GPZ 750/900/1000/1100 liquid cooled topic

Iemand hier die nog een startkoppeling voor een GPz750 van 1987 heeft liggen?

vsnf42.jpg


5eycg2.jpg
 
Wat een druk topic hiero zeg :P. De motor loopt weer, er zit een nieuwe startkoppeling in. Nog even de carbs afgesteld en gesynchroniseerd en de kwaak loopt weer als een tierelier. Cool ding!! 8-)

Dat batterij lampje, dat is omdat fabrieksaf er een sensor op de accu zat om te meten of het voltagegoed is toch? Is dat op een manier weer zo aan te sluiten dat ie hetzelfde doet?

302oy7q.jpg


2mgox3r.jpg


2klmhz.jpg
 
Batterijlampje werkt toch op sensor tbv hoogte van het accuzuur,als dit te laag is lampje aan.
 
Je zit officieel ook niet in het juiste topic, geen verstand van luchtgekoelde gpz's hier :+

Maar ik zal mijn hand over mijn hart strijken, _O- aangezien ik ook zo'n 750 heb gehad.

Van Yuasa kun je veel accu's op 2 manieren bestellen, met of zonder sensor.
Je kan niet altijd zomaar iedere sensor in een willekeurige accu steken ivm lengte van de sensor. Er bestaat een kans dat deze de accuplaten raakt.

Verder een tof ding en mooi dat je hem rijdend hebt gekregen *O*
 
cool 8-)
Net zulke plannen mee als de vorige?, die was erg mooi geworden :}

(Ik had er biiiijna weer één gekocht maar kon gelukkig de verleiding weerstaan _O- )

Oh wacht, da's een R dus waterkoeling. Maar evengoed.... de plannen zijn? O-)
 
Laatst bewerkt:
cool 8-)
Net zulke plannen mee als de vorige?, die was erg mooi geworden :}

(Ik had er biiiijna weer één gekocht maar kon gelukkig de verleiding weerstaan _O- )

Oh wacht, da's een R dus waterkoeling. Maar evengoed.... de plannen zijn? O-)


Hoi! nou nog helemaal geen plannen... ben bezig een eigen zaakje op te starten voor onderhoud/reparatie/ombouw van klassieke motoren. Heb een groot terrein gekocht met een werkplaatsje waar ik wat mee ga doen.
Deze 1988 Gpz moet eerst goed gaan lopen, hij sputtert wat en loopt niet stationair en dan maar weer zien. Hij ziet er btw erg mooi uit, origineel en onversleuteld.
En staat inmiddels tussen een aantal andere klassiekers die ik aan het opknappen ben :)
 
Je zit officieel ook niet in het juiste topic, geen verstand van luchtgekoelde gpz's hier :+

Maar ik zal mijn hand over mijn hart strijken, _O- aangezien ik ook zo'n 750 heb gehad.

Van Yuasa kun je veel accu's op 2 manieren bestellen, met of zonder sensor.
Je kan niet altijd zomaar iedere sensor in een willekeurige accu steken ivm lengte van de sensor. Er bestaat een kans dat deze de accuplaten raakt.

Verder een tof ding en mooi dat je hem rijdend hebt gekregen *O*

Hehe ja ik had al door dat ik eigenlijk in het verkeerde topic zat, maar ik kon geen luchtgekoeld gpz topic vinden.

Wat betreft die accu, ik begrijp inderdaad dat je een bepaald type accu nodig hebt, maar die heb ik niet. Kun je de draad van die sensor doorlussen zodat ie alsnog een batterij lamp geeft als er iets niet klopt?
 
Laatst bewerkt:
Wat betreft die accu, ik begrijp inderdaad dat je een bepaald type accu nodig hebt, maar die heb ik niet. Kun je de draad van die sensor doorlussen zodat ie alsnog een batterij lamp geeft als er iets niet klopt?

Neuh, je moet echt zo'n sensortje hebben die je in de accu drukt, ipv een vuldoppie.

Misschien dat je de draad, ik denk, aan massa kunt leggen zodat het lampie in je display uitgaat? of los laten liggen. Heb ff geen schema bij de hand.

Die sensor meet gewoon het niveau van je accuzuur, is het te laag gaat het lampie an.
Het meet niet de kwaliteit vd accu.

SWITCH BATTERY, fits ZX750A2 GPZ750 1984 USA CALIFORNIA CANADA - order at CMSNL

&

http://www.mlmparts.com/media/pdf/yuasa/TechManual_2014.pdf
 
Hmm eens kijken of ik dat weer werkend kan krijgen.

Het viel me gisteravond trouwens op dat ik het scherm van de benzinemeter en oliedruk, batterij en zijstandaard waarschuwingslampjesaangever niet kon zien. Dit hoort wel verlicht te zijn toch? Is dan het lcd kapot of zit er een lampje achter?
 
Laatst bewerkt:
Hallo Oma! :+

ik was benieuwd of dat er hier nog mensen zijn met een GPZ en mij misschien kunnen voorzien van informatie :P

ik ben namelijk zelf recentelijk eigenaar geworden van een redelijk net ogende en (nog) orginele GPZ 900r uit 88 *O* *D
hier en daar een krasje en een scheur in het plastic maar dat lijkt me te verwachten voor een beestje van bijna 30 jaar oud :)

nu moest er nog wel een beetje onderhoud ingehaald worden, olie, luchtfilter, nieuwe remolie, nieuwe koelvloeistof, nieuwe benzine filter.
dat is allemaal niet gruwelijk spannend (olie, luchtfilter en remolie heb ik al gedaan *D )

alleen de voorvork keringen moeten ook gedaan worden, ik twijfel of dat ik het zelf wil gaan doen of niet, de lokale motorzaak vertelde me dat het ook wel eens voorkomt dat de glijbussen worden "vergeten"
ik twijfel dus op dit moment heel erg of dat ik zelf ga sleutelen of dat ik hem weg breng voor de voorvork...
eigenlijk wil ik het liefst het zelf doen want dat vind ik bijna net zo leuk als motorrijden... ben alleen bang iets te verklooien waardoor het lang duurt voordat ik weer kan rijden....

en hij lijkt een soort van dood punt te hebben rond de 4000 toeren, rijdend eigenlijk nauwelijks iets van gemerkt, alleen als ie stil staat en ik hem (zonder in de versnelling te hebben) gas geef houdt ie even in rond de 4000 toeren en na 4500/4800 toeren gaat hij weer snel verder.
ik heb al eens spul in de tank gehad voor "de schoonmaak" maar dat heeft weinig geholpen.
stationair loopt hij netjes.


ik hoop dat er iemand is die mij verder kan helpen :}
 
Laatst bewerkt:
Ligt er een beetje aan waardoor de keerringen zijn gaan lekken. Ouderdom/uitdroging en een niet te hoge KM stand, dan zou ik enkel de keerringen doen. Bij een hogere KM stand kan er speling op de bussen zijn ontstaan, dan is er dus eigenlijk speling tussen binnen en buitenpoot. In dat geval ook bussen.

Als het chroom nog goed is, en het uitdroging/ouderdom is zou ik eerst enkel keerringen doen. Is niet heel spannend.

Wat betreft de dip kan ik je niet verder helpen.
 
Ligt er een beetje aan waardoor de keerringen zijn gaan lekken. Ouderdom/uitdroging en een niet te hoge KM stand, dan zou ik enkel de keerringen doen. Bij een hogere KM stand kan er speling op de bussen zijn ontstaan, dan is er dus eigenlijk speling tussen binnen en buitenpoot. In dat geval ook bussen.

Als het chroom nog goed is, en het uitdroging/ouderdom is zou ik eerst enkel keerringen doen. Is niet heel spannend.

Wat betreft de dip kan ik je niet verder helpen.

bedankt voor je antwoord!
denk dat ik dan ga ik er wel voor om ook de glijbussen in ieder geval te controleren, hij heeft nu ongeveer 95000km gelopen namelijk.
 
Wil je hem origineel houden? Dikke upside-down erin van een jongere sloper anders..
 
Wil je hem origineel houden? Dikke upside-down erin van een jongere sloper anders..

dat is wel ooit een keer de bedoeling, maar past dat in de huidige kroonplaten?
of moet ik die dan ook veranderen?

ik had het idee om hem voor dit seizoen alleen het onderhoud te doen, en misschien volgend jaar wat dingen te gaan verbouwen, zoals een ander (breder & 17inch ipv smal en 18inch) achterwiel, superbike kit zodat er een "normaal" stuur op kan ipv clipons.
het plastic opknappen en opnieuw spuiten...

maar voorals nog zijn dat dromen :z :+
 
95.000km is een respectabele stand, zou ik mij om het dippie bij 4000rpm even geen zorgen maken.

Grote beurt geven, kleppen controleren en zonodig stellen, en de carbs synchroniseren.

Veer link systeem zou je los kunnen halen, schoonmaken en opnieuw goed invetten. Hier zitten naaldlagers in die schofterig duur zijn.

En lekker rijden :]

Als je toch gaat ombouwen volgend jaar is er veel mogelijk.
Redelijk eenvoudig; gpz500s voorwiel en zzr600 achterwiel. 17" 120 vóór en 160 achter. Met behoud van eigen voorvork en schijven.
Of voorvork van gpz900 a7>, past 1op1 met dikkere poten en betere remmen.

Lastiger, willekeurige voorvork en stuurpen omzetten. En 180 brede achterband van willekeurige sportfiets.

Het is allemaal gedaan, voor meer info zie ook;
900r.de
Gpzzone.co.uk

En mijn eigen topic ff spammen :+
Het kleine GPZ900R project
 
95.000km is een respectabele stand, zou ik mij om het dippie bij 4000rpm even geen zorgen maken.

Grote beurt geven, kleppen controleren en zonodig stellen, en de carbs synchroniseren.

Veer link systeem zou je los kunnen halen, schoonmaken en opnieuw goed invetten. Hier zitten naaldlagers in die schofterig duur zijn.

En lekker rijden :]

Als je toch gaat ombouwen volgend jaar is er veel mogelijk.
Redelijk eenvoudig; gpz500s voorwiel en zzr600 achterwiel. 17" 120 vóór en 160 achter. Met behoud van eigen voorvork en schijven.
Of voorvork van gpz900 a7>, past 1op1 met dikkere poten en betere remmen.

Lastiger, willekeurige voorvork en stuurpen omzetten. En 180 brede achterband van willekeurige sportfiets.

Het is allemaal gedaan, voor meer info zie ook;
900r.de
Gpzzone.co.uk

En mijn eigen topic ff spammen :+
Het kleine GPZ900R project

oeh leesvoer *O* *D dankje!

ik zal eens kijken wanneer het weer warm te krijgen is in de schuur, en ruimte kan maken om binnen te klussen :P
het is me toch net even te koud (en te weinig ruimte nog in de schuur op dit moment O-) :X )

hier in ieder geval 2 plaatjes van mijn aanwinst *O* (van toen het nog niet te koud was :/ :+ )

VUJSm4N.jpg


BQhQyUn.jpg
 
95.000 respectabel? Normaliter net ingereden toch of gaat dat voor kawa niet op? ;)
 
95.000 respectabel? Normaliter net ingereden toch of gaat dat voor kawa niet op? ;)

ik hoop dat hij dan net in gereden is ;) :+


nog een vraagje, ik heb het idee dat mijn brandstofkraan vast zit ofzo,
ik krijg hem in ieder geval niet gedraaid, terwijl ik hem toch op reserve zou moeten kunnen zetten.
en nog een optie, die PRI heet, maar ik begreep dat die nooit gebruikt mag worden? :?

voorheen heb ik alleen maar motoren gehuurd, die hadden allemaal injectiesystemen, en hadden geen reserve instellingen, voor zo ver ik weet dan :z :P
 
Ehh, met een beetje onderhoud kan een kawa het best hebben.
Nou heb je een 88er en daar zijn de kinderziektes wel uit, maar het blijft een kawa.
Een koude start met choke gaat gelijk richting de 3000 toeren en dat is voor je nokkenassen niet zo fijn.
Zal je dus moeten regulieren met het handje 8-)

Op on en res wordt de kraan bedient door het 'vacuüm' van de motor, op pri staatie op doorlopen.
Handig om de carbs te vullen na een winterstop, niet handig als je vlotternaalden niet goed afsluiten.

Die kranen zijn ook aandachtspuntje, als ze niet meer afdichten op on of res EN je vlotternaalden dichten niet goed af, heb je kans dat je carter volloopt met benzine.
Controleer dus met regelmaat je olieniveau.

S ook een dingetje, olie checken :')
Olie verversen ook, kieper er nooit meteen 3,4 liter in. Is teveel. Max 3 liter, daarna controleren en eventueel bijvullen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan