GS1000 Turbo

Geen leuk werk... krukas richten...
 

Bijlagen

  • richten.jpg
    richten.jpg
    167,2 KB · Weergaven: 78
Of ik beide krukdelen wel goed heb, als de ene omlaag gaat, wanneer de ander weer omhoog komt..

Maar het ene krukdeel verdraaien lukt niet zo goed... zit net een graad of 1 - 2 verschil in gok ik zo, het is niet veel 0.15, maar kan beter..
 
Krukas timing aan het afstellen, monnikenwerk!

Om de krukwang te verdraaien heb ik een stuk staf gepakt, 2 gaten in geboord, en zo verdraaien, ik moest wel eerst de krukwang er bijna helemaal weer afpersen, want ik kreeg er geen beweging in.

Boel weer in de carterhelften plaatsen en weer meten, even pauze, want ik zit mezelf helemaal gek te staren op die klokjes..

Aangezien de krukas niet compleet is kan ik er ook geen gradenschijf op zetten, dat zou een stuk makkelijker geweest zijn.

Ik zit nu echt op het randje, kan wel, kan niet, straks weer eens even kijken ;)
Geen idee wat acceptabel is trouwens..
 

Bijlagen

  • timing.jpg
    timing.jpg
    115,2 KB · Weergaven: 51
Die timing goed krijgen is wel interessant om te doen, weet nu een beetje hoe het werkt..

Als de zuigers aan het einde van de slag komen stoppen de naalden van de klokken bijna tegelijk (0.02), alleen als ze de andere slag gaan maken zat er ongeveer 0.1 verschil in, als ik de krukwang een beetje verdraai dan wordt het verschil steeds kleiner als de zuigers over gaan naar de andere slag.
Je moet de krukwang best wat verdraaien wil je een verschil gaan maken..

Ik heb nog een andere krukas liggen, die net even gemeten want ik wilde weten wat ik als tolerantie aan kan houden, de krukas die ik zelf aan het doen ben, heb ik al nauwkeuriger dan de krukas die ik had liggen.

Morgen nog een klein tikkie, en dan is 1 kant op tijd.
 
EINDELIJK!!!! Ik heb m'n krukas klaar!! Wat een werk..

Alles op zo'n 0.04mm nauwkeurig kunnen krijgen.
Nieuwe krukaslagers a $180 per stuk, nieuwe big end lagers, ik kreeg de indruk dat ik de laatste 4 die er in de wereld nog waren ik nu heb.
De zijdelingse speling van de drijfstangen zijn ietsje groter dan de minimale speling volgens WPH, alles zit er mooi in, deze krukas was nog in bijzonder nette staat, de hoongroeven zaten nog in de drijfstangen, maar de kruk zat onder het stof en vuil, verkeerd opgeslagen denk ik, en daarom was ie heel scherp geprijst, dat was een aangename verassing toen ik hem loshaalde.
Straight cut primairy gear er in, 493 Katana drijfstangen.

Krukas zou nu 300+ pk aan moeten kunnen.

Grote sprong voorwaarts..
 

Bijlagen

  • Krukas.jpg
    Krukas.jpg
    72,7 KB · Weergaven: 44
Dan kan hij inderdaad minstens 300pk aan.
Let op dat de merktekens voor de ontsteking op je eerste tap staan en dat die nu dus af kunnen wijken. Ik heb er een keer een hele avond aan besteed voor ik er achter was...
 
Net even met de krukas naar het revisiebedrijf geweest, die balanceren ook, ik had de drijfstangen vast gezet, past schijnbaar niet in de machine daar.

Ook naar het balanceerbedrijf daar in de buurt, die konden het ook niet.. Maar volgens mij mag die gast graag moeilijk doen om het moeilijk doen.
Ik werd nog net niet uitgelachen dat de krukas is gelast.
Hij zei dat hij veel van dit soort krukassen uit elkaar perst balanceert en weer opbouwt, maar een gelastte krukas had hij nog nooit van gehoord..
 
Weer wat gedaan..

Het slakken huis van de turbo in de juiste positie gemaakt, en de up pipe gemaakt.
Ik heb de oude pijp gebruikt, het beginstuk er af geslepen en daar wat nieuws aan geknoeid, doordat deze turbo aardig wat kleiner is loopt die bocht wat minder mooi dan de vorige.
Het is geen kunstewerk, maar het voldoet. ;)

De spacer voor onder de cilinders is ook klaar, de zuigers zijn besteld en betaald, die zijn er hopelijk in een maand.

Ook het laatste lager voor de krukas besteld en 2 keerringen, dus het blok kan binnenkort in elkaar gezet worden.
 

Bijlagen

  • up pipe.jpg
    up pipe.jpg
    184,7 KB · Weergaven: 68
Ja, gaat aardig, maar ik ben in het frame ook het een en ander aan het veranderen, omdat er een benzinepomp, druk regelaar en 2 extra bobines in moest werd het aardig vol en niet logisch, dat probeer ik nu wat beter te krijgen.

Maar ik begin er weer zin in te krijgen.
 
gecontroleerd of er genoeg plaats is voor het voorwiel volledig ingeveerd ? lijkt ke krap. je moet dan nog 3cm over houden voor buiging van de vork bij hard remmen.
 
3 cm is een gebruikelijke waarde voor "oude" voorvorken up side up. Vooral 35 a 37mm potjes hebben echt 3cm nodig.
Maar met een upsidedown zou ik wel krapper durven gaan, als het niet anders is....
 
ik heb die 3cm van Seven Casaer , en dat ging echt niet alleen over dunne oude vorkjes. minder kan misschien, maar voor mij stopt het daar toch , geen goesting om het met praktijk-ervaring te achterhalen.

twijfel je aan de beste man zijn kennis ? google hem even ;-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan