GS1000 Turbo

Dat deed die van mij ook, maar de turbo kwam redelijk "langzaam" inzetten.. Die van mij ging pas vol los bij 5500rpm, daarom ook de kleinere turbo, en die zal weer net te klein zijn ;)
Komt van een twin turbo blok af

Dus die van jouw had bij 120km/h nog geen boost?

Ik ben juist van een 14 naar een 16 gegaan omdat dat zo goed als altijd in de boost zat en daardoor nerveus reedt bij weinig gas , spoelde bij 3250 op en kakte in bij 8500, dat en meer PK's :p

Bij constante snelheid in de hoogste versnelling begint hij pas overdruk te maken richting de 130, ook omdat hij dan pas 4000 rpm draait, schakel je er ééntje terug zit je direct dik in de boost, net als bij lagere snelheid in lagere versnellingen. Als ik lekker doorrij op een 80 weg hou ik hem in z'n drie dan zit ik middenin het boostgebied en hij haalt toch de 200 in die versnelling dat is meestal voldoende, in geval van nood kan ik nog opschakelen :ROFLMAO:
 
Gdvrdmm, motoronderdelen bestellen moet weer eens uitgesteld worden, ongelukje vanmiddag...

Rear window.JPG
 
Gister en vandaag sinds lange tijd weer met motorzaken bezig geweest..

Vandaag niet echt in de stemming, maar vandaag was het een dag dat alles goed ging, een deel gebalanceerd dat bijna gelijk klaar was, en ook het richten van de krukwangen ging in een keer goed, al was het best een beetje een uitdaging om de krukas te draaien, en om twee meetklokken tegelijk in de gaten te houden, maar daar was ook snel een trucje voor bedacht.

Ik heb van 2 zuigers die niet in gebruik zijn een vlak gedraaid op de kop, daar komt de voeler van de meetklok op, cilinders op het carterhelft bevestigd, krukas er in en de zuigers met drijfstang er in, onderste carterhelft er op, meetklokken positioneren, en draaien, maar het een halve krukas is het nog best lastig om de krukas te draaien, want de gaten in het carter zijn te klein om mijn handen door te steken.

Ondanks dat dit echt monnikenwerk is en dus heel langzaam gaat, tevreden met het resultaat.

Morgen eens zien of ik na het werk nog zin heb om de 2 buitenste krukwangen te richten..

Wordt vervolgd
 

Bijlagen

  • Crank.JPG
    Crank.JPG
    99,3 KB · Weergaven: 39
Laatst bewerkt:
Ich gehe meine kurbenwelle los slijpen, net als de kruk die ik heb liggen... :(

Ik dacht ik ga de run out even meten, de run out die er vanaf fabriek in zit, en dus niet kunt veranderen, de kruk die ik aan het opbouwen was heeft een run out van 0.3mm, volgens de specs mag de kruk 0.1 hebben, de kruk die ik nog heb liggen heeft geloof ik net over 0.1mm

Toch apart dat de fabriek specificaties overschrijd die ze zelf voor schrijven.

Dat gaat een langdurige klus worden... :(

Of heeft iemand een kruk van een GS1000 liggen die hij voor de kosten van verzenden af wil? ;)
 
het zou mij zéér sterk verwonderen dat in japan toen krukassen de inspectie konden passeren waarbij die hart afstand de volle 0.3mm zou afwijken.
En het zou me nog veel meer verwonderen dat een afwijking van 0.1mm is toegestaan
Het zou me nog wat extra meer verbazen als die maat is opgegeven ter controle....
 
ja, maar runout is gewoon "slingering" en heeft niets met de hartafstand te maken.

maw : of er is iets geplooid of hij is niet goed uitgelijnd
 
Zoals al gezegd : de hartafstand is de halve slag , en in geen enkele service manual zal je ook maar iets vinden over het controleren van de slag, of service-limieten. De slag is wat hij is en is exact. Geen enkele krukas zal de fabriek verlaten met afwijkingen.
0,1 mm toegestane afwijking of die hartafstand, komt overeen met een toegestane afwijking van 0,2mm op de slag. stel dat & cylinder in positieve zin afwijkt, en de andere in negatieve, heb je een verschil van 0,4mm onderling op de slag en toch binnen de toegestane toleranties. geloof je dat nu zelf ?

je krukas kan op 3 manieren fout uitgelijnd zijn, als je daar even over nadenkt zal je wel weten hoe je hem goed krijgt.

of je de runout nu meet in het midden of op de uiteinden maakt niet uit, je meet exact hetzelfde. en ook 90° verdraaien maakt niet uit.
in de service manual staat geen verschil tussen slingering en runout. als dat echt verschillend was, zouden ze het er wel in zetten.

Als jij dat wil geloven is dat ok voor mij, maar dan ga je nog lang bezig zijn voor je een goede krukas hebt geassembleerd.

vraag het anders eens aan Max in het HD reviseren topic. Ik denk dat de beste man genoeg weet van krukassen en uitlijnen ;-)
 
Laatst bewerkt:
Andere krukas kwam net binnen, we gaan gewoon weer heel langzaam verder...

Ding komt uit de States, ik kwam er een tegen voor weinig, en de verzendkosten waren ook heel erg laag, $42 voor een krukas van 14 kilo..
 
Andere krukas kwam net binnen, we gaan gewoon weer heel langzaam verder...

Ding komt uit de States, ik kwam er een tegen voor weinig, en de verzendkosten waren ook heel erg laag, $42 voor een krukas van 14 kilo..
Dat valt idd mee, voor een set balhoofdlagers rekenen ze net zo veel. Dat gaat Noppie dus niet doen.
 
Gdvrdmm, deze krukas is van een GS1000G uit '81, ik heb een E uit 1979.
Op de foto's leek hij gelijk, en ik had op CMSNL naar de partnummers gekeken, die leken ook gelijk,maar het primairy gear is anders kwam ik achter toen ik hem los perstte, zelfde vertanding, zelfde grootte, zit alleen aan de andere kant, het zit niet gebout maar met een pin, de olietoevoer is anders en de centre shaft is 2mm dikker...
Dat had ik dus niet verwacht, daar moet ik dus nog wat op vinden, maar deze krukas is voor de rest in een hele goed staat! De hoonsporen zitten nog in de big ends van de drijfstangen, daar ben ik wel heel blij mee, krukas alleen wat vies.
 
Terug
Bovenaan Onderaan