Grote Yamaha XT660Z Ténéré topic Deel 11

Mijn oude tenere uit 1990 die verbruikt nu heel veel olie en daarvan zal binnenkort ook het blok voor het eerst uit elkaar gaan.

Bij mijn 2009 tenere heb ik geen olie verbruik met 32.000 km. Maar heb een vermoeden dat het binnenkort wel zal komen. Al vind ik dat persoonlijk niet zo erg. Beetje nakijken en bijvullen elk weekend vind ik persoonlijk niet zo'n grote last.
 
Het verbruik van mijn 2012 660 is nihil, met ongeveer 70.000km op de klok.
Blijkbaar is de ene motor de ander niet.
 
Kijk dat zijn cijfers waar ik wat mee kan. Lijkt me geen punt inderdaad. Ik had een auto waar ik elke tankbeurt een halve liter olie bij kon gooien, dat werd toch wel een beetje veel. Bedankt!
 
Ik zal me even voorstellen. Ik ben Brian uit Nijmegen en ik volg dit topic al een tijdje omdat ik opzoek was naar een allroad. Afgelopen zaterdag heb ik een proefrit gemaakt op een Tenere uit 2010 en ik was zo enthousiast dat ik heb besloten om hem te kopen ;P. Zaterdag kan ik hem ophalen bij adventure bike experience center in Heeten. Nu ben ik echter nog op zoek naar handkappen. Heeft iemand toevallig nog degelijke liggen die ik kan overnemen?
 
He Brian! Welkom op het forum!

Ik kan je adviseren om geen orginele Yamaha handkappen te nemen ( die heb ik) die zijn gemaakt van plastic en breken snel. Ook houden ze niet veel wind tegen.

aftermarket handkappen hebben vaak een stalen buis erin/eromheen. Dat is top!
 
Ik heb ook nog een vraagje.
Ik heb sinds dit weekend een omgebouwde CRF450 vork thuis staan voor in te Ten.
Ik weet het, ik weet het: honda onderdelen in een Yamaha:X|(:+8)7
Nou ben ik alleen nog op zoek naar een Laag rally spatbord voor erop.
Ik ben zelf geen fan van een hoog spatbord dus wil eens kijken wat er te vinden is.

Iemand hier ervaringen of tips voor?
 
KTM spatbordje kopen, beugeltjes maken voor je nieuwe vork.

p6pb13420477.jpg
 
Kijk dat zijn cijfers waar ik wat mee kan. Lijkt me geen punt inderdaad. Ik had een auto waar ik elke tankbeurt een halve liter olie bij kon gooien, dat werd toch wel een beetje veel. Bedankt!
Goh, zo'n Trabant zie je niet zo vaak meer. :+
 
Welke ketting en tandwielen gebruiken jullie? Ik heb altijd een D.I.D ketting, maar ik vraag me af of dat de beste kwaliteit is
 
D.I.D. is maar een merk, ze bieden net als alle anderen kettingen van allerlei kwaliteit. Ben zelf al jaren fan van hun ZVM-X kettingen, die zijn ontzettend goed. Wat betreft kettingwielen: Meestal JT, Esjot, Sunstar.
Bij het monteren uiteraard ervoor zorgen dat alles goed is uitgelijnd (en uitgelijnd blijft bij het nastellen!), anders sloop je zelfs de beste kettingset binnen een paar duizend kilometer.
 
Laatst bewerkt:
Zaterdag een Ten gekocht, komend weekend ga ik 'm ophalen en ik ben als een kind zo blij. Zal dan ook even fotootje plaatsen. Iemand nog een super tenere 750 kopen? :)
 
Hey allemaal,

Ben me op het moment aan het oriënteren op een nieuwe motor en langzaam maar zeker wordt het duidelijk dat het weer een vette ééncilinder moet worden. (Hoewel ik elke week weer iets anders denk... :+)

Heeft iemand hier misschien ervaring met zowel de Ténéré als de 650 Dakar van BMW (en dan echt puur op het rijden bochten/snelweg/offroad)?

Momenteel heeft de BMW een streepje voor, omdat je voor ABS niet hoeft in te leveren op de langere veerwegen. Daartegenover vind ik de looks van de Tenere beter.
 
Dank allemaal. Ik kijk uit naar het ophalen.. tot die tijd even uitzitten op kantoor.

mag ik vragen waarom je de overstap maakt van de 750 naar de 660 ?

Na korte eerdere reactie iets uitgebreider de overwegingen: ik heb lang getwijfeld of ik een nettere 750 zou kopen, of een 660. ktm 950/990 adventure en wachten op de t7 waren ook opties. Maar wachten op t7 duurt me te lang (plus onzeker of het het waard is) en de ktm trok me toch iets minder. Te snel, te kwetsbaar, niet mooi.
Nieuwe africa twin was me te duur en teveel luxe.
Dus bleef over 750 of 660. Een nette 750 is op zn jongst nu dik 20 jaar oud. En goeie zijn niet makkelijk meer te vinden. Ook vind ik eigenlijk dat ik eens wat anders moet proberen. Over de 660 las ik alleen maar lof, behalve het vermogen, de afstelling fabriek af en het zadel eigenlijk. Mijn 660 heef een powercommander voor de gasrespons en tijdens de testrit vond ik het vlotter dan verwacht, en prima comfortabel. Beter dan mijn 750 zelfs. Dus ik was verkocht, en de 660 ook!
 
Gefeliciteerd met de mooie aanwinst!

Hoelang doen jullie gemiddeld met ketting en tandwielen? Met woon werk verkeer. Ik maar ongeveer 8.000.....
 
Gefeliciteerd met de mooie aanwinst!

Hoelang doen jullie gemiddeld met ketting en tandwielen? Met woon werk verkeer. Ik maar ongeveer 8.000.....

Meestal toch wel minimaal 20.000, en dat is dan met redelijk wat off-road gebruik. Ik heb altijd origineel Yamaha, dat is DID volgens mij.

Maar wat ik bij jou motor zag vorige week, als dat al na 8.000km was dan gaat er ergens iets niet goed. Zeker omdat je bijna alleen op de weg rijdt. Ik had ook het idee dat het een alu tandwiel was, of was het wel staal?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan