GS 450 blijft hoog in toeren lopen

demifort

MF veteraan
Donateur
20 jun 2007
10.782
10.325
Goedenmiddag techneuten!

Als ik fijn aan het rijden ben op mijn GS 450 projectfiets en ik laat mijn gas los dan blijft hij hoog in toeren hangen.
Als ik dan met wat remmen en koppeling niet in de motor "smoor" dan loopt de motor gewoon stationair.
Carbs zijn gereinigd, inlaatrubbers lekken niet, gasschuiven komen goed terug, gaskabel blijft niet hangen, allemaal gecheckt.

Nu is het wel zo dat het luchtfilterhuis helemaal leeg is, dus geen filtermateriaal etc.
Zou dat de problemen geven?
Ook zijn de carbs ultrasoon gereinigd en daarna zo in elkaar gezet.
Moet hier nog wat aan afgesteld worden misschien?

Motor start goed en loopt mooi stationair.
 
Zijn heel veel topics hier al over geweest op het forum. Meestal blijkt het toch valse lucht te zijn. Kwestie van even met een deodorant bus of remmen reiniger bij de inlaten spuiten als ie stationair draait en kijken of de toeren veranderen.
 
Zijn heel veel topics hier al over geweest op het forum. Meestal blijkt het toch valse lucht te zijn. Kwestie van even met een deodorant bus of remmen reiniger bij de inlaten spuiten als ie stationair draait en kijken of de toeren veranderen.


heb ik gedaan, behalve dat mijn motor nu lekker ruikt waren er geen bijzonderheden.
Toch bedankt voor je input natuurlijk!
 
Laatst bewerkt:
Geen filter er in lijkt me niet verstandig maar dat had je denk ik zelf ook al wel bedacht. Motor loopt er armer door en dat kan er ook weer voor zorgen dat hij hoog in de toeren blijft hangen meen ik. Proberen het ding rijker te zetten of er een filter in douwen zou wel eens kunnen helpen :)
 
mhh, thanks voor de antwoorden,
Zal er, in afwachting van een origineel filter, eens wat materiaal in stoppen.. kijken of het werkt.
 
Geen filter er in lijkt me niet verstandig maar dat had je denk ik zelf ook al wel bedacht. Motor loopt er armer door en dat kan er ook weer voor zorgen dat hij hoog in de toeren blijft hangen meen ik. Proberen het ding rijker te zetten of er een filter in douwen zou wel eens kunnen helpen :)


Allemaal kul. :+

Een motor pakt lucht naarmate hij kan/mechanisch is ingesteld. (nokhoogte en timing).
Alleen een serieus vervuilt filter zal 'm smoren.

8-)
 
volgens mij; en ik ben geen expert... zorgt een luchtfilter [haast] niet voor de hoeveelheid doorlating/doorstroming van de lucht,

maar wel voor schone lucht zonder vuildeeltjes erin die het interne van je carbs/blok kunnen verstoppen en beschadigen. >>en bijkomend effect; het dempen van motorgeluid.

zonder filter rijden kan net zo goed als met filter, alleen een zwaar vervuild filter zorgt voor te rijk lopen [kan te weinig lucht happen] :Y



daarom geloof ik ook niet erg in K&N filters, immers heb je een bepaalde vulling/aanzuiging in cm3 van de zuigers, meer wordt dat niet, ook niet met meer lucht.


of zit ik ernaast.
 
Laatst bewerkt:
volgens mij; en ik ben geen expert... zorgt een luchtfilter [haast] niet voor de hoeveelheid doorlating/doorstroming van de lucht,

maar wel voor schone lucht zonder vuildeeltjes erin die het interne van je carbs/blok kunnen verstoppen en beschadigen. >>en bijkomend effect; het dempen van motorgeluid.

zonder filter rijden kan net zo goed als met filter, alleen een zwaar vervuild filter zorgt voor te rijk lopen [kan te weinig lucht happen] :Y



daarom geloof ik ook niet erg in K&N filters, immers heb je een bepaalde vulling/aanzuiging in cm3 van de zuigers, meer wordt dat niet, ook niet met meer lucht.


of zit ik ernaast.


Helemaal goed !

Eindelijk iemand die het snapt. *O*

8-)
 
Helemaal goed !

Eindelijk iemand die het snapt. *O*

8-)





dat krijg je na tig luchtfilters mottig geboord te hebben>> brommertijd,
lekker klooien en van alles proberen, maar sneller liep ie er absoluut niet door. _O-
alleen meer t*ringherrie _O-

daarna natuurlijk bijna verzuipen door veel te grote mainjet [was ff snel geen andere] erin schroeven, dan maar weer een paar gaten in het luchtfilter erbij....


liep natuurlijk voor geen meter. 8-)



later ga je er eens wat verder over nadenken, ;)
 
Laatst bewerkt:
volgens mij; en ik ben geen expert... zorgt een luchtfilter [haast] niet voor de hoeveelheid doorlating/doorstroming van de lucht,

maar wel voor schone lucht zonder vuildeeltjes erin die het interne van je carbs/blok kunnen verstoppen en beschadigen. >>en bijkomend effect; het dempen van motorgeluid.

zonder filter rijden kan net zo goed als met filter, alleen een zwaar vervuild filter zorgt voor te rijk lopen [kan te weinig lucht happen] :Y



daarom geloof ik ook niet erg in K&N filters, immers heb je een bepaalde vulling/aanzuiging in cm3 van de zuigers, meer wordt dat niet, ook niet met meer lucht.


of zit ik ernaast.
Maar door luchtweerstand van je filter heb je wel minder lucht, ook al zuigt je zuiger net zoveel aan.
Het is niet voor niks dat er een grotere sproeier in moet als je zonder of met open luchtfilters gaat rijden
 
Maar door luchtweerstand van je filter heb je wel minder lucht, ook al zuigt je zuiger net zoveel aan.
Het is niet voor niks dat er een grotere sproeier in moet als je zonder of met open luchtfilters gaat rijden


hmmm,

meer motorherrie bij die K&N is meer doorlating van vuil en deeltjes. Luchtfilter - Autotechniek
immers een origineel luchtfilter [voor op de motorfiets] maakt veel minder geluid.

zou dat niet zorgen voor veel meer schade op ten duur? die "open" filters


ik denk juist dat die "open" filters voor een harmonie verstoring zorgen, en dat je daarom onderandere die grotere sproeier nodig hebt. Jouw verhaal zit ook wat in, hetzelfde als op grotere hoogtes waar je gewoon ijlere lucht hebt.

inderdaad bij iedereen die een K&N ging monteren [kelken] moest er een grotere sproeier in draaien.

ik denk dat een fabrieks/orginele carb een bepaalde optimale afstelling heeft, ga je hier aan knoeien dan gaat je motor toch meer zuipen. > ondanks het afstellen van meer/minder lucht/benzine ratio. ;)


edit; laat ik het zo zeggen, ik geloof nooit dat een motor zuiniger en/of beter gaat lopen met een carbafstelling die anders is dan van fabrieks af de bedoeling was. ;)
 
Laatst bewerkt:
hmmm,

meer motorherrie bij die K&N is meer doorlating van vuil en deeltjes. Luchtfilter - Autotechniek
immers een origineel luchtfilter [voor op de motorfiets] maakt veel minder geluid.

zou dat niet zorgen voor veel meer schade op ten duur? die "open" filters


ik denk juist dat die "open" filters voor een harmonie verstoring zorgen, en dat je daarom onderandere die grotere sproeier nodig hebt. Jouw verhaal zit ook wat in, hetzelfde als op grotere hoogtes waar je gewoon ijlere lucht hebt.

inderdaad bij iedereen die een K&N ging monteren [kelken] moest er een grotere sproeier in draaien.

ik denk dat een fabrieks/orginele carb een bepaalde optimale afstelling heeft, ga je hier aan knoeien dan gaat je motor toch meer zuipen. > ondanks het afstellen van meer/minder lucht/benzine ratio. ;)


edit; laat ik het zo zeggen, ik geloof nooit dat een motor zuiniger gaat lopen met een carbafstelling die anders is dan van fabrieks af de bedoeling was. ;)
Ik heb het niet over de filtering maar puur over de luchtweerstand.
Hoe makkelijker de lucht door de filter kan des te minder word er aan de sproeier gezogen en daarom moet er een grotere sproeier in.
Dat er een grotere sproeier in moet zegt al dat de luchtfilter minder weerstand heeft en dus meer lucht aanzuigt.
 
Ik heb het niet over de filtering maar puur over de luchtweerstand.
Hoe makkelijker de lucht door de filter kan des te minder word er aan de sproeier gezogen en daarom moet er een grotere sproeier in.
Dat er een grotere sproeier in moet zegt al dat de luchtfilter minder weerstand heeft en dus meer lucht aanzuigt.

dus een verstoring van de harmonie. :9

maar;



is het niet zo dat de originele afstelling al optimaal lucht heeft, ook met dat luchtfilter.
hoe wil je dan meer lucht creëren. :?


de fabrikant zal de carb toch afstellen op optimaal gebruik en de cilinder op optimale mengsel vulling. Waarom zou ie dat niet doen.
wat heeft meer lucht dan voor zin? ik denk dus dat dat helemaal geen zin heeft, en daar gaat dit verhaal over.


dat zou betekenen dat met dezelfde carburateur er meer power uit is te halen door alleen meer lucht aan te zuigen en een grotere jet in te schroeven,
dan had de fabrikant dat toch wel gedaan.



ik geloof je theorie wel, ik denk alleen dat de praktijk toch net anders is.
 
Laatst bewerkt:
Over elke filter vindt een drukval plaats (de zgn "delta P"). Zelfs een nieuw filter geeft drukval. Deze drukval wordt al naar gelang de vervuiling groter.
En om dit verhaal af te maken:
Bij het originele filter zal er in het inlaatkanaal tussen het luchtfilter en de carburateur een klein drukverschil ontstaan ten opzichte van de vrije lucht door de luchtweerstand van het filter. Dit vacuum wordt opgeteld bij het vacuum in de venturi. De motorfabrikant kiest zijn sproeierbezetting zodanig dat er het meest ideale lucht-brandstofmengsel ontstaat. Door het luchtfilter weg te laten of te vervangen door een filter met minder luchtweerstand wordt het vacuum in het inlaatkanaal minder en het totale vacuum in de venturi dus ook minder. Er wordt hierdoor minder brandstof omhoog gezogen terwijl er wel meer lucht aanwezig is. Je mengsel wordt dus wel degelijk armer.

Je kan dat compenseren door de naald wat hoger te hangen en/of een grotere hoofdsproeier te monteren.
 
Laatst bewerkt:
En om dit verhaal af te maken:
Bij het originele filter zal er in het inlaatkanaal tussen het luchtfilter en de carburateur een klein drukverschil ontstaan ten opzichte van de vrije lucht door de luchtweerstand van het filter. Dit vacuum wordt opgeteld bij het vacuum in de venturi. De motorfabrikant kiest zijn sproeierbezetting zodanig dat er het meest ideale lucht-brandstofmengsel ontstaat. Door het luchtfilter weg te laten of te vervangen door een filter met minder luchtweerstand wordt het vacuum in het inlaatkanaal minder en het totale vacuum in de venturi dus ook minder. Er wordt hierdoor minder brandstof omhoog gezogen terwijl er wel meer lucht aanwezig is. Je mengsel wordt dus wel degelijk armer.

Je kan dat compenseren door de naald wat hoger te hangen en/of een grotere hoofdsproeier te monteren.



mooi uitgelegd.




nu snap ik de achterliggende gedachte, alleen dan gaat ie toch meer brandstof verbruiken?


als je de naald hoger zet/grotere sproeier monteert komt er eerder meer benzine vrij bij gasgeven, lijkt mij dat ie dan ook meer gaat gebruiken :)
en lijkt me ook niet dat je meer vermogen haalt uit diezelfde carb. Immers je lucht/benzine ratio is weer in verhouding. > alleen niet bij die maat carburateur.
 
Laatst bewerkt:
Membraam dubbelgevouwen onder het deksel, hoeft maar een randje te zijn.

Vorige week nog een gs gedaan met langzaam terug vallen in toeren en boven de 120km/h geen fut.

Hebben ons gek gezocht aangezien we een maand ervoor klepseals vervangen hadden en dachten aan verkeerde timing van de nokkenassen...zucht ;)
 
'Hangen' in toeren duidt vaak op een te arm mengsel. Dat kan enerzijds duiden op teveel lucht, dus gescheurde inlaatkanalen of een veranderd inlaattraject, of een probleem met de carburateurs zoals hierboven al genoemd.
 
Laatst bewerkt:
mooi uitgelegd.




nu snap ik de achterliggende gedachte, alleen dan gaat ie toch meer brandstof verbruiken?


als je de naald hoger zet/grotere sproeier monteert komt er eerder meer benzine vrij bij gasgeven, lijkt mij dat ie dan ook meer gaat gebruiken :)
en lijkt me ook niet dat je meer vermogen haalt uit diezelfde carb. Immers je lucht/benzine ratio is weer in verhouding. > alleen niet bij die maat carburateur.
Als je meer lucht krijgt moet je ook meer brandstof toevoegen, anders klopt de verhouding niet meer en dat kost meer brandstof.
Als je meer brandstof en lucht hebt gaat met verbruik omhoog maar ook het vermogen.
Als je nu je gas iets mindert zodat je hetzelfde vermogen hebt als eerst is ook je verbruik weer hetzelfde.
 
Terug
Bovenaan Onderaan