Mr.Bean

Die hard MF'er
26 mei 2004
930
48
Gelderland
Ik heb een mooie nederlandse how-to gemaakt.
Deze beschrijft hoe je de STVA van een suzuki GSX-R repareert.
Ook het uitlezen van foutcodes is er duidelijk uitgelegd.

Op de GSX-R750 en GSX-R600 K4/K5 (=2004/2005) gaat de stva bijna altijd stuk.

Aanleiding was dat ik er zelf al een aantal heb gerepareerd (ben electronic engineer), en terugkomende vragen over de STVA, steeds dezelfde, en de brakke engelse handleidingen.
De druppel was wat in dit draadje gebeurde: Melding C28 Gsxr 600 K4
Ik heb daar voor nog weer iemand een STVA gerepareerd, Furiousz.
errodaytona wilde het zelf doen en zit op deze how-to te wachten, bij deze !


Hier is de how-to: GSX-R: How-to: STVA repareren - Index


ff naar "volgende" als je van plaatjes houdt.
Inleiding lezen als je em wilt gaan repareren.


Als je denkt dat je het zelf niet kunt dan kan ik de STVA voor je repareren.
Even een PB sturen in dat geval.



Met dank aan Furiousz & Baksteen.

------------
Wat extra trefwoorden voor de zoekdinges: STVA C28 FI F1 FI-lampje F1-lampje gasklephuis stappenmotor gasklepmotor errorcode foutcode dealermode dealer-mode
 
Laatst bewerkt:
hey fellow soes rijders:)

ik heb vorige maand mijn soes gekocht en na veel zoeken ben ik er achter gekomen dat ook ik de c28 melding krijg. ook gaat de vermogens kromme boven de 10 000 toeren niet meer omhoog.

nu heb ik de how to eens bekeken. en hoewel die er super uitziet. durf ik het toch niet aan om dit zelf te doen.
is er iemand met ervaring die de stva voor mij kan fixen?
 
hey fellow soes rijders:)

ik heb vorige maand mijn soes gekocht en na veel zoeken ben ik er achter gekomen dat ook ik de c28 melding krijg. ook gaat de vermogens kromme boven de 10 000 toeren niet meer omhoog.

nu heb ik de how to eens bekeken. en hoewel die er super uitziet. durf ik het toch niet aan om dit zelf te doen.
is er iemand met ervaring die de stva voor mij kan fixen?

Als je het nou ff écht doorleest zie je dat Mr.Bean het voor je kan doen ;)
 
Inmiddels mijn STVA weer gerpareerd en wel terug ontvangen.

Echt fantastisch geregeld. Snelle en goeie service.
Eerst 600 km zitten er weer probleemloos op.

Mr Bean bedankt!!!!!!!!
 
Motor staat weer in elkaar na een gescheurd carter. (ander blok) Verder niets veranderd.
Start ik de handel op, krijg ik code C28 :(

Even het eea doormeten en wat contact spray, maar als ik het verhaal lees komt dit probleem vroeg of laat.

Ik ga maar eens wat meten.
Bedankt voor deze handige how-to.
 
Motor staat weer in elkaar na een gescheurd carter. (ander blok) Verder niets veranderd.
Start ik de handel op, krijg ik code C28 :(

Even het eea doormeten en wat contact spray, maar als ik het verhaal lees komt dit probleem vroeg of laat.

Ik ga maar eens wat meten.
Bedankt voor deze handige how-to.

Vervelend probleem ja, maar op de GSX-R heb je het zo gemaakt. Je kan er redelijk makkelijk bij en als je een beetje kan solderen en wat geluk hebt, ben je zo weer van die vervelende C28 melding af.

Op een SV daarentegen is het een ramp. Had daar ook last van de C28 melding en dan moet je airbox en gasklephuis er volledig vanaf. En vervolgens kun je de motor eigenlijk niet repareren, omdat deze zit vastgelijmd in de behuizing. Je enige optie is dan eigenlijk een nieuw gasklephuis kopen.....
 
Fijn zo'n nieuwe motor... kan je dus niet lekker mee op vakantie zonder een reserve STVA, of die van te voren te reviseren.. of kan je er gewoon mee doorrijden?

Je kan er zonder problemen mee doorrijden. Kan enkel nadelig zijn met starten wanneer het koud is bijvoorbeeld of in sommige gevallen zal je motor tijdens het starten in high idle gaan en dus veel toeren maken, maar dat zakt ook weer terug. Dus je kan ook op vakantie gewoon doorrijden en ze hebben dit probleem in de nieuwe generaties al opgelost. Het was gewoon een domme ontwerpfout.
 
Je kan er mee doorrijden ja, alleen kakt de boel naar 10000 toeren ofzo helemaal in (de kleppen blijven dicht staan volgens mij). Tenminste, toen het bij mij gebeurden kakte de boel behoorlijk in
 
Gisteren die STVA eraf gehaald en doorgemeten.
Viel me in eerste instantie op dat de 1000 K7 een stukje kabel heeft aan de module.
De waarde waren precise 6.5 Ohm volgens het boekje. Ook op de solderingen en oneindig daartussen. Wel even de aansluitingen opnieuw gesoldeerd maar geen verandering.
Zag ook dat die sensor ervoor niet in het midden stond (hoe heet dat ?)
Torx los geschoefd en klein stukje verplaatst zodat "_C28" naar "-C28" ging.

Daarna zag ik afwisselend C28 en C29 in t display :(

Bij het aanzetten van het contact hoor je de 2e klep open en dicht gaan maar bij het sluiten 'ratelt' de klep. Alsof die niet verder kan.
Dit geluid hoort niet en was er voorheen nooit.

iemand nog een idee hoe dit op te lossen?
 
Gisteren die STVA eraf gehaald en doorgemeten.
Viel me in eerste instantie op dat de 1000 K7 een stukje kabel heeft aan de module.
De waarde waren precise 6.5 Ohm volgens het boekje. Ook op de solderingen en oneindig daartussen. Wel even de aansluitingen opnieuw gesoldeerd maar geen verandering.
Zag ook dat die sensor ervoor niet in het midden stond (hoe heet dat ?)
Torx los geschoefd en klein stukje verplaatst zodat "_C28" naar "-C28" ging.

Daarna zag ik afwisselend C28 en C29 in t display :(

Bij het aanzetten van het contact hoor je de 2e klep open en dicht gaan maar bij het sluiten 'ratelt' de klep. Alsof die niet verder kan.
Dit geluid hoort niet en was er voorheen nooit.

iemand nog een idee hoe dit op te lossen?
Je weet 100% zeker dat je de juiste stekker hebt aangesloten? Zo is de stekker van je brandstofpomp identiek aan die van de STVA en dan hoor je hem ook ratelen omdat hij niet meer verder kan. Maar dan start hij ook niet.
 
Ik heb vrijwel zeker de bazzaz stekker verkeerd zitten!!!

De gear position sensor is ook een 3-hoek stekker (links van het blok) en 1 van de 2 STVA stekkers ook (rechts). Ik heb deze vrijwel zeker omgedraaid.
Typisch geval van "user error" of "ea culpa"


De tank stekker is inderdaad ook een 3hoek maar te kort om helemaal naar de andere kant te komen en de motor loopt gewoon.

Waarschijnlijk geeft de motor ook geen versnelling aan maar zo ver was ik nog niet.
Bedankt voor het meedenken!

Vanovond thuis meteen even in de bedrading spitten.

To be continued!
 
Terug
Bovenaan Onderaan