GPX600 - start niet meer

andreazzz

Rookie
6 aug 2018
11
0
Beste mede-liefhebbers,

Een maand of twee geleden heb ik voor weinig geld een perfect lopende gpx600 gekocht. Volgens de vorige eigenaar waren de banden, ketting en carb allemaal vervangen, wat ook duidelijk te zien was. Heeft daarna 100km nog perfect gelopen, waarna hij plots onregelmatig begon te lopen.* Sindsdien heb ik er niet meer op gereden. Toen ik de boel eens goed wilde bekijken, kwam ik erachter dat de tank blijkbaar ergens een klein gaatje had. Die heb ik dus twee weken geleden gecoat (want aan de binnenkant was nergens een spoortje van roest te bekennen).

In de tussentijd heb ik met Haynes eens gekeken en ik mat voor alle componenten (bougies, bougiekabels, bobines) overal een weerstand die twee keer zo hoog is als die zou moeten zijn. Ook heb ik de daarin voorgestelde test gedaan voor de ontsteking (twee plaatjes metaal op 6mm afstand, 1 op het frame geaard, de ander op de bobine aansluiten), maar dat gaf geen vonk.

Gisteren wilde ik de tank weer opbouwen om te kijken of misschien een vacuumlek het probleem is, maar na het tanken van brandstof komt er alleen benzine door het vreemde zwarte slangetje dat nergens naar toe leidt. De brandstofslang is nog zo droog als de tuin:/ Na de kraan in verschillende posities te hebben gedraaid, is het enige resultaat een lege accu |(

TLDR: wat is de reden dat de brandstof niet meer door de kraan naar buiten komt? En belangrijker: hoe fiks ik dit?
De motorwinkel is helaas nog 2 weken met vakantie, ik kan ondertussen zo lang niet meer wachten !
Zodra dat geregeld is, kan ik weer verder gaan met de verbranding.
Edit: zie post #6, momenteel start hij niet.

*stationair loopt hij rond de 800 en slaat dus makkelijk af, hij gaat licht op en neer in toeren

P.S. sorry voor de misschien iets rommelige post
full
 
Laatst bewerkt:
je hebt een Haynes, daar staat toch in uitgelegd hoe een vacuum-kraan werkt veronderstel ik ?

een vacuum-kraan heeft dus een aansluiting voor een darmpje en dat moet naar ergens waar er onderdruk is...
 
Laatst bewerkt:
Om heel eerlijk te zijn: nee, dat staat er niet in... Er staat alleen "haal de vacuüm slang los"

Voor zover ik (en degene met wie ik heb gesleuteld) me kan herinneren was de zwarte slang al los toen ik de tank demonteerde. Ik kan ook niks vinden in het frame waar die zou moeten hebben gezeten. Hij is ook gigantisch stug, dus ver kan hij niet komen.
 
de dikke leiding is voor de brandstof naar de carburateurs, op het kleinenere pijpje achteraan komt een onderdrukleiding en die moet ergens in het inlaattraject tussen een carbu en het blok aangsloten worden, normaal op 1 van de aansluitingen waarop je ook de darmpjes om te synchroniseren aansluit.

op ON of RES heb je vacuum nodig, die trekt een membraan naar achter (zit tussen die plastiekjes achterop de kraan), op PRI moet er wel benzine doorlopen zonder vacuum.

als er benzine uit de vacuum-aansluiting loopt, is het membraan gescheurd.
 
Laatst bewerkt:
Thanks! Toen ik alle leidingen die over de carburateur heenliepen opzij duwde, heb ik het goede biologie gevonden. Heb m gisteravond aan het draaien gekregen, maar zonder choke viel hij terug naar 500 toeren en dus gelijk uit. Toen was de hoeveelheid benzine die ik erbij gegooid had op (kraan stond niet op res). Vanochtend bijgetankt, maar nu krijg ik er geen enkel leven meer in.
Toch iets met de carburateur misschien? Al lijkt me dat niet logisch, aangezien er sinds de vorige schoonmaakbeurt +-200km en een paar maanden zitten.

Ik ga zo de onstekings IC eens doormeten, lijkt nu het makkelijkst om te doen wat ik nog niet geprobeerd had.
 
Laatst bewerkt:
Gisteren wilde ik de tank weer opbouwen om te kijken of misschien een vacuumlek het probleem is, maar na het tanken van brandstof komt er alleen benzine door het vreemde zwarte slangetje dat nergens naar toe leidt.

dan heb je het toch over de vacuum-leiding ?

Dan :

als er benzine uit de vacuum-aansluiting loopt, is het membraan gescheurd.
 
@Janbros:
Voor de duidelijkheid: de kraan werkt, ik heb geen last van lekken. Door het warme weer + het "zeer behulpzame" commentaar van de buurman heb ik een en ander een beetje door elkaar gegooid. De benzineleiding zit nu op het benzinefilter en de vac slang zit op de carburateur. Dat gedeelte heeft even gewerkt, met stationair +-500 toeren.



Net nog geprobeerd met wat aanstekergas door de luchtinlaat, maar op een paar slagen na (zonder choke) gebeurt er niet veel.
 
Laatst bewerkt:
Ja, de twee rechter carburateurs laten vrolijk vloeistof stromen bij het langzaam opendraaien van de drain plug. (Ik neem aan dat die wel zijn leeggedampt in 4 weken van dit weer, dus dat dit verse benzine is.) De twee linker kan ik niet goed bij (dingen in spiegelbeeld bouwen is te veel gevraagd).

De weerstanden van tussen pin 1, 2, 4 en 5 en de rest van de CDI voldoen bij lange na niet aan de richtlijnen, dwz 10x te hoog. Een tweede multimeter maakt het helaas niet beter:/
 
@joskawa: Die heb ik in ieder geval nog niet gezien. Tijdens coaten is alles, op de tankdop na, van de tank gehaald.

@janbros: sorry, maar ik ben nog niet zo'n gevorderde klusser aan mijn motor. Is het genoeg als ik de rood omcirkelde delen losschroef en kijk of ik er vuil kan vinden? En zo ja, kan ik ze dan per stuk in een ultrasoonbad leggen met carb cleaner, of moeten ze dan uit elkaar?

Hartelijk dank weer voor de reacties en het geduld!(;
full
 
Toen de motor plots onregelmatig ging lopen, was je toen net overgeschakeld naar de reservestand van de benzinekraan?
Dan pak je namelijk het onderste uit de tank en als het filter er niet is heb je de meeste rommel in jouw carburateurs.
Dus wat Janbros zegt: carburateurs echt goed laten reinigen.

Naar mijn bescheiden mening mis je dus het filter van de reservestand.
Google maar eens op gpx 600 petcock, dan zie je wat ik bedoel.

Als je de tank goed gecoat hebt zal er wel veel minder vuil in de de tank zitten maar dat filter moet er echt wel weer op.
 
Nee, dit gebeurde ongeveer 100km nadat ik de motor gekocht en volgetankt had, ik zorg daarnaast altijd dat er nog minstens de helft in zit. Tijdens de eerste slechte rit merkte ik dat hij niet meer goed trok, en dat is dus verergerd.

Brandstoffilter is +- schoon.

Ik zie wat je bedoelt met het tweede buisje, dat was mij ook al opgevallen bij het zoeken naar kranen. Vreemd, ik ben 'm niet tegengekomen tijdens de werkzaamheden. Ik zal eens op zoek gaan naar zo'n los filter.

Ik zal zo ook even het gaatje voor tankbeluchting eens opzoeken en doorprikken.

Ik heb de float bowl ook losgeschroefd, en zoals je op de plaatjes ziet (hoop ik) lijkt alles brandschoon. Wel zit er smeer op het motorblok, tussen de bougies, wat volgens mij in den beginne niet was. Ik kan niet zien waar het vandaan komt, is dat een veeg teken?
full
 
carbu's kuisen heeft weinig tot niets te maken met of er wel of niet vuil in de vlotterkamer ligt.
het gaat om alle kleine kanaaltjes en sproeiers die allemaal volledig op en moeten zijn. moet je effectief controleren door er iets door te spuiten (zoals remmenreiniger ofzo).
 
Er zit verschil tussen de Amerikaanse en Europese versie van de benzinekraan. Wat het verschil precies was weet ik niet meer, maar misschien dat dat het ontbreken van het pijpje verklaart.

