Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

GS550E toonbaar maken

  • Onderwerp starter Onderwerp starter HAPO
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Jack Of All Trades,

ja tuurlijk. Bijna alle bouten en moeren zijn nu van rvs, behalve de kopbouten/moeren en twee lange blokophangbouten/moeren. Voorlopig laat ik dat zo. Uitlaat bijna klaar, Joop?

Wopstah,

Wanneer ik klaar ben post ik een paar fotoos in de hoogste toelaatbare resolutie, een filmpje en een kostenplaatje. Ik kan al wel verklappen dat de GS meer heeft gekost dan ik dacht. Maar dat maakt niet uit.
 
Laatst bewerkt:
Jack Of All Trades,

ja tuurlijk. Bijna alle bouten en moeren zijn nu van rvs, behalve de kopbouten/moeren en twee lange blokophangbouten/moeren. Voorlopig laat ik dat zo. Uitlaat bijna klaar, Joop?

Uitlaat vorder gestadigd (nieuw model) woensdagavond weer een paar uurtjes puzzlen.

Heb je wel aan te treksterkte gedacht ? RVS heeft bakken minder dan wat er standaard in zit (zeker als je de bouten zelf door verspanen hebt gemaakt)
 
Ik ben benieuwd naar je uitlaat, ik denk dat ie mooier wordt dan de eerste...
Ben van mening dat bij de remschijfbouten de afschuifsterkte belangrijker is dan de treksterkte.
En je hebt natuurlijk zoiets als een veiligheidsmarge van factor 5 ofzo.
Ik houd alles goed in de gaten, wanneer er gereden wordt. Voorlopig moet ik toch rustig aan doen.
 
Heb je wel aan te treksterkte gedacht ? RVS heeft bakken minder dan wat er standaard in zit (zeker als je de bouten zelf door verspanen hebt gemaakt)

Bijgaand een 12.9 inbusbout, zaterdag (nog warm) gevonden naast de bocht van de oprit naar de snelweg.

Waarschijnlijk gemonteerd door de complete familie van de monteur, of de vrachtwagen was overbeladen.

Hele kleine vermoeiingszone, daarna in 1 keer afgebroken.

Roestvrijstaal is in ieder geval taaier. Ik heb er ook geen moeite mee om er remmerij mee vast te zetten. Kijk ook eens naar de dimensionering van het aluminium wat je met die bouten vast zet.

Daar staat natuurlijk wel tegenover dat volgens de algemene mening binnen enkele weken de rvs bouten op de grond liggen tussen het witte poeder.
 
~
 
Waarom heeft het aanlegvlak van de kop geen sporen van het vastzetten?

Die sporen zijn er wel.

En waarom denk je dat de bout afkomstig is van een vrachtwagen? Zo te zien aan de houtnerfgrootte in vergelijking met de bout is deze bout toch niet zo groot?

Het is een M16 inbusbout, gekenmerkt TVS 12.9


12.9 is geen roestvrijstaal, de bout heeft glimvlekken en gebruikssporen, dus niet perse nieuw, ook op de foto te zien. Bout is ook magnetisch. 12.9 maakt deel uit van een kwaliteitssysteem, de bout moet een belasting aankunnen van 1200N/mm2 en vloeien bij 0.9 *1200N/mm2 = 1080N/mm2. Zelfs als ik een stuk materiaal koop, verwacht ik en mag ik verwachten dat het aan de specificaties voldoet, anders zet je de wereld op zijn kop.

Heb je wel eens gekeken naar bv alu afrasteringshekken in elkaar gezet met gewone A2 bouten?

Je kan hekken niet helemaal vergelijken met motorfietsen, net zomin als de toepassing van RVS schroeven in aluminium motorboten. Het zijn allemaal chemische reacties die ieder op hun eigen manier voorkomen kunnen worden.

Je kan de vraag natuurlijk ook omdraaien:

Heb je wel eens gezien hoeveel aluminium er met RVS in elkaar gezet wordt en waar je verder niemand over hoort?


Overigens ben ik slechts de boodschapper, ik zie zoiets, denk aan de rest van de bouten en hoop dat het goed afgelopen is.

Ik zal je topic verder met rust laten.
 
