Goldwing 1200

Daan1975

MF'er
5 mei 2018
155
8
Biddinghuizen
Ik ben een liefhebber van de Goldwing 1200. Zijn er nog meer wing rijders hier?
full
 
Kijk eens bij het toermotoren gedeelte ;) .
Maar kun je ter voorlichting en vermaecksels ook vertellen waarom je goldwingfan bent?
 
Ik haalde in januari 2016 mijn rijbewijs. De goldwing was de eerste motor waar ik mee reed ivm mijn lengte ( 1,98 ) dat beviel me zo goed dat ik er 1 kocht. Inmiddels staat er ook een Kawasaki Vulcan 700 en een Honda VF1100 Sabre. Voor de lange afstand blijft de wing de grote favo. 95 PK en een dot koppel.
 
Hoe zijn ze sleutel/onderhoudstechnisch en hoe is de onderdelenvoorziening?


Onderdelen zijn er meer dan genoeg. Er zijn een paar grote Goldwing specialisten hier in Nederland met een berg onderdelen. De aftermarket spullen van Markland worden langzaam zeldzaam en dat is aan de prijzen te zien.
 
Ja, present. Rijd een GL1000

fc3a76_4728e2985ae046f991dfa96b1afc6d34~mv2_d_2500_1667_s_2.webp


Sleuteltechnisch is het allemaal wat lastig omdat voor werk aan de koppeling, dynamo, en startkoppeling het blok eruit moet, en dat doe je niet even in je eentje. In ieder geval voor de 1000 wordt het ook erg lastig om interne delen te vinden (zoals lagerschalen).
 
Gisteren met de wing een rijvaardigheids en bochten training gehad op het politie circuit van Lelystad. Ik moet toegeven de wing is niet de beste bochtenmachine maar plat kan het wel. Ik heb nog nooit zo vaak de treeplanken tegen de grond aan gehad.
 
Laatst bewerkt:
Ja, present. Rijd een GL1000

[afbeelding]

Sleuteltechnisch is het allemaal wat lastig omdat voor werk aan de koppeling, dynamo, en startkoppeling het blok eruit moet, en dat doe je niet even in je eentje. In ieder geval voor de 1000 wordt het ook erg lastig om interne delen te vinden (zoals lagerschalen).

Is gewoon te doen in je 1ntje, ik heb er meerdere gedaan in mijn 1ntje :Y
Maar je ben wel ff zoet :Y
Overigens blijft de 1000 mijn favoriet,zonder al die rommel zoals kuip en koffers
is het een heel leuke motor waar je zelfs redelijk sportief mee kan rijden.
Zo was hij ook ooit bedoeld als een sportieve toermotor. :]
 
Laatst bewerkt:
heb zelf ook een gl1000, heb de fiets denk ik zo'n 15 jaar nu, 10 jaar geleden gerestaureerd, staat er nog steeds pico bello bij.
blok wisselen in je eentje is best te doen, karretje onder het blok, blok afsteunen op het karretje, bij hocus pocus met een rolkrik erbij en je rolt het blok er van onder. 'tis wel een forse klus, da's zeker waar. De GL gaat nooit meer weg, is een plezier om mee te rijden

full
 
Mijn enige ervaring met een Goldwing was met een 1.800 zespitter. Dat was een zogenaamde bagger uitvoering, dus zonder topkoffer en met laag scherm. Die had ik gehuurd in Amerika. Ik zou eigenlijk op een Harley Electra Glide gaan rijden maar die vond ik erg zwaar met manouvreren. De Goldwing woog net zoveel maar voelde veel lichter, dat heeft Honda wat mij betreft goed gedaan.

Die 1.800cc en zescylinder in die uitvoering viel mij eerlijk gezegd tegen, qua soeplesse en comfort. Misschien had ik er teveel van verwacht. Het was niet verkeerd hoor, maar ik zag het voordeel niet t.o.v. bijvoorbeeld een 1.200cc blok. Nu heb ik nooit met een 1.200 Goldwing gereden, maar wel met andere 1.200cc motoren en die trekken net zo soepel en goed over het hele toerenbereik. Groter is niet altijd beter denk ik dan.

Ik lees graag mee in dit topic.
 
Laatst bewerkt:
Mijn enige ervaring met een Goldwing was met een 1.800 zespitter. Dat was een zogenaamde bagger uitvoering, dus zonder topkoffer en met laag scherm. Die had ik gehuurd in Amerika. Ik zou eigenlijk op een Harley Electra Glide gaan rijden maar die vond ik erg zwaar met manouvreren. De Goldwing woog net zoveel maar voelde veel lichter, dat heeft Honda wat mij betreft goed gedaan.

Die 1.800cc en zescylinder in die uitvoering viel mij eerlijk gezegd tegen, qua soeplesse en comfort. Misschien had ik er teveel van verwacht. Het was niet verkeerd hoor, maar ik zag het voordeel niet t.o.v. bijvoorbeeld een 1.200cc blok. Nu heb ik nooit met een 1.200 Goldwing gereden, maar wel met andere 1.200cc motoren en die trekken net zo soepel en goed over het hele toerenbereik. Groter is niet altijd beter denk ik dan.

Ik lees graag mee in dit topic.

Ja het is gewoon een mode verschijnsel,steeds maar meer cc,s en zwaarder zelfs aan de 1000 en 1100 had je meer dan voldoende om lekker mee rond te toeren.Ik heb op alle
modellen gereden en zoals ik al eerder zei geef mij maar de gewone kale uitvoering.
Maar als er toch koffers en een kuip op moeten dan zijn de 1100 en 1200 meer dan
voldoende,die zijn tenminste niet zo groot en lomp als de 1500 en 1800.
Wat ik ook wel heel aardig vond rijden is de F6C.
 