Het zweet op de motor zou ik me niet druk over maken bij zo'n oude machine. En om de carburateurs schoon te maken inderdaad uitbouwen en alle sproeiers en kleine gaatjes doorblazen met perslucht. Ultrasoon is niet per se nodig.
 
Kan mij nog goed herinneren,
Toen ik vd eerste keer de tank van de gpx had verwijderd en weer terugplaatste liep deze ook ineens niet meer.
Bleek achteraf dat er een vacuumslang klem zat onder de tank...
 
Ga eerst eens kijken wat de oorzaak kan zijn....
Benzine slang los van de carburateurs, en dan de kraan op pri, dan moet er vrolijk benzine uit stromen....
Je zegt dat hij met aanstekergas wel een paar slagen maakt, dus ontsteking lijkt te werken....
Ga niet zomaar dingen vervangen, en controleer eerst eens hoeveel weerstand je meet als je de multimeter draden zonder iets er tussen tegen elkaar houdt, want je hebt het volgens mij over enkele Ohm's, en de goedkope multimeters hebben vaak al 4-8 ohm weerstand van zichzelf
 
@Panlat: Dat was ik inderdaad vergeten te vermelden dat dit een exemplaar betreft met mijlen op de teller.

Nadat ik de rechter carburateur had ingespoten met remreiniger vanochtend, maakte die cilinder (zo leek het) een paar slagen, waarna hij het snel weer opgaf.

De bougies vonken als ik ze tegen het blok aanhoud, dus ik denk dat daar het probleem inderdaad niet ligt.

@K@w@: Goedkope multimeters zijn inderdaad niet het beste, daarom heb ik er ook 2;) Beide geven dezelfde metingen en de weerstanden uit mijn verzameldoos geven ze goed aan.

Ik zal zo de carburateurs eens lospeuteren en op het aanrecht leggen, openmaken en goed doorspuiten met remmenreiniger en perslucht.
 
Enkele check's:

Geef je een fractie gas bij met starten? Je stationair lijkt wel erg laag te staan.

Zet je de choke helemaal open of half? Met warm weer kan het best zijn dat je hem gelijk verzuipt.

Als hij na een paar startpogingen niet aan wil slaan zijn dan alle bougies wel nat van de benzine?

Wat is het voltage van de accu tijdens het starten? Als de kracht er uit is zal hij ook niet snel aanslaan.
 
Update: zojuist 30km snelweg, uurtje pauze, en 30km binnendoor gereden. Hij klinkt weer als eerst: een ratel bij het optrekken tot ongeveer 5000 toeren, ervaringsdeskundigen hier?

Wat had ik gedaan: nadat ik de aansluitingen op het luchtfilter had losgehaald, herinnerde ik mij dat ik op internet iets had gelezen dat iemand carb cleaner in de luchtaansluiting deed. Dit heb ik bij allemaal gedaan (flinke hoeveelheid), even in laten trekken en daarna startte hij zonder problemen. Even warmgedraaid en nu loopt hij weer stabiel stationair op 1000 toeren.

Volgende mankement heeft zich ook alweer aangediend: schakelaar/lampje voor neutraal is kaduuk...

Allemaal hartelijk dank voor jullie hulp en meedenken, ik zal komende dagen nog een paar keer rijden om te kijken of het zo blijft.
 
Helaas, dat ik gisteren na een gemengd stuk van 40km terug de oprit op reed, sloeg hij af in z'n vrij. Vreemd, terwijl ik daarvoor meerdere keren bij kruispunten en stoplichten geen enkele problemen had.
Carburateur vannacht ondergedompeld in de terpentine (winkels zijn hier nog dicht op zondag), en nu slaat hij niet eens meer aan?

Hebben jullie nog ideeën?

Dank voor het meedenken weer!
 
Jup. Omdat hier zondags de winkels dicht zijn, had ik niet veel keus, dus heb ik eens gekeken in de kast wat het beste lijkt op benzine ("like dissolves like", zoals ik ooit eens geleerd heb) en niet zo agressief is voor plastic/rubber. Werkt doorgaans prima om allerlei vette aanslag te verwijderen (tip voor de afzuigkap!), dus ik dacht dat eens te proberen. Helaas dat het niet veel geholpen heeft.

edit: en hij start weer?
edit2: iets te veel hoop. Ik heb 'm nu maar naar de garage gebracht, dan wordt het hopelijk wat sneller opgelost:(
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan