GS1000 Turbo

reinhoud

MF veteraan
25 feb 2007
15.538
10.580
Andere kant van de evenaar
Hallo,

Nadat ik wat met mn GS1000 aant klooien was geweest, 1087cc Big bore, snelle nokkenassen en RS34 carbs, en ik daar pech mee kreeg, maar besloten er een turbo op te knoeien.

Ik heb nu werk waar ik een draai en freesbank vrij tot mijn beschikking heb, dus dat maakte het ook mogelijk.
De doorslag om er een turbo op te zetten kwam ook doordat de beste man die mij de nokkenassen verkocht, een set cilinders aan bood met lage compressie zuigers.

Nu ben ik zo ver om het blok te gaan opbouwen, dus nu kan ik er een topic voor openen.

Het slachtoffer;

GS1085RS34_zpsf6f6e610.jpg


Ik heb dingen gemaakt in een compleet willekeurige volgorde, zit dus weinig logica in. ;)

Alles is zelf gemaakt en dus niet perfect! :$
 
Laatst bewerkt:
Op e bay aan het rondkijken geweest voor een turbo, besloten dat ik liever een goedkopere nieuwe heb, dan een originele 2de hands.
Ook de maat van de turbo is twijfelachtig, als het niet goed is koop ik wel een andere/goede.

Ik heb nu een turbo van een Mitsubischi EVOIII, die turbo wordt ook gebruikt voor een andere auto met een 2.6 liter twin turbo set up, normaal gesproken heeft zo'n motor geen lag, ik hoop dat ik geluk heb.

Op de sloop heb ik headers/extracters van een auto opgehaald en daar een uitlaatspruitstuk van gemaakt.

Door ruimte gebrek hangt de turbo nu wel onder het olieniveau.
 
Laatst bewerkt:
Probleem nummer 1 met een GS1000, oliedruk.

De GS1000 heeft origineel maar heel weinig oliedruk, zo'n 2psi met stationair draaien.
Ik heb toen een oliepomp gekocht voor een GS750 uit ik geloof '83, die is zo'n 5mm dikker dan van wat ik had, ook tandwielen besteld voor een GS750 zodat de pomp wat meer toeren maakt.

De pomp van die GS750 ziet er helemaal anders uit, maar de vorm en diameter van de pomp is wel gelijk.
Ik heb van beide pompen een deksel gepakt en zelf een huis gemaakt.

oliepomp.jpg


De hele pomp is nu zo'n 5mm breder, ik moest wat andere ringen maken die in de koppeling zitten, (zodat er genoeg ruimte zit voor de dikkere pomp) andere diktes, maar het past precies.
Ook moest ik een of 2mm van een van de pomp tandwielen afdraaien zodat het niet tegen het grote tandwiel van de koppeling aan loopt.

Maar het past perfect nu!

Resultaat is nu inderdaad meer druk, maar nog steeds niet voldoende om een turbo te voeden.
 
Laatst bewerkt:
Toen heb ik een huis gemaakt met 2 pompen er in die ik op de plaats van het ontstekingsdeksel kon schroeven en werd aangedreven door de krukas.

Dit zag er niet uit! Daarom wat anders gemaakt.

Toen een pomp gemaakt die op dezelfde plaats moest komen, maar dan een enkele.
Deze zag er wel mooi uit, en werkt perfect!

Een beetje te goed, want dat kreng pompt gigantisch, volgens mij haalt ie de 200psi wel, heeft me 2 drukmeters gekost in ieder geval.
Ander probleem was dat de olieseal het niet aan kan, en de connectie met de krukas leek niet lekker te gaan, leek wel of ie daar wat zat in te vreten.

oliepomptest.jpg


Deze pomp heb ik nog wel veel gebruikt met mijn experimenten met de oliedruk op het gewenste niveau te krijgen.

Plan C...

Ik kan erg weinig vinden op het www over mensen die een turbo op een GS1000 maken, dus ik heb veel zelf moeten uitvogelen, en natuurlijk veel zeuren bij anderen! ;)
 
Laatst bewerkt:
Plan C was erg serieus, ik had er al eerder aan gedacht, maar ik wilde het toch eerst anders aan pakken..

Plan was om de oliepomp aan de onderkant van het blok te maken, dan komt het serieuze probleem, hoe drijf je die aan? Dat wilde ik mechanisch hebben.

Veel gepast en gemeten, wat is het dan handig als je een compleet blok los hebt liggen!
Tussen krukas en versnellingsbak is behoorlijk wat ruimte in een GS1000, dat kwam erg goed uit.


Besloten de as van de oliepomp te verlengen tot de andere kant van het blok, en aan die as een vertakking maken zodat ik dan naar de onderkant van het blok kan toe werken.

Eerst wilde ik het met tandwielen en een ketting doen, maar dat wilde toch niet, toen een paar kleine kegel tandwielen gekocht, tering wat zijn die dingen duur!!
$90 voor een setje.

De verlengde as moet natuurlijk wel ondersteund worden aan de andere kant van het blok.
Carter op de freesbank geschroeft om de wand haaks te frezen, want dat liep wat schuin, zodat ik een lagerblok aan het carter kon schroeven.
Dit lukte heel goed, maar helaas was er dan niet meer genoeg ruimte voor de tandwielen.
Dat betekende dat het lager aan de buitenkant van het blok moest komen...

Aiaiai, toen goed gekeken, heel goed gekeken!!

cartersorigineel.jpg


Hoe maak je daar in godsnaam een lagerblok?

Flink gemeten en gekeken en maar een besluit genomen...

De frees er in!!
Ik kreeg gelijk de ingeving om daar niet alleen een lagerblok te maken, maar dat was ook de perfecte plek om mn scavenge pomp te maken, dus 2 vliegen in een klap.

Er is net genoeg materiaal om daar iets aan vast te schroeven, moest wel een beetje creatief zijn.

Maar dit was wel even eng, want als dit fout gaat kun je je carter weg kieperen.

carteronder.jpg
 
Laatst bewerkt:
Om de pomp onder het blok te maken moets ik een andere bodemplaat maken.
Gelukkig vond ik op het werk een plaat aluminium die daar groot genoeg voor was.

Plaat is 25mm dik en daar heb ik zo'n 20mm uitgefreest, dus nog genoeg dikte om er van alles onder te schroeven. ;)

Aan de plaat komt de pomp, maar ook de overdrukklep die zorgt dat de turbo niet teveel druk krijgt.

De olie die de pomp aanzuigt moest wel door een screen gezogen worden om de grofste vervuiling tegen te houden.
Door ruimte gebrek moest ik naar onder toe werken, ik wilde tussen screen en aanzuigpunt wat ruimte hebben, dat komt ook buiten het blok zodat het screen mooi dicht bij de bodem kan blijven.

Al met al, de plaat lijkt wat rommelig, maar dat geeft niet, alles zit verborgen onder het blok.

bodemplaat.jpg

Dit is de bodemplaat.

olietoevoerpomp.jpg

De pomp die de turbo van olie moet voorzien

oliedrukklep.jpg

De klep die de oliedruk voor de turbo regelt.
Ik had eerst een andere gemaakt, maar die werkte niet goed, de druk schommelde heel erg.
Toen op internet wat rondgekeken, bleek dat ik het in principe wel goed had gedaan, alleen de klep was te groot, ik de klep en veer 12mm dik gemaakt.
Deze is 8mm en werkt perfect!! Verrassend hoe zo'n lichte veer je maar nodig bent.
Druk is nu zo'n 40-50psi

pomplager.jpg

Deze toren wordt in de plaat geschroeft, en dan met 3 M6 schroeven vast geschroeft, ik heb aan de toren en in de plaat M21x1 draad getapt voor extra stevigheid.
Hier komt de as in die de pomp aan gaat drijven.

reservoirc.jpg

Dit is het reservoir waar de pomp zn olie uit krijgt.

drainplug.jpg

Olie moet soms uit het blok, daarom dit gemaakt zodat de aftapplug niet in het aluminium zit.
 
Laatst bewerkt:
aandrijving.jpg


De aandrijving naar de scavenge pomp en aftakking naar de toevoerpomp.

scavenge.jpg


Scavengepomp gemonteerd op het carter.

bodemplaatbinnen.jpg


De bodemplaat aan de binnenkant.

bodemplaatbuiten.jpg


Bodemplaat aan de onderzijde, compleet gemonteerd.
 
Ander punt wat aangepakt moet worden bij een GS als je meer vermogen wilt is de krukas.
Standaard is de kruk geperst en gaat daardoor torderen als je er veel/meer vermogen op zet.

Ik heb van iemand van het forum, voor een hele schappelijke prijs (gezien het werk wat er in heeft gezeten) een gelaste krukas overgenomen.
De beste man wees mij er ook op dat de 2de versnelling van zo'n GS geperst zit, die moest dus ook gelast worden.
Dat de krukas gelast moest worden wist ik wel, de 2de versnelling niet, die zelf maar gelast en in de draaibank netjes afgewerkt.

krukas.jpg


Ook werd mij geadviseerd de koppelingskorf te vervangen voor een van een GSX1100 omdat die sterker is.
De eerste keer dat ik op E-bay keek vond ik er een, ook voor een hele schappelijke prijs, direkt maar besteld.
Ik moest van de korf een mm of 10, als ik het mij goed herinner, afdraaien om het passend te maken in mijn blok.
Nu moet ik nog een set goede koppelingsplaten zien te vinden.
Mocht dit als nog gaan slippen valt er op de koppeling van een GSX een lock up te maken, nu maar hopen dat dat niet nodig is.

koppelingshuis.jpg


koppelingi.jpg
 
Laatst bewerkt:
Degene die mij de nokkenassen had verkocht zei dat ie nog cilinders en zuigers had liggen voor een turbo...

Dat gekocht, big bore met lage compressie.
1240cc met een CR van 8:1, met gesmede JE zuigers.
De zuigers hebben een diameter van 78mm, standaard GS1000 is 70mm.
Er zitten daarom ook grotere cilinderbussen in het cilinderblok, dit betekend dat het carter uit gevrot moet worden.

cilinder.jpg


Eerst wilde ik dat machinaal doen, maar kon niet echt een geschikte frees vinden, ook het positioneren en opspannen leek me een beetje tricky, toen maar besloten het met de hand te doen.

Koppakkingen zijn normaal gesproken goed aan de maat, oude originele koppakking gepakt.
Een schijf gemaakt met aan 1 kant de diameter van de boring van de koppakking, de andere zijde de buiten diameter van de uitstekende cilinderbus.

Koppakking gepositioneerd met de pasbussen op het carter, de schijf in de pakking gedaan, en zo alle gaten afgetekend.
En toen met een barrel grinder met freesje en slijpsteentje de gaten voor de cilinderbussen groter gemaakt.
Dit ging vrij makkelijk, dat was klaar in een uur!
Grotere cilinderbussen dan dit kan ook echt niet, ik denk dat dit al een beetje link is.
Bij een paar schroefdraad gaten is al erg weinig materiaal over...

cartera.jpg


Ook gelijk maar een extra breather hole in het carter gemaakt, en de oliekanalen dicht gemaakt die de olie door de cilindertapeinden naar de kop toe pompen.
 
Laatst bewerkt:
De standaard carburateurs van een GS1000 zijn niet echt groot, zo'n 26mm.
Daarom iets grotere carburaeurs opgescharreld, nu heb ik 34mm vacuum carburateurs van een GSX750 uit '81.
Die heb ik grondig schoon gemaakt en "revisie"setjes voor besteld.
Lijkt wel of de motor op deze carburateurs veel mooier loopt dan met de originele en de RS34 carburateurs.

Ook gelijk een plenum gemaakt, 4 T-stukken gekocht en die aan elkaar gelast, daar onder een bocht gelast waar de buis vanaf de turbo aan komt.

plenumencarbs.jpg


Dit moet allemaal nog afgewerkt worden.
Die RVS stukken zijn niet goedkoop zeg, dat kost $30 per bocht/T-stuk...
 
Doordat er nu vacuum carburateurs op zitten kan de benzinekraan niet meer op de tank zitten, de tank wil anders niet zakken.
Daar moest ook wat voor gemaakt worden, ook moet ik nu een nieuwe benzinekraan maken, die maak ik nu ergens vlak boven het blok, ergens anders is geen ruimte...

benzineaansluiting.jpg


Het had simpeler gekunt door er een enkele kraan op te zetten, maar hier ben je echt een reserve nodig, hier is niet om elke 10km een benzinestation..
 
Laatst bewerkt:
Tussen door had ik ook een uitlaat gemaakt.
Na de turbo wil je je uitlaat zo dik mogelijk hebben, ik heb er een van 2.5" gemaakt, van voor tot achter.
32cm lange demper er op, buiten diameter van de demper is 89mm.
De uitlaat die ik er op had zitten vond ik wel mooi, dus deze een beetje in dezelfde stijl gehouden.

uitlaat.jpg


De pijp van de wastegate ook lekker dik gemaakt.

Uitlaat moet nog afgewerkt worden, en ik wil het keramisch laten coaten.
Maar dat doe ik pas als ik tevreden ben met deze turbo, nu kan ik de boel nog veranderen mocht het niet lekker gaan.

Zit een heel aardig geluid in de uitlaat, niet echt hard en hij "gromt" ook niet echt, eigenlijk heel beschaafd...
 
Laatst bewerkt:
Zo zeg, jij bent goed en creatief bezig!.
Ik hou het voor mezelf wel gewoon bij olie verversen, lijkt me verstandiger ;(
Ik kan je dus zeker geen tips geven maar wel succes wensen!.

Gr Jelle
 
Respect! :}

Gaaf dat je vanaf de andere kant van deze aardkloot ons op de hoogte houdt.
Is daar ook een vergelijkbaar forum waar je op post?

Succes verder!
 
Thunder from down under :}
Op hoeveel pk's hoop je uiteindelijk uit te komen of is dat enkel afwachten?
 
Thunder from down under :}
Op hoeveel pk's hoop je uiteindelijk uit te komen of is dat enkel afwachten?


Ik heb geen idee hoeveel pk er uit gaat komen.
200pk is nooit het doel geweest.
De verbrandingskamer van de oudere motoren schijnt het probleem te zijn, door de vorm schijn je gauw last te hebben van detonatie.

Ik denk dat ik al heel blij mag zijn als ik er 160pk uit krijg, maar dat is dan altijd nog 70pk meer als wat ie had.
Het is gewoon afwachten...
 
Hey Reinhoud leuk dat je nu eindelijk _O- een topic gestart hebt over de GS1000 Turbo, kunnen we ook een kijken waar je het allemaal over hebt. *O*
 
Het heeft inderdaad even geduurd, maar er begint nu eindelijk wat schot in de zaak te komen.

Als ik er op terug kijk vraag ik me toch serieus af waar al die tijd in is gaan zitten...
 
Zo hee Reinhoud, je bent lekker bezig Down Under!

Sjonge, ik hoop dat het met dit machtig mooie project allemaal een beetje gaat meezitten en je binnenkort het asfalt uit de straat kan trekken, zo te zien zal dat geen probleem zijn, je hebt je mega voorbereidt!
 
Terug
Bovenaan Onderaan