Ook ik zat te zoeken naar een Goldwing topic. Deze bestaat wel maar lijkt niet druk bezocht.

Ik zit ook te denken om volgend jaar een Goldwing 1200 aan te schaffen. Andere alternatieven zijn de Suzuki Cavalcade, Kawasaki Voyager en de Yamaha Venture. De Yamaha valt eigenlijk af omdat ik de vormgeving niet mooi vind. De Suzuki vind ik wel mooi en heeft een mooi V4 blok maar onderdelen zijn lastig begreep ik. Hoe het met de Kawasaki zit heb ik nog niet helemaal goed uitgezocht. De Goldwing is natuurlijk "de echte" van het stel maar lees ook dat het boxer blok kostbaar is en lastig is qua sleutelen.

Ik rij inmiddels al bijna 12 jaar motor en heb al vrij veel modellen gehad. Zo ben ik begonnen bij sport / tour modellen, toen richting de choppers, nu leek mij een Goldwing een mooi compromis tussen chopper en tour en toch ook heel erg "Amerikaans voor een Japanner". Ook vanwege mijn postuur / lengte zoek ik een "dikke" motor.

Inmiddels is het 2 jaar geleden dat ik mijn laatste motor (Suzuki Intruder VL 1500 LC) heb verkocht. Dit i.v.m. de levensfase met 2 jonge kinderen, geen tijd om te rijden en een oude auto die aan vervanging toe was.

Nu begint het toch weer aardig te jeuken en wil volgend jaar gaan kijken voor een van deze motoren. Tegen die tijd wil ik maximaal 2000 / 2500 aan een motor uitgeven. Dit leek mij de meest "dikke" motor die je voor dat geld kan krijgen.
 
Ik heb de Goldwing net verkocht. Een Cavalcade stond laatst nog te koop op marktplaats en is zeldzaam zoals je schrijft. De ZG 1200 Voyager ben ik in NL nog niet tegen gekomen 2e hands. Ga voor een Goldwing 1200 die zijn er meer dan genoeg te koop.
 
En wat is er voor teruggekomen?

Momenteel staat een Voyager op MP: ≥ KAWASAKI voyager XII Klasieker! - Motoren | Kawasaki - Marktplaats.nl

De Yamaha's staan wel redelijk veel op MP. Het schijnt wel een goed blok te zijn (V-Max) en redelijk makkelijk te sleutelen.
.

Ik heb een Kawasaki Vulcan 1500a staan voor de plezier ritten en een Yamaha FJ1200 voor de woonwerk ritten maar als ik deze Kawa zie begint het te kriebelen om de Yamaha om te ruilen voor nog een Kawa.
 
Daar heb ik ook wel eens naar gekeken voordat ik de Intruder VL 1500 LC had gekocht. Echter hoorde ik dat ze technisch wel eens wat problemen vertonen?
Maar wel een van de dikste shoppers in zijn prijsklasse. De meeste shoppers onder de 3000 euro zijn gewoon te klein voor mij. Ik heb ook een Shadow 800 uit 1988 gehad voor een jaar waar ik goedkoop aan kon komen. Maar dat was werkelijk geen gezicht met mijn postuur. Uiteindelijk had ik er toen toch voor gekozen om een Intruder aan te schaffen.

Het mooie van een Goldwing 1200 vind ik dan dat het een grote motor is ten opzichte van een shopper uit dezelfde prijsklasse. Toch heeft het wel het "Amerikaanse" van een shopper waar je ook prima met een pothelm op kan. Als geld geen rol zou spelen dan een Street Glide o.i.d. voor mij haha.

"trunkless" zijn ze ook wel gaaf:
 
Laatst bewerkt:
Daar heb ik ook wel eens naar gekeken voordat ik de Intruder VL 1500 LC had gekocht. Echter hoorde ik dat ze technisch wel eens wat problemen vertonen?
Maar wel een van de dikste shoppers in zijn prijsklasse. De meeste shoppers onder de 3000 euro zijn gewoon te klein voor mij. Ik heb ook een Shadow 800 uit 1988 gehad voor een jaar waar ik goedkoop aan kon komen. Maar dat was werkelijk geen gezicht met mijn postuur. Uiteindelijk had ik er toen toch voor gekozen om een Intruder aan te schaffen.

Het mooie van een Goldwing 1200 vind ik dan dat het een grote motor is ten opzichte van een shopper uit dezelfde prijsklasse. Toch heeft het wel het "Amerikaanse" van een shopper waar je ook prima met een pothelm op kan. Als geld geen rol zou spelen dan een Street Glide o.i.d. voor mij haha.

"trunkless" zijn ze ook wel gaaf:Bekijk bijlage 1380571

Zo is een Goldwing mooi. Ik ben 1,98 en heb op de valbeugels steps zitten kan er goed mee rijden
 

Bijlagen

  • 4F0B360B-BEEB-4EA4-B9E4-5ED03D839A5F.JPG
    4F0B360B-BEEB-4EA4-B9E4-5ED03D839A5F.JPG
    94,4 KB · Weergaven: 13
Die is zeker mooi. Met steps op de valbeugel zit je goed en geloof me soms nog beter als op de wing. Let goed op de olie is mijn advies, mijn vorige liep vast door te weinig olie.
 
Nice!

Bedankt voor de tip!

Met mijn 1,87 past ook iets van een Bagger of Goldwing het beste bij mij. Zonder topkoffer is is het eigenlijk gewoon een bagger. Het voordeel is dat een Goldwing wat dat betreft al helemaal compleet is.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan