Grote beurt Ducati Monster S4 2500,-

marky

MF'er
10 feb 2004
168
70
Ik heb onlangs een Ducati aangeschaft. Nu weet ik dat onderhoud duur is maar ik verwachte niet een bedrag dat bijna de aanschafprijs was. Ik kreeg een rekening van bijna 2500,- voor de grote beurt, exclusief kleppen stellen. Ik ben vooraf niet gebeld maar kreeg zo de gepeperde rekening. Ik had naast de beurt wel een paar opdrachten gegeven zoals benzine meter controleren, ophogen en tuning.

Naast een nieuwe benzinemeter zijn ook de vloeistoffen, olie, remblokken, filters, voorband en de accu vervangen. Ook de ECU is vervangen.

Is dit qua kosten een normale prijs? En dat zonder overleg? Ook zat er een druppelader bij waar ik niet om gevraagd had.

De motor loop nu wel mooi maar hij liep ook al mooi. Nu iets meer vermogen, uitdraai van 110PK en 102NM 😀

Gr Marky

(Nb inmiddels zijn de kosten opgelopen naar het dubbele; 5000,- Zie verder op in deze topic)
 
Laatst bewerkt:
Zonder overleg is niet de bedoeling. De rekening is gewoon een optelsom. Als er veel gedaan is, kost dat veel geld. Een goede werkplaats belt als er iets gedaan moet worden dat niet voorzien of afgesproken is.
 
Holy crap. Ik schrok van de 1300 voor mn 749, met kleppen. 800 was me gezegd vooraf, kreeg ik oa 60 euro ontvetter aangerekend.

Maar motor afstellen is duur.
 
Ik vind dit stijlloos! Een rekening van bijna 2.500 Euro is buitenproportioneel. Een beetje bedrijf zal zich dat moeten realiseren, zeker als de waarde van de motor niet heel veel hoger is.

Conclusie: je kan vooraf beter een maximum bedrag afspreken en vragen om gebeld te worden als ze boven dat bedrag denken uit te komen. Nog beter: éérst offerte opvragen.

Als je de rekening goed bekijkt staan de onderdelen, vloeistoffen, voorband e.d. apart gespecificeerd. Als je dat totaal bedrag van het eindbedrag aftrekt hou je de arbeidskosten over:

Even heel globaal (weet niet of de geschatte bedragen in de buurt komen):

2.495 totaal
af 800 onderdelen
af 500 afstellen
--- - -
1.195 werkplaats (tarief à € 80 ??) is bijna 15u arbeid. Weet niet of dat normaal is voor de uitgevoerde werkzaamheden?

Ik heb in dit voorbeeld geen rekening gehouden met de BTW. Weet ook niet of je kunt reclameren, maar je ongenoegen over de gang van zaken is het minste wat je kunt doen, en oh ja, volgende keer een ander bedrijf zoeken, offerte vragen en betere afspraken maken vóóraf!!
 
Holy crap. Ik schrok van de 1300 voor mn 749, met kleppen. 800 was me gezegd vooraf, kreeg ik oa 60 euro ontvetter aangerekend.

Maar motor afstellen is duur.

60 euro aan ontvetter?! Dan denk ik aan m'n spuitbussen remreiniger van E1,50 per stuk... Hebben ze dan 40 bussen leeg staan spuiten op jouw motor?




Ik voor een kleine beurt 181 euro voor m'n striple en 550 voor een grote (al ontbrak het vinkje klepspeling controleren op de checklist, moet ik nog even over informeren bedenk ik me nu).
 
Dit gaat natuurlijk nergens over. Iedereen snapt dat een dergelijke rekening niet is wat je verwacht bij een motor met een dergelijk lage waarde (met alle respect natuurlijk, ik scheur ook in de rondte op een motor met dagwaarde van onder de 5k).

Wellicht goed om een scan van de opbouw van de rekening te laten zien? Zonder dat het bedrijf zichtbaar is dan, laten we het wel netjes doen.
 
Tunen zoals de koppen flowen kost ook een aardige bedrag.....koppen eraf en bewerken etc dus totaal bedrag lijkt me niet vreemd....
 
Tunen zoals de koppen flowen kost ook een aardige bedrag.....koppen eraf en bewerken etc dus totaal bedrag lijkt me niet vreemd....

Denk inderdaad dat TS het word tuning moet verduidelijken in dit geval, heeft hij opdracht gegeven tot koppen flowen of andere nokkenassen dan word de prijs al wat logischer, als onder tuning andere spiegels monteren valt, dan weer niet natuurlijk ;)
 
Ik neem aan dat het bij den biggelaar was , prijzen staan gewoon op de site
Denk dat topic starter in zijn enthousiaste een beetje door geslagen is met ja zeggen op vragen over dingen wat er gedaan moest worden
 
Denk inderdaad dat TS het word tuning moet verduidelijken in dit geval, heeft hij opdracht gegeven tot koppen flowen of andere nokkenassen dan word de prijs al wat logischer, als onder tuning andere spiegels monteren valt, dan weer niet natuurlijk ;)
TS schrijft 'exclusief kleppen stellen'
Ik kan mij echt niet voorstellen dat je wel de koppen gaat flowen maar niet de kleppen stellen.

Ik neem aan dat het bij den biggelaar was
Ik denk dat jij een ongefundeerde aanname doet.
 
TS schrijft 'exclusief kleppen stellen'
Ik kan mij echt niet voorstellen dat je wel de koppen gaat flowen maar niet de kleppen stellen.


Ik denk dat jij een ongefundeerde aanname doet.

Zou kunnen maar de meeste echte Ducati dealers zijn niet zo van het tunen
En geen kwaad woord van mij over de Big, kost een paar centen maar prima service en vakmannen
 
Kijk als jij hen een aantal opdrachten geeft zoals je aangeeft, en dit hebben ze uitgevoerd maar je hebt 't verder niet over geld gehad oid wie kan je het dan kwalijk nemen?

Die druppellader is natuurlijk belachelijk, dat kan nooit zonder overleg.

Sluit me aan bij de opmerking hierboven dat je misschien ietwat te enthousiast bent geweest bij het maken van de afspraak.

Koop een werkplaatshandboek, verdiep je in de basis dingen en breid dit steeds verder uit.
Als je met complexere klusjes je niet goed bij voelt kan je het altijd nog uitbesteden.

Scheelt je een hoop geld en is nog hartstikke leuk ook.
 
Laatst bewerkt:
Ik had gevraagd om een grote beurt, ophogen, klacht voorwiel trilt bij remmen, kleppen controle en evt. stellen, benzine meter nakijken en evt. tunig/afstellen. Nu ben ik de motor een maand kwijt geweest en toen ik belde na 3 week was hij nog niet eens begonnen. Toen ik de motor de eerste keer terug kreeg liep hij beroerd, viel uit boven de 6000 toeren. De motor liep perfect voordat ik 'm heen bracht. Hij heeft de motor weer opgehaald en dat resulteerde in reparatie no2, bleek de CPU/computer stuk te zijn. Was toeval volgens hem, kwam niet door reparatie no1 volgens hem. Dat hij mijn db killers verliest en nieuwe in rekening brengt vindt ik ook raar. Ook de druppelaar in rekening brengen is raar. Ik werk zelf op de werkplaats receptie als service adviseur bij een grote dealer en ik bel altijd voor akkoord bij bijkomende kosten. Koppen flowen en kleppen stellen is niet gedaan naar mijn weten. Ook de tekst op de factuur is niet erg professioneel. Dit terwijl ik deze specialist heb uitgekozen n.a.v. goede reviews en adviezen over deze beste man op verschillende forums. Dit was volgens mede forummers de specialist van Noord Nederland. Ik heb nog niet betaald en ga sowieso vragen om een aangepaste factuur die professioneler is i.v.m. evt. verkoop in de toekomst waarbij ik de factuur kan laten zien.
 

Bijlagen

  • rek deel 1.pdf
    51,1 KB · Weergaven: 203
  • rek deel 2.pdf
    49,9 KB · Weergaven: 171
Laatst bewerkt:
Dit gaat natuurlijk nergens over. Iedereen snapt dat een dergelijke rekening niet is wat je verwacht bij een motor met een dergelijk lage waarde (met alle respect natuurlijk, ik scheur ook in de rondte op een motor met dagwaarde van onder de 5k).

Wellicht goed om een scan van de opbouw van de rekening te laten zien? Zonder dat het bedrijf zichtbaar is dan, laten we het wel netjes doen.

Zie factuur hierboven... Heb het bedrijfslogo en naam verwijderd.
 
Denk inderdaad dat TS het word tuning moet verduidelijken in dit geval, heeft hij opdracht gegeven tot koppen flowen of andere nokkenassen dan word de prijs al wat logischer, als onder tuning andere spiegels monteren valt, dan weer niet natuurlijk ;)

Met tuning bedoelde ik dyno afstelling / testrun .. Optisch is de Duc al heel mooi ;)
1401831
 
Laatst bewerkt:
De tekst op de factuur... 😩

Het probleem zit 'em dus in de arbeidskosten. Ik vind die 7 uur onderzoekstijd voor dat ene euvel echt bizar.

Ook leuk dat meneer dat ding gewoonweg 3 weken laat staan. Wat is dat nou voor instelling? Mits dat niet vooraf aan je is gemeld natuurlijk.

Het is altijd jouw verhaal tegen die van de ander, maar als ik het zo hoor en lees dan gaan m'n nekharen recht overeind staan. Ik zou het hier zeker niet bij laten zitten.
 
De tekst op de factuur... 😩

Het probleem zit 'em dus in de arbeidskosten. Ik vind die 7 uur onderzoekstijd voor dat ene euvel echt bizar.

Ook leuk dat meneer dat ding gewoonweg 3 weken laat staan. Wat is dat nou voor instelling? Mits dat niet vooraf aan je is gemeld natuurlijk.

Het is altijd jouw verhaal tegen die van de ander, maar als ik het zo hoor en lees dan gaan m'n nekharen recht overeind staan. Ik zou het hier zeker niet bij laten zitten.
Nee, die 7 (extra) uren heeft hij niet berekend als je de tekst goed leest.
 
Terug
Bovenaan Onderaan