GS1000 Turbo

Wat je van ver haalt is lekker zeggen ze :).
Hoelang woon je er inmiddels?bevalt het? Hoe is de werkgelegenheid voor joubals imigrant?

Gewoon nieuwschierig! Veel mensen willen well maar durven de stap niet te zetten.
 
Wat je van ver haalt is lekker zeggen ze :).
Hoelang woon je er inmiddels?bevalt het? Hoe is de werkgelegenheid voor joubals imigrant?

Gewoon nieuwschierig! Veel mensen willen well maar durven de stap niet te zetten.

Lekker is ze wel. ;)

Ik woon hier nu, op 10 dagen na, 6 jaar, het bevalt goed, het uitzicht verveelt werkelijk waar nooit! Mooi op z'n eigen simpele manier..
Werkgelegenheid is niet zo geweldig, het loopt hier wat achter, dus de crisis is nog steeds gaande.
Ik werkte bij een machine shop waar gietstukken werden bewerkt op de QC afdeling, daar gingen de zaken slecht en werd er uit gezet.
Nu werk ik bij een appelteler, secure, maar niet zo geweldig betaald, even door de zure appel heen bijten. ;)
Het probleem hier is; It's not what you know, but who you know.

Ik heb echt geluk gehad om dit zo te kunnen doen.

Oh ja, het is bloedheet op het moment. ;)
 
mooie topic Reinhoud, ...veel van geleerd,...aangezien ik mezelf nu vollop aan het orrienteren ben om mijn duc ST4S om te gaan bouwen naar een turbo,....en zoals meerdere al zeiden, rustig beginnen voordat de druk opgevoerd wordt.

Ik wil het heel houden en de technische uitdaging vind ik prachtig .

gr,
JEroen
 
Hi, ik zat een tijdje zonder internet, en via mijn telefoon kan ik niet reageren..

Project staat al een tijdje stil, mn Land Rover moet opgelapt worden, "bijna" klaar, en er staat al een Range Rover te wachten waar het blok van opgelapt moet worden..

Maar ondertussen ga ik weer een heel klein beetje beginnen..

Een nieuw set carterhelften ligt al klaar, de scavengepomp zit daar alweer op, de gaten voor de cilinderbussen zijn vergroot, ook ben ik bezig geweest met de bodemplaat van het blok, dat draait allemaal wat mooier als voorheen.

Wordt aan gewerkt, maar het gaat heel erg langzaam, ik wil er eigenlijk wel weer mee verder nu..
 
G'day mate!

Fijn dat je weer een beetje gaat beginnen :)
Ik ken het fenomeen dat je graag iets wilt doen maar dat tijd/geld ver te zoeken is...

Keep it up!
 
Daar is tie weer :)

Onderdelen besteld en binnen gekomen, ik kan eindelijk weer wat doen, andere baan met veel meer vrije tijd, 2 dagen werken, 2 dagen vrij (vri, zat,zon vrij of werken), wel dagen van 12 uur, en veel meer geld, vooruitgang dus, was ik wel aan toe.

Drijfstangen zijn de 493 van de Katana, moeten geloof ik zo'n 300pk aankunnen, nieuwe big end lagers, dat was een grote uitdaging, dit zijn zo'n beetje de laatste die er nog waren, nieuwe krukaslagers ook, en die waren duur!! En achteraf niet eens zeker of de ouden versleten waren, maar goed, die krukas ligt uitelkaar, en zodra die weer geperst is wordt ie gelast, dus better safe then sorry.

De turbo is van een Subaru Legacy, een IHI VF20 met kogellagers, een slag kleiner als wat ik had.

De flenzen zijn kompleet anders, dus ik moet weer creatief zijn..

full
 
Wat voor maat turbo heb jij op je Martin, Robin? Wanneer begint die op te spoelen?

Mitsubishi TD04-16 van een Volvo T5R, flowt tot 315 pk.
Spoelt rond de 3800 rpm op bij mijn 1216 cc blok en is rond de 10500 uitgekakt.

Kogellager-turbo zoals jouw nieuwe schijnt eerder en harder op te spoelen als een zelfde grootte turbo met glijlagers.

Ga je nu ook de olietoevoer naar de turbo aanpassen omdat hij veel minder olie nodig heeft?
 
Laatst bewerkt:
Mitsubishi TD04-16 van een Volvo T5R, flowt tot 315 pk.
Spoelt rond de 3800 rpm op bij mijn 1216 cc blok en is rond de 10500 uitgekakt.

Kogellager-turbo zoals jouw nieuwe schijnt eerder en harder op te spoelen als een zelfde grootte turbo met glijlagers.

Ga je nu ook de olietoevoer naar de turbo aanpassen omdat hij veel minder olie nodig heeft?

Ah, dank je.

Ik ben daar een beetje nieuwsgierig naar, hoe berijdbaar is de motor dan nog. ;) Moet je continu je motor in bedwang houden, of valt dat nog een beetje mee? ;)

Hmm, ik weet nog niet hoe ik het doe met de olie toevoer, de restrictie zit in de turbo zelf zo te zien.
De druk in de olietoevoer was al niet zo hoog, dus ik denk dat dat wel goed zit.

Ik heb een beetje het idee dat de turbo die ik heb ietsje kleiner is dan de TD04, maar dat durf ik absoluut niet met zekerheid te zeggen.
De waaiers (of hoe die dingen ook maar heten) zijn redelijk groot, maar de poorten zijn een stuk kleiner als van de TD5 die ik had, die TD5 is toch wel redelijk groot..
 
Vanmiddag flenzen gemaakt, ik ben niet zo'n vakman als sommigen hier, maar daar kan ik geen seconde wakker om liggen ;)
Als de boel in elkaar zit zie je er toch niets meer van.

Als je een pijp op een flens last trekt de flens krom, dus ik maak de flens, las de pijp er op, en draai dat in m'n draaibankje vlak zodat ik geen kieren heb op de aansluitvlakken.
Als je nu een pijp op de het stukje pijp van de flens last trekt het niet meer krom.

Ik ben er nog niet helemaal uit hoe ik de turbo aan het uitlaatspruitstuk knoei, het mooist is om het te doen met een reducer, maar dan komt de turbo lager te hangen, en dat wil ik niet, want ik heb 0.0 zin om een nieuw uitlaatspruitstuk te maken.
Ik denk dat ik het pijpje op 4 plaatsen door slijp in de lengte, dat open vouw, bij het uitlaatspruitstuk ook op 4 plaatsen door slijpen en dat naar binnen vouw en dan vast las.

Maar dat moet ik nog zien hoe ik dat oplos.
Omdat allemaal te doen moet het bovenste carterhelft er in met de cilinder en de kop er op.
 

Bijlagen

  • Flenzen.JPG
    Flenzen.JPG
    47,4 KB · Weergaven: 39
Vandaag weer aan het knutselen geweest, moest eerst een nieuwe barrel grinder halen aangezien mn oude de geest had gegeven, ik was er een nodig om de binnenkant van het spruitstuk te bewerken..

Van buiten lijkt het of het spruitstuk flink geknepen wordt, waar de 4 pijpen bij elkaar komen, maar als je er van de binnenkant in kijkt loopt alles heel mooi, alles ook glad gemaakt van binnen, de buiten kant had wat netter gekunt, maar aan de andere kant, na een week op de weg zie je er toch niets meer van.

Volgende stap is de uitlaat pas maken.
T m.JPG
tm.JPG
t.JPG
m.JPG
 
Ah, dank je.

Ik ben daar een beetje nieuwsgierig naar, hoe berijdbaar is de motor dan nog. ;) Moet je continu je motor in bedwang houden, of valt dat nog een beetje mee? ;)

Hmm, ik weet nog niet hoe ik het doe met de olie toevoer, de restrictie zit in de turbo zelf zo te zien.
De druk in de olietoevoer was al niet zo hoog, dus ik denk dat dat wel goed zit.

Ik heb een beetje het idee dat de turbo die ik heb ietsje kleiner is dan de TD04, maar dat durf ik absoluut niet met zekerheid te zeggen.
De waaiers (of hoe die dingen ook maar heten) zijn redelijk groot, maar de poorten zijn een stuk kleiner als van de TD5 die ik had, die TD5 is toch wel redelijk groot..

Off-boost rijdt het totaal niet nerveus, gewoon een 1216 cc grote lobbes met CV carbs, bij constante snelheid kom je in z'n 5 pas boven de 120 in de boost dan merk je dat hij er continue hard aan wilt trekken zelfs bij weinig gas, zit je eenmaal in de boost gaat het gewoon echt fucking hard.
 
Off-boost rijdt het totaal niet nerveus, gewoon een 1216 cc grote lobbes met CV carbs, bij constante snelheid kom je in z'n 5 pas boven de 120 in de boost dan merk je dat hij er continue hard aan wilt trekken zelfs bij weinig gas, zit je eenmaal in de boost gaat het gewoon echt fucking hard.

Dat deed die van mij ook, maar de turbo kwam redelijk "langzaam" inzetten.. Die van mij ging pas vol los bij 5500rpm, daarom ook de kleinere turbo, en die zal weer net te klein zijn ;)
Komt van een twin turbo blok af

Dus die van jouw had bij 120km/h nog geen boost?
 
Terug
Bovenaan Onderaan