Grote Yamaha XT660Z Ténéré topic Deel 11

Hallo iedereen,

Vandaag heb ik helaas de pech gehad mijn blok aan gruzelementen te rijden. Inderdaad, het is een tenere uit 2009 met een serienummer van het blok uit de bekende reeks risico blokken. Helaas was ik met dat probleem bij aanschaf niet bekend, maar dat doet er nu ook niet meer toe ;)

Nu staat mij dus de uitdaging dit te gaan fixen, en dat zal denk ik niet mee gaan vallen. Er zit een flinke scheur in het carter dus er is met flink geweld iets in de soep gedraaid.

Aangezien ik graag zo veel mogelijk zelf doe en op dit moment ook niet over voldoende centjes beschik om deze reparatie uit te besteden, ben ik op zoek naar tips, trucs, go's, nog go's en misschien zelfs wel wat hulp van iemand die welwillend is en verstand van motoren en de tenere in het bijzonder heeft.

Morgen begin ik eerst maar eens met de motor uit het frame halen, vanaf daar wordt het een nieuw avontuur.

Geen idee wat de schade gaat zijn, maar op z'n minst verwacht ik 1 of meerdere kapotte versnellingen tegen te komen en is natuurlijk sowieso minimaal 1 van de carter helften afgeschreven.

Iemand die me op weg kan helpen? Een zoektocht op internet inclusief dit forum heeft me nog niet veel verder gebracht.

Bedankt alvast,

Peter.
 

Bijlagen

  • 8C5BC50D-C5E1-44EE-8410-96B79A805DFD.jpeg
    8C5BC50D-C5E1-44EE-8410-96B79A805DFD.jpeg
    92,7 KB · Weergaven: 14
Indien bij het schakelen naar 3e...

Dogs van de 3e versnelling af (zijdelingse tanden), met wat geluk tandwiel ontploft en huis gehouden in het hele blok. Als ie door het carter zit is er veel kans op kapotte tandwielen, schakelvorken, lagers, krukas, carters (duidelijk), balansas,...
Open trekken, inspecteren, waarschijnlijk ben je vertrokken voor een donor (onder)blok.

Ik had daarmee meer geluk dan jij..
 
Km stand is 65000
Hij rijd nog wel, alleen de derde versnellling gaat heel moeilijk.
Een compleet ander blok lijkt me de meest handige oplossing, maar waar vind ik die?
Blok splitsen is iets dat ik nog nooit gedaan heb en lijkt me een erg lastige/specialistische klus.
Niet dat het voor dit blok nog uit maakt, maar als het wel te fixen is, met een nieuwe 3e versnelling en een nieuwe caterhelft zou dat ook prima zijn. Is alleen niet iets dat ik zelfstandig kan vrees ik.
 
Hey, die blokken op MP zijn wel een heel goede optie denk ik.
Is een 2008 blok zo 1 op 1 over te zetten op een 2009 model?
Ik heb nog nooit een los motorblok gekocht, waar let ik op?
Sowieso natuurlijk een beetje een aankoop op goed vertrouwen denk ik aangezien natuurlijk niks te checken is qua km standen etc.
Het probleem van de kapot gaande versnellingen is bekend bij 2009 modellen, weet iemand of dit ook van toepassing is op de 2008?
 
Wel, het tweede is niet echt een goede optie gezien het ook een ontplofte bak heeft..
2008 moet gewoon passen, in principe heeft enkel de 2009 dit probleem. Hoewel in die ene advertentie dus geclaimd word dat dit een 08 blok is met een kapotte bak.
Ik weet echter niet of een X / R blok zo in een Z past.
 
In mijn ervaring is het splitsen van een blok niet per se ingewikkelder dan een andere klus

Zolang je rustig de tijd neemt, de boutjes en moertjes goed op volgorde bewaart en het allemaal weer op dezelfde manier terug monteert (muv de kapotte onderdelen uiteraard :+) aan de hand van de momenten in het werkplaatshandboek, kan er eigenlijk weinig aan mis.

Ik kan deze serie over een CB750 aanraden
Hij bouwt in 40 afleveringen van ca 20 minuten per stuk (ja het is nogal wat) een hele CB750 op uit een paar dozen losse onderdelen, een haalt ook het hele blok uit elkaar voor een revisie.
 
Het lijkt me dat een x of een r een andere versnellingsbak heeft. Met name een langere 1e versnelling vermoed ik, gezien ze niet op offroad gericht zijn
 
Volgens mij is het blok in de Z X en R geheel hetzelfde evenals het blok zelf in de (oude) MT03 en het schijnt dat hetzelfde blok ook in de Pegaso Strada zat (de nieuwere dan, in de oude zit volgens mij het blok, waaruit dit blok doorontwikkeld is).

Het Haynes werkplaatshandboek is voor alle variaties van de XT660 en de MT03 ook gedeeld. Je zou dus ook nog uit kunnen kijken naar een MT03 blok. Ik kan alleen dus niks vinden over of de versnellingsbak dus ook gedeeld is tussen de XT660 en de MT03.
 
Blok van de R en de X is geheel hetzelfde als de Z. En zit inderdaad ook in de Pegaso 650 (Strada, Trail of Factory maakt niet uit) vanaf 2006. Best te vinden op Ebay, komen vaak wel uit Italië.
De Pegaso vanaf 2006 heeft géén doorontwikkeling van het oude blok trouwens. In 2006 zijn ze overgestapt naar Minarelli, daarvoor gebruikten ze een Rotax. Was een totaal ander motortje (zelfde als in de BMW F650 destijds)
 
De mijne heb ik deze week een klein onderhoud gegeven voor Schotland. Olie, filter, koelvloeistof, remolie. Eerder deze week ook gezien dat de ketting toch al wat verduurd was dus een nieuwe set besteld en gisteren avond met een vriend geïnstalleerd. Even spannend want vandaag is het vertrek dus. Maar alles zit dik in orde en loopt weer soepel
 
Goede reis! Mooie tijd om naar Schotland te gaan, je loopt die ellendige midgees mis, die kunnen in de zomer je reis behoorlijk verzieken... ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan