Geschikte opties eerste motor? (A2 & lage zithoogte)

Sennie

Rookie
8 apr 2019
17
6
Dag allen,

Ik ben er inmiddels aan toe om mijn eerste A2 motor aan te schaffen!
Ik ben een nieuw lid zie door de bomen het bos niet meer en zou graag jullie ervaringen willen horen wat betreft het aanschaffen van een eerste motor.
Ik ben op zoek naar een motor met een rechte zithouding (tour) en ik ben 1,60 m lang (of kort) ;)
Ik zal ‘m voornamelijk gebruiken voor woon-werk verkeer, o.a. snelweg, maar niet al te lang.
M’n budget ligt zo tussen de 2 en 4k, maar ik heb nog geen rij-ervaring, dus ik vraag me af of het handiger is om rond de 2k te zitten of een wat nieuwere motor te kopen van rond de 4k en daarop te beginnen?
Wat zijn belangrijke dingen om op te letten bij het kopen van een motor, als je er (helaas) geen verstand van hebt en niemand kent die daarbij zou kunnen helpen?

Ik zie graag jullie tips tegemoet!
 
Waarschijnlijk komen er reacties dat je voor een motor met ABS moet gaan en dat lastig wordt voor je budget.

Ga achter die pc weg en naar een motorzaak om proefritjes te maken!
 
Ik zou je adviseren om zo'n goedkoop mogelijke motor te kopen en veel geld te reserveren voor beschermende kleding en aanvullende cursussen. Heb zelf ruim 20 jaar rij-ervaring en heb, zoals iedereen bijna, met name in de eerste jaren m'n fiets wel eens laten vallen en op m'n bek gegaan. Liever met een oude/goedkope fiets dan met een dure/nieuwe. Die beschermende kleding en kick-ass rij-skills zorgen ervoor dat je het kan navertellen en weer op een andere/gerepareerde fiets kan/durft stappen. Overigens, een lage zit-hoogte draagt bij tot vertrouwen en dat is erg belangrijk om je comfortabel te voelen. Ben zelf ook maar 1.65 en heb nu een BMW G310R die eigenlijk net een paar centimeter te hoog is, maar door ervaring is dat geen probleem voor mij. Zou zeggen, maak een uitgebreide testrit met binnenweggetjes en een klein stukje snelweg en laat je niet vooral niet afbluffen. My two cents...
 
Laatst bewerkt:
Waarschijnlijk komen er reacties dat je voor een motor met ABS moet gaan en dat lastig wordt voor je budget.

Ga achter die pc weg en naar een motorzaak om proefritjes te maken!

Thanks voor je reactie. Over de ABS, is dat een must als beginner dan?
 
Ik zou je adviseren om zo'n goedkoop mogelijke motor te kopen en veel geld te reserveren voor beschermende kleding en aanvullende cursussen. Heb zelf ruim 20 jaar rij-ervaring en heb, zoals iedereen bijna, met name in de eerste jaren m'n fiets wel eens laten vallen en op m'n bek gegaan. Liever met een oude/goedkope fiets dan met een dure/nieuwe. Die beschermende kleding en kick-ass rij-skills zorgen ervoor dat je het kan navertellen en weer op een andere/gerepareerde fiets kan/durft stappen. Overigens, een lage zit-hoogte draagt bij tot vertrouwen en dat is erg belangrijk om je comfortabel te voelen. Ben zelf ook maar 1.65 en heb nu een BMW G310R die eigenlijk net een paar centimeter te hoog is, maar door ervaring is dat geen probleem voor mij. Zou zeggen, maak een uitgebreide testrit met binnenweggetjes en een klein stukje snelweg en laat je niet vooral niet afbluffen. My two cents...

Bedankt voor je uitgebreide reactie!
 
ABS is geen must maar kan je wel een keer redden uit een lastige situatie,zoals een noodstop,een dier dat voor je langs schiet,een automobilist die niet goed oplet en voor je neus naar links schiet,een ervaren motorrijder heeft het dan vaak al moeilijk om het vege lijf te redden laat staan een beginner.
Mij heeft het al een keer voor een heel zwaar ongeluk behoed,en dat als zeer ervaren rijder.
 
Mijn persoonlijke favorieten voor de "vertically challenged":
Sportmotor: Kawasaki Ninja 400
Naked: BMW G310R
Cruiser: Harley-Davidson Sportster 883 (wel duur...)
 
ABS is geen must maar kan je wel een keer redden uit een lastige situatie,zoals een noodstop,een dier dat voor je langs schiet,een automobilist die niet goed oplet en voor je neus naar links schiet,een ervaren motorrijder heeft het dan vaak al moeilijk om het vege lijf te redden laat staan een beginner.
Mij heeft het al een keer voor een heel zwaar ongeluk behoed,en dat als zeer ervaren rijder.

Duidelijk, dankjewel.
 
Mijn eerste motor wordt mijn oude lesmotor, een honda cbf500.
Ben ook niet zo heel groot en dit leek mij ideaal om op te beginnen.

Heb op marktplaats ook wat betaalbare gezien voor A2 rijbewijs :)
Misschien een optie?
 
Met 1.60m, naar wat voor soort motor zoek je dan?

Ik heb de BMW f650GS in gedachte gehad (twijfel tussen nieuwe en oude model), maar onlangs te horen gekregen dat die waarschijnlijk te hoog is.
In ieder geval een twee-cilinder en meer in het toer/allroad-segment.
En dan nu wat goedkopere motoren,de Honda CBF500 ABS,Kawasaki ER6N ABS.

De Kawasaki ER6 vind ik inderdaad een mooie!
 
Kawa ER6 heb ik toevallig vorige week nog op gereden, prima beginnersmotor. Mijn vrouw (1.64) heeft een Yamaha XJ6 gehad, en die vind ik net wat lekkerder rijden.
 
Laatst bewerkt:
Een Suzuki GS500 is ook iets voor je, valt standaard precies binnen A2, je kunt er lekker mee sturen en is zeker niet te hoog. Het andere mooie is dat er altijd genoeg aanbod is.
 
Bedankt voor alle tips!
Ik had net ineens een ingeving... Ik heb mijn A2 al vier jaar, maar in de tussentijd heb ik vanwege persoonlijke omstandigheden nooit rij-ervaring opgedaan.
Zou het misschien niet handig zijn om aankomende twee maandjes te gaan voor mijn A, doe ik meteen wat ervaring op vlak voor het kopen van m'n eerste motor en ben ik niet meer gebonden aan het vermogen van 35 kW.
Zien jullie hele grote voordelen aan het behalen van je A, of vallen de verschillen in de praktijk een beetje mee (tussen A2 en A)?
 
Ik heb ruim 20 jaar geleden mijn A gehaald, A1 & A2 bestonden toen niet, maar heb heel bewust nu voor een kleinere A2 motor gekozen. Gaat rap genoeg (140~150) en kost geen rib uit je lijf. Ook minder bekeuringen ;-)
 
Ik deel toevallig exact dezelfde mening als fastlion.
Rijd zelf al continue motorfiets sinds 1989 en heb de afgelopen 30 jaar rond de 30 motorfietsen in bezit gehad waarvan ik de ene langer had dan de andere.
Heb verschillende soorten geprobeerd van 125cc tot aan 1200cc en van 1, 2, 3 en 4 cilinders:
Wel veelal BMW’s en Jappanse machines.
Maar tegenwoordig ben ik blijer met een lichte motorfiets waarmee ik toch alle dingen kan doen die mogelijk zijn.
Daarom rijd ik sinds kort ook op een A2 motorfiets en kan zeggen dat ik er heel blij van wordt.
Het is een Honda CB500F en werkelijk een allemansvriend en toch ene waarmee ik zowel stads als ook snelwegritten mee kan maken.
Dat het een A2 motor is van slechts 500cc met weiniig vermogen en behoorlijk klein in formaat vind ik geen enkel probleem.
Het is er wel ene die ik een stuk gemakkelijker kan pakken voor de stadsritjes en mij met name op benzineverbruik ook geen verrassingen geeft bij het tankstation.
Onderhoudskosten vallen alleszins mee en zo blijft het toch leuk.
Mijn voorhene dikkere toermotorfietsen waren met name door hun zware en looiige formaat niet even lekker vlot te pakken.
Uiteraard hadden ze wel veel meer comfort tijdens de langere ritten, maar zelfs dat mis ik nu niet echt op mijn A2 ‘brommer’.
Ben dus na al die jaren een beetje terug bij af en dat voelt eigenlijk best wel goed.
Vr gr
62E6FBBD-0CC4-4DC4-B3FC-148DB89F3E49.jpeg
 
Mooie fiets @dylanpilot ! Leuk te zien dat er meer mensen "full circle" gaan. Doordat ik klein van stuk ben heb ik zelf nooit een heel grote fiets gehad maar heb wel o.a. een 125, 250, 400 en 600 CC gehad en nu uiteindelijk op een 300 CC beland. Voor mij de fijnste fiets ooit, maar @Sennie , je zal vroeg of laat jouw ideale fiets vinden en dat kan soms best een tijd duren ;)
 
Dankjewel fastlion.
Ik ben er ook heel blij mee en de motorfiets rijdt eigenlijk best wel goed.
Omdat ik veel verschillende types heb kunnen proberen weet ik nu onderhand wat ik prettig vind.
Ze zeggen wel eens: een zware is de ware.
Maar met dat kredo ben ik het niet eens.
Ik weet wel dat een zware dikke motorfiets heerlijk is voor de lange afstanden en dan met name op de snelweg, maar voor de korte ritjes en snel even de machine pakken voor een boodschap of een ijsje halen in het nabijgelegen dorp vind ik een lichtere motorfiets toch echt idealer en praktischer.
Mijn CB500F is dan het ideale compromis.
Ik las dat jij op een 300cc motorfiets rijdt.
Mag ik vragen op welk merk en type motor dat is?
Heb een tijdje geleden een Kawasaki Z300 gehad en die reed lekker alleen was het zadel een ellende.
Na uurtje rijden echt pijn aan het zitvlak en het laten vermaken van het zadel was niet echt mogelijk omdat de basis helaas te weinig overhield.
Overigens zit mijn huidige CB500F wel goed en op de 1 of andere manier is het zadel prettiger dan die van de Kawasaki Z300.
 
Ach hou in gedachte dat we hier met een beginnende jonge dame te maken hebben die gewoon een leuke woon werk
fiets zoekt en geen toer monster of Ducati Hyperstrada of ander half race monster,maar gewoon een normale fiets waar
ze met haar lengte goed op past en binnen haar budget.:Y
Bijvoorbeeld de al eerder voorgestelde CBF500 is een ideale fiets daarvoor,licht,zuinig,voldoende vermogen en binnen het budget.
De Kawa ER6 valt daar ook in maar is wat hoger geprijsd.
Ook een overweging waard is de Suzuki SV650,een zeer prettige motor om op te rijden.
Mijn advies is ga eens proefrijden op deze motoren.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan