GPZ 750/900/1000/1100 liquid cooled topic

Ehh, met een beetje onderhoud kan een kawa het best hebben.
Nou heb je een 88er en daar zijn de kinderziektes wel uit, maar het blijft een kawa.
Een koude start met choke gaat gelijk richting de 3000 toeren en dat is voor je nokkenassen niet zo fijn.
Zal je dus moeten regulieren met het handje 8-)

Op on en res wordt de kraan bedient door het 'vacuüm' van de motor, op pri staatie op doorlopen.
Handig om de carbs te vullen na een winterstop, niet handig als je vlotternaalden niet goed afsluiten.

Die kranen zijn ook aandachtspuntje, als ze niet meer afdichten op on of res EN je vlotternaalden dichten niet goed af, heb je kans dat je carter volloopt met benzine.
Controleer dus met regelmaat je olieniveau.

S ook een dingetje, olie checken :')
Olie verversen ook, kieper er nooit meteen 3,4 liter in. Is teveel. Max 3 liter, daarna controleren en eventueel bijvullen.

Bedankt voor je reactie!
dat van de choke heb ik gemerkt ja, hij gaat snel de toeren in met de choke erop ja.
maar hij heeft hem toch wel nodig nu :X

en dat van de olie heb ik ook gemerkt.. het raampje zit nu precies vol.... :')
moet er dus eigenlijk wat olie uitvissen zodat ik kan zien of er wat bij komt... dat is nu erg lastig. :/

maar het benzine kraantje heb ik dus nog even naar gekeken, maar ik krijg hem met geen mogelijkheid op een andere stand dan dat hij nu staat (on) terwijl reserve toch wel handig lijkt
ik haal nu 150km op een tank en geeft de meter aan dat hij leeg is dan moet ik ook meteen 15liter tanken... :] :] :/ ( 1 op 10 -O- ;( )

ben wel blij dat ik gisteren een druppellader heb gekocht... volgens dat malle ding zat er nog maar 25% prik in... dat zou een leuke verassing zijn geweest als ik wou gaan rijden B| :X _O-
 
Dag gpz 900 r rijders.

Ik heb er vorige week ook 1 gekocht om die te gaan restoureren.

Maar zoek nog het een en ander aan onderdelen.

Buddyseat
Uitlaatbochten en dempers
Carburateurs

Linker zijkap(grijs rood aub)

Bied maar aan wat er hier over is,bvd

Grt en veel rij en knutsel plezier,

Johan
 
Dag gpz 900 r rijders.

Ik heb er vorige week ook 1 gekocht om die te gaan restoureren.

Maar zoek nog het een en ander aan onderdelen.

Buddyseat
Uitlaatbochten en dempers
Carburateurs

Linker zijkap(grijs rood aub)

Bied maar aan wat er hier over is,bvd

Grt en veel rij en knutsel plezier,

Johan

Ik heb helaas niks voor je,
maar op marktplaats staat een GPZ 900R die al uit elkaar licht en hem in onderdelen verkoopt.
de bochten met uitlaatdemper en carb's heeft hij nog...

even zoeken op "GPZ 900R ninja" dan vind je hem wel, Hij staat in harmelen.

succes!
 
Ik heb helaas niks voor je,
maar op marktplaats staat een GPZ 900R die al uit elkaar licht en hem in onderdelen verkoopt.
de bochten met uitlaatdemper en carb's heeft hij nog...

even zoeken op "GPZ 900R ninja" dan vind je hem wel, Hij staat in harmelen.

succes!


Bedsnkt voor de info.
 
Ik heb helaas niks voor je,
maar op marktplaats staat een GPZ 900R die al uit elkaar licht en hem in onderdelen verkoopt.
de bochten met uitlaatdemper en carb's heeft hij nog...

even zoeken op "GPZ 900R ninja" dan vind je hem wel, Hij staat in harmelen.

succes!

Gevonden,maar wil graag de orginele uitlast erop,dus 4 in 2....
 
Ik heb helaas niks voor je,
maar op marktplaats staat een GPZ 900R die al uit elkaar licht en hem in onderdelen verkoopt.
de bochten met uitlaatdemper en carb's heeft hij nog...

even zoeken op "GPZ 900R ninja" dan vind je hem wel, Hij staat in harmelen.

succes!

Gevonden,maar wil graag de orginele uitlaat erop,dus 4 in 2....
 
Deze week bezig met een stukje onderhoud van m'n gpz900,
het smeren van de lagers van de achterbrug en het schokbreker link systeem.

Aangezien deze naaldlager ongeveer 12 euro perstuk kosten en de asjes ook...
Er zitten 6 van die lagers in het linksysteem en 4 in je achterbrug.... :X

Helaas heeft mr Kawasaki vergeten om in het linksysteem van de gpz750/900 smeernippels te monteren waardoor het wat lastiger/moeilijker, en duurder voor de niet zelf-sleutelaars, is om die lagers te voorzien van wat nieuw vet.

Als je dus een verwaarloosde/opknapper hebt, check of er nog voldoende vers vet inzit voordat de zooi vastgerot zit en je ruim 100 euro kwijt bent aan nieuwe lagers.

Ik heb een linksysteem van een zzr1100 in mijn handen gehad waarbij de naaldjes spontaan uit knikkerden toen ik deze trachtte schoon te maken. (en deze had dus wel smeernippels maar zijn waarschijnlijk vrij weinig gebruikt)


Verder ben ik erachter gekomen dat de kunststof ketting geleider (die op je achterbrug zit) in de loop der tijd ook aardig broos en breekbaar wordt B| , ik heb zojuist een nieuwe besteld á 45 euri B| .
Doordat ik de gpz wat hoger heb staan (dmv zzr1100 schokbreker) slijt deze wat meer/sneller in, dus vervangen voor een nieuwe/andere stond al in de planning.

Verders rij ik nu al met veel plezier een jaar of 5-6 of de m'n gpztje :t

Waar ik ook achter ben gekomen is, als je geen middenbok meer hebt en dus gedwongen bent om de fiets op de zijstandaard te zetten, dat je in de gaten houdt dat je de fiets niet teveel in de regen laat staan.

Het water loopt namelijk over de kleppendeksel richting cilinder no 1, daar blijft een kuiltje water staan omdat het niet weg kan lopen.
Er zit daar een verhoging ivm de nokastandwielen.
Helaas zit daar ook het bougiegat van cilinder no 1 en ondanks het rubber die het gat afdicht loopt er toch water in.

In het bougiegat zit geen afwatering, ik kan vermelden dat de gpz er niet beter op gaat lopen :')

Tot zover, slechts ter lering en vermaak wat info en mijn ervaringen met de Gpz900r :]
 
Van de week heb ik een GPZ900r van 1988 op de kop getikt! Voor weinig geld en in een redelijke staat volgens mij. Er zit wat werk aan, maar dat maakt het juist leuk. Er moet een ander achterbandje op, nieuwe accu en een beurt. Ook meteen maar even kleppen stellen en de carbs ultrasoon reinigen, omdat ie niet helemaal lekker loopt. Verder de tips van Kwasuz hierboven even checken en vanwege allerlei horrorverhalen preventief een revisiesetje in de brandstofkraan zetten.

Het valt me op wat een mega zware motor het is, zeker als je ‘m even met de hand moet verzetten. Toch is ie behoorlijk snel, het ding gaat als de brandweer!

5fgf7n.jpg


sb5ts2.jpg
 
Gaaf *O* mooie kleurstelling ook, die kleuren heeft mijn gpx750 ook (project in opbouw).

Ook nog 4-2 uitlaat ? Netjes :t kijk even naar het balans pijpje onder het blok, deze zal als eerste doorrotten.
Succes met de brommer en laat weten hoe het verloopt. :]
 
De koe maar meteen bij de hoorns gevat en de motor even kaal gemaakt. Compressie gemeten en die is iniedergeval goed. Uitlaat is ook oke, beetje vliegroest, maar geen rottigheid. Wel wat geklooi met elektra tegengekomen dus ik moet her en der wat bedrading vervangen en doorsolderen. Ook de carbs er afgehaald voor ultrasoon reinigen. Volgende klus is kleppen stellen, ik heb alleen nog geen werkplaatshandboek. Heeft iemand misschien een pdf van Haynes ofzo?

Ook wat onderdelen gehaald, nieuwe bogies, benzinekraan revisiekit, accu, oliefilter en olie en een luchtfilter. Genoeg te doen iniedergeval.

1skwh4.jpg


b97mgp.jpg


sqikwx.jpg
 
Laatst bewerkt:
Yes heb ‘m binnen, is inderdaad precies hetzelfde :P. Ik kan moge iniedergeval kleppen stellen. Daarna de carbs de ultrasoon reiniger in. Ik zag trouwens dat de radiator een soort van gerepareerd is met één of ander goedje, is er hier iemand die nog een goeie radiator heeft liggen?

En de vorige eigenaar had een schakelaar voor de fan ingebouwd. Worden deze motoren snel te warm? Anders haal ik die bedrading bende er allemaal weer uit.
 
Laatst bewerkt:
Als het cooling systeem in orde is werkt het gewoon goed.
Het is alleen wat complex ,maar er zitten 3 switches die de fan zouden moeten schakelen.

Op gpzzone.co.uk staat een superduidelijke uitleg, wel in Engels.

Maar ik wel vaker gelezen dat men er een handmatige schakelaar inzet.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat ik het er maar gewoon uithaal, het is toch erg slordig gedaan. Ik loop het koelsysteem toch nog even na, nieuwe KVS, thermostaat testen en een andere radiator.

Ik heb de carbs helemaal schoon nu, het hele spul is in de ultrasoon reiniger geweest. Ik kwam nog wel wat vreemds tegen. Carb #1 en #2 hebben een gewone standaard naald (n27b, klopt ook volgens cmsnl), maar carb #3 en #4 hebben aftermarket naalden, dynojet oid. Lijkt me iniedergeval niet de bedoeling. Iemand nog 2 van deze naalden liggen? Twee stuks nieuw bij cmsnl kost €60,- :(.

2wbt1qe.jpg


2z9cwow.jpg
 
Ja ik ben op zoek naar twee standaard gasnaalden (n27b) voor een Gpz900r van ‘88, zie post hierboven.
 
Ik probeer de carbs weer te installeren, maar ik krijg die verrekte luchtfilter rubbers er niet goed op, iemand nog tips? Ik had ze in warm water gelegd, maar dat wil nog niet goed helpen.

2ryr5hd.jpg


mimj2h.jpg



Koelvloeistof gebeuren nog wat schoongemaakt, thermostaat getest en de boel doorgespoeld. Radiator is door beun en haas gefixed dus daar moet ik een ander voor hebben.

v4mopd.jpg



Beetje kale bedoening..

6y1a2r.jpg
 
Ze zitten er op, wat een gepriegel zeg. Ik heb het spul wat verwarmd met de föhn en toen zaten ze er eigenlijk zo op. Ik was alleen de veertjes nog vergeten, dus die kon ik er achteraf nog op frutten. Nu nog even wachten op een andere radiator en dan kan ik weer verder.
 
Terug
Bovenaan Onderaan