GPX 750 - geen vermogen bij meer gas

Clank

MF veter aan
25 okt 2016
8.539
6.720
Helmond
**Oplossing staat beneden**

De motor:
GPX 750 R uit 1988

De voorgeschiedenis:
Ik heb deze motor gekocht nadat hij 11 jaar stil heeft gestaan. Met een aanhanger opgehaald en ben nu bezig om hem weer goed de weg op te krijgen. Ik heb al gedaan voor ik achter dit probleem kwam:

- Nieuwe bougies
- Nieuwe olie
- Nieuwe accu
- Klepspeling gecheckt (stond nog goed)
- Carburateurs ultrasoon laten reinigen, terug in elkaar gezet met een revisiesetje
- Nieuwe brandstof, nieuwe brandstoftank zonder roest
- Nieuwe luchtfilter
- Een tijdje stationair laten lopen zodat ie een keer mooi warm kan worden en alle zooi uit de uitlaat van 11 jaar stilstaan kan

En verder wat niet-motorisch gerelateerde zaken om het veilig te houden.

Het probleem:
Als ik er mee ga rijden doet hij het met weinig gas / rustig optrekken fantastisch. Starten doet hij ook zoals je zou verwachten (zelfs beter dan mijn daily). Hij komt ook gewoon alle toeren door, klein stukje met 10.000 rpm gereden en dan doet ie het zolang je maar niet teveel gas bij geeft.
Maar als ik meer gas geef, of bij stationair draaien ineens naar half gas ga vind ie het welletjes geweest en houdt ie er mee op. Toeren zakken in, ik haal het gas eraf en hij blijft weer netjes stationair lopen.
Als ik het gas er (vanaf stationair) ongeveer 50% open op houdt stijgt ie netjes in zn toeren tot 4000 rpm, houdt in, zakt een stuk, en stijgt dan weer door naar 5000rpm. Dit gaat langzaam steeds hoger totdat ik er genoeg van heb. Gas los is dan weer rustig stationair lopen.

Voor de volledigheid een filmpje om te zien wat ie doet:

Wat heb ik vervolgens gecheckt?
- Hij krijgt een vonk.
- Bougiekabels zijn goed.
- Bobine gewisseld met een rijdend exemplaar, geen effect.
- CDI gewisseld met een rijdend exemplaar, geen effect.
- Het truukje met remmenreiniger, geen effect.
- Laadspanning is 14.5 volt.
- Spanning bij uit is 12.9 volt.

En nu weet ik het even niet meer. -O- Heeft iemand suggesties wat ik nog meer kan checken?


AANVULLING:
Ik heb de carburateurs nog een keer open gehad en alle sproeiers goed schoon gemaakt. De motor doet het nu al een heel stuk beter, maar reageert nog niet snel genoeg op het gas.

OPLOSSING:
Het probleem bleek tweeledig:
  1. Ik had blijkbaar de carburateurs niets schoon genoeg. Zoals eerder gezegd check of de sproeiers ook echt schoon zijn. Eventueel doorprikken zodat je het zeker weet. Zodoende ook bij alle kanaaltjes die door de carburateurs heen lopen.
  2. Zorg dat je motor compleet is. Ik miste blijkbaar een deel van het inlaattraject.
 
Laatst bewerkt:
De shokes op de carburateurs worden door 1 lange schuif allemaal tegelijk bediend. Openen is geen probleem, maar sluiten kan wel eens niet helemaal goed gaan. Probeer eens alle 4 de chokes individueel met de hand (extra) dicht te drukken...

Dit was voor mij een keer de oplossing voor een lijst van problemen...
 
Meteen even gecheckt: choke worden bij alle carburateurs ook dichtgedrukt door dezelfde schuif. En die zit helemaal dicht. Heb ik bij het assembleren van de carburateurs ook gecheckt.
 
Probeer is je choke erop te houden als je volgas geeft, kijken of dat helpt.
Het lijkt op een brandstof te kort.
Choke of niet maakt niet uit. Resultaat is altijd hetzelfde.

Juiste luchtfilter ?
Misschien heb je daardoor te weinig vacuum om de CV gasschuiven open te trekken.
Ik heb er gewoon een generic luchtfilter in zitten. Niks speciaals. Ik zal vanavond wel even kijken of het blokkeren van een stuk van de inlaat verbetering brengt.

Membranen zijn heel en gasschuiven lopen soepel? Naald en naaldbuis ok?
Jep. Membranen zijn helemaal goed, en alles intern loopt soepel. Naald en naaldbuis ook. Bij de motorzaak waar de hele handel in de utrasoon is gegaan hebben ze dat soort dingen ook even mee gecheckt.
 
Vlotter niveau niet goed?
Benzine toevoer vanuit tank onvoldoende?
Carbs wel echt helemaal uit elkaar geweest voor het ultrasonen? Dus alle sproeiers en mengselschroeven er ook uit?
 
Vlotter niveau niet goed?
Benzine toevoer vanuit tank onvoldoende?
Carbs wel echt helemaal uit elkaar geweest voor het ultrasonen? Dus alle sproeiers en mengselschroeven er ook uit?

Vlotters heb ik gecheckt, waren goed.

Er komt genoeg benzine in de carburateurs. Schroefje onderaan open is meteen doorstromen (gecheckt met een doorzichtige slang).

Carbs zijn helemaal uit elkaar geweest. Gecheckt bij de motorzaak waar hij is gereinigd (ik was er initieel nog 1 vergeten, die hebben hun alsnog gedaan).
 
Juiste luchtfilter ?
Misschien heb je daardoor te weinig vacuum om de CV gasschuiven open te trekken.
Ik heb net even geprobeerd om de luchtinlaat deels te blokkeren, wordt het alleen maar erger van.

Probeer is je choke erop te houden als je volgas geeft, kijken of dat helpt.
Het lijkt op een brandstof te kort.
Choke erop houden heeft hetzelfde effect, alleen loopt ie dan stationair wat hoger.

Ik heb wel eens gelezen dat er motorfietsen zijn waarvan de carburateurs voorzien zijn van een acceleratiepomp,
Deze ook toevallig?
Nee. Mijn XT heeft dat wel, maar deze GPX niet.


Even een gedachte tussendoor:
Uitlaat heb ik er niet vanaf gehaald, die ziet er ook nog gewoon normaal en prima uit, maar zou het kunnen zijn dat die op een of andere manier verstopt zit? Dat zou verklaren dat hij heel even doortrekt (alles aan het begin is goed) maar dan zijn lucht niet kwijt kan in de uitlaat en daarom teveel tegendruk krijgt en inkakt?
En zo ja: hoe kan ik zoiets testen zonder de uitlaat eraf te halen?
 
Vlotters heb ik gecheckt, waren goed.

Er komt genoeg benzine in de carburateurs. Schroefje onderaan open is meteen doorstromen (gecheckt met een doorzichtige slang).

Carbs zijn helemaal uit elkaar geweest. Gecheckt bij de motorzaak waar hij is gereinigd (ik was er initieel nog 1 vergeten, die hebben hun alsnog gedaan).

Vlotters gecheckt of vlotterniveau?
Dat is nl wat daddyphilipsen vraagt en die vraag wordt niet helemaal duidelijk beantwoord.
 
Vlotters gecheckt of vlotterniveau?
Dat is nl wat daddyphilipsen vraagt en die vraag wordt niet helemaal duidelijk beantwoord.
Ik heb bij het in elkaar zetten van de carburateurs volgens het boekje gecheckt of ze allemaal op de juiste hoogte kwamen. Dat was zo. Ik zal nog wel even gaan kijken met een doorzichtige slang of het niveau ook hoog genoeg komt.
 
Ik kan me niet voorstellen dat de uitlaat verstopt zit.
Mocht er een muizennest of zo in zitten is dat ondertussen wel verhuist.
Kun je niet met een zaklampje naar binnen kijken, gewoon om te zien of er niet een of andere lolbroek een doek ingepropt hebt.
 
Ik kan me niet voorstellen dat de uitlaat verstopt zit.
Mocht er een muizennest of zo in zitten is dat ondertussen wel verhuist.
Kun je niet met een zaklampje naar binnen kijken, gewoon om te zien of er niet een of andere lolbroek een doek ingepropt hebt.

Net even in geschenen en het lijkt inderdaad gewoon leeg te zijn.

Ik gok dat de hoofdsproeiers dicht zitten.
Nope. Hoofdsproeiers zijn eruit geweest. In het ultrasoonbad erbij. Die weet ik 100% zeker van dat ze open zijn.
 
Vlotters gecheckt of vlotterniveau?
Dat is nl wat daddyphilipsen vraagt en die vraag wordt niet helemaal duidelijk beantwoord.

Vlotterniveau ook gecheckt. Is ook goed.

Daarnaast de bovenkant van de carburateurs er nog een keer afgehaald om te controleren of alles soepel loopt en ik de gaatjes in de gasschuif niet dicht heb zitten per ongeluk. Dat zit ook allemaal zoals het hoort.


Ondertussen ook al een keer de carbtune eraan gehad om te kijken of de carburateurs helemaal uit synchronisatie staan. Dat is ook niet het geval.

Als ik dan met de carbtune het probleem reproduceer is bij veel gas het vaccuum weg. Zowel op het moment dat de motor wel goed loopt als op het moment dat ie niks meer doet.
 
en toch zou dat het eerste zijn dat ik zou willen weten.

bij de weg : ik kan het filmpje niet zien

Ik heb het filmpje bij youtube even aangepast. Stond op prive in plaats van verborgen. Ik zet het pas op openbaar als de oplossing er is (met de oplossing in beschrijving erbij natuurlijk).

Is idd een kl*te klus met die knetterharde rubbers....
Misschien zo’n camera op zo’n buigzaam zwanenhals een idee?

Rubbers zijn niet zo hard eigenlijk. Gewoon zo soepel als dat zou moeten, maar zelfs toen de carburateurs eraf waren kreeg ik de luchtfilterbak niet echt los.
Endoscoop is wel een goed idee. Ik ga eens kijken waar ik die vandaan kan plukken.

Een spiegeltje misschien?
Er zitten in de luchtbox nog kanalen, waardoor je niet vanaf de voorkant kan kijken jammer genoeg.
 
Terug
Bovenaan Onderaan