Grote Yamaha XT660Z Ténéré topic deel 10

Ténéré rit 2016

  • 3 April - Veluwe

    Stemmen: 2 11,8%
  • 3 april - Brabant

    Stemmen: 0 0,0%
  • 3 april - Geen voorkeur voor locatie

    Stemmen: 0 0,0%
  • 17 april - Veluwe

    Stemmen: 1 5,9%
  • 17 april - Brabant

    Stemmen: 6 35,3%
  • 17 april - Geen voorkeur voor locatie

    Stemmen: 4 23,5%
  • Ik kan altijd!

    Stemmen: 4 23,5%

  • Totaal aantal stemmers
    17
Status
Niet open voor verdere reacties.

TdB 85

MF veteraan
23 mrt 2010
18.388
85
Deel 10: De enige échte alleskunner!

2015-Yamaha-XT660Z-Tenere-EU-Race-Blu-Action-007.jpg



Interessante links

MF: Ténéré deel 1
MF: Ténéré deel 2
MF: Ténéré deel 3
MF: Ténéré deel 4
MF: Ténéré deel 5
MF: Ténéré deel 6
MF: Ténéré deel 7
MF: Ténéré deel 8
MF: Ténéré deel 9

MF: Marokko - een populaire bestemming bij Tenere-rijders
Yamaha-site: http://www.yamaha-motor.eu/designcafe/en/index.aspx?view=article&id=441232&segment=&archive=false&page=1 (XT660Z Ténéré: The legend is back)

~~~ het twaalfste grote XT/XTZ/TT/TTR topic ~~~~
XT660X Deel 9; Best of ALL worlds
Het grote Yamaha XTZ 750 Super Ténéré topic - deel 10
Het Super Tenere 1200 topic
Het MT-03 Topic deel VI: Komen en gáán
Ténéré treffen Zwitserland 2013 - 30 years 1 spirit: Tenere Experience Tours

Technische tips
  1. Stekker spanningsregelaar en foutcodes: link
  2. Kentekenplaat: meerdere mensen hebben hun kentekenplaat al verloren. De plaat trilt uit de plastic houder. Zet hem vast met een bout + moer tegen het trillen en het verliezen.
  3. Breather: de breather van de 2008-modellen werkt niet goed. Het slangetje onderaan het blok loopt dan vol en vervuilt uiteindelijk het luchtfilter. Vanaf 2009 is dit opgelost met een andere breather, bij 2008-modellen is dit een aanpassing onder garantie.
  4. Balhoofdlagers: Yamaha is erg zuinig met vet bij de balhoofdlagers.
  5. Achterbrug: ook hier is Yamaha erg zuinig met vet in de lagers. Als je toch bezig bent met het vervangen van de ketting zou je het linksysteem eens goed kunnen controleren.
  6. Rubberen transmissiedempers (=cush drive rubbers) in achterwiel krijgen door slijtage te veel speling, oplossing met stukjes binnenband: link
    Filmpjes:
  7. Banden: deel 2 start met een heel mooi bandenoverzicht link
  8. Tegen turbulentie: de WindKam
  9. Of een alternatief tegen de turbulentie: een spoiler
  10. How-to van SV_Patrick voor het uploaden van foto's naar MF (via ImageShack): http://www.sairbrush.nl/uploadenfoto.docx (how_to (docx-bestand))
  11. Dubbele lagers in de tandwieldrager van het achterwiel zouden wel eens het probleem van snelle slijtage van ketting en transmissiedempers kunnen oplossen. Salami legt het uit met foto's: MF-link
  12. Koop een inbus (of imbus) sleutel 14. Die heb je nodig om je voorwiel eruit te halen (de gemiddelde bouwmarkt heeft 14 niet, kijk bij een echte gereedschaphandel). Pijpsleutel 11 schijnt ook te passen.
 
Laatst bewerkt:
Weet iemand bij toeval een set wielen te liggen, ABS versie en liefst compleet.
kan ik makkelijk wissen met noppen en wegbanden
 
Mijn tankcover was kapot en ik heb een zwarte besteld.
Ik vindt ze mooier dan de grijze.
Ga nu alles in zwart bestellen.
o1ZCo4.jpg


XzyJDA.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ah hier zitten ze allemaal! :) Nou ik lees ook weer mee hoor.

2q0u62e.jpg



Om maar weer met een vraag te beginnen in het nieuwe topic.. Wie heeft er allemaal stuurverhogers en hoe bevalt dat? Ik sta nogal veel en het stuur zit dan eigenlijk net iets te laag. Zie ze bij OTR Deutschland in allerlei maten.
lenker_erhoehung_xt660_xtr-xtx660-xt660z_tenere_20mm_30mm_25mm_handlebar_risers_1.jpg
 
Ja, ik heb stuurverhogers maar dan wel echte: Rox-risers en niet die Touratroep. (heb volgens mij van die laatste nog wel ergens een setje liggen)
Het stuur zit standaard al veel te dichtbij en als je er van die vaste verhoogblokken op zet komt het behalve omhoog, ook nog eens dichter naar je toe. Dat komt de controle niet ten goede.
Rox zijn wel een stuk duurder, maar zeker de investering waard omdat deze volledig verstelbaar zijn: in hoogte en offset. Echt mooi spul.

sz7gqw.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ze ook, besteld bij MDI. Ik heb 2cm, maar je hebt ook 3 dacht ik. Kan ze even niet opzoeken want die site ligt eruit. Bevalt mij goed, de zithouding is een stuk beter omdat je minder gebogen zit. 2cm red je ook gewoon met de originele kabels. Het feit dat het stuur iets naar je toe komt klopt natuurlijk wel, maar dat verloop kan je opvangen door het stuur iets naar voren te kantelen. Dan komt het nog wel iets naar je toe maar dat is zo minimaal dat ik me afvraag of je dat merkt.
 
Heb ze effe opgezocht. Kon ze eerst alleen in de USA vinden maar op Ebay zit ook een engelsman die ze verkoopt.

Inderdaad mooi spul maar dat mag dan ook wel voor 95 euro. Ik had er nog niet over nagedacht dat het stuur dan nog dichterbij komt te staan. Dat moet ik ook niet hebben, vind het stuur nu ook al vrij dicht naar me toe staan ja.
 
Heb ze effe opgezocht. Kon ze eerst alleen in de USA vinden maar op Ebay zit ook een engelsman die ze verkoopt.

Inderdaad mooi spul maar dat mag dan ook wel voor 95 euro. Ik had er nog niet over nagedacht dat het stuur dan nog dichterbij komt te staan. Dat moet ik ook niet hebben, vind het stuur nu ook al vrij dicht naar me toe staan ja.
SW motech verkoopt ze ook, zelfde risers alleen onder eigen naam. Wel even duur. Ik heb ze op mijn GS zitten.

http://shop.sw-motech.com/cgi-bin/c...gonomie.vario_lenkerverlegung&typid=158578008
 
Laatst bewerkt:
Lees ook weer mee



Harry00 welk stuur heb jij gemonteerd. Ik vind het originele stuur te veel naar binnen staan.
 
Lees ook weer mee

[~[url="http://imagizer.imageshack.us/v2/280x200q90/607/frn1.jpg"]afbeelding~][/URL]

Harry00 welk stuur heb jij gemonteerd. Ik vind het originele stuur te veel naar binnen staan.

Vond ik ook, en daarbij is het ori stuur van peperkoek. Ik vond het helemaal niks en heb er naar volle tevredenheid een Renthal Fatbar op zitten, voor het type moet ik even kijken. Deze sturen zijn in alle soorten, maten en buigingen te krijgen, het is aan jou als gebruiker om daar een fijne voor jezelf uit te kiezen. Op de Renthal site staat alles in tabelvorm. Magura heeft ze overigens ook.

Wel even opgelet: ik heb er ook een totaal andere voorkant opzitten he. Ik kom weg met een 28 mm stuur. (met Rox-risers kan je overigens van 22mm houders naar een 28 mm stuur verlopen, even op de site kijken welk type je dan nodig hebt.)
 
Het feit dat het stuur iets naar je toe komt klopt natuurlijk wel, maar dat verloop kan je opvangen door het stuur iets naar voren te kantelen. Dan komt het nog wel iets naar je toe maar dat is zo minimaal dat ik me afvraag of je dat merkt.

Je stuur is niet recht maar heeft een bepaalde buiging. Als je het voorover kantelt, kom je met je polsen in een nog onnatuurlijker houding terecht. Theoretisch kan het allemaal wel hoor, maar voor mij zit dat voor geen meter. Ik krijg dan echt last op lange ritten en helemaal bij offroad.
Met die Rox kan ik naar hartelust afstellen en het voor mijzelf helemaal perfect maken. En geloof maar dat je een paar mm meer naar voren of naar achteren merkt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan