Geoxideerde aansluiting BMW R1100GS (1996)

16 mei 2019
3
2
Hallo allemaal,

Ik ben na jaren weer aan het zoeken naar een nieuwe motorfiets en nu heb ik een interessant model gevonden via Marktplaats. Ik heb al even gekeken en ga volgende week een proefrit maken. Een linkje voor de geïnteresseerde. Maar ik ben niet zo technisch en zag dat deze aansluiting(?) geoxideerd is, weet iemand wat dit is en of dit erg is? De motorfiets heeft 138 duizend kilometer gereden en 20 duizend kilometer geleden groot onderhoud gehad (o.a. startmoter vervangen alles was €2K). Ik weet niet zo goed waar ik op moet letten, ik had hiervoor altijd een f 650 gs dakar. Ik heb al gelezen dat de koppeling een extra punt van aandacht is bij deze modellen, volgens de huidige eigenaar zit de originele plaat er nog in. hij zegt als je volgas wegrijd en een beetje doortrekt dat de motor wat 'bokt'. Wellicht heeft iemand tips?
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2019-05-16 at 12.36.26 (1).jpeg
    WhatsApp Image 2019-05-16 at 12.36.26 (1).jpeg
    113,6 KB · Weergaven: 18
  • WhatsApp Image 2019-05-16 at 12.36.26.jpeg
    WhatsApp Image 2019-05-16 at 12.36.26.jpeg
    195,8 KB · Weergaven: 15
Is er niets vergelijkbaars te vinde met iets minder km's of koppeling wel gedaan?

Koppeling zoals gezegd, volgens mij moet het blok er uit wat ik hier eens gelezen heb.

km's vind ik dus wat fors. Ja het kan wel, liever wat meer km's en goed onderhoud dan een fiets uit 1996 met 20.000 km op de teller maar hou serieus rekening met wat meer storingen en sleutelen. Preventief zaken (laten) vervangen kan ook geen kwaad, denk aan lagers, afdichtingen en andere rubbers en dempers.

Geen idee waar de aansluiting van is, ken de motoren niet en bovenstaande is mijn idee in het algemeen. Er zullen geheid andere adviezen/meningen langskomen.

Als de prijs echt goed is en je vind het niet erg om er wat meer werk aan te hebben kan je het altijd doen.
 
Laatst bewerkt:
De oxidatie bij die 12V aansluiting is vrij "standaard", het is wel beter het weg te halen voor het echt problemen geeft.
Het bokkige gedrag heeft misschien te maken met het fenomeen "konstant fahr ruckeln" (KFR), dit hangt samen met de enkelvoudige bougie in dit type motoren.
Vanaf 2003 in de "twin spark" R1150 modellen is het probleem echt opgelost, voor de oudere modellen zijn er dubbele bougies, verder een kwestie van goed afstellen van de motor.
Op dit forum vind je er onder andere hier meer over:
Na 20k is de motor wel weer aan een beurtje toe.
 
Is er niets vergelijkbaars te vinde met iets minder km's of koppeling wel gedaan?

Koppeling zoals gezegd, volgens mij moet het blok er uit wat ik hier eens gelezen heb.

km's vind ik dus wat fors. Ja het kan wel, liever wat meer km's en goed onderhoud dan een fiets uit 1996 met 20.000 km op de teller maar hou serieus rekening met wat meer storingen en sleutelen. Preventief zaken (laten) vervangen kan ook geen kwaad, denk aan lagers.

Geen idee waar de aansluiting van is, ken de motoren niet en bovenstaande is mijn idee in het algemeen. Er zullen geheid andere adviezen/meningen langskomen.

Als de prijs echt goed is en je vind het niet erg om er wat meer werk aan te hebben kan je het altijd doen.
De corrosie die je daar aangeeft is niet belangrijk. Dat is een externe voeding om te kunnen laden/aftappen van de accu.
Het verhaal van bokken is raar. Als de koppeling op zijn einde is gaat die niet bokken, maar slippen. Dat is bij een proefrit te controleren door bv met 50km/h de achterrem iets in te drukken en in zij 2 of 3 goed gas te geven, als hij dan niet slipt is dat goed. Voor hoelang dat is de vraag. Ik vind het heel netjes 130.000 km met de eerste koppeling. Vervangen is idd een hele hoop werk, blok kan blijven zitten, maar het is een behoorlijk klus, achterframe en versnellingsbak moeten opzij. Reken op een rekening van 600- 800 Euro. Succes en je kan verder advies vragen in het GS topic.
 
De oxidatie bij die 12V aansluiting is vrij "standaard", het is wel beter het weg te halen voor het echt problemen geeft.
Het bokkige gedrag heeft misschien te maken met het fenomeen "konstant fahr ruckeln" (KFR), dit hangt samen met de enkelvoudige bougie in dit type motoren.
Vanaf 2003 in de "twin spark" R1150 modellen is het probleem echt opgelost, voor de oudere modellen zijn er dubbele bougies, verder een kwestie van goed afstellen van de motor.
Op dit forum vind je er onder andere hier meer over:
Na 20k is de motor wel weer aan een beurtje toe.
Dat KFR heeft niets te maken met bokken tijdens flink doortrekken,er is dus wat anders aan de hand.
Ik zou deze laten staan,als je in de nabije toekomst hoge kosten moet gaan maken zoals de koppeling of andere problemen
gaat dat weer het nodige extra kosten.Die corrosie hoort natuurlijk niet,maar die aansluiting is vrij makkelijk te vervangen.
 
Bedankt voor jullie advies, daar heb ik echt wat aan! Ik ga er woensdag even een stukje op rijden (staat toch vlak bij mij in de buurt te koop). Ik twijfel nog heel erg maar ga vrijdag ook kijken naar een leuke Kawa KLR 650. Daar heb ik op dit moment wel een wat lekkerder gevoel bij.
 
Aan een 1100GS kan niet veel fout. De versnellingsbak is een zorgpuntje. Als je een proefrit maakt trek hem dan even flink open in zijn tweede en derde versnelling. Dat bokken zou wel eens het overspringen van de versnelling kunnen zijn. In BMW land heet dat een gangspringer.
De koppeling kom je dan ook achter.
Voel ook aan het achterwiel. Pak hem op 9 en 3 uur vast en voel of er speling in het wiellager zit. Voel je wat, dan trapt je maat op de achterrem. Is de speling dan weg is het wiellager ruim. Voel je dan nog speling zijn het de paralever lagertjes.
Met beide kan je rijden maar als je ze bij de dealer laat repareren wel kostbaar, onderhandelen dus.

Een KLR is een heel andere wereld. Eenpitter, kettingsloper. Ik had een maat die in twee jaar evenveel vastlopers met een KLX had omdat de oliedruk weg viel.
 
Bedankt voor jullie advies, daar heb ik echt wat aan! Ik ga er woensdag even een stukje op rijden (staat toch vlak bij mij in de buurt te koop). Ik twijfel nog heel erg maar ga vrijdag ook kijken naar een leuke Kawa KLR 650. Daar heb ik op dit moment wel een wat lekkerder gevoel bij.
Kijk gewoon eerst eens een poosje wat er zoal te koop is waar je interesse naar uit gaat
Aan een 1100GS kan niet veel fout. De versnellingsbak is een zorgpuntje. Als je een proefrit maakt trek hem dan even flink open in zijn tweede en derde versnelling. Dat bokken zou wel eens het overspringen van de versnelling kunnen zijn. In BMW land heet dat een gangspringer.
De koppeling kom je dan ook achter.
Voel ook aan het achterwiel. Pak hem op 9 en 3 uur vast en voel of er speling in het wiellager zit. Voel je wat, dan trapt je maat op de achterrem. Is de speling dan weg is het wiellager ruim. Voel je dan nog speling zijn het de paralever lagertjes.
Met beide kan je rijden maar als je ze bij de dealer laat repareren wel kostbaar, onderhandelen dus.

Een KLR is een heel andere wereld. Eenpitter, kettingsloper. Ik had een maat die in twee jaar evenveel vastlopers met een KLX had omdat de oliedruk weg viel.
Een KLR zou ik inderdaad ook niet aanraden,als je al die richting uit wil kijk dan naar een Trans-Alp die zijn veel betrouwbaarder .
 
Terug
Bovenaan Onderaan