Mr.Bean

Die hard MF'er
26 mei 2004
930
48
Gelderland
Ik heb een mooie nederlandse how-to gemaakt.
Deze beschrijft hoe je de STVA van een suzuki GSX-R repareert.
Ook het uitlezen van foutcodes is er duidelijk uitgelegd.

Op de GSX-R750 en GSX-R600 K4/K5 (=2004/2005) gaat de stva bijna altijd stuk.

Aanleiding was dat ik er zelf al een aantal heb gerepareerd (ben electronic engineer), en terugkomende vragen over de STVA, steeds dezelfde, en de brakke engelse handleidingen.
De druppel was wat in dit draadje gebeurde: Melding C28 Gsxr 600 K4
Ik heb daar voor nog weer iemand een STVA gerepareerd, Furiousz.
errodaytona wilde het zelf doen en zit op deze how-to te wachten, bij deze !


Hier is de how-to: GSX-R: How-to: STVA repareren - Index


ff naar "volgende" als je van plaatjes houdt.
Inleiding lezen als je em wilt gaan repareren.


Als je denkt dat je het zelf niet kunt dan kan ik de STVA voor je repareren.
Even een PB sturen in dat geval.



Met dank aan Furiousz & Baksteen.

------------
Wat extra trefwoorden voor de zoekdinges: STVA C28 FI F1 FI-lampje F1-lampje gasklephuis stappenmotor gasklepmotor errorcode foutcode dealermode dealer-mode
 
Laatst bewerkt:
Ik zou niet weten hoe je een betere beschrijving zou kunnen maken. (behalve dan die gekleurde tekst op een zwarte achtergrond)
Helaas heb ik zelf geen STVA op mijn fiets anders zou ik hem, als preventief onderhoud, terstond gaan modificeren aan de hand van deze rijk geillustreerde handleiding.
Fantastisch stukje werk!
 
Mooie How-to Mr.Bean :} ! Ben echt blij dat mijn STVA weer gefixt is. En dan te bedenken dat de dealer alleen al €1300,- (excl. btw) voor de onderdelen vraagt, en dan nog eens arbeidsloon erbij....... en dat voor zo`n simpele fix :')

Die gasten op gixxer.com zullen jaloers zijn op deze how-to :}

Kleine aanvulling op het terugmonteren van de STVA: dit kost enige kracht. Ik dacht eerst dat ik iets verkeerd deed, maar na flink drukken schuift de STVA over het asje :Y
 
Laatst bewerkt:
Mooie How-to Mr.Bean :} ! Ben echt blij dat mijn STVA weer gefixt is. En dan te bedenken dat de dealer alleen al €1300,- (excl. btw) voor de onderdelen vraagt, en dan nog eens arbeidsloon erbij....... en dat voor zo`n simpele fix :')

Die gasten op gixxer.com zullen jaloers zijn op deze how-to :}

Kleine aanvulling op het terugmonteren van de STVA: dit kost enige kracht. Ik dacht eerst dat ik iets verkeerd deed, maar na flink drukken schuift de STVA over het asje :Y

Bijzonder goede uitleg en foto's...en daarmee ook nog eens iemand dik 1300 euro besparen!

:}
 
Eigen dedicated server die ik voor van alles en nog wat gebruik, in rekencentrum van gerenomeerde provider.
Bestaat al 7 jaar. En zal nog vele jaren bestaan.
Zie geen reden waarom de site niet up zou blijven.

Thanx voor het plaatsen bij de how-to's.
 
Laatst bewerkt:
Goed gedaan Mr. Bean ! Erg duidelijke handleiding. Ik zou graag willen weten of er op de GSX 1400 K2 ook zo'n STVA zit. Ik heb hier in ieder geval nog nooit van problemen gehoord, wel van een defekte gasklepsensor. Ook de diagnose stekker is bij de latere modellen (K4 tm K7) identiek.
 
Luchtfilterhuis eraf trekken en je ziet vanzelf 2 gaskleppen sets zitten;)
Maar betekent de aanwezigheid van twee gaskleppen sets dan ook automatisch dat er dezelfde, storingsgevoelige stappenmotor op zit?
Wil je het zeker weten, begin dan met het uitvoeren de instructies van Mr. Bean en dan zie je na 1 of 2 stappen al direkt of de bewuste stappenmotor inderdaad aanwezig is.
Is misschien net zoveel werk als het luchtfilterhuis eraf te halen.
 
GSX1400K2 zou ik niet weten. Nog nooit van binnen gezien.
Ik weet wel dat de GSX-R serie van 2003 en eerder een ander model STVA heeft, die niet dit soort problemen geeft.
Je mag eigenlijk wel aannemen dat voor de GSX1400 van 2002 hetzelfde geldt, andere STVA.

Lijkt me gevalletje niet aanzitten, tenzij het daatwerkelijk stuk gaat.


PS.:
Om te zien of ie er zit hoef je het airbox deksel niet voor te verwijderen.
Links gaskabel + 2e as door het gaskleppenhuis ?
Rechts aan het andere eind van het 2e asje een zwarte doos ? -> stappenmotor (= STVA)

Fiche of werkplaatshandboek kan ook uitkomst bieden.
 
Laatst bewerkt:
Nou was ik toch nieuwsgierig geworden en heb het ff opgezocht.
Zit totaal anders in elkaar en stva is ook totaal anders.
Hij heeft er wel een.
Zit tegen gasklephuis #3, vanaf links zichtbaar zonder wat los te schroeven. (in het midden dus eigenlijk)

Lekker laten zitten als hij niet stuk is.
 
Laatst bewerkt:
Eigen dedicated server die ik voor van alles en nog wat gebruik, in rekencentrum van gerenomeerde provider.
Bestaat al 7 jaar. En zal nog vele jaren bestaan.
Zie geen reden waarom de site niet up zou blijven.

Thanx voor het plaatsen bij de how-to's.

Vroeg of laat word die server eens verandert, de URL verandert iets of weet ik het... Het gebeurt vaak genoeg ;)
Maar hoe dan ook goed werk!
 
Ter verduidelijking:

De dedicated server bestaat al 7 jaar, de provider al langer.
De server al eens van machine gewisseld.
En een diskcrash gehad.

No problem, nür arbeit.
 
Laatst bewerkt:
Hulde voor je how-to! Zelf ben ik ook het slachtoffer geweest van de C28 melding. Engelse handleiding naar de dealer gestuurd maar die is er niet uitgekomen. Uiteindelijk dus de volle mep moeten betalen voor een nieuwe STVA. Hopelijk kan iedereen die dit leest een hoop geld besparen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan