Goedkoop, Nieuwer of niks?

Welke optie?


  • Totaal aantal stemmers
    37

roy1523

Rookie
1 nov 2018
1
0
Goedendag,

Ik heb recentelijk mijn motorrijbewijs A gehaald met de code 80. Momenteel ben ik 23 en wordt in mei 24. Nu zit ik erg te twijfelen wat de slimste optie is en ik hoop dat jullie hier je eigen ervaringen willen delen, dit zijn mijn opties:

Optie 1: Goedkope oude 35kw motor
Een 35kw motor van maximaal 2000 euro, denk bijvoorbeeld aan: Yamaha XJ 600 N / Diversion uit 1994 of een BMW F650 uit 1997. De reden dat ik dit als optie zie is dat ik natuurlijk direct hierop kan gaan rijden en ik hoop dat ik over ongeveer 1 jaar deze motor makkelijk zou kunnen inruilen, misschien dat iemand hier ervaringen mee heeft? Ben erg benieuwd hoeveel je hier nog voor terug kan krijgen en waar je op moet letten (bijvoorbeeld dat het aantal km's lager moet zijn dan 50.000?).

Optie 2: Duurdere nieuwere 35kw motor
Een vriend van me heeft de Yamaha MT-03 uit 2007, dit lijkt mij een betere motor dan optie 1. Dit kost alleen wel rond de 3500 euro en ik weet niet hoeveel hiervoor terug te krijgen is over 1-2 jaar bij het inruilen naar een grotere motor.

Optie 3: Wachten
Dan de laatste optie, geen 35kw motor kopen. Dit lijkt mij niet de beste optie aangezien ik dan 6 maanden niet heb gereden. Hierna zou ik wel graag meteen een 600cc naked/touring motor willen hebben van rond de 4.000 - 5.000.

Ik ben erg benieuwd wat jullie ervaring is met het inruilen van motors bij de aanschaf van een (nieuwere) gebruikte motor en hoeveel ongeveer ik hiervoor terug kan krijgen.
 
Hoi hoi.
Hier even mijn ongezouten mening zoals ik het zou doen als ik in jouw schoenen zou staan.
Ik zou echt voor Optie 1 gaan.
Was het alleen al omdat je daarmee rij-ervaring opdoet en indien je een keer onderuit gaat of de motorfiets per ongeluk laat vallen er dan niet gelijk een man overboord is qua herstelkosten die jij dan kwijt bent.
Wat het inruilen betreft na een tijdje en wat jij er dan voor terug gaat krijgen zal ik je gelijk even uit de droom helpen.
Geloof me: 9 van de 10 keer is het doorgaans duur aankopen en met verlies weer verkopen/inruilen.
Dat is nou eenmaal zoals het gaat in deze wereld.
Niet alleen maar met motorfietsen maar ook met auto's of Game Consoles en allerlei andere materiele artikelen.
Dus ik zou als ik jou was echt een cheap ass nette en betrouwbare goed lopende motorfiets scoren met zekers niet meer dan 40K op de teller.
Daarmee lekker veel gaan rondrijden en genieten.
Succes kerel.
Vr Gr
 
Helemaal eens met mijn bovenbuurman, op de kilometerstand na. Als een motor goed onderhouden is ben ik helemaal niet bang voor een hogere kilometerstand. Koop misschien nog iets goedkoper dan 2K. Rij daar lekker een jaar op, schrijf daar zeker 500 euro op af en koop een grote mensen motor zodra je het mag.
 
Staan gelukkig alle neuzen dezelfde kant op.
Dat gaat doorgaans wel eens anders op Forums.Ha ha ha ha.
Ik denk dat Robertevh en Hellracer net als ik oudgedienden zijn op gebied van motorrijden.
Dus roy1523............pak het advies ter harte zou ik zeggen en doe jezelf een groot plezier door niet al te lang meer te wachten met de aankoop van een leuke en prettig rijdende 2-wieler.
Want Koning asholle winter komt met rasse schreden naderbij en we gaan over een niet al te lange periode toch echt weer ijzel en shitsneeuw krijgen.
Geen gezonde weercondities waarbij je met een motorfiets rond wilt rijden.
En laten we wel zijn: elke dag is er ene om van te genieten.
En dat kan je toch echt het beste doen met een motorfiets van je gading ter beschikking die dan in je schuur of garage staat.
Succes met je keuze straks.
Er is zat te koop en ook voor hele nette bedragen.
Bedragen genaamd onder de noemer: brommergeld. ( oftewel voor een prikkie en een ei )
Genietse kerel.
Vr Gr
 
Optie A, en mijn motor kopen.;)
Het is een mooie rode suzuki met een verse achterband en accu, dus je kunt er zo op weg rijden. Voor €800 is ie helemaal van jou. (:
 
In dit geval is optie 2 zeker het overwegen waard. Als een duurdere 35kw motor een MV Agusta f3 675 zou zijn dan zou je beter een goedkope kunnen kopen inderdaad. De MT-03 gaat ook alweer een tijdje mee en als ik de keus had zou ik toch voor die MT-03 gaan. De andere oudere motoren dien je nog te begrenzen en op kenteken 35KW te krijgen. Een MT-03 is meteen 35KW geschikt en gemaakt voor dit vermogen.
 
Optie 1, sowieso. Maar 2000 voor een Div uit '94??? Dat moet voor de helft kunnen. Maakt je beslissing nog makkelijker.
 
Er is maar 1 optie: Optie 1, de rest kan je weglaten.
 
Goedkope oude 35kw van suzuki. Een 500 cc 2 cilinder.

Oftewel: een GS500. De 35kw motor.
 
Inderdaad, gewoon een GS500E kopen, een van de laatste bouwjaren. Die kosten ook niet meer zoveel en dat is een prima motor om het op te leren en dan ruil je die over 1 a 2 jaar in en koop je iets krachtigers. Maar ook met een GS500E kan je makkelijk je rijbewijs kwijtraken. Onderdelen volop verkrijgbaar. Jammer dat Suzuki nooit een remake heeft gemaakt. Die is bij de opvolger, de SV, gebleven. :)
 
Ja mee eens optie a
of benneli tnt125 kopen gaat niet hard ,voordeel je valt ook niet hard en raak je rijbewijs ook niet kwijt
nieuw, 2990 euro
onderdelen,plaatwerk kosten geen drol dus valpartijen kosten weinig
Optie x is mijn benelli tnt kopen voor 2500,00 met 980km op klok
Heb je zgan motor van mei 2018 hahaha ,met veel bekijks
 
Z400===== mt-03 ==== 302 facelift 2019==== 390 duke
wil van 2 naar 1motor ivm te weinig tijd om te rijden
Met beiden motors totaal 2100km gereden vandaar ,niet echt zat maar luxe probleem zeg maar.
 
Ik zou de Z400 kiezen, denk ik. De 302 is véél te zwaar. Stuurt ook zwaar. Ik werd er niet blij van. De huidige weegt 204kg rijklaar , dat is 36kg meer dan de Z400.
Maar goed, een Chinees moet je ook niet met een Japanner vergelijken. De Z400 kost een stukje meer, maar ik vind 'm dat wel waard.
 
Ja staat ook op nr 1 bij mij alleen al van de looks en de technische gegevens
2e plek mt-03 maar 2019 blauwe kleur minder mooi als 2018 model
 
Ik ben zelf voor optie 2 gegaan (een bijna nieuwe CB500X). Een ouwe bak zou ik m zelf niet riskeren omdat ik 'm voor woon-werk wou gebruiken, ik heb er in 2,5j 30kkm opgezet. Ik kan er zelf niet aan sleutelen (IT-er, geen technische kennis) en die éne vriend die me zou kunnen helpen als ik eens wat voor heb, heeft daar zelden tijd voor. dus ja, ik heb gekozen voor zekerheid en die vind je in een nieuwe motor.
Na 2,5j heb ik de motor ingeruild voor een nagelnieuwe V-Strom 650 XT.
 
interessant topic, heb een zoon die in april 21 wordt. Gelukkig hoeft hij nog maar één keer op examen. Overigens zou ik ook zonder alle rijbewijzen tegenwoordig niet willen dat hij op iets snels begint. Koop iets leuks zoals een z300 of wat goedkoper de GS500 en rijd eens 2 jaar. Op die fietsjes kun je heel behoorlijk met het verkeer meekomen (en jezelf te b*rsten rijden).
Zelf vroeger op een cb400 begonnen en zo omhoog gegaan. Blij dat mijn Pa toen ook wat verstandig was want ik was dat toen zeker niet :-)

ps ik ga ervan uit dat de term "rookie" slaat op mij korte aanwezigheid hier en niet op het aantal jaren op de motor...
 
ps ik ga ervan uit dat de term "rookie" slaat op mij korte aanwezigheid hier en niet op het aantal jaren op de motor...

M-F doet altijd onderzoek naar de leden, het kan best verwijzen naar het aantal jaren op de motor of de rijervaring over de jaren heen. *O*:YY
 
interessant topic, heb een zoon die in april 21 wordt. Gelukkig hoeft hij nog maar één keer op examen. Overigens zou ik ook zonder alle rijbewijzen tegenwoordig niet willen dat hij op iets snels begint. Koop iets leuks zoals een z300 of wat goedkoper de GS500 en rijd eens 2 jaar. Op die fietsjes kun je heel behoorlijk met het verkeer meekomen (en jezelf te b*rsten rijden).
Zelf vroeger op een cb400 begonnen en zo omhoog gegaan. Blij dat mijn Pa toen ook wat verstandig was want ik was dat toen zeker niet :-)

ps ik ga ervan uit dat de term "rookie" slaat op mij korte aanwezigheid hier en niet op het aantal jaren op de motor...

De misvatting is vaak dat je op een oude motor niet net zoveel plezier kan beleven. Ook met meer ervaring kan een oude motor even veel plezier opleveren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan