GPS Tracker

8 dec 2008
212
31
Haarlem
Wellicht heb ik te veel McGuyver gekeken maar heeft iemand wel eens gehoord of een GPS tracker door een dief gebruikt wordt?

Van de week was ik, samen met mijn zwager, na een eerste avondrit even aan het bijtanken bij de Mc op Schiphol. Dat we weer in het donker naar buiten kwamen liepen er 4 gasten voor ons richting onze motoren. We stonden nog even op het terrras en liepen ook die kant op. 3 van die gasten zaten inmiddels al in de auto en de 4e zagen we een sprint trekken vanaf de plek waar onze motoren stonden richting auto. Daarna reden ze direct weg. Na een eerste check bij de motoren viel er niets op wat verdwenen/beschadigd was.

Nu schoot mij te binnen: kan het zo zijn dat een dief een GPS tracker gebruikt om te zien waar de motor "woont" ? ( een klein zendertje ergens wegmoffeld) En deze zo tijdens een rustiger tijdstip alsnog komt ophalen. :/

Of is dit echt een te hoog McGuyver-gehalte?

Grt. Arie
 
Kan natuurlijk, al zou je het eerder bij autos verwachten dan bij motoren.

Wat ze ook vaak doen bij wegrestaurants (gezien bij brugrestaurant) is wachten tot je aan het eten bent, en dan rustig hun slag slaan.
 
Ja is gewoon verkrijgbaar en is ook een slim ding als je motor op een iets te drukke plek staat.

http://www.spyshop.nl/files/volgsystemen.php (Sinds 1978 de grootste Spyshop in Nederland en Belgie!)


Misschien een idee om dan dit apparaat langs je motor te halen?

Sinds 1978 de grootste Spyshop in Nederland en Belgie!


(ik heb overigens geen aandelen Spyshop, vast wel een goedkoper alternatief te vinden ergens)
 
Laatst bewerkt:
Wellicht heb ik te veel McGuyver gekeken maar heeft iemand wel eens gehoord of een GPS tracker door een dief gebruikt wordt?
Van de week was ik, samen met mijn zwager, na een eerste avondrit even aan het bijtanken bij de Mc op Schiphol. Dat we weer in het donker naar buiten kwamen liepen er 4 gasten voor ons richting onze motoren. We stonden nog even op het terrras en liepen ook die kant op. 3 van die gasten zaten inmiddels al in de auto en de 4e zagen we een sprint trekken vanaf de plek waar onze motoren stonden richting auto. Daarna reden ze direct weg. Na een eerste check bij de motoren viel er niets op wat verdwenen/beschadigd was.
Nu schoot mij te binnen: kan het zo zijn dat een dief een GPS tracker gebruikt om te zien waar de motor "woont" ? ( een klein zendertje ergens wegmoffeld) En deze zo tijdens een rustiger tijdstip alsnog komt ophalen. :/
Of is dit echt een te hoog McGuyver-gehalte?
Grt. Arie

In theorie is dat al lang mogelijk. Probleem is wel dat de commerciëel verkrijgbare systemen een relatief grote afwijking hebben. Je zit ook met de batterijduur, tenzij je in korte tijd de handel op de boordspanning kunt aansluiten.
Ongetwijfeld zal iets dergelijks best wel eens gebruikt zijn of in de toekomst gebruikt worden. Maar gezien de kosten en de afwijking (je moet toch weer zoeken) verwacht ik niet dat het écht veel gebruikt wordt/gaat worden door het dievengilde.

Dan is het veel eenvoudiger een contact te hebben dat kentekens kan opvragen.....
 
Ik zou voor de zekerheid je motor ff in aluminiumfolie wikkelen.
 
je hoort vaker dat ze gewoon tot je voordeur achter je aan rijden
 
In theorie is dat al lang mogelijk. Probleem is wel dat de commerciëel verkrijgbare systemen een relatief grote afwijking hebben. Je zit ook met de batterijduur, tenzij je in korte tijd de handel op de boordspanning kunt aansluiten.
Ongetwijfeld zal iets dergelijks best wel eens gebruikt zijn of in de toekomst gebruikt worden. Maar gezien de kosten en de afwijking (je moet toch weer zoeken) verwacht ik niet dat het écht veel gebruikt wordt/gaat worden door het dievengilde.

Dan is het veel eenvoudiger een contact te hebben dat kentekens kan opvragen.....

Zie er eentje op MP staan, kost 120 Euro en heeft een accu die 48 uur mee gaat..
Hoe accuraat het dingetje is durf ik niet te zeggen, ik ben een eerlijke jongen ;)
 
Ik ga straks gelijk naar de stalling toe om in het kuipwerk te snuffelen.
Het waren in dit geval bontkraagjes/Finnen, dan hoef je niet verder dan je 2 te schakelen om ze voor te blijven. ;)
 
Nu schoot mij te binnen: kan het zo zijn dat een dief een GPS tracker gebruikt om te zien waar de motor "woont" ? ( een klein zendertje ergens weggemoffeld) En deze zo tijdens een rustiger tijdstip alsnog komt ophalen. :/

Of is dit echt een te hoog McGuyver-gehalte?

Grt. Arie
Wat jij bedoelt is geen GPS-tracker maar een GPS-tracer. Deze verstuurt via het GSM-netwerk SMS-jes met de coördinaten waar die zich bevindt.
Vanaf het GSM-netwerk (zendmasten) gaan die signalen naar een centrale computer en vandaar via een vast netwerk naar de computer van de eigenaar van de tracer.
En idd, zo kunnen ze rustig achterover leunen en op een tijdstip dat het hun uitkomt, even je motor ophalen.

Wat ook kan, is om met een apparaatje te controleren of er een tracer in je motor zit. Lastige is dat die tracer niet continue signalen uitzend, maar met een bepaalde interval. Net zoals je mobiele telefoon dat doet.
En dus moet er gewacht worden, wat weer opvalt op een open parkeerplaats.

Houdt er wel rekening mee dat een tracer het formaat heeft van een mobiele telefoon, en 'ergens wegmoffelen', zeker bij een moderne sportfiets, moeilijk is. Gewoon even de zijkappen verwijderen, onder de hugger kijken, onder het zadel, vindt je daar een zwart doosje (zonder snoeren verbonden aan de motor), dan zou het wel eens kunnen dat.....
 
Ik ga straks gelijk naar de stalling toe om in het kuipwerk te snuffelen.
Het waren in dit geval bontkraagjes/Finnen, dan hoef je niet verder dan je 2 te schakelen om ze voor te blijven. ;)


hou ons op de hoogte! Mocht je nou een tracker vinden dan is het opzich wel geinig deze onder een politie auto te plakken ;)
 
Ik experimenteer veel met gps trackers, de afwijking is hooguit een paar meter en moderne gps trackertjes gebruiken weinig stroom, zijn slim en gaan pas zenden als ze zich verplaatsen, daardoor gaan de ingebouwde accu's tot wel 5 dagen mee, als je hem op een externe accu aan sluit dan natuurlijk nog veel langer.
 
Ik experimenteer veel met gps trackers, de afwijking is hooguit een paar meter en moderne gps trackertjes gebruiken weinig stroom, zijn slim en gaan pas zenden als ze zich verplaatsen, daardoor gaan de ingebouwde accu's tot wel 5 dagen mee, als je hem op een externe accu aan sluit dan natuurlijk nog veel langer.


stel dat je het als extra zekerheid tegen diefstal wil gebruiken.
wat kost een beetje een redelijke?
 
Ik experimenteer veel met gps trackers, de afwijking is hooguit een paar meter en moderne gps trackertjes gebruiken weinig stroom, zijn slim en gaan pas zenden als ze zich verplaatsen, daardoor gaan de ingebouwde accu's tot wel 5 dagen mee, als je hem op een externe accu aan sluit dan natuurlijk nog veel langer.
:^

Ik heb er een in de motor, die alleen maar positiegegevens verstuurt, als ik naar het ding bel.

Even later krijg ik dan een mooi sms'je met positiegegevens etc...
Accuduur inderdaad +/- 5 dagen...
 
Een tracker die alleen bij beweging gaat zenden en om de 30 seconden de positie verstuurt kost 125 Euro, je kan inloggen en live op een google maps kaart zien waar de tracker is, of tot 3 maanden terug zoeken waar de tracker geweest is op een landkaart met de gevolgde wegen, ook de snelheden zijn terug te zien. De data wordt via GPRS verzonden, daar heb je een prepaid simkaartje voor nodig. 500 minuten verplaatsen = 1000 keer positie verzenden, verbruikt in theorie ongeveer 1 Mb. (Wij van wc-eend adviseren wc-eend, op onderstaande link staat meer informatie.)

GAPRS.NL gebruiksklare abonnementsvrije magnetische gps tracker, gebruiksklare magnetische gps tracker voor enkele centen per dag live volgen, Berkel en Rodenrijs, 0651652321

en op GAPRS.NL gebruiksklare abonnementsvrije magnetische gps tracker, gebruiksklare magnetische gps tracker voor enkele centen per dag live volgen, Berkel en Rodenrijs, 0651652321 kan je zien wat ik zelf ontwikkeld had op basis van een Siemens / Cinterion XT65, voor ik door de aziaten ingehaald werd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan