Gesputter 1971 CB250

EjTjE

MF'er
14 apr 2003
146
0
Maarssen
Ik heb na een paar jaar mijn CB250 eindelijk helemaal afgebouwd. Ik ben er gisteren voor een proefrit mee weggeweest. Hij rijdt prima. Alles werkt goed.

Het enige dat een beetje vreemd is, is als ik op snelheid kom en het gas verder open wil draaien. Bij halfgas loopt hij nog goed. Draai ik em een stuk verder open, dan gaat hij inhouden en sputteren.

Toerental is het probleem niet. In lage versnellingen kan ik makkelijk genoeg met wat minder gas em hoog in de toeren brengen.

Kan het zijn dat mijn gasschuiven niet soepel genoeg naar boven bewegen? De gaskleppen bedien je met de hand, maar de gasschuiven moeten door het vacuumsysteem naar boven gaan. Ik vind dat niet heel soepel schuiven. Kan een drupje olie op de schuiven een oplossing zijn? De carburateurs hebben immers ook 3 jaar stil gelegen. Wellicht dat het daardoor wat minder gangbaar geworden is?

Aangezien er een aantal hier op brikkers en klassiekers met een cb250 / cb350 twin bezig zijn heb ik em er hier op gezet en niet in technische vragen.
 
volgens mij moet je de gasschuiven niet smeren.
zag in een ander topic dat je open uitlaten en andere luchtfilters erop hebt.
waarschijnlijk staat de motor daardoor nu te arm.
heb je nog een standaard carburateur afstelling?
 
Laatst bewerkt:
volgens mij moet je de gasschuiven niet smeren.
zag in een ander topic dat je open uitlaten en andere luchtfilters erop hebt.
waarschijnlijk staat de motor daardoor nu te arm.
heb je nog een standaard carburateur afstelling?

Ik heb er toevallig van het weekend een set nieuwe sproeiers in gezet. Weer de orginele maten. Ik heb de oude met een verruimingsset iets groter gemaakt, maar dat deed niets voor het gesputter. Alleen met afremmen kreeg ik af en toe een plopje na in de uitlaten. Het lijkt er dus op dat ik de originele moet blijven gebruiken.

Dat verhaal van te arm lopen zou kloppen, als hij in het lage (weinig tot half gas) gebied óók te arm zou zijn, maar daar rijdt hij als een trein. Pas als je het gas echt verder open gaat draaien, gaat hij direct sputteren. Dat lijkt mij meer een geval van de naald die meer brandstof door gaat laten doordat deze hoger komt, maar het luchtkanaal wat niet ruimer wordt doordat de gasschuiven niet verplaatsen. Dan is hij veel te rijk "afgesteld".

De vraag van mij is dan ook vooral wat de beste manier is om de gasschuiven weer soepel te laten bewegen.
 
Laatst bewerkt:
lopen de gasschuiven dan niet soepel?
heb je een rubberen membraam of is dat gedeelte nog van aluminium?
je kunt de gasschuiven op werking controleren door achter in de carburateur te kijken met draaiende motor.(kan niet bij alle motoren)
als het volledig metalen gasschuiven zijn, poets dan eens de binnenkant van het deksel op.
heb wel eens een motor binnengehad (ook met volledig metalen gasschuiven) die niet goed wou lopen.
bleek dat de gasschuiven ingeolied waren.
de reactie van de schuiven wordt dan toch anders.
wat zijn dat voor filters?
K&N of iets anders?
normaal gesproken gaat de motor niet stotteren als de gasschuif niet omhoog gaat, de motor levert dan simpelweg niet meer vermogen omdat er niet genoeg gas gegeven word.
 
lopen de gasschuiven dan niet soepel?
heb je een rubberen membraam of is dat gedeelte nog van aluminium?
je kunt de gasschuiven op werking controleren door achter in de carburateur te kijken met draaiende motor.(kan niet bij alle motoren)
als het volledig metalen gasschuiven zijn, poets dan eens de binnenkant van het deksel op.
heb wel eens een motor binnengehad (ook met volledig metalen gasschuiven) die niet goed wou lopen.
bleek dat de gasschuiven ingeolied waren.
de reactie van de schuiven wordt dan toch anders.
wat zijn dat voor filters?
K&N of iets anders?
normaal gesproken gaat de motor niet stotteren als de gasschuif niet omhoog gaat, de motor levert dan simpelweg niet meer vermogen omdat er niet genoeg gas gegeven word.


Ik heb de indruk dat het een beetje stroef loopt. Als ik ze met de hand omhoog duw, voelt het een beetje ruwig aan. Ik zal van het weekend de carbs even allebei openmaken en kijken of ik het wat op kan poetsen om het soepeler te maken.

