Het was tijd voor het stellen van mijn kleppen en heb toen vervolgens een compressie en leak down test gedaan. Het zooitje ligt dan toch al open.


Onderstaand de juiste manier om de sensor te testen. Gister alleen met een millimeter gedaan.
1397109
 
Staan de nokkenassen wel op de juiste manier op tijd?
Klinkt mij dat de nokkenas sensor denkt dat er een andere cilinder moet vonken als die op dat moment aan de beurt is.
 
dat is inderdaad de meest voor de hand liggende gedachte. Ik heb daar gister avond maar een een monteur naar laten kijken en die was ook van mening dat het op de juiste manier staat.
Vanavond ga ik nog een keer de sensor door meten, ik kreeg vandaag ook nog een tip om te kijken of de bougies niet zijn doorgeslagen.
 
Heb je gecontroleerd of de bougies buiten de cylinders vonken? Bougie eruit draaien en aan massa leggen, motor starten, controleren op vonk. Oppassen dat je zelf geen schok krijgt. Enkel doen als je jezelf uur in vertrouwd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan