Geluidsmeeting bij de RDW van zelfbouw

Graadje

MF veteraan
25 aug 2003
2.327
90
Ivm een eigenbouwframe (frame heeft al "ZELFBOUW" er in staan) heb ik een vraag over de dB-meeting in Lelystad. Ik heb al gezocht bij RDW en hier op het forum, maar ik word niet echt wijzer.

Het is een eigenbouw frame, motorblok is een GSXR1100 uit 1992, eigen gemaakte demper e.d. Welk maximaal dB-waarde wordt nu gehanteerd? Is het de 106dB in de brochure van de RDW of kijkt men naar wat dat blok destijds aan dB's maakte (dus origineel? Waar kijkt de RDW naar? (die pipo's aan de RDW tel.lijn wordt ik namelijk niet echt wijzer van en ik heb al gemerkt dat die soms ook geen idee hebben waar ze het over hebben.)

Graag alleen reacties van mensen die ervaring hiermee hebben. Gissen heb ik weinig aan of mensen die denken te weten hoe het zit. Alvast dank!
 
het gaat om de huidige eisen, dus die NU aan een nieuwe motor worden gesteld... en niet van 1992. het wordt gezien als een nieuwe motor, dus de nieuwe eisen...(vandaar ook de BPM)

was toen ik hem kwam keuren 110db, daarna 106db en het zou me niet verbazen als het nu nog minder is (98 als ik me niet vergis).

en niet alleen je uitlaat wordt gemeten ..ook het motorblokgeluid ! hou daar rekening mee


succes in ieder geval !
 
het gaat om de huidige eisen, dus die NU aan een nieuwe motor worden gesteld... en niet van 1992. het wordt gezien als een nieuwe motor, dus de nieuwe eisen...(vandaar ook de BPM)

was toen ik hem kwam keuren 110db, daarna 106db en het zou me niet verbazen als het nu nog minder is (98 als ik me niet vergis).

en niet alleen je uitlaat wordt gemeten ..ook het motorblokgeluid ! hou daar rekening mee


succes in ieder geval !
Info is niet juist. Zie toelatingseisen voor individuele goedkeuring. Hierbij staat vermeld dat Zelfbouw voertuigen moeten voldoen aan de eisen die golden op 31-12-1994.

Geluid is afhankelijk van het aantal cc en voor >1000cc mag je 106dB maximaal produceren. Maar de vraag is dus hoe het zit als het een bestaand blok is? Kijken ze dan wat ooit het bestaande blok heeft gemaakt of is het gewoon 106dB.
 
zo krijg je weinig reacties iniedergeval.. als je alleen het goede antwoord wilt weten..
Het is juist toch goed om ideeen op te doen.
Klopt, ik wil ook alleen reacties met mensen die ervaring hebben met de RDW (recentelijk) of mensen die weten waar ze het over hebben. Aan gedachtenspinsels hoe misschien de RDW werkt, zijn al genoeg te vinden hier in het forum. Klinkt wat lomp, maar aan blabla heb ik niet zo veel als ik bij de RDW aan kom: zo van "op het Motor-Forum zeggen ze..." :+
 
Info is niet juist. Zie toelatingseisen voor individuele goedkeuring. Hierbij staat vermeld dat Zelfbouw voertuigen moeten voldoen aan de eisen die golden op 31-12-1994.

Geluid is afhankelijk van het aantal cc en voor >1000cc mag je 106dB maximaal produceren. Maar de vraag is dus hoe het zit als het een bestaand blok is? Kijken ze dan wat ooit het bestaande blok heeft gemaakt of is het gewoon 106dB.
..zoals gezegd: als een nwe motor anno 2007 = 106 db ..

(heb er nu 5x bijgestaan rdw met toch echt exotische motoren, allemaal zelfbouw frame's/aftermarket frame's met een oud blok (1980 z1000 blok tot XS650) en allemaal moesten ze voldoen aan de nieuwste eisen)


(ps ik had al gelezen dat je een 1100cc blok gebruikte)



en als je het écht niet zeker weet: bel de RDW, laat je doorschakelen naar lelystad en vraag naar de keurmeester/ technische mannen ..
Ben morgen in Nieuwegein (rdw) zal het daar ook even voor je vragen !
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan