Goed onderhouden accu toch snel kapot

Jurrien

Die hard MF'er
20 apr 2005
876
2
Hallo,

Ik heb een Fazer 600 wiens accu de geest heeft gegeven. Nadat de accu een dag aan de druppellader aangesloten is geweest gaat de startmotor na een paar omwentelingen alweer langzamer, branden de lampen zwakker en meet ik nog maar 8 volt op de polen.

Wat ik vreemd vind: ik heb deze accu er zelf 3,5 jaar geleden nieuw in gezet en sindsdien heb ik hem goed onderhouden. Minimaal één keer in de maand aan de druppellader als de motor niet gereden had. Ik ben hier heel secuur mee en weet dus zeker dat de motor nooit langer dan een maand niet gebruikt is of de accu niet opgeladen is.
Ik gebruik wel een simpele druppellader. Hij laadt met 0,3 ampère totdat een bepaalde spanning is bereikt, ik meen 13,8 volt maar dat weet ik niet zeker.

Ik was in de veronderstelling dat ik de accu perfect onderhield maar toch is hij heel snel kapot. Waar komt dat door? Exemplarische fout? Of is zo'n simpele druppellader toch niet het beste voor een motoraccu?
 
Even een stukje terug over de Motobatt accu. Ik heb in september 2017 een Motobatt in mijn Honda Shadow VT1100 gezet. In het najaar nog wat kilometers gemaakt. Winter 2017-2018 in de schuur met de druppellader eraan, een Noco Genius G1100, geschikt van de traditionele tot de Gel en AGM accu's.
Na 4 maanden de motor weer uit de schuur en keurig starten. De rest van het seizoen geen problemen gehad. Winter 2018/2019 weer in de schuur, zelfde verhaal. Maar vandaag, 15 februari 2019, motor geprobeerd te starten en helemaal niks. Multimeter geeft keurig 12,7 volt aan. Accu eruit gehaald en mee naar de zaak, accu doorgemeten en tot mijn verbazing wordt de accu door de apparatuur afgekeurd.
De accu hoort een koud-start vermogen te hebben van 200cca, maar er blijkt nog maar 50cca te zijn !!! Accu overleden dus.
Anderhalf jaar met een accu, dat wel een beetje erg kort.
 
Even een stukje terug over de Motobatt accu. Ik heb in september 2017 een Motobatt in mijn Honda Shadow VT1100 gezet. In het najaar nog wat kilometers gemaakt. Winter 2017-2018 in de schuur met de druppellader eraan, een Noco Genius G1100, geschikt van de traditionele tot de Gel en AGM accu's.
Na 4 maanden de motor weer uit de schuur en keurig starten. De rest van het seizoen geen problemen gehad. Winter 2018/2019 weer in de schuur, zelfde verhaal. Maar vandaag, 15 februari 2019, motor geprobeerd te starten en helemaal niks. Multimeter geeft keurig 12,7 volt aan. Accu eruit gehaald en mee naar de zaak, accu doorgemeten en tot mijn verbazing wordt de accu door de apparatuur afgekeurd.
De accu hoort een koud-start vermogen te hebben van 200cca, maar er blijkt nog maar 50cca te zijn !!! Accu overleden dus.
Anderhalf jaar met een accu, dat wel een beetje erg kort.
Mijn eerste Motobatt ging na ongeveer 1 jaar van de een op de andere dag kapot. Voltage was ineens maar iets van 8v.
Ik had de bon en de doos etc bewaard en heb via garantie gratis een nieuwe gekregen.

Die doet het na bijna 4 jaar oid nog goed.. ik koppel hem sindsdien altijd* af en laat hem nooit continu aan de lader liggen.

*altijd als ik weet dat ik de motor een tijdje niet gebruik, kleine moeite bij mijn motoren
 
Laatst bewerkt:
Op zich hoeft de accu niet continu aan de druppellader te hangen, af en toe kan ook. Je moet dan wel in de gaten houden dat je niet te laat bent met het weer een keer opladen; permanent aan de druppellader is dan gemakkelijk.
"Geen goed idee" suggereert dat het slecht is voor de accu, maar daar ben ik het niet mee eens. de accu die al ruim 11 jaar in mijn motor staat ook niet.

(Gewoon rijden met de motor is uiteraard een beter idee, maar dat is niet altijd mogelijk)
 
Er is wel een verschil tussen acculader en accu druppellader ala optimate/ctek. De laatsten zijn geschikt om continu aangesloten te blijven, alle anderen zou ik niet doen of iig de gebruiksaanwijzing doornemen. Anders heb je kans dat je accu droogkookt cq stuk gaat.

En ja, een accu gaat ook spontaan kapot ondanks alle voorzorgsmaatregelen.....som heb je mazzel en soms heb je pech met alle merken accu’s....
 
Net als de accuspanning kan ook de bandenspanning teruglopen na de winterslaap. Check deze zelf 's winters ook niet tijdens mijn winterse accu op spanning houden ritjes. Wil dan zo snel mogelijk handschoenen aan en niet eerst lopen prutsen met ventielen en de voetpompslang erop schroeven :+

Vandaag was het lekker weer +10 graden dus wel de voetpomp erop vanwege beroerd sturen vorige rit. En jawel, zat nog maar 1.2 bar in de voorband.

Terugkomend op accu's.
Originele Yuasa heeft het ruim 9 jaar gedaan.
Daarna 2 Varta's en een Yuasa versleten binnen 6 jaar.
Zit nu een Exide accu in met iets hoger vermogen (11.2 ipv 9 Ah), deze gaat het volgens mij ook weer lang volhouden. Kreeg de motorfiets 2 weken geleden prima gestart na 2 maanden stilstand.

Wat me wel opviel is dat Yuasa's meteen dood zijn en daarvoor geen enkel signaal afgeven dat ze minder worden. Bij Varta merkte ik teruglopende startcapaciteit (langer op de startknop moeten drukken).

Van de huidige Exide gaan we het binnen nu en een aantal jaar weten of die zijn overlijden aan gaat geven :)

Heb hier op het forum geleerd dat je een nieuwe accu na vullen met de zuurcapsules eerst moet laden voor je hem gaat gebruiken. Heb ik met de Varta's niet gedaan, met de Yuasa wel en ook de huidige Exide is eerst volgeladen voor ingebruikname.
 
Ik dacht ook dat het aan mij lag, maar heb gemengde gevoelens over de Yuasa accu's. Heb wel is een bolle accu gehad in mijn FZR400rr terwijl die gesloten accu redelijk nieuw was, in mijn Suzuki gsxr550es ook 1x een Yuasa na 1 jaar moeten vervangen omdat die geen kracht meer had en de tweede was ook niet veel soeps meer na 2 jaar. De Yuasa in de Triumph Daytona T595 heeft het 3 jaar zonder morren gedaan. Als mijn motoren een tijdje stil stonden dan laadde ik de accu goed op zodra ik weer ging rijden met een normale motoraccu lader. Mijn motoren stonden nooit buiten maar warm is anders.
 
Volgens mij is een goed onderhouden accu er een die minimaal wekelijks wordt gebruikt om minimaal 25 km te rijden. Alles wat minder vaak en vooral korter wordt gebruikt zal waarschijnlijk snel slijten.

Als ik mijn SW 400 (2 cil) langer dan 3 a 4 weken niet gebruik gaat hij een etmaal aan de Optimate 2. Dit komt hooguit 1x per jaar voor (niet per se in de winter is). Als de startmotor meerdere omwentelingen nodig heeft voordat hij aanslaat en tegelijkertijd de (meteen brandende) koplamp zwakker is, laat ik de accu vervangen. Dat is na ca 8 jaar gedaan. Ik had toen ca 40.000 km gereden. Ik denk dat dat bij mij overeenkomt met hooguit 1000 starts.
 
Hahaha, zeggen dat iets troep is omdat je er zelf niet mee kunt omgaan is ook een manier..

Een jaar of... 10 geleden (dacht ik): Een bepaalde acculader voor motorfietsen van een "nieuw merk" toen. Zeg maar gerust een derde van die dingen hadden een productiefout waardoor ze niet ín (of nog veel gevaarlijker) niet uit onderhoudsmodus gingen. Resultaat was in sommige gevallen een kokende / opgeblazen accu / bak zuur over je motor, etc. Toch werden die dingen bijna 2 jaar lang erg goed beoordeeld (door de mensen die wél een goede hadden).

Maar waarom dan? Simpel: Die laders waren best wel goedkoop. En iets dat erg goedkoop is en ook nog erg goed lijkt te zijn, geeft de ras-Hollander een enorm gevoel van overwinning en de behoefte om dat te delen. Ondertussen hadden die laders onder verkopers en technici namelijk een verschrikkelijk slechte reputatie.
 
Een jaar of... 10 geleden (dacht ik): Een bepaalde acculader voor motorfietsen van een "nieuw merk" toen. Zeg maar gerust een derde van die dingen hadden een productiefout waardoor ze niet ín (of nog veel gevaarlijker) niet uit onderhoudsmodus gingen. Resultaat was in sommige gevallen een kokende / opgeblazen accu / bak zuur over je motor, etc. Toch werden die dingen bijna 2 jaar lang erg goed beoordeeld (door de mensen die wél een goede hadden).

Maar waarom dan? Simpel: Die laders waren best wel goedkoop. En iets dat erg goedkoop is en ook nog erg goed lijkt te zijn, geeft de ras-Hollander een enorm gevoel van overwinning en de behoefte om dat te delen. Ondertussen hadden die laders onder verkopers en technici namelijk een verschrikkelijk slechte reputatie.
Toch zou je in geval van een yuasa geen miskoop moeten gedaan hebben, wel dat er een andere fabriek is die ook voor yuasa produceert en deze minder goed zou zijn. Maar dat is alleen wat ik gelezen heb op een forum en je moet niet alles geloven wat je leest.

Toch?
 
Terug
Bovenaan Onderaan