Deel 11: De enige échte alleskunner!
M-F Ténéré-rit 17-04-2016:
Interessante links en voorgaande edities
Werkplaatshandboek voor de Tenere:
http://www.xt660-club.hu/...0Z_2008_Tenere_Manual.pdf
MF: Ténéré deel 1
MF: Ténéré deel 2
MF: Ténéré deel 3
MF: Ténéré deel 4
MF: Ténéré deel 5
MF: Ténéré deel 6
MF: Ténéré deel 7
MF: Ténéré deel 8
MF: Ténéré deel 9
MF: Ténéré deel 10
MF: Met de Tenere door IJsland
MF: Marokko - een populaire bestemming bij Tenere-rijders
Yamaha-site: XT660Z Ténéré: The legend is back
Het internationale XT forum: XT660.com
Einde: Helaas is Yamaha in 2016 gestopt met het produceren van de XT660Z omdat deze niet aan de Euro-4 norm voor 2017 kan voldoen. Na 8 jaar is er dus een einde gekomen aan de XT660Z. November 2018 werd op de Eicma in Milaan het productiemodel van de nieuwe Ténéré 700 officieel gepresenteerd. Een geheel nieuwe Ténéré op basis van de twee-cilinder lijnmotor uit de MT-07 serie. Ruim 40 jaar na de presentatie van de legendarische XT500 is het doek voor de Yamaha één-cilinder dus definitief gevallen. 40 jaar later: van Yamaha XT500 tot T7
De Tenere 700 op MF:
Yamaha T7 Concept
2019 Yamaha TÉNÉRÉ 700 topic
Technische tips
M-F Ténéré-rit 17-04-2016:
Interessante links en voorgaande edities
Werkplaatshandboek voor de Tenere:
http://www.xt660-club.hu/...0Z_2008_Tenere_Manual.pdf
MF: Ténéré deel 1
MF: Ténéré deel 2
MF: Ténéré deel 3
MF: Ténéré deel 4
MF: Ténéré deel 5
MF: Ténéré deel 6
MF: Ténéré deel 7
MF: Ténéré deel 8
MF: Ténéré deel 9
MF: Ténéré deel 10
MF: Met de Tenere door IJsland
MF: Marokko - een populaire bestemming bij Tenere-rijders
Yamaha-site: XT660Z Ténéré: The legend is back
Het internationale XT forum: XT660.com
Einde: Helaas is Yamaha in 2016 gestopt met het produceren van de XT660Z omdat deze niet aan de Euro-4 norm voor 2017 kan voldoen. Na 8 jaar is er dus een einde gekomen aan de XT660Z. November 2018 werd op de Eicma in Milaan het productiemodel van de nieuwe Ténéré 700 officieel gepresenteerd. Een geheel nieuwe Ténéré op basis van de twee-cilinder lijnmotor uit de MT-07 serie. Ruim 40 jaar na de presentatie van de legendarische XT500 is het doek voor de Yamaha één-cilinder dus definitief gevallen. 40 jaar later: van Yamaha XT500 tot T7
De Tenere 700 op MF:
Yamaha T7 Concept
2019 Yamaha TÉNÉRÉ 700 topic
Technische tips
- Stekker spanningsregelaar en foutcodes: link
- Kentekenplaat: meerdere mensen hebben hun kentekenplaat al verloren. De plaat trilt uit de plastic houder. Zet hem vast met een bout + moer tegen het trillen en het verliezen.
- Breather: de breather van de 2008-modellen werkt niet goed. Het slangetje onderaan het blok loopt dan vol en vervuilt uiteindelijk het luchtfilter. Vanaf 2009 is dit opgelost met een andere breather, bij 2008-modellen is dit een aanpassing onder garantie. Bij langdurig snelweggebruik kan er ook met de nieuwe breather wat olie in het aftapslangetje lopen, dit is normaal. Controleer regelmatig of het dopje nog op het aftapslangetje zit, als deze eruit is kan er via het aftapslangetje vuile lucht in het filterhuis komen.
- Bij gebruik in zeer stoffige omstandigheden kan er fijn stof via de deksels van het luchtfilterhuis in de motor terecht komen. Oplossing is om de deksels de verwijderen en de groef in de deksels in te smeren met vet voordat deze weer gemonteerd worden. Ook het originele luchtfilter voldoet in deze omstandigheden niet, monteer beter een foam/schuimfilter.
- Balhoofdlagers: Yamaha is erg zuinig met vet bij de balhoofdlagers.
- Achterbrug: ook hier is Yamaha erg zuinig met vet in de lagers. Als je toch bezig bent met het vervangen van de ketting zou je het linksysteem eens goed kunnen controleren.
- Rubberen transmissiedempers (=cush drive rubbers) in achterwiel krijgen door slijtage te veel speling, oplossing met stukjes binnenband: link
Filmpjes:
Tenere Cush drive rubbers 4 - Banden: deel 2 start met een heel mooi bandenoverzicht link
- Tegen turbulentie: de WindKam
- Of een alternatief tegen de turbulentie: een spoiler
- Dubbele lagers in de tandwieldrager van het achterwiel zouden wel eens het probleem van snelle slijtage van ketting en transmissiedempers kunnen oplossen. Salami legt het uit met foto's: MF-link Aanvulling: Er zijn inmiddels wat problemen geweest met deze modificatie.
Door het dubbele lager wordt er wat veel materiaal weg gehaald waardoor de zaak verzwakt. Dit kan met name bij regelmatig offroad gebruik mogelijk problemen opleveren. Beter is het om ipv. de dubbele lagers een enkel dubbelrijig kogellager te gebruiken. Deze is minder dik dan 2 lagers naast elkaar, waardoor er minder uitgedraaid hoeft te worden, en de resultaten zijn prima. - Om het voorwiel eruit te halen heb je een inbusdop 14 nodig. Deze zit niet bij het standaard boordgereedschap en is ook bij de meeste bouwmarkten niet te koop. Een goede gereedschapshandel zou hem moeten hebben. Pijpsleutel 11 schijnt ook te passen.
- Om het achterwiel eruit te halen heb je een zeskant dop 22 nodig, deze zit bij de meeste grote doppensets. Deze dop past ook op de as van de achterbrug.
- Trillend geluid rond de 4500 toeren, kan worden veroorzaakt door een te lange bout in het hitteschild van de uitlaatbocht. Zie: Grote Yamaha XT660Z Ténéré topic Deel 11
- Trillend geluid uit dashboard, waarschijnlijk veroorzaakt door een afgebroken of uitgelopen bevestigingspunt van de hoogteverstelling van de koplamp. Helaas weinig aan te doen, anders dan het vervangen van de hele koplampunit. Zie dit filmpje op Youtube.
Laatst bewerkt: