Grote Yamaha XT660Z Ténéré topic Deel 11

Hubertje

MF veteraan
14 dec 2011
3.414
39
32
Nog even een vraagje voor de USD ombouwers hier.
Ik ben ondertussen druk bezig met mijn ombouw en wil eigenlijk een grotere schijf monteren.
Standaard op de vork die ik heb ( CRF450) zit een 240mm schijf.
Lijkt me iets te weinig gezien ik ook vaak met bagage rij.
Welke maat schijven hebben jullie gemonteerd en waar komen die dingen vandaan met adapter e.d. voor de remklauw.
Ik was aan het denken minimaal 300 mm te monteren.

En om er nog maar eens aan te beginnen:
Welke banden hebben jullie op het voorwiel?
Ik rijd al een paar jaar met k60 scout achter en TKC80 voor.
Ben aan het denken om voor eens wat anders te proberen.
Ook een k60 scout natuurlijk iets minder grip offroad als de tkc80 .
Of misschien een bridgestone TW301.
Ervaringen of tips zijn welkom
Ik had op mn WRF front een 320 mm schijf gemonteerd met bijhorende adapter, kan je zo bij braking, motomaster, bihr, ... kopen. Wel even zien dat je ook de remklauw, hendel en het voorwiel van de CRF over zet. Let trouwens op dat de band de radiator niet kan raken bij volledig inveren.

Reed toen mitas e09 achter / c17 voor bij voornamelijk offroad, tourance op de baan.

R0dsk0ll

Die hard MF'er
28 dec 2010
302
0
30
Valkenburg (ZH)
Bezoek Site
Ik zelf heb de ketting goed onderhouden. (Wat daarvoor is gebeurd weet ik niet) Schakels zitten niet vast en de speling op een vlakke ondergrond heb ik ook gemeten. Verder ligt de ketting nog goed om de tandwielen dus lijkt het niet dat die het probleem veroorzaken.

Ik kijk het even aan, als het voor mijn gevoel te los/vast gaat zitten dan toch maar een nieuwe set kopen.

Hubertje

MF veteraan
14 dec 2011
3.414
39
32
Ja de spiegels zijn een probleem want yam heeft andere draad. Remklauw werkt sowieso het best met de juiste diameter hendel, de ten is gemaakt voor 3x zo veel zuigers he.

14 jan 2019
8
7
20
Haarlem
Ik wil de preload van m'n achterschokbreker aanpassen, maar de haaksleutel ontbreekt uit de owners toolkit. Daarom ben ik op zoek naar een geschikte vervangende haaksleutel. Ik kom er echter niet helemaal achter welke maat ik moet hebben, tevens hebben die een hele andere vorm dan het origineel (volgens de foto dan, ik heb dat ding immers nooit in het echt gezien B|).

Kan iemand een geschikte haaksleutel aanraden of maakt het eigenlijk geen donder uit?

tool-kit_big11DF810000-02_0d6f.jpg

R0dsk0ll

Die hard MF'er
28 dec 2010
302
0
30
Valkenburg (ZH)
Bezoek Site
Vraagje, welk gereedschap gebruiken jullie om een nieuwe ketting te klinken? Ik zie op internet meerdere voorbij komen maar er zit nogal een verschil in de prijs-range. Bij plaatsen nieuwe ketting + tandwielen is het dan nodig een nieuwe borgring erbij te kopen voor het voortandwiel of is de bestaande gebruiken prima?

Bvd. ;-)

edraket*

Die hard MF'er
28 dec 2006
952
22
49
vorst-laakdal
de originele borgring kan je gewoon opnieuw gebruiken .
Ikzelf gebruik gewoon een tool van ebay om mijn kettingen te klinken ( goedkoopste die ik destijds kon vinden chinees merkloos ding :) ) en werkt al 16jaar prima zowel voor mijn circuit racer als voor mijn straat motor. :Y

Laatst bewerkt:

Frazer

MF veteraan
Donateur
4 apr 2007
5.838
210
33
Krommenie (Zaanstad)
Het wphb schrijft voor die borgring te vervangen. Natuurlijk kun je hem wel hergebruiken, heb ik ook wel eens gedaan als ik was vergeten een nieuwe te halen, maar in principe vervang ik deze altijd. Het zijn de kosten niet. Borgmoeren van het achtertandwiel vernieuw ik ook altijd.

Ketting klinken doe ik niet, ik gebruik altijd een originele set en die is al gesloten, moet alleen de achterbrug er even uit.

Frazer

MF veteraan
Donateur
4 apr 2007
5.838
210
33
Krommenie (Zaanstad)
Ik wil de preload van m'n achterschokbreker aanpassen, maar de haaksleutel ontbreekt uit de owners toolkit. Daarom ben ik op zoek naar een geschikte vervangende haaksleutel. Ik kom er echter niet helemaal achter welke maat ik moet hebben, tevens hebben die een hele andere vorm dan het origineel (volgens de foto dan, ik heb dat ding immers nooit in het echt gezien B|).

Kan iemand een geschikte haaksleutel aanraden of maakt het eigenlijk geen donder uit?
Hangt er een beetje vanaf hoe vast hij zit. Ik heb ze wel vaker met een andere sleutel dan origineel versteld, sommige kunnen zelfs gewoon met een schroevendraaier. Maar als ze erg vast zitten is een goed passende wel handig. Anders rij je effe langs een motorzaak en vraag je toch of je hun sleutel even 5 minuten vast mag houden?

7 dec 2015
1
0
Hey mensen. M'n XT660Z doet wat raar. Na wat stationaire test en bovenmatig verdampen van koelvloeistof, 2 dingen.
1. Rode lampje motor oververhit gaat niet aan. Zelfs niet bij flink gas op stationair zonder koelvloeistof.
2. Fan gaat niet aan.

Nu weet ik niet precies hoe deze temperatuur gemeten wordt. Doet de thermostaat dat, of is er een temperatuursensor in het koelwater?

5 jun 2012
158
1
Zover mijn kennis gaat: de thermostaat regelt de omloop van het koelvloeistof ( wanneer koud alleen door het blok, wanneer warm ook naar je radiator) en de temperatuur sensor hoort de ventilator aan te sturen. Persoonlijk heb ik nog maar 1 keer gehad dat de ventilator aangaat, ook in wat warme landen. Je kan het eens testen door de draden te verbinden met elkaar. Het thermostaathuis zit rechts boven van je frame als ik het goed heb

R0dsk0ll

Die hard MF'er
28 dec 2010
302
0
30
Valkenburg (ZH)
Bezoek Site
Vraagje, welk gereedschap gebruiken jullie om een nieuwe ketting te klinken? Ik zie op internet meerdere voorbij komen maar er zit nogal een verschil in de prijs-range. Bij plaatsen nieuwe ketting + tandwielen is het dan nodig een nieuwe borgring erbij te kopen voor het voortandwiel of is de bestaande gebruiken prima?

Bvd. ;-)

Ketting + Tandwielen vervangen + klinken ging prima. Bedankt voor de tips.

Nog een vraag, als ik de motor aanzet branden de 2 lampjes in mijn koplamp niet. Ik dacht eerst dat er een zekering uit lag, maar na deze bekeken te hebben lijkt het daar niet aan te liggen. Iemand een idee wat het kan zijn? Iemand enig idee hoe deze lampjes heten, kan ze op het internet niet zo 1,2,3 vinden. Bvd.

TdB 85

MF veteraan
23 mrt 2010
18.131
1
Na jaren op de K60 Scout te hebben gereden en nu op Mitas E09, heb ik dit voorjaar een setje straatbanden nodig.
Maar die heb ik dus al jaren niet meer gehad, heeft iemand nog een echte aanrader?
ik ga er niet mee offroad, het is puur voor op de weg. Toen ik de motor in 2012 kocht lagen er Metzeler Tourances onder, die bevielen prima maar die zijn inmiddels ongetwijfeld al hartstikke achterhaald.

Een weekend Luxemburg op E09's zie ik niet zo zitten en de noppen waarschijnlijk ook niet. :+

Mocht iemand een betaalbare set wielen hebben liggen ben ik mogelijk wel geïnteresseerd.