Laatst bewerkt:
CH, jammer dat je zo negatief afstuit. Was niet nodig. Ik mag toch ook mijn gedachtengang kenbaar maken? Met De afgebeelde bout is trouwens ook roestvrij staal... bedoelde ik als ( okee, misschien flauw) geintje, dat de afgebeelde bout geen roestvorming vertoont en dus roestvrij (staal) was.
Zoals je weet is RVS roestvaststaal.
Ik probeer de chemische reakties af te remmen door gebruik te maken van (hittebestendig) kopervet en de juiste Loctite.
En je hoeft helemaal niet mijn topic met rust te laten.

Nu ik hier toch ben: vandaag de olie en helm ontvangen. Olie zit al in het blok en rode lampje blijft branden. Kwartje valt: lampje gaat uit, wanneer de motor gestart is (hoop ik althans).
Dus mijn gedachte van een aantal post terug klopte niet.

Helm past perfect, lekker strak op mijn dikke kop.



Op het werk, tussen de bedrijven door, bezig met de valbeugels:



Het zijn orginele valbeugels, maar de bevestigingspunten zijn afgebroken en ooit aan elkaar gebraden. Zat niet eens vast...
Komt weer in orde.

 
Valbeugels?!
Wat dat oliedrukverklikkerlampje betreft: je kunt m altijd even zonder ontsteking laten ronddraaien zodat je iig her en der wat olie krijgt, maar ik neem aan dat je alles met rijkelijk olie in elkaar gezet hebt? Zo niet, heb ik maar 1 advies: alles uit elkaar halen en overnieuw beginnen..

Kijk trouwens niet gek op als ie niet direct oliedruk heeft na t aanslaan, dit kan een paar seconden duren.
Doe mij maar gewoon 2takten, heb je dat gezeur met nokkenstokken ed niet zo

Wat die M16 inbusbout betreft: alles kan kapot...
Heb je weleens wielbouten van een vrachtwagen gezien die uitgerekt en afgeknapt zijn? Ik wel...chauffeur was een beetje te lomp met natrekken...
 
Laatst bewerkt:
Ja Matthias, valbeugels... Ik heb al vanaf eind jaren tachtig niet meer motor gereden, dus.
En het past wel bij een ouwe lul als ik.
Zonder gekheid, ik zet ze erop. Hoort bij dat soort fietsen. En eraf halen en verpatsen kan altijd nog.

Wat jij nu voorstelt, was mijn bedoeling ook. Vanavond na het vullen nogmaals geprobeerd, helaas. Niks. Of de startmotor is kaputt (niet gechekt...) of krijgt geen spanning.
Ik heb alles rijkelijk ingesmeerd met olie, dus dat is het probleem niet.

Matthias, zoals je al zegt: alles kan kapot. Weet jij veel wat een gevonden bout meegemaakt heeft? Ondanks dat die vrachtwagen een kapotte bout had kon ie wel doorrijden. Er is altijd een marge.
Op mijn werk kom ik ook wel het een en ander tegen. Vaak is het een construktiefout of foute montage. Of bijde...

 
Lang niet geweest hier maar het ziet er goed uit. Olielampje geeft inderdaad aan of er olieflow is en dat kan bij een leeg oliefilter best wel even duren. Helaas kun je het filter slecht van tevoren vullen, of je moet de motor even op de achterkant zetten?

Voor bouten van remschijven heb ik begrepen dat de afschuinsterkte veel minder van belang is dan de treksterkte. Dit omdat de klemming van de naaf/remschijf zorgt voor de weerstand om de draaikrachten op te vangen. (gehoord op MF, heb geen kennis van ijzer )
 
JA! Hij doet het!!
De startmotor dan, he...
Rechtstreeks aangesloten met een losse min kabel. (nee, niet met PS )
FF koffieleuten en gauw verder.
Tot vanavond.

 
Laatst bewerkt:
Ja, das mooi maar verder kom ik nog niet. Kan nog steeds niet starten met de startknop.
Startknop nagekeken, niks gevonden. In de koplamp een las gevonden in de groen/gele draad, die vd startknop naar het relais loopt. Ik zag in de las een stuk blanke draad en dacht: he, gevonden! Was loos alarm, draad zat wel goed vast.
Toen maar de carbs eraf gehaald, de automatische kettingspanner en het deksel vd startmotor afgehaald. Een bout vd startmotor losgehaald:



en een nieuwe massadraad van startmotor naar minpool vd accu gemonteerd:



Toen met een dikke schroevendraaier de twee polen op het startrelais kortgesloten:
startmotor deed het! Wel schrok ik later even: ik had de kettingspanner eraf liggen en had dus met de startmotor de motor laten ronddraaien... Voor het zelfde geld schiet de nokkenasketting over de nokkenaskettingwielen! Met alle gevolgen van dien.

En als ik dan toch weer de troep eraf heb liggen, kan ik meteen de achtervork smeren:



Toen het startrelais maar uitelkaar gehaald, met de gedachte: misschien is daar wat loos:



En ja hoor, daar zit misschien niet het probleem maar wel een probleem (denk wel meerdere).
Ten eerste zit daar een dun draadje los, maar het kan zijn dat ik het heb gedaan bij het openmaken vh relais.
Ten tweede is een geen aardedraad aanwezig en dat zou toch wel moeten.
Verder zit er aan de pen die nu rechtop staat een koperen plaatje die kontakt moet maken met twee koperen plaatjes in het zwarte deksel. Die hoort volgens mij onder de twee koperen plaatjes te zittten (zoals op de foto) en dit was niet het geval. De pen zat verkeerd gemonteerd. En ik denk ook dat het hele relais ondersteboven gemonteerd zit, immers bij het indrukken vd startknop gaat de pen omhoog door het elektromagnetisme? Of werkt het nu anders?
Morgen maar het relais goed in elkaar zetten en dan zien we wel verder.

 
Laatst bewerkt:
En doet de startmotor het nu ook zonder de extra aardedraad?
En als de startmotor draait heb je dan ook vonken bij de bougies? (belangrijk punt)
Relais zit goed gemonteerd.
Je hebt startrelais' met en zonder aardedraad, zit er een aansluiting voor een aardedraad op dan ook een aardedraadje eraan uiteraard maar vroege types doen het prima zonder.

Leuk he electra.
 
Nee, helaas. Suusje heeft wel een paar keer geploft...
Ik ben zo vaak aan het starten geweest dat het olielampje uit gaat, dus dat is goed. Olie niveau zakt dan ook een stuk, heb al moeten bijvullen.
Ik heb het startrelais goed in elkaar gezet, een draadje binnenin (waar de groen/gele aanzit) opnieuw vastgesoldeerd. Ook een aardedraad gelegd. Startrelais doet het nu, maar niet met de startknop. Ga ik dit weekeinde naar kijken.
Een bougie deed in iedergeval niets en de overige amper, die vonkten zwak aan de zijkant vd elektrode. Ik heb een bougie die het bij de GS niet deed, meegenomen naar het werk en samen met een collega die bougie in zijn auto uitgeprobeerd (mijn auto heeft geen bougies). Daar deed ie het dus wel, dus die bougie was niet kapot.
Toen heb ik me bedacht dat de bobines ook wel eens aarde nodig kon hebben. Dus zelf aarde vanaf bobines naar frame gemaakt. Ook heb ik een cm vd bougiekabels afgeknipt en de doppen goed nagekeken. De stekkers van de bobines nagekeken en de vrouwtjes iets in elkaar geknepen, want de mannetjes gingen er wel erg makkelijk in.
Dit alles heeft er wel voor gezorgd dat alle bougies vonken, maar om nu te zeggen: waar is mn zonnebril? Nou nee... Ik hoop toch niet dat de bobines kapot zijn.
Het lijkt ook wel of de ontsteking niet op tijd staat, maar dat kan eigenlijk niet: deze GS heeft elektronische onsteking...Ik heb ook het angstige gevoel dat de kleptiming niet goed is, maar dat kan toch ook niet?
Maargoed, dit weekeinde verder zoeken.

Ben er ook achtergekomen dat ik het kapje mis van het zekeringkastje:



Wanneer iemand zo'n ding heeft liggen, zou ik hem graag over willen nemen. De gehele zekeringkast mag ook.
Trouwens, de onderste zekeringhouder is een keer half in het kunstof zekeringkastje gesmolten.
Misschien dat er meer een opdonder heeft gehad?

Op het werk met de valbeugels aan de gang geweest: gericht, bijgewerkt en klaar gemaakt voor het laswerk (kost me weer een liter jenever . Komende week kunnen ze klaar zijn en dan naar de verchromer.
Een meevaller: ik heb voor mijn direkteur twee uitlaat einddoppen gedraaid en die moeten samen met zijn dempers verchroomd worden. Tja, en dan kunnen mijn beugels mooi mee...
Verder bezig geweest met het helmslot, niet dat ik hem als zodanig ga gebruiken.
Gesloopt en gestraald. De verchroomde beugels/pallen, rechtsboven op de foto, worden vervangen door rvs exemplaren, die liggen eronder. Nu nog zonder gaatje en niet opgepoetst.
Het gestraalde wordt uiteraard in de bekende kleur gespoten.



 
Laatst bewerkt:
Een elektronische ontsteking kan ook 'niet op tijd' staan. Tenzij de grondplaat geen verstelmogelijkheid heeft natuurlijk..
Sterkte ermee, heb je de startspray trouwens al ter hand genomen? Doet vaak wonderen.
 
De grondplaat heeft wel een verstelmogelijkheid, maar voordat ik die eraf heb gehaald, heb ik de positie gemerkt. Het kan natuurlijk zijn dat ie verkeerd erop gezeten heeft. Echter, de vorige eigenaar heeft de GS rijdend opgehaald toen hij hem kocht. Dus eigenlijk moet dat toch goed zijn.
Of er is mee geprutst natuurlijk. Morgen maar eens kijken.
Startspray (remmenreiniger) heb ik al geprobeerd, toen begon ie met ploffen. Niet goed dus.
 
Dr is maar 1 goed antwoord Hans...afstellen die zooi. Dan weet je t zeker.
 
altijd leuk die draadjes.... vooral deze


sucses met de ontsteking.
 
Vandaag het startprobleem met de startknop opgezocht en...
gevonden!



De geel/groene draad zat los. Vind ik wel vreemd, want bij het monteren van het knoppenhuis (hoe heet zo'n ding?) zat die draad nog vast. Zeker niet vast genoeg, zodat ie toch los geraakt is bij het monteren vd gaskabel. Ik heb meteen de contactpunten vd schakelaar blank gevijld.
Maar goed, ik kan dus starten met de startknop!

Toen verder gezocht naar het probleem vh niet aanslaan vd motor.
Eerst maar eens gekeken naar de grondplaat vd ontsteking. Daar kon ik weinig doen, alleen de statorpunten (die zwarte blokjes op de foto) wat blank schuren, daar zat wat oxidatie op.
De grondplaat is nauwelijks te verstellen, dus dat moet toch goed zitten.
Merktekentjes van voor de eerste demontage zijn goed te zien.



Ik heb de elektodeafstand vd bougies afgesteld met een voelermaat (0,6/0,7mm) en de elektrodes ingekrijt (?) met met potlood.
Toen alle vier de bougies nogmaals gekontroleerd, wat blijkt nu: de buitenste twee vonken wel en de binnenste twee niet. En schiet mij nu maar lek!
Ik kan proberen de twee bobines om te wisselen. Blijkt dan dat de buitenste twee het niet doen, ja dan is die bobine stukkiekadukkie...
Wat ik ook ontdekt heb: de middelste twee cilinders hebben nauwelijks compressie en daar ben ik minder blij mee!
Momenteel heb ik het kleppendeksel al los liggen. Morgen maar eens kijken wat daar loos is.
Ik heb wel een vermoeden. Jullie ook?
 
Laatst bewerkt:
lekke klep?

Ow wacht ze zitten naast elkaar, lekke koppakking?

Btw

Blijf doorgaan, wat een klasse motor , daar niks uit de showroom tegenop
 
Laatst bewerkt:
Kleppen zijn opnieuw ingelept... En er zit een nieuwe koppakkking op.
Alle pakkingen zijn nieuw.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.