Goedkope km knaller?

Erwin P

Crashtest dummy
22 aug 2011
6.829
5.003
Lemelerveld
Als vervoerhoer ben ik van plan te gaan kijken naar een goedkope motor waar ik voor zulk laag mogelijke kosten een boel km's mee kan maken.

Waar ik naar op zoek ben is niet de leukste, snelste, mooiste motor, maar gewoon een fijne motor om op te rijden die oerbetrouwbaar is, lage onderhoudskosten heeft en lekker zuinig is.
Zowel mijn vriendin (1.63) en ik (1.83) zullen hem gaan gebruiken om op het werk te komen waarbij hij dus vaak in het stadscentrum (Zwolle) geparkeerd zal staan.

De eisen op een rijtje:
- Fijne motor voor zowel iemand van 1.63m als 1.83m voor ca 35km enkele rit (70 per dag) per dag, ca 3 km snelweg dus hoge snelheid cruisen is er weinig bij. De rest 60 en 80 wegen.
- Relatief lichte en smalle fiets, moet voor iemand van 1.63 en <60kg ook goed te drukken zijn tussen fietsen door en stoeprandjes op en af.
- Laag verbruik. Zeker zuiniger dan 1 op 20. Richting de 1 op 25 zou mooi zijn, maar of dat bestaat, geen idee.
- Lage onderhoudskosten, hoge onderhoudsinterval en makkelijk uitvoerbaar onderhoud.
- Aanschaf prijs tot ca €1500/€2000, liefst natuurlijk minder.
- Ruimte voor een fatsoenlijke topkoffer waar een integraal helm in past.
- Liefst wat kleine makkelijke bagage ruimte voor handschoenen, een portemonnee en dat soort spul.
- Fatsoenlijke 12/5V aansluit (optie). Op het dashbord danwel een handig plekje.

Zelf heb ik me tot nu toe alleen maar verdiept in leuke motoren, maarja om een KTM of een GSX-R als daily te gebruiken gaat hem helaas niet worden.
Vandaar mijn vraag of jullie specifieke aan- (of af)- raders hebben?
 
Laatst bewerkt:
Is een NC750X misschien iets? Zeer zuinige motor.. oerbetrouwbaar en zelfs ruimte voor de helm in de frunk.
 
Diversion 600, voor een appel en een ei te koop, 1:22 gemiddeld als je niet te hard wil op de snelweg. Wel elke 6000km nieuwe olie.
 
Is een NC750X misschien iets? Zeer zuinige motor.. oerbetrouwbaar en zelfs ruimte voor de helm in de frunk.
Een NC750 zal voor dat geld niet meevallen. Een xj600 of 900 is echt een goede optie of een Suzuki gsxf, 600 of 750.. niet de leukste, wel veel motor voor weinig geld.
Ik zou voor de xj900 diversion gaan!
 
Nee, sommigen vinden het geen motor, maar.........
150, 250 of 30cc scooter, ingen lopen met gemak rond de 1:30, bagage ruimte zat (veel scooters hebben wel een lage olie inerval, maar dat is schroefje eruit, olie uit, schroef terug en ca. 1liter olie erop, goedkope banden, snaar meestal rond de 20K, maar bij veel gebruik heb ik hem rustig 35-40 K laten zitten, banden gaan ook zo'n 20K mee (achter) voor langer.
Kleppen stellen valt ook reuze mee.

En als vervoerhoer, je wilt niet weten wat ik er allemaal op meenam
 
Super bedankt voor de tips iedereen!

De XJ600/900 komen wel heel vaak voorbij inderdaad (zowel als tip en goedkope Fiets) en lijken me een goeie keuze. Zit er veel verschil in het gebruik tussen die 2? Het verbruik is natuurlijk eerder een issue dan het vermogen. Ik neig nl naar de 600.

Een scooter, tsja de logica dwingt me wel die kant op, maar ik vindt het gewoon verschrikkelijk om op te rijden.

Ik ben bang dat ik de liter fietsen al snel te zwaar en te log vindt. Hij zal vaak in de stad geparkeerd worden. Hoe smaller en lichter hoe beter dus natuurlijk, verder is madame maar een vrouwtje van nog geen 60kg en 1.63 dus drukken tegen een zware 1100 tussen fietsen enz door + een stoeprandje op of af zal niet zo'n succes zijn denk ik.
Verder kan al het extra plaatwerk alleen maar bekrast en beschadigd raken door al die fietsen enz.
 
Omdat er ook een klein persoon op gaat rijden zou ik eerder naar de dullville/NTV gaan kijken. Diversion 900 vond ik nogal een lomp zwaar ding. misschien een pacific coast voor extra bagageruimte?
 
Bagage ruimte is niet zo'n issue. Als er een topkoffertje op kan waar een normale integraal helm maat L in past ben ik al lang blij. Zou mooi zijn als er een klein vakje is voor het simpele gereedschap, handschoenen en misschien een regenbroek/jas.
Hij hoeft geen dienst te doen als boodschappen vervoer oid.
 
Zou een Honda Deauville niet aanraden in jouw geval.
Heb geen ervaring met de oudere 650 Deauville, maar rijd al een paar maanden met een Deauville 700 en die is behoorlijk zwaar en looiig.
Voor de gemiddelde man geen enkel probleem, maar menig vrouw die wat klein van stuk is en rond de 50 a 60 kilo zal er een zware dobber aan hebben.
Met name bij lagere snelheden is het een zwaar bakbeest. (259 kilo rijklaar en dat voor een 700cc motorfiets)
De Deauville 700 bevalt mij erg goed en vind het DE ideale woon/werk machine.
Ze kan behoorlijk zuinig rijden, onderhoudsvrije cardan en bagage mogelijkheden en dan ook nog eens flinke bescherming tegen regen.
Het is wel een saaie en emotieloze motorfiets, maar ene die voor woon/werk ideaal is.
Ik zou er zou weer een 2e van kopen indien deze werd meegenomen door Aliens.
Vr Gr
 
Super bedankt voor de tips iedereen!

De XJ600/900 komen wel heel vaak voorbij inderdaad (zowel als tip en goedkope Fiets) en lijken me een goeie keuze. Zit er veel verschil in het gebruik tussen die 2? Het verbruik is natuurlijk eerder een issue dan het vermogen. Ik neig nl naar de 600.

Een scooter, tsja de logica dwingt me wel die kant op, maar ik vindt het gewoon verschrikkelijk om op te rijden.

Ik ben bang dat ik de liter fietsen al snel te zwaar en te log vindt. Hij zal vaak in de stad geparkeerd worden. Hoe smaller en lichter hoe beter dus natuurlijk, verder is madame maar een vrouwtje van nog geen 60kg en 1.63 dus drukken tegen een zware 1100 tussen fietsen enz door + een stoeprandje op of af zal niet zo'n succes zijn denk ik.
Verder kan al het extra plaatwerk alleen maar bekrast en beschadigd raken door al die fietsen enz.

Uit eigen ervaring weet ik dat de Diversion 900 niet erg zuinig is. Tussen de 1 op 16 en hooguit 18
 
Ik bedenk me net. Uit ervaring (in Nepal motoren gehuurd) weet ik dat er van die 200 a 350cc motoren zijn die prima 130 halen (die 3 km snelweg is dat genoeg) die op die gravelpaden daar gewoon 1 op 40 reden. T liep niet hard ofzo, maar ze hadden al 40K op de klok over wegen waar wij met een all-roader niet durven komen, dus echt slecht zal t niet zijn.
Ik heb me er nooit echt in verdiept, maar kennen we dat soort motoren ook in Europa? Meen dat t Bajaj Pulsar(?) motoren waren.
 
Super bedankt voor de tips iedereen!

De XJ600/900 komen wel heel vaak voorbij inderdaad (zowel als tip en goedkope Fiets) en lijken me een goeie keuze. Zit er veel verschil in het gebruik tussen die 2? Het verbruik is natuurlijk eerder een issue dan het vermogen. Ik neig nl naar de 600.

Een scooter, tsja de logica dwingt me wel die kant op, maar ik vindt het gewoon verschrikkelijk om op te rijden.

Ik ben bang dat ik de liter fietsen al snel te zwaar en te log vindt. Hij zal vaak in de stad geparkeerd worden. Hoe smaller en lichter hoe beter dus natuurlijk, verder is madame maar een vrouwtje van nog geen 60kg en 1.63 dus drukken tegen een zware 1100 tussen fietsen enz door + een stoeprandje op of af zal niet zo'n succes zijn denk ik.
Verder kan al het extra plaatwerk alleen maar bekrast en beschadigd raken door al die fietsen enz.


Heb je er wel eens op gereden?,zo ja is dat,verschrikkelijk, rij technisch of om er op gezien te worden:P

In bijna alles wat je beschrijft lees ik : motorscooter:]
 
Je schrijft niet of, en zo ja welke, jij/jullie al motor ervaring(en) hebben. Als je dat wel hebt, is er dan een motor die goed beviel? Of juist een motor die niet goed beviel?

Ik heb nog een VFR750 uit 1996 te koop, maar ik kan niet goed inschatten of dat aan je eisen voldoet.


PS, topkoffer voor de grote dingen zoals een helm --> afneembare magnetische tanktas (of nog mooier ,met een tankring) een optie voor losse kleine dingen als handschoenen/portemonnee/zonnebril een optie?
 
Ik bedenk me net. Uit ervaring (in Nepal motoren gehuurd) weet ik dat er van die 200 a 350cc motoren zijn die prima 130 halen (die 3 km snelweg is dat genoeg) die op die gravelpaden daar gewoon 1 op 40 reden. T liep niet hard ofzo, maar ze hadden al 40K op de klok over wegen waar wij met een all-roader niet durven komen, dus echt slecht zal t niet zijn.
Ik heb me er nooit echt in verdiept, maar kennen we dat soort motoren ook in Europa? Meen dat t Bajaj Pulsar(?) motoren waren.
Ik dacht o hij slaat niet aan op Guzzi omdat ie meer van jappanners en mainstream dingen enzo is, geen probleem ieder zijn ding.
En dan kom je zelf met dit:+
 
Een CB500 zou geen slechte keus zijn,betrouwbaar,licht,voldoende vermogen en met een
topkoffer voldoet hij aan al je eisen,ook voor den vrouw geen verkeerde motor.
voorbeeld, ≥ Honda CB500 - Motoren | Honda - Marktplaats.nl
Of met een kuipje, ≥ Honda CB500S bj 2000 - Motoren | Honda - Marktplaats.nl
Wat de suggesties betreft,VFR veel te duur in onderhoud en vrij zwaar,ST1100 is helemaal niks voor een vrouw veel te lomp,
Moto Guzzi niet aan beginnen ook te zwaar voor een vrouw,XJ900 ook te zwaar,diversion 600 blokken
zijn inmiddels oud en van de eerste versie niet al te best.GSX F prima motor maar bij onderhoud moet de halve motor gedemonteerd
worden dat maakt beurten prijzig.
 
Laatst bewerkt:
Met motorscooter verschrikkelijk bedoel ik rij technisch. Heb er al wel wat km's er op gemaakt, maar ben niet overtuigd ;) Mijn eisen schreeuwen idd motorscooter, maar mijn gevoel zegt toch nee.

Italiaanse motoren vind ik zelf erg leuk, maar of ze erg betrouwbaar zijn als daily? Opzich sta ik er best open voor. Eigenlijk vind ik ze leuker dan Jappen, maar Jappen zijn toch vaak wel een logische keuze mbt vervoerhokken :P

Oeh die gele CB500 is wel ongeveer het hele pakket ja. Weet je misschien hoe het met het verbruik van die motoren zit?

Zelf heb ik eerder een BMW F650 uit 1998 gehad, erg fijne fiets. Was niet perse zuinig en redelijk bokkerig voor in het drukke stadsverkeer. Nu heb ik een KTM 990 Adventure uit 2007, erg fijne fiets, natuurlijk veel te zwaar en groot (madame kan niet eens met d'r voeten bij de grond). En voor de hobby heb ik per ongeluk een GSX-R 600 uit 1999 gekocht (en alweer te koop staan), is wel een lachen machine natuurlijk, maar absoluut geen daily. Verder heb ik gelest op een XJ6 uit ca 2010 en een SV650 uit ca 2016. Beide opzich emotieloze machines (wat niet geeft in dit geval), maar wel ongeveer wat ik zou zoeken kwa model. Alleen nog even een ruitje waar je echt wat aan hebt en dat soort dingen.
Verder natuurlijk hier en daar wat andere dingen geprobeerd en gereden zoals een paar India fietsen in Nepal: Pulsar 220, merkloze crosser en een Royal-Enfield 350, allen beter dan verwacht. In europa: een GSX-F 650 uit 2012 (wel ok), een Superduke (erg leuk), een of andere Suzuki chopper (natuurlijk niks), Yamaha XT660 uit ca 2000 (net niet vergeleken met de F650 destijds) en zo nog wel wat fietsen.
Madame is bezig met d'r rijbewijs.
 
Terug
Bovenaan Onderaan