Het zijn rubberen membramen.
 
maakt niet uit links en rechts zijn hetzelfde, misschien slijtage van de naald en gasbuis welke dan wat storingen geeft.

PS bij mij sputterde hij ook als de accu niet goed was en alleen in zijn 4e en 5e versnelling. Nieuwe accu er in, volladen en gaan als de brandweer.
 
ze zijn fabrief-af wel hetzelfde, maar de behuizing/naald(houder) tov gasschuiven zijn op elkaar ingelopen dus NOOIT omwisselen !
 
heb je ze niet toevallig verwisseld?

Nee, ik heb alleen de onderkanten van de carbs gereviseerd. De bovenkanten heb ik 3 jaar geleden in orde gemaakt. En deze heb ik 1 voor 1 gedaan, dus ze zijn zeer zeker niet verwisseld.

Zit er toevallig iemand bij brikkers die echt volledig snapt hoe dit type carb bij deze motor werkt?

Ik weet dat het constand vacuum carbs zijn. De druk van de doorstroom blijft daardoor bij ieder scenario hetzelfde doordat de gasschuif kan bewegen.

Ik probeer te doorgronden waarom bij volgas dit gesputter optreedt.
 
Nee, ik heb alleen de onderkanten van de carbs gereviseerd. De bovenkanten heb ik 3 jaar geleden in orde gemaakt. En deze heb ik 1 voor 1 gedaan, dus ze zijn zeer zeker niet verwisseld.

Zit er toevallig iemand bij brikkers die echt volledig snapt hoe dit type carb bij deze motor werkt?

Ik weet dat het constand vacuum carbs zijn. De druk van de doorstroom blijft daardoor bij ieder scenario hetzelfde doordat de gasschuif kan bewegen.

Ik probeer te doorgronden waarom bij volgas dit gesputter optreedt.

Ik heb een CB250N met een schijnbaar gelijkaardig probleem. Het is net of 'ie te arm loopt boven 3-4000 toeren. Door vervolgens de mengselschroef rijker in te stellen verzuipt hij op stationair. Na demontage van de carbs vermoed ik dat (een of meerdere) sproeiers te ver versleten is. Misschien is het bij jou hetzelfde. Maar ik ben nou niet echt een expert... :)
 
Gereviseerd of een paar onderdelen vervangen?

Rubbertjes van de sproeiers nieuw, nieuwe sproeiers vooral stationair, gasbuis, naald etc.

Verder let wel op, dat bij mij liep hij hoog in de toeren ook schraal, maar dat kwam doordat de stationair sproeier niet mooi open was. Stationair stel je hem dan af met de luchtmengselschroef, waardoor hij stationair wel loopt. Echter bij volgas, als alle 3 de sproeiers mee doen, dan liep hij net te schraal.

PS gasschuiven, je kunt natuurlijk beetje 2takt olie pakken, verdunnen met wasbenzine en daar dan de gasschuif en de carb mee poetsen. Er blijft dan een heel dun laagje olie achter, waardoor het allemaal wat soepeler beweegt.
 
Laatst bewerkt:
Nee, ik heb alleen de onderkanten van de carbs gereviseerd. De bovenkanten heb ik 3 jaar geleden in orde gemaakt. En deze heb ik 1 voor 1 gedaan, dus ze zijn zeer zeker niet verwisseld.

Zit er toevallig iemand bij brikkers die echt volledig snapt hoe dit type carb bij deze motor werkt?

Ik weet dat het constand vacuum carbs zijn. De druk van de doorstroom blijft daardoor bij ieder scenario hetzelfde doordat de gasschuif kan bewegen.

Ik probeer te doorgronden waarom bij volgas dit gesputter optreedt.


dit type carburateur zit op 99%van alle japanse motoren.
het lijkt erop dat je moet gaan experimenteren met de sproeiers.
als de motor al vanaf half gas begint te sputteren of slecht te lopen, klopt er niet veel van de sproeierbezetting en de naald.
dit wordt vooral veroorzaakt door de losse filters, welke veel meer lucht doorlaten, en de zeer open uitlaat die je erop hebt zitten.
 
Laatst bewerkt:
Tja alles is al vermeld, ook die accuspanning.
Als bij mijn CB360 de accu niet vol is dan heb ik ook alleen maar gesputter en geknal en kom ook niet boven de 5000Rpm als het gas open gaat. Ik kan de motor ook hoger in de toeren krijgen met het gas niet helemaal open. Maar met de volle accu is het allemaal weg.
Gisteren weer eens een keer gestart met een bijna lege accu (kickstart), en het ding kwam weer tot leven. Het geknal en gesputter was er ook weer. Nadat er een geladen accu ingezet was, was het weer weg.
 
Terug
Bovenaan Onderaan